Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
521 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56202
J. Sjuts, “Lehrerbildung als staatliche und gesellschaftliche Aufgabe angesichts gegenwärtiger und zukünftiger Herausforderungen,” in Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31576
U. Häsel-Weide and M. Nührenbürger, “Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen.,” Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG), no. 14, pp. 49–65, 2021.
LibreCat
| Files available
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31577
U. Häsel-Weide and C. Schöttler, “Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen,” Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP), no. 2, 2021.
LibreCat
| Files available
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45381
J. Dröse, S. Prediger, P. Neugebauer, R. D. Danhier, and B. Mertins, “Investigating students’ processes of noticing and interpreting syntactic language features in word problem solving through eye-tracking,” International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), em0625, 2021, doi: doi.org/10.29333/iejme/9674n .
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45380
J. Dröse and S. Prediger, “Identifying obstacles is not enough for everybody – Differential efficacy of an intervention fostering fifth graders’ comprehension for word problems,” Studies in Educational Evaluation, 68 (100953), pp. 1–15, 2021, doi: doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100953.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31578
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, Y. Wilke, and L. Heckmann, “Mit Aufgaben im inklusiven Mathematikunterricht professionell umgehen - Erkenntnisse einer Interviewstudie mit Lehrpersonen der Sekundarstufe,” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 3, no. 1, 2021, doi: 10.21248/qfi.57.
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31583
M. Hattermann, U. Häsel-Weide, and M. Wallner, “Conceptualiziation processes of 6th graders for rotational symmetry,” in Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , 2021, vol. 3, pp. 9–15.
LibreCat
| Files available
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34827
J. Bruns, E. Unterhauser, and H. Gasteiger, “Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat,” Journal für Mathematik-Didaktik, vol. 42, no. 2, pp. 581–623, 2021, doi: 10.1007/s13138-021-00185-4.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45382
S. Prediger and J. Dröse, “Fehlerbearbeitung bei mathematischen Textaufgaben – Sprachliche und strategische Fehlerursachen und ihre Bearbeitung,” Lernen und Lernstörungen, 10(2), 2021, doi: doi.org/10.1024/2235-0977/a000330.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 53363
S. Rezat, L. Fan, and B. Pepin, “Mathematics textbooks and curriculum resources as instruments for change,” ZDM – Mathematics Education, vol. 53, no. 6, pp. 1189–1206, 2021, doi: 10.1007/s11858-021-01309-3.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34161
S. Rezat, F. Schacht, and U. Häsel-Weide, “Challenges of making sense of tasks and automated feedback in digital mathematics textbooks,” in Mathematics Education in the Digital Age. Learning, Practice and Theory, A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, J. Trgalová , and H.-G. Weigang, Eds. London: Routledge, 2021, pp. 168–184.
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 44683
S. Rezat, “How automated feedback from a digital mathematics textbook affects primary students’ conceptual development: two case studies,” ZDM Mathematics Education, vol. 53, no. 6, pp. 1433–1445, 2021, doi: 10.1007/s11858-021-01263-0.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35757
R. Hochmuth et al., “Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 611–644.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35746
Y. Fleischmann, R. Biehler, A. Gold, and T. Mai, “Integration digitaler Lernmaterialien in die Präsenzlehre am Beispiel des Mathematikvorkurses für Ingenieure an der Universität Paderborn,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 321–363.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35755
A. Gold, Y. Fleischmann, T. Mai, R. Biehler, and L. Kempen, “Die Online-Lernmaterialien im Online-Mathematikvorkurs studiVEMINT: Konzeption und Ergebnisse von Nutzer- und Evaluationsstudien,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 365–397.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35730
R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, “Einführung: Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik – praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 1–6.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35720
R. Biehler, “Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung,” in Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum, 2021, pp. 285–290.
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35744
R. Biehler and H.-G. Weigand, “3D-Geometrie–virtuell und real,” mathematik lehren, vol. 2021, no. 228, pp. 2–5, 2021.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35778
B. Pepin, R. Biehler, and G. Gueudet, “Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices,” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 7, no. 2, pp. 163–188, 2021, doi: 10.1007/s40753-021-00139-8.
LibreCat
| DOI