Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
1612 Publications
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 21600
Dellnitz M, Hüllermeier E, Lücke M, et al. Efficient time stepping for numerical integration using reinforcement learning. SIAM Journal on Scientific Computing. 2023;45(2):A579-A595. doi:10.1137/21M1412682
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
| arXiv
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46757
Schwerin I, Häsel-Weide U. Second grader´s understanding of doubling and halfing in various representations. In: Novotna J, Moraova H, eds. International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education. Charles University; 2023:297-305.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46758
Schmidt R, Tenberge C, Häsel-Weide U. Lehre in Zeiten von Digitalisierung und Inklusion - Beispiele aus drei Fächern. In: Vöing N, Schmidt R, Neiske I, eds. Aktive Teilhabe fördern – ICM und Student Engagement in der Hochschullehre. Visual Ink Publishing; 2023:297-318.
LibreCat
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 56200
Hoffmann M, Biehler R. Implementing profession orientation as a design principle for overcoming Klein’s second discontinuity – preservice teacher’s perspectives on interface activities in the context of a geometry course. ZDM – Mathematics Education. 2023;55(4):737-751. doi:10.1007/s11858-023-01505-3
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 40607
Dröse J, Prediger S. Prospective Teachers’ Diagnostic Thinking on Students’ Understanding of Multi-Digit Multiplication: A Content-Related Analysis on Unpacking of Knowledge Elements. Journal für Mathematik-Didaktik. Published online 2023. doi:10.1007/s13138-022-00214-w
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45374
Prediger S, Dröse J, Stahnke R, Ademmer C. Teacher expertise for fostering at-risk students’ understanding of basic concepts: conceptual model and evidence for growth. Journal of Mathematics Teacher Education. Published online 2023. doi:https://doi.org/10.1007/s10857-022-09538-3
LibreCat
| DOI
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59984
Garnelo Abellanas I, Liebendörfer M. Introducing mathematics undergraduate students to the theorem prover lean. In: ; 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46155
Bruns J, Hagena M, Gasteiger H. Professional Development Enacted by Facilitators in the Context of Early Mathematics Education: Scaling up or Dilution of Effects? Teaching and Teacher Education. 2023;132. doi:10.1016/j.tate.2023.104270
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58097
Mai T, Biehler R. Einblicke in ein Referenzmodell zur Analyse der Einführung von Vektoren in Schulbüchern. In: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, ed. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM-Verlag; 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58101
Biehler R, Guntermann D, Liebendörfer M, Krämer S, Schlüter S. Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos. In: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, ed. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM-Verlag; 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58099
Lankeit E, Biehler R. Das totale Differential und die Richtungsableitung – Eine Analyse mit Blick in ausgewählte Lehrbücher. In: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, ed. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM-Verlag; 2023.
LibreCat
| Files available
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16296 |

Banholzer S, Gebken B, Dellnitz M, Peitz S, Volkwein S. ROM-Based Multiobjective Optimization of Elliptic PDEs via Numerical Continuation. In: Michael H, Roland H, Christian K, Michael U, Stefan U, eds. Non-Smooth and Complementarity-Based Distributed Parameter Systems. Springer; 2022:43-76. doi:10.1007/978-3-030-79393-7_3
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 30294
Peitz S, Dellnitz M, Bannenberg S. Efficient Virtual Design and Testing of Autonomous Vehicles. In: Bock HG, Küfer K-H, Maas P, Milde A, Schulz V, eds. German Success Stories in Industrial Mathematics. Vol 35. Mathematics in Industry. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-030-81455-7_23
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 30490
Cresson J, Jiménez F, Ober-Blöbaum S. Continuous and discrete Noether’s fractional conserved quantities for restricted calculus of variations. AIMS. 2022;14(1):57-89.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 30861
Caillau J-B, Djema W, Gouzé J-L, Maslovskaya S, Pomet J-B. Turnpike Property in Optimal Microbial Metabolite Production. Journal of Optimization Theory and Applications. Published online 2022. doi:10.1007/s10957-022-02023-0
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31982
Cekić M, Delarue B, Dyatlov S, Paternain GP. The Ruelle zeta function at zero for nearly hyperbolic 3-manifolds. Inventiones mathematicae. 2022;229(1):303-394. doi:10.1007/s00222-022-01108-x
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32233
Häsel-Weide U, Wallner M, Hattermann M. Symmetrieverständnis von Anfang an. In: Gutzmann M, Carle U, Grundschulverband e. V., eds. Anfangsunterricht für alle Kinder - Willkommen in der Schule!. ; 2022:200-215.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32339
Häsel-Weide U, Seitz S, Wallner M, Wilke Y. Professionalisierung für inklusiven Mathematikunterricht. Interdisziplinäre Seminarkonzeption zur reflexiven Professionalisierung angehender Mathematiklehrkräfte in der Sekundarstufe. In: Lutz D, Becker J, Buchhaupt F, Katzenbach D, Strecker A, Urban M, eds. Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe. Waxmann; 2022:83-100.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32338
Hähn K, Häsel-Weide U, Scherer P. Diagnosegeleitete Förderung im inklusiven Mathematikunterricht der Grundschule – Professionalisierung durch reflektierte Handlungspraxis in der Lehrer*innenbildung. QfI - Qualifizierung für Inklusion. 2022;3(2).
LibreCat
| Files available
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 29673 |

Klus S, Nüske F, Peitz S. Koopman analysis of quantum systems. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical. 2022;55(31):314002. doi:10.1088/1751-8121/ac7d22
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
| arXiv