Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
536 Publications
2024 | Book | LibreCat-ID: 55193
Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
LibreCat
| DOI
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55667 |

Teaching and Learning to Construct Data-Based Decision Trees Using Data Cards as the First Introduction to Machine Learning in Middle School
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55756 |

Eine inklusive Lehr-Lernumgebung für die Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
2024 | Book | LibreCat-ID: 55758
Daten-Spürnasen auf Spurensuche: Datenanalyse in der Grundschule mit digitalen Werkzeugen
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
LibreCat
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56016 |

Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56021
Produktives Fördern im inklusiven Mathematikunterricht
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: B. Barzel, A. Büchter, C. Rütten, F. Schacht, S. Weskamp-Kleine (Eds.), Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik: Konzepte und Beispiele mit Fokus auf Grund- und Förderschule, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2024, pp. 97–113.
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: B. Barzel, A. Büchter, C. Rütten, F. Schacht, S. Weskamp-Kleine (Eds.), Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik: Konzepte und Beispiele mit Fokus auf Grund- und Förderschule, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2024, pp. 97–113.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56022
Achsensymmetrisch?! Praktiken, soziale und sozio-mathematische Normen der Begründung der Achsensymmetrie ebener Figuren in der Grundschule
U. Häsel-Weide, M. Wallner, Journal Für Mathematik-Didaktik 45 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Wallner, Journal Für Mathematik-Didaktik 45 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56197
Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56131 |

Symmetry as a Topic for the University Education of Pre-Service Teachers
M. Hoffmann, Recherches En Didactique Des Mathématiques (2024).
LibreCat
| Download (ext.)
M. Hoffmann, Recherches En Didactique Des Mathématiques (2024).
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 56199
Lernvideos in der Mathematik – Beiträge zur Abschlusstagung des Projektes studiVEMINTvideos der Universität Paderborn und der TH Köln
M. Liebendörfer, A. Schmitz, R. Biehler, eds., Lernvideos in der Mathematik – Beiträge zur Abschlusstagung des Projektes studiVEMINTvideos der Universität Paderborn und der TH Köln, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
M. Liebendörfer, A. Schmitz, R. Biehler, eds., Lernvideos in der Mathematik – Beiträge zur Abschlusstagung des Projektes studiVEMINTvideos der Universität Paderborn und der TH Köln, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56780
New trends in didactic research in university mathematics education
R. Biehler, V. Durand-Guerrier, M. Trigueros, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, V. Durand-Guerrier, M. Trigueros, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58269
Operative Beziehungen erkennen, beschreiben und nutzen – Initiierung von Lernprozessen unter Einbeziehung der App ‚Rechenfeld‘
A. Dettelbach, U. Häsel-Weide, in: C. Bierbrauer, S. Ladel, M. Platz (Eds.), Förderung prozessbezogener Kompetenzen mit digitalen Medien. Mit mathematischen Objekten und Werkzeugen arbeiten, WTM-Verlag, 2024, pp. 184–200.
LibreCat
| Files available
A. Dettelbach, U. Häsel-Weide, in: C. Bierbrauer, S. Ladel, M. Platz (Eds.), Förderung prozessbezogener Kompetenzen mit digitalen Medien. Mit mathematischen Objekten und Werkzeugen arbeiten, WTM-Verlag, 2024, pp. 184–200.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58391
Der Einzug der Mathematik in die Bildungspläne der höheren Mädchenschulen zu Beginn des 20. Jahrhunderts
G. Werth, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2024, 2024, pp. 1505–1508.
LibreCat
| DOI
G. Werth, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2024, 2024, pp. 1505–1508.
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59467 |

Data and Social Worlds: How Data Science Education Supports Civic Participation and Social Discourse
K.M. Miller, J.L. Polman, S.A. Yoon, J. Shim, V.Y. Leung, Y. Nguyen, A. Rubin, T. Higgins, J.M. Karch, J.K. Hammerman, C. Matuk, K. DesPortes, A. Amato, S. Dikker, X. Ochoa, E. Romero, S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, J.T. Walker, A. Barany, A. Acquah, A. Scarola, S. Reza, T.C. Tran, R. Vacca, M. Silander, P.J. Woods, C. Fernandez, A. Eloy, P. Blikstein, R. de Deus Lopes, J. Radinsky, I. Tabak, V.R. Lee, D. Demszky, S. Levine, J. Louie, in: R. Lindgren, T.I. Asino, E.A. Kyza, C.K. Looi, D.T. Keifert, E. Suárez (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences-ICLS 2024, International Society of the Learning Sciences, 2024, pp. 1863–1870.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
K.M. Miller, J.L. Polman, S.A. Yoon, J. Shim, V.Y. Leung, Y. Nguyen, A. Rubin, T. Higgins, J.M. Karch, J.K. Hammerman, C. Matuk, K. DesPortes, A. Amato, S. Dikker, X. Ochoa, E. Romero, S. Podworny, Y. Fleischer, R. Biehler, J.T. Walker, A. Barany, A. Acquah, A. Scarola, S. Reza, T.C. Tran, R. Vacca, M. Silander, P.J. Woods, C. Fernandez, A. Eloy, P. Blikstein, R. de Deus Lopes, J. Radinsky, I. Tabak, V.R. Lee, D. Demszky, S. Levine, J. Louie, in: R. Lindgren, T.I. Asino, E.A. Kyza, C.K. Looi, D.T. Keifert, E. Suárez (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences-ICLS 2024, International Society of the Learning Sciences, 2024, pp. 1863–1870.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59581
Praktiken der Fördeurng im inklusiven Mathematikunterricht
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikuntericht 2024. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, 2024, pp. 207–210.
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht, P. Scherer (Eds.), Beiträge zum Mathematikuntericht 2024. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, 2024, pp. 207–210.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56236
Personalizing real‐world problems: Posing own problems increases self‐efficacy expectations, intrinsic value, attainment value, and utility value
J. Schönherr, British Journal of Educational Psychology 94 (2024) 407–424.
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, British Journal of Educational Psychology 94 (2024) 407–424.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54836
Preservice teachers' judgments of students’ expectations of success and task values: Close relations with their personal task motivation
J. Schönherr, S. Schukajlow, Teaching and Teacher Education 148 (2024).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, S. Schukajlow, Teaching and Teacher Education 148 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56235
Learning with visualizations helps: A meta-analysis of visualization interventions in mathematics education
J. Schönherr, A.R. Strohmaier, S. Schukajlow, Educational Research Review 45 (2024).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, A.R. Strohmaier, S. Schukajlow, Educational Research Review 45 (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56237
Anxiety Moderates the Effects of Drawing Support on Drawing Accuracy in Mathematical Modeling
J. Schönherr, R.E. Mayer, in: Lecture Notes in Computer Science, Springer Nature Switzerland, Cham, 2024.
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, R.E. Mayer, in: Lecture Notes in Computer Science, Springer Nature Switzerland, Cham, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 60103
Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht
W. Langer, J. Bruns, J. Erhorn, Journal for Educational Research Online 2023 (2024) 51–73.
LibreCat
| DOI
W. Langer, J. Bruns, J. Erhorn, Journal for Educational Research Online 2023 (2024) 51–73.