Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
41770 Publications
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45446
Zeller, J., Jordans, M., & Riese, J. (2022). Ansätze zur Ermittlung von Kompetenzniveaus im Fachdidaktischen Wissen. In S. Habig & H. van Vorst (Eds.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2021 (Vol. 42, pp. 768–771).
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48634
Jordans, M., Zeller, J., Große-Heilmann, R. I., & Riese, J. (2022). Weiterentwicklung eines physikdidaktischen Tests zum Online-Assessment. In S. Habig & H. van Vorst (Eds.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung virtuell 2021 (pp. 764–767).
LibreCat
2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 34174 |

Oleff, C. (2022). Proaktives Management von Anforderungsänderungen in der Entwicklung komplexer technischer Systeme (Vol. 406). LibreCat University. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1600
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 40518
Pöhler, A. (2022). Automatisierte dezentrale Produktionssteuerung für cyber-physische Produktionssysteme mit digitaler Repräsentation der Beschäftigten. LibreCat University. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1642
LibreCat
| Files available
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55249 |

Milkov, N. (2022). Mauro Luiz Engelmann: Reading Wittgenstein’s Tractatus. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. Nordic Wittgenstein Review , 11. https://doi.org/00.0000/nwr.v11i0.3637
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32677
Markewitz, F. (2022). Argumentieren im Widerstand. In Heidrun Kämper & A. Plewnia (Eds.), Sprache in Politik und Gesellschaft. Perspektiven und Zugänge (pp. 179–195).
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 28413 |

Farheen, H., Leuteritz, T., Linden, S., Myroshnychenko, V., & Förstner, J. (2022). Optimization of optical waveguide antennas for directive emission of light. Journal of the Optical Society of America B, 39(1), 83. https://doi.org/10.1364/josab.438514
LibreCat
| Files available
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 29075
Alhaddad, S., Grynko, Y., Farheen, H., & Förstner, J. (2022). Numerical analysis of the coherent mechanism producing negative polarization at backscattering from systems of absorbing particles. Optics Letters, 47(1), 58. https://doi.org/10.1364/ol.444953
LibreCat
| Files available
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31329
Farheen, H., Yan, L.-Y., Quiring, V., Eigner, C., Zentgraf, T., Linden, S., Förstner, J., & Myroshnychenko, V. (2022). Broadband optical Ta2O5 antennas for directional emission of light. Optics Express, 30(11), 19288. https://doi.org/10.1364/oe.455815
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 30295
Klingsieck, K. B., John, T., & Kundisch, D. (2022). Procrastination in the Looking Glass of Self-Awareness: Can Gamified Self-Monitoring Reduce Academic Procrastination? Die Hochschullehre, 8(5), 61–76. https://doi.org/10.3278/HSL2205W
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55341
van der Valk, S. (2022). Memes im Spanischunterricht - Ein populärkulturelles Phänomen aus dem Internet als Anlass für kommunikativ-ästhetisches Lernen. Hispanorama, 178, 64–69.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55342
van der Valk, S. (2022). #Tuiteratura: Mit literarischen Kürzesttexten auf Twitter kreative Schreibanlässe schaffen. Der Fremdsprachliche Unterricht Spanisch, 74, 20–26.
LibreCat
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 55349
Grössl, J., & Riegel, U. (Eds.). (2022). Die Bedeutung von Gläubigen für die Theologie. Kohlhammer.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55280
Elsholtz, Ch., Klahn, B., & Technau, M. (2022). On polynomials with roots modulo almost all primes. Acta Arith., 205:3(3), 251–263. https://doi.org/10.4064/aa220407-9-7
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55337
Wachsmuth, H., & Alshomary, M. (2022). “Mama Always Had a Way of Explaining Things So I Could Understand”: A Dialogue Corpus for Learning to Construct Explanations. In N. Calzolari, C.-R. Huang, H. Kim, J. Pustejovsky, L. Wanner, K.-S. Choi, P.-M. Ryu, H.-H. Chen, L. Donatelli, H. Ji, S. Kurohashi, P. Paggio, N. Xue, S. Kim, Y. Hahm, Z. He, T. K. Lee, E. Santus, F. Bond, & S.-H. Na (Eds.), Proceedings of the 29th International Conference on Computational Linguistics (pp. 344–354). International Committee on Computational Linguistics.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34067
Sengupta, M., Alshomary, M., & Wachsmuth, H. (2022). Back to the Roots: Predicting the Source Domain of Metaphors using Contrastive Learning. Proceedings of the 2022 Workshop on Figurative Language Processing.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55440
Vandenbussche, S. (2022). Verstand van zaken. Heterolinguïsme in de Nederlandstalige literatuur. Vooys. Tijdschrift voor letteren, 40(2), 59–63.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55496
Büter, M. S. (2022). Zeitschriftenschau Der fremdsprachliche Unterricht Spanisch 73/2021 und 74/2021 . Zeitschrift für romanische Sprachen und ihre Didaktik , 16(1), 244–249.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55522
Raissi, Z., Burchardt, A., & Barnes, E. (2022). General stabilizer approach for constructing highly entangled graph states. Physical Review A, 106(6), Article 062424. https://doi.org/10.1103/physreva.106.062424
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35506
Grimminger-Seidensticker, E., & Seyda, M. (2022). Enhancing attitudes and self-efficacy toward inclusive teaching in physical education pre-service teachers: Results of a quasi-experimental study in physical education teacher education. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.909255
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55603
Vöing, N. (2022). Wirksamkeit von SoTL im Rahmen hochschuldidaktischer Weiterbildung auf die Weiterentwicklung der (Lehr-)Kompetenz. Das Vertiefungsmodul im Paderborner Zertifikatsprogramm. In U. Fahr, A. Kenner, H. Angenent, & A. Eßer-Lüghausen (Eds.), Hochschullehre erforschen Innovative Impulse für das Scholarship of Teaching and Learning (pp. 363–386). Springer Link. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34185-5
LibreCat
| DOI
2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 55605 |

