Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

552 Publications


2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52702 | OA
Brase, A. K., & Jenert, T. (2024). Knowledge by Design in Education. EDeR. Educational Design Research, 8(1). https://doi.org/10.15460/eder.8.1.2213
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45918
Schwabl, F., & Daniel-Söltenfuß, D. (2023). Gelingensbedingungen gestaltungsorientierter Schulentwicklung. In Organisation zwischen Theorie und Praxis. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39690-9_21
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46765
Sommer, C. (2023). Der Hauptschulabschluss als sozial selektiver Hauptzulieferer des Übergangssystems. Berufsbildung. Zeitschrift Für Theorie-Praxis-Dialog, 199, 9–13. https://doi.org/10.3278/BB2303W
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47927
Grüttner, N. C. (2023). Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970). In R. Pöppinghege & Universität Paderborn (Eds.), 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick (pp. 6–33).
LibreCat | Files available
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 48077
Volgmann, S. (2023). Erlebnisorientiert Lehren und Lernen in der beruflichen Bildung. Entwicklung eines didaktischen Konzepts im Rahmen von designbasierter Forschung. . wbv Publikation.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47926
Grüttner, N. C. (2023). Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970). In P. Rainer & Universität Paderborn (Eds.), 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick (pp. 6–33).
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50283
Daniel-Söltenfuß, D. (2023). „Wir fahren jetzt nicht mit’m Mercedes vor, wenn man sich nachher eigentlich nur ‘n Polo leisten kann.“ Vorstellungen von Transfer in Theorie und Praxis der Beruflichen Bildung und ihre Implikationen. Trilaterales Doktorand:innenseminar , Universität zu Köln.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50281
Daniel-Söltenfuß, D., & Kückmann, M.-A. (2023). Zum Verständnis von Innovation und Transfer in einer vernetzten Berufsbildungspraxis. Ergebnisse einer übergreifenden Interviewstudie. Hochschultage Berufliche Bildung, Universität Bamberg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50282
Daniel-Söltenfuß, D., & Kückmann, M.-A. (2023). „Go with the flow?!“ Einblicke in Forschungsansatz und erste Ergebnisse des Begleitforschungsprojekts ITiB. Jahrestagung der Sektion BWP, Europa-Universität Flensburg.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48455
Schneider, J. N. (2023). Open Educational Resources zur Förderung nachhaltiger Bildung und Forschung. In: Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften. Flensburg, Deutschland.
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48446
Schneider, J. N. (2023). SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The Teacher-Training-Platform on the SAFE Project Website.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48447
Schneider, J. N. (2023). SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. Administrative and financial information.
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48453
Schneider, J. N. (2023). Green-4-Future – Project Insights to its best! In: Training and Cooperation Activity (TCA) “Green Erasmus: pathways to sustainable projects and institutions.”
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48450
Schneider, J. N. (2023). Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Business CANVAS Model – in Green Entrepreneurships.
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48454
Schneider, J. N. (2023). Game Studies – Role Play in Therapy and Education. Pen and Paper Congress.Vortrag: Potenziale von Open Educational Resources bei Pen& Paper Rollenspielen in der Bildungspraxis nutzen! – Warum und wie soll das gehen?!
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48452
Schneider, J. N. (2023). Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA2. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships.
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48457
Schneider, J. N. (2023). STEMinAction- Final Project Meeting – Unlocking Long-Term Sustainability: Harnessing Open Educational Resources (OER) Beyond Project Lifetimes.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48451
Schneider, J. N. (2023). Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Use, sharing and creating Open Educational Resources – Why is it so important? .
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48445
Schneider, J. N. (2023). SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The SAFE Learning Videos.
LibreCat | Files available
 

2023 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 47900
Schneider, J. N. (2023). Gestaltung von Open Educational Resources zur Förderung von Nachhaltigkeit in Bildung und Wirtschaft. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48449
Schneider, J. N. (2023). Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships.
LibreCat | Files available
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 48444
Schneider, J. N. (2023). SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19.
LibreCat
 

2023 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 47901
Beutner, M., & Schneider, J. N. (n.d.). The use of IT and OER to support remote sustainable work in Europeans Green Economy. International Conference on Industry Sciences and Computer Science Innovation.
LibreCat | Files available
 

