Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
438 Publications
2023 | Book | LibreCat-ID: 36558
Matz, F., Rogge, M., & Rumlich, D. (2023). Die mündliche Prüfung. Eine Einführung. Narr.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32473
Mindt, I. (2022). Künstliche Intelligenz fachfremd mittels Open Educational Resources unterrichten. Wie das Flipped-Classroom-Format bei der Einbettung in die Lehre der Anglistik hilft. In D.-K. Mah & T. Cordula (Eds.), Künstliche Intelligenz mit offenen Lernangeboten an Hochschulen lehren. Erfahrungen und Erkenntnisse aus dem Fellowship-Programm des KI-Campus. (pp. 22–36). LibreCat University. https://doi.org/10.5281/ZENODO.6673692
LibreCat
| DOI
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34453
Tönnies, M., Voigts, E., & The German Society for Contemporary Theatre and Drama in English (Eds.). (2022). Twenty-First Century Anxieties: Dys/Utopian Spaces and Contexts in Contemporary British Theatre (Vol. 32). Walter deGruyter.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34452
Tönnies, M., & Flotmann-Scholz, C. (2022). Directing Pandemic Attention: Dystopian Corona Narratives and the Nation in British Media and Politics. Anglistik: International Journal of English Studies, 33(2), 257–272.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34454
Tönnies, M., & Voigts, E. (2022). Anger, Anxiety and Hope: The Complicit Realities and Engaged/ing Communities of Contemporary Briitsh Dys/Utopian Theatre. Twenty-First Century Anxieties: Dys/Utopian Spaces and Contexts in Contemporary British Theatre (CDE Studies), 32.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29355
Mildorf, J. (2022). Durch Andere sich selbst erzählen: Figuren der Selbststilisierung in autobiographischen Schriften von Alan Bennett und Candia McWilliam. In C. Schachtner & A. Drews (Eds.), Erzählte Welt: Sinnstiftung in Zeiten kultureller und politischer Umbrüche (1st ed., Vol. 9, pp. 167–194). Evangelische Akademie Loccum.
LibreCat
2022 | Book Review | LibreCat-ID: 31598
Strauß, S. (2022). “Elizabeth Grubgeld, Disability and Life Writing in Post-Independence Ireland”, Book Review. In European Journal of Life Writing (Vol. 11, pp. 29–34).
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33306 |

Fiege, A. S., & Pape, S. (2022). Moodle in der Hochschullehre: Struktur durch HTML-Code. In T. Krähwinkel (Ed.), #MoodleKannMehr – nicht nur im Distanzunterricht! (1st ed., pp. 76–78). Visual Ink Publishing.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33307 |

Pape, S., Fiege, A. S., & Mindt, I. (n.d.). Authentic Englishes.nrw – Developing and Using Interactive Teaching and Learning Materials on Varieties of English. In D. Wawra & J. Rose (Eds.), Selected Papers from the 2021 Conference of the German Association for the Study of English: Vol. 33.2 (pp. 15–27). Universitätsverlag Winter. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/2/6
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33373
Hahn, C. A., & Mindt, I. (2022). Introduction: English Linguistics, Learners and the Classroom. Anglistik, 33(2), 11–14. https://doi.org/10.33675/angl/2022/2/5
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33543
Mildorf, J. (2022). Arzt-Patienten-Kommunikation und das Problem der Einverständniserklärung in Jeffrey Eugenides’ Roman Middlesex. In F. Steger (Ed.), Jahrbuch Literatur und Medizin (Vol. 13, pp. 59–76). Universitätsverlag Winter.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33541
Mildorf, J. (2022). Charge mentale et violence domestique: une approche des récits de femmes en termes de small stories. In S. Patron (Ed.), Récits de la charge mentale des femmes: small stories II (pp. 43–62). Herrmann.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33948
Rumlich, D. (2022). Exploring the importance of prior knowledge and verbal cognitive abilities for foreign language learning. In T. Piske & A. Steinlen (Eds.), Cognition and second language acquisition (pp. 219–244). Narr Francke Attempto.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 25831
Meer, P., Hartmann, J., & Rumlich, D. (2022). Attitudes of German high school students toward different varieties of English. Applied Linguistics, 43(3), 538–562. https://doi.org/10.1093/applin/amab046
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33949
Rumlich, D. (2022). Weniger Kompetenz, mehr Resonanz. Contra Position. Fremdsprachen Lehren Und Lernen, 51(2), 121.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35503
Ehland, C. (2022). ’The Continent is Isolated‘. Britische Europavorstellungen zwischen Mythos und Wahrheit. In P. M. Lützeler (Ed.), Die Europäische Union: Konfusion und Vision: Interdisziplinäre Fragestellungen (pp. 63–79). Böhlau.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 24539
Tönnies, M. (2021). Constructions of a National Threat: Contextualising the Rhetorical Management of the COVID-19 Pandemic in Britain. In P. Jacobi & A. Pankratz (Eds.), Mentalities and Materialities: Essays in Honour of Jürgen Kamm (pp. 149–163). Königshausen & Neumann.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 25832
