Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
521 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
R. Nieszporek, B. Griese, and R. Biehler, “Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability,” in Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, and A. Fan, Eds. Rosario, Argentina: International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
R. Biehler, “Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications,” in Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, 2022, doi: 10.52041/iase.icots11.t1a2.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
R. Biehler, R. De Veaux, J. Engel, S. Kazak, and D. Frischemeier, “Editorial: Research on Data Science Education,” Statistics Education Research Journal, vol. 21, no. 2, Art. no. 1, 2022, doi: 10.52041/serj.v21i2.606.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
R. Biehler, H. Langlotz, and W. Zappe, “Alles normal?! Daten auf Normalverteilung prüfen–mit schulischen Mitteln,” mathematik lehren, vol. 2022, no. 232, pp. 41–45, 2022.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35926
R. Biehler and B. Griese, “Modellieren im Stochastikunterricht: Annahmen hinterfragen, Ergebnisse validieren,” mathematik lehren, vol. 2022, no. 232, pp. 2–6, 2022.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39058
B. Griese, R. Nieszporek, and R. Biehler, “Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability,” presented at the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy, 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42653 |

E. Lankeit and R. Biehler, “Mathematik-Vorkurse zur Vorbereitung auf das Studium – Zielsetzungen und didaktische Konzepte,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 117–141.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
M. Liebendörfer et al., “The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers,” International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol. 53, no. 5, pp. 1133–1152, 2022, doi: 10.1080/0020739x.2021.2023772.
LibreCat
| DOI
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 |

R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43232
J. Ridgway, P. Campos, and R. Biehler, “Data Science, Statistics, and Civic Statistics: Education for a Fast Changing World,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat
| Files available
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42649 |

T. Bauer, R. Biehler, and E. Lankeit, “Mini-Aufgaben in mathematischen Übungsgruppen zur Analysis: Charakteristika von Aufgaben und Abstimmungsverhalten von Studierenden,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2022, pp. 515–543.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42652
E. Lankeit and R. Biehler, “Vorkurse und ihre Wirkungen im Übergang Schule – Hochschule,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 293–363.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
R. Hochmuth et al., “Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 3–31.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 |

M. Liebendörfer et al., “Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 33–65.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46160
L. Wessel and T. Leuders, “Profession-Specific Curriculum Design in Mathematics Teacher Education: Connecting Disciplinary Practice to the Learning of Group Theory,” in Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, and C. Winslow, Eds. Cham: Springer International Publishing, 2022, pp. 349–368.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53052
T. Kolbe and L. Wessel, “Self-regulated learning in a mathematics course for engineers in the first semester: insights into students reported resource management and cognitive strategies,” in Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, Hannover, 2022, pp. 632–641.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 |

M. Schürmann et al., “Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 67–113.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45334
J. Schönherr, S. Schukajlow, J. Blomberg, and C. Leopold, “Effects of drawing instructions and strategic knowledge on mathematical modeling performance: Mediated by the use of the drawing strategy,” Applied Cognitive Psychology, ac3930, vol. 36, no. 2, pp. 402–417, 2022, doi: 10.1002/acp.3930.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45339
J. Schönherr, S. Schukajlow, and C. Leopold, “Drawing instructions, strategic knowledge, strategy-based motivation, and students’ use of drawings,” in Proceedings of the 45th PME Conference, 2022, vol. 3, pp. 347–354.
LibreCat