2023 | Dissertation | LibreCat-ID: 48010
Schneider, J. N. (n.d.). Open Educational Resources in der beruflichen Bildungslandschaft.
LibreCat | Files available
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50520
Sänger, N., & Jenert, T. (2023). TPACK, DPACK, XY-Pack? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 119(3), 434–454. https://doi.org/10.25162/zbw-2023-0017
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52086
Scharlau, I., & Jenert, T. (2023). Evidenzbasierte Hochschuldidaktik. In J. Wildt & R. Rhein (Eds.), Hochschuldidaktik als Wissenschaft:  Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven (pp. 251–268). Transcript.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48536
Sänger, N. (2023). TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung. Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Flensburg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46037
Sänger, N. (2023). Der Einsatz von didaktischen Fallstudien zur Erkundung digital transformierter Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs. Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn, Paderborn.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46036
Sänger, N. (2023). Didaktische Fallstudien zur exemplarischen Erkundung der digitalen Transformation der Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Ökonomische Bildung (DeGÖB), Tübingen.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48535
Sänger, N. (2023). Technological Pedagogical Content Framework for the Vocational Teacher Education in Germany. JURE EARLI, Thessaloniki, Griechenland.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52718
Büker, R., Jenert, T., & Fahrbach, M. (2023). Vorstellung eines Trainings zur Förderung des selbstregulierten unternehmerischen Lernens in der Entrepreneurship-Education. Jahrestagung Der Sektion Berufs- Und Wirtschaftspädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52717
Sänger, N., Jenert, T., & Kremer, H.-H. (2023). TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung. Jahrestagung Der Sektion Berufs- Und Wirtschaftspädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52719
Jenert, T., & Mordhorst, L. F. A. (2023). Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse. Jahrestagung Der Sektion Berufs- Und Wirtschaftspädagogik Der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52721
Mordhorst, L. F. A., & Jenert, T. (2023). Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Hochschulforschung. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Osnabrück.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52720
Jenert, T., & Büker, R. (2023). Jenert, T. & Büker, R. (2023). Designing Self-Regulation interventions for different target groups in Entrepreneurship Education . EARLI biennial conference, Thessaloniki.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
Sloane, H. S., & Schmöckel, S. (2023). Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration). EAPRIL 2023, Belfast.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52864
Sloane, H. S., & Heidebrecht, J. (2023). Entwurfsmuster: Fachsensible wissenschaftliche Begleitung. TURN conference 2023, TH Köln.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 53405
Jenert, T. (2023). Design-Based Research als Erforschung und Gestaltung von Interaktionsprozessen zwischen Wissenschaft und Bildungspraxis. In H.-H. Kremer, H. Ertl, & P. F. E. Sloane (Eds.), Wissenschaft trifft Praxis – Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung (pp. 11–24). Bundesinstitut für Berufsbildung.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45920
Liszt-Rohlf, V., Wochnik, M., & Schwabl, F. (2022). Alte Fotografien, neue Erkenntnisse. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 118(2), 261–295. https://doi.org/10.25162/zbw-2022-0011
LibreCat | DOI
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48436
Schneider, J. N. (2022). Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Entrepreneurship, Green Business.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48434
Schneider, J. N. (2022). Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Creative Thinking.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48437
Schneider, J. N. (2022). Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Canvas Model.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48252
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT. First Transnational Project Meeting. Presentation at the EU-CERT Meeting: Financial, Marketing and Dissemination.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48255
Schneider, J. N. (2022). Family Business Library. Presentation at the LTTA of FBL: Motivation, Barriers and Problems while starting a business.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51000
Schlömer, T., Kiepe, K., & Thrun, T. (2022). Die Konstruktion von Geschäftsmodellen für nachhaltiges Wirtschaften: (k)eine exklusive Aufgabe des Managements?! In R. Kraus, T. Kreitenweis, & B. Jeraj (Eds.), Intrapreneurship (pp. 209–223). Springer Gabler.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48442
Schneider, J. N., & Lindenthal, H. M. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insights into ideas for the Accreditation and Certification Concept.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48443
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Dissemination and Exploitation.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48246
Beutner, M., Schneider, J. N., Grüttner, N. C., Koppius, S. N., & Stelzer, J. (2022). Developing an e-learning tool with integrated electronic training certificate (FEL) for professional nursing training.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48251
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48241
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2022). European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project – Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48242
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR2: EU-CERT - Concept Design for Accreditation and Certification Processes.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48245
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR4: EU-CERT - Accreditation Handbook.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48254
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT. Second Transnational Project Meeting.Presentation about accreditation and certificate structures.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48441
Schneider, J. N. (2022). STEMinAction: Open Educational Resource Workshop .
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48439
Schneider, J. N. (2022). OERCamp. Barcamp Sessions zu OER in der berufl. Bildungsforschung.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 47983
Beutner, M., Pechuel, R., & Schneider, J. N. (Eds.). (2022). E-Learning, Digitisation and Units for Learning at VET schools Creating Online Learning Environments in Technical Education for European metal industry. New Opportunities and Challenges for European VET schools in metal industry. Insights in the EDU VET Project. IK-Verlag.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48438
Schneider, J. N. (2022). Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Open Educational Resources – Sustainability in green Start-ups!
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48248
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Current Status of the EU-CERT project.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48244
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Dissemination and Exploitation.
LibreCat
 