Siepmann, P., Rumlich, D., Matz, F., & Römhild, R. (2021). Attention to diversity in German CLIL classrooms: Multi-perspective research on students’ and teachers’ perceptions. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, (ahead of print). https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1981821
LibreCat
| DOI
2021 | Special Issue | LibreCat-ID: 25845
Bilingualer Unterricht. Aktuelle Herausforderungen und neue Chancen. (2021). In B. Diehr & D. Rumlich (Eds.), Fremdsprachen Lehren und Lernen (Vol. 50, Issue 1). https://doi.org/10.2357/FLuL-2021-0001
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 25847
Rumlich, D., Matz, F., & Juchem-Grundmann, C. (2021). Freies Format 2: Nachwuchs-Café (reloaded): Auf dem Weg zur Professur... In M. Eisenmann & J. Steinbock (Eds.), Sprache, Kulturen, Identitäten : Umbrüche durch Digitalisierung: 28. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung. Würzburg, 25.-28. September 2019 (pp. 347–350). Schneider Verlag Hohengehren.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 17905
Kersting, J., & Geierhos, M. (2021). Towards Aspect Extraction and Classification for Opinion Mining with Deep Sequence Networks. In R. Loukanova (Ed.), Natural Language Processing in Artificial Intelligence -- NLPinAI 2020 (Vol. 939, pp. 163--189). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63787-3_6
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 21825
Tönnies, M., & Schlieper, H. (Eds.). (2021). Gattung und Geschlecht: Konventionen und Transformationen eines Paradigmas (Vol. 21). Harrassowitz.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21826
Tönnies, M. (2021). The Black British Bildungsroman: Gender-specific Plot Models? In M. Tönnies & H. Schlieper (Eds.), Gattung und Geschlecht: Konventionen und Transformationen eines Paradigmas (Vol. 21, pp. 235-263.). Harrassowitz.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 21922
Diehr, B., & Rumlich, D. (2021). Bilingualer Unterricht. Aktuelle Herausforderungen und neue Chancen: Zur Einführung in den Themenschwerpunkt [koordiniert von B. Diehr & D. Rumlich]. Fremdsprachen Lehren Und Lernen, 50(1), 3–14. https://doi.org/10.2357/FLuL-2021-0001
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 21927
Rumlich, D. (2021). Review of Liss Kerstin Sylvén (Ed.). (2019). Investigating content and language integrated learning. Insights from Swedish high schools. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 9(1), 150–154. https://doi.org/10.1075/jicb.20026.rum
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26087
Mindt, I. (2021). “There”. Die Verwendung von “there” im authentischen Englisch, im Englisch von Lernenden und in Schulbüchern. In C. Bürgel, P. Gévaudan, & D. Siepmannn (Eds.), Sprachwissenschaft und Fremdsprachendidaktik: Konstruktionen und Konstruktionslernen (Vol. 119, pp. 39–55). Stauffenburg.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32488
Schmidt, R., & Mindt, I. (2021). Student engagement in digitalen Lehr-Lern-Szenarien. In Hochschulbildung: Lehre und Forschung. transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839456903-009
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26084
Mindt, I., & Rebekka, S. (2021). Student engagement in digitalen Lehr-Lern-Szenarien. In I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, & N. Vöing (Eds.), Hochschule auf Abstand. Ein multiperspektivischer Zugang zur digitalen Lehre. (pp. 117–140). transcript. https://doi.org/10.14361/9783839456903-009
LibreCat
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29244
Tönnies, M., & Sierz, A. (2021). ‘Who’s Going to Mobilise Darkness and Silence?’ The Construction of Dystopian Spaces in Contemporary British Drama. Journal of Contemporary Drama in English, 9(1), 20–42.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29262
Fakha, N. (2021). Promoting Critical Thinking in Literary and Cultural Studies. Die Hochschullehre, 7.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29354
Mildorf, J. (2021). ‘Ja, ja, so schön klingt das Schreckliche’: An Audionarratological Analysis of Andreas Ammer and FM Einheit’s Lost & Found: Das Paradies. In I. Arteel, L. Bernaerts, S. Bluijs, & P. Verhulst (Eds.), Tuning in to the Neo-Avantgarde: Experimental Radio Plays in the Postwar Period (1st ed., pp. 128–149). Manchester University Press.
LibreCat
2021 | Book Review | LibreCat-ID: 27372
Mildorf, J. (2021). Book review: Katharina Fürholzer: Das Ethos des Pathographen: Literatur- und medizinethische Dimensionen von Krankenbiographien. Heidelberg 2019. In European Journal of Scandinavian Studies (Vol. 51, Issue 1, pp. 180–185).
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26824
Mildorf, J. (2021). Auricularization and Narrative-Epistemic Stance in Louis Nowra’s Echo Point. In L. Bernaerts & J. Mildorf (Eds.), Audionarratology: Lessons from Radio Drama. Ohio State University Press.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29356
Bernaerts, L., & Mildorf, J. (2021). When Sounds Make Stories: Lessons for Narrative Theory from the Study of Radio Drama. In L. Bernaerts & J. Mildorf (Eds.), Audionarratology: Lessons from Radio Drama (1st ed., pp. 1–13). Ohio State University Press.
