Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
571 Publications
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59984
I. Garnelo Abellanas and M. Liebendörfer, “Introducing mathematics undergraduate students to the theorem prover lean,” presented at the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapest, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46155
J. Bruns, M. Hagena, and H. Gasteiger, “Professional Development Enacted by Facilitators in the Context of Early Mathematics Education: Scaling up or Dilution of Effects?,” Teaching and Teacher Education, vol. 132, Art. no. 104270, 2023, doi: 10.1016/j.tate.2023.104270.
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58097
T. Mai and R. Biehler, “Einblicke in ein Referenzmodell zur Analyse der Einführung von Vektoren in Schulbüchern,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, Ed. Münster: WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58101
R. Biehler, D. Guntermann, M. Liebendörfer, S. Krämer, and S. Schlüter, “Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, Ed. Münster: WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58099
E. Lankeit and R. Biehler, “Das totale Differential und die Richtungsableitung – Eine Analyse mit Blick in ausgewählte Lehrbücher,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, Ed. Münster: WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32233
U. Häsel-Weide, M. Wallner, and M. Hattermann, “Symmetrieverständnis von Anfang an,” in Anfangsunterricht für alle Kinder - Willkommen in der Schule!, M. Gutzmann, U. Carle, and Grundschulverband e. V., Eds. Frankfurt a. M., 2022, pp. 200–215.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32339
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, and Y. Wilke, “Professionalisierung für inklusiven Mathematikunterricht. Interdisziplinäre Seminarkonzeption zur reflexiven Professionalisierung angehender Mathematiklehrkräfte in der Sekundarstufe,” in Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe, D. Lutz, J. Becker, F. Buchhaupt, D. Katzenbach, A. Strecker, and M. Urban, Eds. Münster: Waxmann, 2022, pp. 83–100.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32338
K. Hähn, U. Häsel-Weide, and P. Scherer, “Diagnosegeleitete Förderung im inklusiven Mathematikunterricht der Grundschule – Professionalisierung durch reflektierte Handlungspraxis in der Lehrer*innenbildung.,” QfI - Qualifizierung für Inklusion, vol. 3, no. 2, 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31367
M. Hoffmann and R. Biehler, “Schnittstellenaufgaben in der Analysis I zur Verknüpfung von Schul- und Hochschulmathematik - Aufgabenbeispiele und Ergebnisse einer Evaluationsstudie.,” in Bedarfsgerechte fachmathematische Lehramtsausbildung. Analyse, Zielsetzungen und Konzepte unter heterogenen Voraussetzungen , 2022, pp. 351–368.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31365
R. Biehler and M. Hoffmann, “Fachwissen als Grundlage fachdidaktischer Urteilskompetenz – Beispiele für die Herstellung konzeptueller Bezüge zwischen fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Lehre im gymnasialen Lehramtsstudium,” in Professionsorientierte Fachwissenschaft. Kohärenzstiftende Lerngelegenheiten für das Lehramtsstudium Mathematik, 2022, pp. 49–72, doi: 10.1007/978-3-662-63948-1_4.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45373
J. Dröse, P. Neugebauer, R. Delucchi Danhier, and B. Mertins, “Eye-Tracking Studie zu Textaufgaben in Klasse 5: Bemerken und Interpretieren syntaktischer Strukturen,” in Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Forschung und Praxis, P. Kleine, N. Graulich, J. Kuhn, and M. Schindler, Eds. 2022, pp. 209–225.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45378
J. Dröse and L. Wessel, “Prospective Teachers‘ Competence of Fostering Students’ Understanding in Script Writing Task,” in Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME, 2022.
LibreCat
2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 31363 |

M. Hoffmann, Von der Axiomatik bis zur Schnittstellenaufgabe: Entwicklung und Erforschung eines ganzheitlichen Lehrkonzepts für eine Veranstaltung Geometrie für Lehramtsstudierende. 2022.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52574
G. Werth, “Neue Wege im mathematischen Unterricht - Auf den Spuren Mathilde Vaertings,” presented at the 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Frankfurt am. Main, 2022, doi: https://doi.org/10.37626/GA9783959872089.0.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53480
S. N. Malik and S. Rezat, “Linguistic features of word problems that cause difficulties for learners across the curriculum: A literature review,” 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 44689
S. Rezat, S. N. Malik, and M. Leifeld, “Scaffolding Close Reading of Mathematical Text in Pre-service Primary Teacher Education at the Tertiary Level: Design and Evaluation,” International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 20, no. S1, pp. 215–236, 2022, doi: 10.1007/s10763-022-10309-y.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48389
J. Dröse, B. Griese, and L. Wessel, “Prospective teachers’ diagnostic judgments on students’ understanding of conditional probabilities,” presented at the TwelfthCongressoftheEuropeanSocietyforResearchin Mathematics Education(CERME12), Bozen-Bolzano,Italy, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 48325
A. Dellori and L. Wessel, “Entwicklung und Erprobung von professionsorientierten Lernumgebungen zur Wissensvernetzung in der Algebra,” Beiträge zum Mathematikunterricht 2022, pp. 665–668, 2022, doi: 10.17877/DE290R-23598.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48385
A. Dellori and L. Wessel, “Design principles for intertwining local and nonlocal mathematics - The case of relating registers and representations in abstract algebra,” in Proceedings of INDRUM2022, M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, and J. Peters, Eds. 2022, pp. 572–573.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48407
A. Dellori and L. Wessel, “Pre-service Teachers’ Professional Development: Relating Abstract Algebra and School Algebra,” in Proceedings of the 24th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education, S. S. Karunakaran and A. Higgins, Eds. Boston: MA, 2022, p. 1177.
LibreCat