2022 | Report | LibreCat-ID: 48008
Schneider, J. N. (2022). Family Business Library. Rural and Regional Libraries as Local family Entrepreneurship Centers. Policy Paper.
LibreCat | Files available
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48240
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects.
LibreCat
 

2022 | Misc | LibreCat-ID: 48247
Schneider, J. N. (2022). EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 47627
Mordhorst, L., & Jenert, T. (2022). Curricular integration of academic and vocational education: a theory-based empirical typology of dual study programmes in Germany. Higher Education, 85(6), 1257–1279. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00889-7
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 | OA
Jenert, T., & Scharlau, I. (2022). Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik I: Einführung (pp. 155–179). transcript. https://doi.org/10.14361/9783839460979-008
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 46034
Jenert, T., Kremer, H.-H., & Sänger, N. (2022). Digitale Transformation der Berufs- und Arbeitswelt – Einblicke in die fachdidaktische Gestaltung der beruflichen Fachrichtung ‚Wirtschaft und Verwaltung‘. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 43.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31678 | OA
Jenert, T., & Scharlau, I. (2022). Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?! Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 17(2).
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 52708
Büker, R., Jenert, T., Fust, A. P., Fahrbach, M., Bellwald, N., & Winkler, C. (2022). Mit dem SREL-Training unternehmerische Selbstkompetenzen entwickeln. Erziehung & Unterricht, 5–6, 383–393.
LibreCat
 

2022 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 34630
Scharlau, I., & Jenert, T. (2022). Chance zur Reflexion. Duz, 12.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46035
Sänger, N. (2022). Entwicklung didaktischer Fallstudien zur Förderung einer ‚digitalen Inhaltskompetenz‘ im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs. Digitale Transformation der Hochschullehre durch digitale Kompetenzen als offene Bildungsressourcen, Essen.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24972
Grunau, J., & Jenert, T. (2021). Studierende der Berufs-und Wirtschaftspädagogik: (Un-)bekannte Wesen? . bwpat Spezial, 18, 1–6.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35952
Daniel-Söltenfuß, D., & Schwabl, F. (2021). Selbstreguliertes Lernen im berufsschulischen Übergangssystem. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 117(3), 431–460. https://doi.org/10.25162/zbw-2021-0019
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35962
Schwabl, F., & Daniel-Söltenfuß, D. (2021). Selbstreguliertes Lernen fördern - Lernen auf Distanz ermöglichen. Berufsbildung. Zeitschrift Für Theorie-Praxis-Dialog, Heft 187, 37–39.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47957 | OA
Schneider, J. N. (2021). Digital transformation in industry. In M. Beutner, R. Pechuel, & J. Schneider (Eds.), Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project (pp. 57–62).
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47966 | OA
Schneider, J. (2021). Teaching and Learning Materials. In M. Beutner, R. Pechuel, & J. Schneider (Eds.), Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project (pp. 150–165).
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50277
Daniel-Söltenfuß, D., & Fuge, J. (2021). Man sieht nur mit dem Herzen gut. Beziehungsgestaltung in der virtuellen Lehre. In D. Daniel, T. Emmler, & J. Fuge (Eds.), Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space (pp. 69–100). Eusl.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50278
Daniel-Söltenfuß, D., Emmler, T., & Fuge, J. (2021). Editorial. In D. Daniel, T. Emmler, & J. Fuge (Eds.), Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space (pp. 7–18). Eusl.
LibreCat
 