LibreCat
2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 26816
Mildorf, J., & Bernaerts, L. (Eds.). (2021). Audionarratology: Lessons from Radio Drama. Ohio State University Press.
LibreCat
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 21914
Meer, P., Hartmann, J., & Rumlich, D. (2021). Folklinguistic perceptions of Global Englishes among German learners of English. European Journal of Applied Linguistics, 9(2), 391–416. https://doi.org/10.1515/eujal-2020-0014
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 17347
Bäumer, F. S., Kersting, J., Buff, B., & Geierhos, M. (2020). Tag Me If You Can: Insights into the Challenges of Supporting Unrestricted P2P News Tagging. In L. Audrius, B. Rita, G. Daina, & S. Vilma (Eds.), Information and Software Technologies (Vol. 1283, pp. 368--382). Kaunas, Litauen: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59506-7_30
LibreCat
| Files available
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 20860
Strauß, S., & Schäfer-Althaus, S. (2020). Transient Bodies, Bodies in Transition: An Introduction. In S. Strauß & S. Schäfer-Althaus (Eds.), Transient Bodies in Anglophone Literature and Culture (pp. 7–22). Heidelberg: Winter.
LibreCat
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 20861
Strauß, S. (2020). Ageing (Female) Bodies and Mortality in Eighteenth-Century Poetry. In S. Strauß & S. Schäfer-Althaus (Eds.), Transient Bodies in Anglophone Literature and Culture (pp. 205–226). Heidelberg: Winter.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20862
Strauß, S. (2020). Visualising Memory Loss and the Politics of Representation in Contemporary Portraiture. Journal for the Study of British Cultures, 27(1), 63–76.
LibreCat
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 22466
Meister, D., & Mindt, I. (2020). Einleitung. In Mobile Medien im Schulkontext (Vol. 41, pp. 1–6). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29039-9
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 22467
Mindt, I., & Kaymak, Y. (2020). Digitale Elemente im Englischunterricht. In D. Meister & I. Mindt (Eds.), Mobile Medien im Schulkontext (Vol. 41, pp. 155–174). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29039-9_8
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 22470
Schmidt, R., Dietrich, N., & Mindt, I. (2020). Viele Wege führen nach Rom - Möglichkeiten und Modelle des Inverted-Classroom-Modells aus interdisziplinärer Sicht. In M. Beißwenger (Ed.), Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung. https://doi.org/10.17185/duepublico/73330
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 22472
Mindt, I., Schmidt, R., Beißwenger, M., & Dietrich, N. (2020). Mit digitalen Arbeitsformen das Lernen bereichern: zur Gestaltung sinnstiftender Präsenzphasen mit dem Inverted-Classroom-Modell. In M. Beißwenger, B. Bulizek, I. Gryl, & F. Schacht (Eds.), Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung (pp. 165–207). Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr. https://doi.org/10.17185/duepublico/73330
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 22473
Mindt, I., & Schmidt, R. (2020). Student engagement im Inverted Classrom. In G. Brandhofer, J. Buchner, C. Freisleben-Teutscher, & K. Tengler (Eds.), Tagungsband zur Tagung Inverted Classroom and beyond 2020 (pp. 1–16). BoD.
LibreCat
2020 | Book Review | LibreCat-ID: 22477
Mindt, I. (2020). Kristin Bech and Ruth Möhlig-Falke, eds. Grammar – Discourse – Context: Grammar and Usage in Language Variation and Change. Berlin and Boston, MA: De Gruyter, 2019. https://doi.org/10.33675/ANGL/2020/3/18
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21824
Tönnies, M., & Voigts, E. (2020). Posthuman Dystopia: Animal Surrealism and Permanent Crisis in Contemporary British Theatre. Journal of Contemporary Drama in English, 8(2), 295–312.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21896
Rumlich, D. (2020). Bilingual education in monolingual contexts: a comparative perspective. The Language Learning Journal, 48(1), 115–119. https://doi.org/10.1080/09571736.2019.1696879
LibreCat
| DOI
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21915
Matz, F., & Rumlich, D. (2020). Englischsprachige Jugendbücher innerhalb und außerhalb des Englischunterrichts – Young Adult Fiction als empirischer Gegenstand der Literaturdidaktik. In A. Grünewald, M. Hethey, & K. Struve (Eds.), KONTROVERS. Literaturdidaktik meets Literaturwissenschaft (pp. 159–176). Trier, Germany: Wissenschaftlicher Verlag Trier.
LibreCat
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21917
Matz, F., Rogge, M., & Rumlich, D. (2020). Die mündliche Prüfung in der Sekundarstufe II: Herausforderung und Chance für die Fremdsprachendidaktik. In A. Drackert, M. Mainzer-Murrenhoff, A. Soltyska, & A. Timukova (Eds.), Testen bildungssprachlicher Kompetenzen und akademischer Sprachkompetenzen – Zugänge für Schule und Hochschule (pp. 17–34). Frankfurt am Main, Germany: Lang.
LibreCat