Hariz Belgacem, K. (2022). High-order embedding formalism, Noether’s theorem on time scales and Eringen’s nonlocal elastica.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 38066
Steigerwald, J. (2022). Die Vergegenwärtigung höfischer Lustbarkeiten: André Félibiens “Divertissements de Versailles” (1674/1676). In M. Harnack (Ed.), Im-Materiell. Kulturerbe-Studien für Eva-Maria Seng zum 60. Geburtstag (pp. 59–72). De Gruyter.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49553
Steigerwald, J. (2022). Problematisches Sehen illusionärer Schönheit: die Armida-Episode in Torquato Tassos “Gerusalemme liberata.” In S. Frommel & U. Pfisterer (Eds.), La Forme idéale à la Renaissance / Forma ideale durante il Rinascimento (pp. 167–178). Campisano Editore.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 38069
Steigerwald, J. (2022). Die Geburt der italienischen Liebestragödie. Scipione Maffeis “Merope”. In J. Steigerwald & L. Süwolto (Eds.), ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1730). Brill / Fink.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 38072
Steigerwald, J. (2022). Der Zorn des ehrlichen Mannes. Die Neudeutung von Molières “Misanthrope” in der ’Deutschen Schaubühne. In L. Süwolto & Artes. Zeitschrift für Literatur und Künste der frühmodernen Welt (Eds.), Theater-Transfers. Akkulturationen des europäischen Dramas in Gottscheds “Deutscher Schaubühne” (1 / 2, pp. 233–253).
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39048
Süwolto, L. (2022). Transformationen des Heroismus in der Tragödie der Frühaufklärung. Geschlechterpoetik in Luise Gottscheds ‚Panthea‘. In L. Süwolto & J. Steigerwald (Eds.), ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1740) (Vol. 1, pp. 251–269). Fink .
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50336
Puscher, S. (2022). Elegische Liebestragödie. Johann Elias Schlegels “Die Trojanerinnen” (1737/47). In L. Süwolto & J. Steigerwald (Eds.), ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1730) (pp. 219–251). Brill / Fink. https://doi.org/10.30965/9783846767443
LibreCat
| DOI
2022 | Research Data | LibreCat-ID: 44635
Eickelmann, B., Drossel, K., & Labusch, A. (2022). International Computer and Information Literacy Study 2018 (ICILS 2018) (Version 1). Berlin: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen.
LibreCat
| Files available
2022 | Research Data | LibreCat-ID: 46291
Eickelmann, B., Drossel, K., & Labusch, A. (2022). International Computer and Information Literacy Study 2018 (ICILS 2018) (Version 1) [Datensatz]. IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. .
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 38128
Terhörst, P., Bierbaum, F., Huber, M., Damer, N., Kirchbuchner, F., Raja, K., & Kuijper, A. (2022). On the (Limited) Generalization of MasterFace Attacks and Its Relation to the Capacity of Face Representations. International IEEE Joint Conference on Biometrics, IJCB 2022, Abu Dhabi, United Arab Emirates, October 10-13, 2022, 1–8.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 38127
Huber, M., Terhörst, P., Kirchbuchner, F., Damer, N., & Kuijper, A. (2022). On Evaluating Pixel-Level Face Image Quality Assessment. 2022 30th European Signal Processing Conference (EUSIPCO), 1052–1056.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35674
Fleischer, F. Y., Hüsing, S., Biehler, R., Podworny, S., & Schulte, C. (2022). Jupyter Notebooks for Teaching, Learning, and Doing Data Science. In S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, & A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education. https://doi.org/10.52041/iase.icots11.t10e3
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35672
Fleischer, F. Y., Biehler, R., & Schulte, C. (2022). Teaching and Learning Data-Driven Machine Learning with Educationally Designed Jupyter Notebooks. Statistics Education Research Journal, 21(2), Article 7. https://doi.org/10.52041/serj.v21i2.61
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55678
Priesching, N., & Pahlke, G. (2022). Einleitung. In Lorenz Jaeger als Seelsorger (Vol. 4, pp. 1–21). Brill | Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657795468_002
LibreCat
| DOI
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 55675
Priesching, N., & Pahlke, G. (Eds.). (2022). Lorenz Jaeger als Seelsorger (Vol. 4). Brill | Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657795468
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55680
Priesching, N., & Kasprowski, C. (2022). Einleitung. In Lorenz Jaeger als Kirchenpolitiker (pp. 1–32). Brill | Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657791873_001
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55682
Priesching, N., & Pahlke, G. (2022). Einleitung. In Lorenz Jaeger als Seelsorger (Vol. 4, pp. 1–21). Brill | Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657795468_001
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55690
Priesching, N. (2022). „Ich klage an!“ Pfarrer Heinrich Ostermann am 19. Dezember 1945 an Erzbischof Lorenz Jaeger. In N. Priesching & P. Georg (Eds.), Lorenz Jaeger als Seelsorger (Vol. 4, pp. 69–93). Brill | Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657795468_005
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35112
Caruso, C., Neuweg, G. H., Wagner, M., & Harteis, C. (2022). Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01123-x
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55766
Grössl, J. (2022). Die Theologie und ihre Akteure" & "Praktizierte Glaubensreflexion als Erkenntnisort der Theologie. In J. Grössl & U. Riegel (Eds.), Die Bedeutung von Gläubigen für die Theologie (pp. 9-26 (mit Ulrich Riegel) und 95-114). Kohlhammer.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55769
Grössl, J. (2022). Gottes Immanenz denken – auch im personalen Theismus? In C. Bauer, M. Eckholt, F. Gmainer-Pranzl, & M. Quast-Neulinger (Eds.), Mit dem Herzen denken. Konturen einer leidenschaftlichen Theologie der Welt [FS Roman Siebenrock] (pp. 30–49). Herder.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55768
Grössl, J. (2022). Erkenntnis durch Offenbarung als Gefahr für menschliche Autonomie? In B. Nitsche & M. Remenyi (Eds.), Problemfall Offenbarung. Grund – Konzepte – Erkennbarkeit (pp. 413–433). Herder.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 55767
Grössl, J., & Kronau, J. (2022). Extra narrationem nulla salus. Perspektiven eines narrativitätstheoretischen Ansatzes für die christliche Soteriologie. Münchner Zeitschrift Für Katholische Theologie, 73:3, 230–245.
LibreCat
| Files available
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55834 |