2021 | Book | LibreCat-ID: 50722
Kiepe, K. (2021). Stellen und Ausbildung der betrieblichen Ausbilder:innen. Grundannahmen, Transformationsprozesse, Reformdiskurse. Logos.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 50804
Kiepe, K., Gallas, R., & Rüdebusch, G. (2021). Verstetigung eines Fortbildungsansatzes zu nachhaltigem Wirtschaften und Ausbilden. Berufsbildung in Wissenschaft Und Praxis, 50 (3)(3), 30–31.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47962 | OA
Schneider, J. N. (2021). Digitalisation in the Classroom – Learning Tools. In M. Beutner, R. Pechuel, & J. Schneider (Eds.), Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project (pp. 87–100).
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 47978 | OA
Beutner, M., Pechuel, R., & Schneider, J. N. (Eds.). (2021). Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation – Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insight in the DigI-VET Project.
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47949
Beutner, M., & Schneider, J. N. (2021). Förderung von Digitalisierung und Industrie 4.0: Bildung – Beruf – Industrie – Zukunft. Neue Möglichkeiten und Herausforderungen für die europäische Berufsbildung. Einblick in das Projekt DigI-VET. In M. Beutner, R. Pechuel, & J. Schneider (Eds.), Industrie 4.0- Eine Einführung in die Ideen und neuen Möglichkeiten (pp. 24–41).
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24971 | OA
Jenert, T., & Kremer, H.-H. (2021). Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, 40, 1–24.
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 52706 | OA
Jenert, T. (2021). Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung. PraxisForschungLehrer*innenbildung, 3(5), 82–92. https://doi.org/10.11576/PFLB-4801
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46038
Sänger, N. (2021). Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn. Digitalisierung. Daten. Didaktik. Kompetenzentwicklung für eine digitale Welt, Bielefeld.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 24937
Sänger, N. (2021). Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik. Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Bamberg (digitales Format).
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 24938
Sänger, N., & Jenert, T. (2021). Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung. 16. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Gießen (digitales Format).
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 24932
Sänger, N. (2021). Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe. QLB-Programmworkshop Quo vadis Berufliche Lehrerbildung, Osnabrück (digitales Format).
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 24936
Sänger, N., & Jenert, T. (2021). Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre. 7. Lehre^n Netzwerkkonferenz, Hannover (digitales Format).
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52716 | OA
Jenert, T., & Bosse, E. (2021). Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren. In Transfer von Innovation und Wissen. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-33667-7_15
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 52705
Winkler, C., Fust, A., & Jenert, T. (2021). From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective. Journal of Small Business Management, 61(4), 2071–2096. https://doi.org/10.1080/00472778.2021.1883041
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52715
Jenert, T. (2021). Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven. In R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, & B. Szczyrba (Eds.), Handbuch Hochschuldidaktik (pp. 349–362). UTB.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 52704 | OA
Jenert, T., & Brahm, T. (2021). The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach. Frontline Learning Research, 9(2), 50–77. https://doi.org/10.14786/flr.v9i2.669
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 25642
Jenert, T. (2021). Curriculumforschung. In Handbuch Transdisziplinäre Didaktik (pp. 57–66). transcript Verlag. https://doi.org/10.1515/9783839455654-007
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24973 | OA
Jenert, T. (2020). Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 15(4), 204-222. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-04/12
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Dissertation | LibreCat-ID: 35956
Schwabl, F. (2020). Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation. Eusl-Verlagsgesellschaft mbH.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35968
Schwabl, F. (2020). Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem. Bwp@Berufs-Und Wirtschaftspädagogik – Online, 38, 1–24.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35953
Schwabl, F., Janssen, E. A., & Sloane, P. F. E. (2020). Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 116(1), 138–152. https://doi.org/10.25162/zbw-2020-0005
LibreCat | DOI
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 35966
Sloane, P. F. E., Daniel, D., Meier, K., Schwabl, F., & Volgmann, S. (2020). Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen. Eusl-Verlagsgesellschaft mbH.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26021
Sloane, H., & Kremer, H.-H. (2020). Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen. In J. Fuge & H.-H. Kremer (Eds.), Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen (Vol. 2, pp. 41–58). Eusl-Verlagsgesellschaft mbH.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 50279 | OA
Daniel-Söltenfuß, D. (2020). Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem. Bwp@, 38.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=208

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed