Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
542 Publications
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58947
Mathematics education for girls in Prussia 1890–1925
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
LibreCat
| DOI
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59053
Förderung von statistischem Denken im Mathematikunterricht der Primarstufe: Bedeutsame Ideen und Förderungsmöglichkeiten
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
LibreCat
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60196
The quality of digital curriculum resources for mathematics in German educational policy
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60351 |

Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens – short summary of a survey
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60495
Explorative Datenanalyse in der Schule – Analyse der Mediennutzung von Jugendlichen mit den YOU‑PB Daten
S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 9–16.
LibreCat
S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 9–16.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60532 |

Lessons Learned from the ProDaBi Project: Shaping Perspectives at the Intersection of Data, AI, and Education Towards Fostering AI and Data Science Literacy in Schools Across Disciplines.
R. Biehler, C. Schulte, in: Proceedings of the 1st Symposium on Integrating AI and Data Science into School Education Across Disciplines (AIDEA 1 2025), Salzburg, Austria, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
R. Biehler, C. Schulte, in: Proceedings of the 1st Symposium on Integrating AI and Data Science into School Education Across Disciplines (AIDEA 1 2025), Salzburg, Austria, 2025.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60816
Flexibles Addieren und Subtrahieren im Zahlenraum bis 100
U. Häsel-Weide, S. Hußmann, M. Nührenbörger, in: C. Rechtsteiner (Ed.), Rechnen richtig lernen - flexibel, für alle und von Anfang an. Fachdidaktische Hintergründe und Lernangebote für die Grundschule, Klett Kallmeyer, 2025, pp. 71–80.
LibreCat
U. Häsel-Weide, S. Hußmann, M. Nührenbörger, in: C. Rechtsteiner (Ed.), Rechnen richtig lernen - flexibel, für alle und von Anfang an. Fachdidaktische Hintergründe und Lernangebote für die Grundschule, Klett Kallmeyer, 2025, pp. 71–80.
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60860
ANALYZING STUDENTS’INFORMAL APPROACHES TO CREATING DECISION TREES IN THE CLASSROOM
F.Y. Fleischer, R. Biehler, in: C. Cornejo, P. Felmer, D.M. Gomez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Research Reports, Vol. 1 , 2025, pp. 267–274.
LibreCat
F.Y. Fleischer, R. Biehler, in: C. Cornejo, P. Felmer, D.M. Gomez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Research Reports, Vol. 1 , 2025, pp. 267–274.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61125 |

studiVEMINT Mathematik-Online-Vorkurs jetzt mit 300 integrierten Lernvideos frei verfügbar
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, B. Reich, Mitteilungen der Deutschen Mathematiker-Vereinigung 33 (2025) 170–171.
LibreCat
| Download (ext.)
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, B. Reich, Mitteilungen der Deutschen Mathematiker-Vereinigung 33 (2025) 170–171.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52584
Research on curriculum resources in mathematics education: a survey of the field
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51841 |

Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50554 |

31 Sprachbildung im berufsbezogenen Mathematikunterricht.
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54078
Fachbezogene Professionalisierung von fachfremd Mathematik unterrichtenden Lehrkräften: Retrospektive Selbsteinschätzungen zur Expertise im Umgang mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen im Anfangsunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54144
The meaning landscape of the concept of the total derivative in multivariable real analysis textbooks: an analysis based on a new model of meaning
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55191
Topic Study Group 41: Research and development on textbooks and resources for learning and teaching mathematics
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.
LibreCat
| DOI
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.
2024 | Book | LibreCat-ID: 55193
Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
LibreCat
| DOI
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55667 |

Teaching and Learning to Construct Data-Based Decision Trees Using Data Cards as the First Introduction to Machine Learning in Middle School
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55756 |

Eine inklusive Lehr-Lernumgebung für die Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
2024 | Book | LibreCat-ID: 55758
Daten-Spürnasen auf Spurensuche: Datenanalyse in der Grundschule mit digitalen Werkzeugen
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
LibreCat
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56016 |

Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).