Page, K. R., Kepper, J., Siegert, C., Hankinson, A., & Lewis, D. (2022). Beethoven in the House: Digital Studies of Domestic Music Arrangements. In S. Münnich & D. Rizo (Eds.), Music Encoding Conference Proceedings 2021 (pp. 117–123). Humanities Commons. https://doi.org/10.17613/389b-xx73
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55839 |

Cox, S., & Kepper, J. (2022). Encoding Genetic Processes II. In S. Münnich & D. Rizo (Eds.), Music Encoding Conference Proceedings 2021 (pp. 85–95). Humanities Commons. https://doi.org/10.17613/q6y4-9139
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55830
Lewis, D., Shibata, E., Saccomano, M., Rosendahl, L., Kepper, J., Hankinson, A., Siegert, C., & Page, K. (2022). A model for annotating musical versions and arrangements across multiple documents and media. 9th International Conference on Digital Libraries for Musicology, 10–18. https://doi.org/10.1145/3543882.3543891
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50286
Daniel-Söltenfuß, D., Hagemeier, D., & Ludolph, F. (2022). Educational Management on regional levels. Implications for vocational education. EARLI Konferenz, SIG 14, Universität Paderborn.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51000
Schlömer, T., Kiepe, K., & Thrun, T. (2022). Die Konstruktion von Geschäftsmodellen für nachhaltiges Wirtschaften: (k)eine exklusive Aufgabe des Managements?! In R. Kraus, T. Kreitenweis, & B. Jeraj (Eds.), Intrapreneurship (pp. 209–223). Springer Gabler.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55877
Kiepe, K. (2022). Geschäftsmodelle als Lerngegenstände der betrieblichen Berufsausbildung. In S. F. Dietl, H. Schmidt, R. Weiß, & W. Wittwer (Eds.), Ausbilder Handbuch.
LibreCat