Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

435 Publications


2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53111
T. Schneider and K. B. Klingsieck, “‘ProGRess’ - Prokrastination reduzieren und Gesundheit fördern. ,” presented at the Symposium “Gesundheitskompetenz - Zwischen Wissenschaft und Praxis,” Hochschule Hannover, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53110
T. Schneider and K. B. Klingsieck, “‘ProGRess’ - Prokrastination ressourcenstark und gesundheitsfördernd begegnen. ,” presented at the 1. Mainzer Tagung zur Studierendengesundheit an der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53118
T. Schneider and K. B. Klingsieck, “‘ProGRess’ - Ressourcen gegen Prokrastination aktivieren und Gesundheit fördern. ,” presented at the 41. Motivationspsychologisches Kolloquium (MPK), Osnabrück, 2022.
LibreCat
 

2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
M. Schürmann et al., Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath. LibreCat University, 2022.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32150 | OA
A. Karsten, “Einblicke in explizite und implizite Erwartungen Lehrender an Studierendentexte. Textbasierte Interviews zu Zielen und Erträgen von fachsensiblem Peer-Textfeedback,” in Schreiblehrkonzepte an Hochschulen. Fallstudien und Reflexionen zum fachspezifischen Schreibenlehren und -lernen, vol. 4, S. Lahm, F. Meyhöfer, and F. Neumann, Eds. Bielefeld: wbv, 2021, pp. 277–288.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32151
A. Karsten, “(Selbst-)Kritik und (Selbst-)Reflexion. Fragen stellen, Stimmen identifizieren, Referenzpunkte finden.,” JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, vol. 1, no. 21, pp. 72–81, 2021, doi: 10.3278/JOS2101W072.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
A. Krüger, J. Tünnermann, L. Stratmann, L. Briese, F. Dressler, and I. Scharlau, “TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments,” Open Psychology, vol. 3, pp. 1–46, 2021, doi: 10.1515/psych-2021-0001.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
A. Krüger and I. Scharlau, “The time course of salience: not entirely caused by salience,” Psychological Research, 2021, doi: 10.1007/s00426-020-01470-6.
LibreCat | DOI
 

2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
J. Tünnermann, A. Kristjansson, A. Petersen, A. Schubö, and I. Scharlau, “Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks,” Open Psychology. Center for Open Science, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31671
O. Reis, T. Jenert, and I. Scharlau, “Kontaktlos lehren?,” in Hochschule auf Abstand, I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, and N. Vöing, Eds. Münster: transcript, 2021, pp. 141–154.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
G. Reinmann, C. Kreber, H. Bremer, I. Langemeyer, and I. Scharlau, “Wer bestimmt die Hochschullehre?,” in Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul, and G. Reinmann, Eds. Wiesbaden: Springer, 2021, pp. 33–47.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
I. Scharlau, “Jean Piaget als - was?,” in Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft, K. Gather, Ed. Baltmannsweiler: Schneider, 2021, pp. 162–181.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32558 | OA
S. Bonanati and H. M. Buhl, “The digital home learning environment and its relation to children’s ICT self-efficacy,” Learning Environments Research, vol. 25, no. 2, pp. 485–505, 2021, doi: 10.1007/s10984-021-09377-8.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32560 | OA
S. Tagliabue et al., “Latent Congruence Model to Investigate Similarity and Accuracy in Family Members’ Perception: The Challenge of Cross-National and Cross-Informant Measurement (Non)Invariance,” Frontiers in Psychology, vol. 12, Art. no. 672383, 2021, doi: 10.3389/fpsyg.2021.672383.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32561 | OA
C. Hoellger, S. Sommer, and H. M. Buhl, “Intergenerational Value Similarity and Subjective Well-Being,” Journal of Family Issues, Art. no. 0192513X2110544, 2021, doi: 10.1177/0192513x211054470.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32566
C. Hoellger, S. Sommer, and H. M. Buhl, “Zusammenhang zwischen der familiären Lebenssituation und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter,” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 41, no. 4, pp. 432–448, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31667
I. Scharlau, J. Patrzek, and C. Schreiber, “ „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung,” Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer, vol. 42, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37231
M. Schürmann, E. Bender, and C. Grebe, “Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen,” Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 2021, doi: 10.1007/s11612-021-00574-w.
LibreCat | DOI
 

2021 | Research Data | LibreCat-ID: 37234
C. Grebe, M. Schürmann, and Ä.-D. Latteck, Die Health Professionals Competence Scales (HePCoS) zur Kompetenzerfassung in den Gesundheitsfachberufen. Technical Report. LibreCat University, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33748
E. Bender, M. Schürmann, U. Poethke, C. Soyka, N. Schaper, and und J. Rowold, “Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten          für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, vol. 66, no. 1, pp. 14–30, 2021, doi: 10.1026/0932-4089/a000364.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37413
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Work Characteristics or Workers’ Characteristics? An Input-Process-Output Perspective on Informal Workplace Learning of Blue Collar Workers.,” Vocations and Learning, vol. 14, no. 2, pp. 285–326, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 39824
A. Seifert and C. Caruso, “Bildungswissenschaftliches Wissen und Kompetenzselbsteinschätzungen unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen. Ergebnisse der Befragung angehender Lehrkräfte im Praktikum.,” PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung., vol. 3, no. 1, pp. 173–187, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40299
T. Rogge and A. Seifert, “„Allgemein hat sich die psychische Gesundheit vieler Schüler verschlechtert…” – Belastungserleben als Herausforderung von Abiturientinnen und Abiturienten im digital vermittelten Distanzunterricht.,” presented at the DigiGebf21, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40306
C. Watson and A. Seifert, “„Ich weiß die Antwort nicht“ – Ein Mangel an Motivation oder ein Mangel an Wissen?,” presented at the PAEPSY 2021, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
I. Scharlau, A. Karsten, and K. J. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. vol. 12 issue 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40262
S. Depenbusch, E. Bender, and N. Schaper, “Prospektive und prozessbezogene Kompetenzanalyse - Gestaltung und Erprobung eines Vorgehens,” presented at the 12. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie, Chemnitz, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37406
J. Decius, M. Knappstein, N. Schaper, and A. Seifert, “Investigating the multidimensionality of informal learning: Validation of a short measure for white‐collar workers,” Human Resource Development Quarterly, 2021, doi: 10.1002/hrdq.21461.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37411
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “The Hen-Egg-Problem of Informal Workplace Learning & Work Design: The Mediating Role of Job Crafting.,” Academy of Management Prodeedings, vol. 2021, no. 1, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31666
C. Schreiber, I. Scharlau, and J. Patrzek, “„Power Poses“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Ein Unterrichtsvorhaben zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung am Beispiel von nonverbaler Kommunikation,” Psychologieunterricht, pp. 19–21, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
J. Patrzek, H. M. Buhl, and I. Scharlau, “Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn,” Psychologieunterricht, pp. 21–26, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book | LibreCat-ID: 32464
H. M. Buhl, S. Bonanati, and B. Eickelmann, Schule in der digitalen Welt. Göttingen: Hogrefe, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31663
I. Scharlau, S. Haacke, A. Karsten, and S. Lahm, “Schreiben als Schlüsselkompetenz?,” in Handbuch Hochschuldidaktik, R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, and B. Szczyrba, Eds. Stuttgart: utb, 2021, pp. 129–138.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Big-M-small-N temporal-oder judgment data,” The Quantitative Methods of Psychology, vol. 17, no. 4, pp. 355–373.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29135
T. Korsmeier, J. Bobe, and K. B. Klingsieck, “Prokrastination bei Studierenden verringern durch Anwendung eines Ratgebers im Gruppensetting,” Zeitschrift für Beratung und Studium, vol. 16, pp. 22–27, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32562 | OA
S. Bonanati, N. Gruchel, R. Kurock, and H. M. Buhl, “Teilhabe von Eltern an schulischem Lernen mit Family-Literacy-Programmen. Langzeiteffekte von „LIFE – Lesen in Familie erleben“ auf die elterliche Unterstützung beim Lesenlernen,” Die Deutsche Schule, vol. 113, no. 3, pp. 282–301, 2021, doi: 10.31244/dds.2021.03.04.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 | OA
K. J. Rohlfing et al., “Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems,” IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, vol. 13, no. 3, pp. 717–728, 2021, doi: 10.1109/tcds.2020.3044366.
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 | OA
I. Scharlau, A. Karsten, and K. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
M. Schürmann et al., “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres,” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 8, no. 1, pp. 94–120, 2021, doi: 10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
M. Schürmann et al., “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany,” Sigma newsletter, vol. 22, pp. 5–6, 2021.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 19684
S. Lebock, “Wann bin ich wer? Peer-Berater*innen im Spannungsverhältnis,” Journal der Schreibberatung, vol. 19, no. 1, pp. 59–70, 2020.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32152
K. Girgensohn, S. Haacke, and A. Karsten, “Disziplin Schreibwissenschaft? Kritische Überlegungen zur Entwicklung einer „Practical Art“,” in Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin: Diskursübergreifende Perspektiven, 1st ed., vol. 2, B. Huemer, U. Doleschal, R. Wiederkehr, K. Girgensohn, S. Dengscherz, M. Brinkschulte, and C. Mertlitsch, Eds. Wien: Böhlau, 2020, pp. 25–47.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32153
A. Karsten, “Der Schreibprozess als Dialog. Eine Perspektive am Schnittpunkt von dialogischer Sprachwissenschaft und soziokultureller Psychologie,” in Schreibforschung interdisziplinär, S. Knaller, D. Pany-Habsa, and M. Scholger, Eds. Bielefeld: transcript Verlag, 2020, pp. 31–47.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
I. Scharlau, “Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre,” die hochschullehre, no. 25, pp. 376–387, 2020, doi: https://doi.org/10.3278/HSL2025W.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32555
I. van Ackeren, H. M. Buhl, B. Eickelmann, M. Heinrich, and G. Wolfswinkler, “Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen,” in Bildung, Schule und Digitalisierung, K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, and D. Schmeinck, Eds. Münster: Waxmann, 2020, pp. 321–326.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32559 | OA
C. Hoellger, S. Sommer, I. Albert, and H. M. Buhl, “Intergenerational Value Similarity in Adulthood,” Journal of Family Issues, vol. 42, no. 6, pp. 1234–1257, 2020, doi: 10.1177/0192513x20943914.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39825
W. Plöger, M. Krepf, D. Scholl, and A. Seifert, “Analytical Competence of Teachers – Assessing the Construct Validity by Means of Mixed Methods and Drawing Consequences for Teacher Education.,” Teacher Education Quaterly, vol. 47, no. 2, pp. 134–157, 2020.
LibreCat
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 32463 | OA
S. Bonanati, C. Greiner, N. Gruchel, and H. M. Buhl, Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus. Wiesbaden: Springer, 2020.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39836
A. Vogt et al., “Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the ‘Care of the Dying Evaluation’ (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives.,” Health and Quality of Life Outcomes, vol. 18, no. 311, pp. 2–15, 2020.
LibreCat
 

2020 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40310
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions.,” presented at the 9th PDRnet Research Symposium, Antwerpen, 2020.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31662
I. Scharlau and C. Schreiber, “In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik,” in Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen, P. G. Geiß and M. Tulis-Oswald, Eds. Opladen: Budrich UniPress, 2020, pp. 67–85.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31661
I. Scharlau, C. Schreiber, and J. Patrzek, “Psychologiedidaktik durch Kommunikationsanalyse,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XIII, M. Krämer, Ed. Aachen: Shaker, 2020, pp. 23–31.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 28883
I. van Ackeren, H. M. Buhl, B. Eickelmann, M. Heinrich, and G. Wolfswinkler, “Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen,” in Bildung, Schule und Digitalisierung, K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, and D. Schmeinck, Eds. Münster: Waxmann, 2020, pp. 321–326.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37831
Ä. Wetzel, M. Weigelt, and K. B. Klingsieck, “Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ),” Diagnostica, vol. 66, no. 4, pp. 246–257, 2020, doi: 10.1026/0012-1924/a000255.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29112
Ä. Wetzel, M. Weigelt, and K. B. Klingsieck, “Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ),” Diagnostica, pp. 246–257, 2020, doi: 10.1026/0012-1924/a000255.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29109
K. B. Klingsieck and C. Golombek, “Schreibherausforderungen: Ins Schreiben kommen und im Schreiben bleiben –die Selbstregulation beim Schreiben wissenschaftlicher Texte in den Qualifizierungsphasen.,” HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung, vol. 3, pp. 655–672, 2020, doi: 10.4119/HLZ-2499.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
H. M. Buhl, I. Scharlau, J. Patrzek, S. Hiller, and K. B. Klingsieck, “Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XIII, M. Krämer, Ed. Aachen: Shaker, 2020, pp. 83–91.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29111
F. Svartdal, K. B. Klingsieck, P. Steel, and T. Gamst-Klaussen, “Measuring implemental delay in procrastination: Separating onset and sustained goal striving,” Personality and Individual Differences, Art. no. 109762, 2020, doi: 10.1016/j.paid.2019.109762.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29110
F. Svartdal, T. I. Dahl, T. Gamst-Klaussen, M. Koppenborg, and K. B. Klingsieck, “How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations,” Frontiers in Psychology, 2020, doi: 10.3389/fpsyg.2020.540910.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32154 | OA
A. Karsten and J. Weisberg, “Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur). ,” JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, vol. 2, pp. 34–42, 2020, doi: 10.3278/JOS2002W.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
M. Schürmann et al., “Mathematics learning support centres in Germany—an overview,” Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, vol. 40, no. 2, pp. 99–113, 2020, doi: 10.1093/teamat/hraa007.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
M. Schürmann et al., “Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020,” dghd-Newsletter, vol. 4/2020, pp. 24–26, 2020.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
M. Schürmann et al., “Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” dghd-Newsletter, vol. 01/2020, pp. 25–29, 2020.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32157
A. Karsten, “Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten,” in Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen, C. Wymann, Ed. Leverkusen: Barbara Budrich, 2019, pp. 158–163.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
I. Scharlau and C. Heuer, “Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen,” in Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln, C. Wymann, Ed. Leverkusen: Budrich Verlag, 2019.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
L. Stratmann et al., “Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments,” in INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), 2019, pp. 185–194, doi: 10.18420/inf2019_ws21 .
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
I. Scharlau, M. Körber, and A. Karsten, “Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading,” Frontline Learning Research, vol. 9, no. 4, pp. 25–57, 2019, doi: 10.14786/flr.v7i4.559.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
I. Scharlau and L. Huber, “Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie.,” die hochschullehre, vol. 5, 2019.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32550
H. M. Buhl and S. Sommer, “Intergenerationelle Beziehungen in der Familie,” Psychotherapie im Alter, vol. 16, no. 2, pp. 123–135, 2019, doi: 10.30820/1613-2637-2019-2-123.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32549
C. Bohndick, C. Menne, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Feedback in internet-based self-assessments and its effects on acceptance and motivation,” Journal of Further and Higher Education, vol. 44, no. 6, pp. 717–728, 2019, doi: 10.1080/0309877x.2019.1596233.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32548
J. Hilkenmeier, S. Wiescholek, and H. M. Buhl, “Bedingungen elterlichen Unterstützungsverhaltens beim Lesen im Grundschulalter. Eine Untersuchung relevanter Prozessmerkmale,” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 39, no. 1, pp. 24–40, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32551
C. Bohndick, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Anstoß und Unterstützung der professionellen Weiterentwicklung im Lehramtstudium durch weiterentwicklungsorientiertes Online-Self-Assessment,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 12, no. 1, pp. 19–36, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32553
S. Kohlmeyer, H. M. Buhl, S. Bonanati, J. Dannowsky, and C. Bohndick, “Fit für Inklusion - Entwicklung und Validierung einer deutschsprachigen Kurzskala zum Umgang mit Heterogenität,” Empirische Pädagogik, vol. 33, no. 3, pp. 344–361, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32552
J. Hilkenmeier, C. Greiner, and H. M. Buhl, “Das Elterngespräch aus Forschungsperspektive. Strategien zur Förderung elterlichen Engagements,” SCHULE inklusiv, vol. 5, pp. 46–47, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 37225
E. Bender, N. Schaper, and M. Schürmann, “Factors Driving Employeesʼ Intention to Stay,” Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, vol. 63, no. 4, pp. 238–250, 2019, doi: 10.1026/0932-4089/a000313.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41152
W. Plöger, D. Scholl, C. Schüle, and A. Seifert, “Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – A longitudinal study comparing science and non-science teachers.,” Teaching and Teacher Education, vol. 85, pp. 215–225, 2019, doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.018.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41151
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Informal Workplace Learning: Development and validation of a measure.,” Human Resource Development Quarterly, vol. 30, no. 4, pp. 495–535, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
E. Wildt, K. Rohlfing, and I. Scharlau, “The Role of Saliency in Learning First Words,” Frontiers in Psychology, 2019, doi: 10.3389/fpsyg.2019.01150.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 20201
A. Grimminger, K. Rohlfing, C. Lüke, U. Liszkowski, and U. Ritterfeld, “Decontextualized talk in caregivers’ input to 12-month-old children during structured interaction.,” Journal of Child Language, pp. 1–17, 2019, doi: 10.1017/S0305000919000710.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35840
C. Caruso and A. Seifert, “Kompetenzprofile pädagogischen Wissens. Ein Blick auf die Entwicklung Theologistudierender im Praxissemester.,” in Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven, C. Caruso and J. Woppowa, Eds. Paderborn : Universität Paderborn, 2019, pp. 37–51.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41153
Z. Teuber, J. Möer, L. Webel, and A. Seifert, “Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext,” Prävention und Gesundheitsförderung, vol. 15, no. 3, pp. 269–274, 2019, doi: 10.1007/s11553-019-00752-1.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
C. Golombek, K. B. Klingsieck, and I. Scharlau, “Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale,” European Journal of Psychological Assessment, vol. 35, no. 5, pp. 751–761, 2019, doi: 10.1027/1015-5759/a000452.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
I. Scharlau and K. B. Klingsieck, “Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren,” in Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg?, A. Hirsch-Weber, C. Loesch, and S. Scherer, Eds. Weinheim: Beltz (Juventa), 2019, pp. 207–226.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 46949
K. B. Klingsieck and R. Marker, “Zweifel am Studium. Konzeptuelle Überlegungen und eine erste empirische Annäherung,” die hochschullehre, vol. 5, no. 2019, pp. 825–838, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32156 | OA
A. Karsten and M.-C. Bertau, “How ideas come into being: Tracing intertextual moments in grades of objectification and publicness,” Frontiers in Psychology, vol. 10, 2019, doi: 10.3389/fpsyg.2019.02355.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
C. Kuklinski et al., “Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students,” in Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments,” Vision, vol. 2, no. 3, Art. no. 29, 2018, doi: 10.3390/vision2030029.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32158
M.-C. Bertau and A. Karsten, “Reconsidering interiorization: Self moving across language spacetimes,” New Ideas in Psychology, vol. 49, pp. 7–17, 2018, doi: 10.1016/j.newideapsych.2017.12.001.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32159 | OA
V. Frahnert and A. Karsten, “Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz,” in Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption, A. Voigt, Ed. Bielefeld: wbv, 2018, pp. 127–139.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32160
A. Karsten, V. Frahnert, and S. Schäfer, “Am Schreiben teilhaben. Das Textograph*innen-Programm an der Universität Paderborn,” in Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung, T. Stroot and P. Westphal, Eds. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2018, pp. 242–261.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice,” Advances in Cognitive Psychology, vol. 14, no. 2, pp. 39–50, 2018, doi: 10.5709/acp-0237-0.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
I. Scharlau, “Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung,” in Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik, T. Jenert, G. Reinmann, and T. Schmohl, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2018, pp. 103–121.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31656
W. Paravicini, J. Schnieder, and I. Scharlau, “Hades - The Invisible Side of Mathematical Thinking,” in Philosophy of mathematics education today, P. Ernest, Ed. Berlin: Springer, 2018, pp. 353–365.
LibreCat | DOI
 

2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
I. Scharlau, Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld. Bielefeld, 2018.
LibreCat | Files available
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
I. Scharlau and A. Karsten, “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2),” in Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung, B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, and J. Wildt, Eds. 2018, p. L 1.38.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
I. Scharlau and A. Karsten, “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1),” in Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung, B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, and J. Wildt, Eds. 2018, p. L 1.37.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32543 | OA
A. Frey and H. M. Buhl, “Professionalisierung von Grundschullehrkräften – wissenschaftlich fundiert, praxisorientiert und reflexionsbasiert,” Zeitschrift für Grundschulforschung, vol. 11, no. 2, pp. 199–213, 2018, doi: 10.1007/s42278-018-0026-0.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32542 | OA
S. Sommer and H. M. Buhl, “Intergenerational Transfers: Associations with Adult Children’s Emotional Support of Their Parents,” Journal of Adult Development, vol. 25, no. 4, pp. 286–296, 2018, doi: 10.1007/s10804-018-9296-y.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32544
S. Kohlmeyer and H. M. Buhl, “Ist das denn noch normal? - Normalität und Inklusion in der Lehrerbildung,” in Heterogenität im Klassenzimmer, vol. 9, G. Büttner, H. Mendl, O. Reis, and H. Roose, Eds. Babenhausen, 2018, pp. 116–131.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32541
H. M. Buhl, S. Kohlmeyer, D. Mertens, and C. Bohndick, “Lehramtsnavi: Beratungsorientiertes Self-Assessment im Lehramtsstudium,” in Heterogenität als Chance: Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn, B. Riegraf, D. M. Meister, P. Reinhold, N. Schaper, T. T. Temps, and Universität Paderborn, Eds. Paderborn, 2018, pp. 24–27.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32547 | OA
H. M. Buhl, C. Bohndick, S. Bonanati, C. Greiner, J. Hilkenmeier, and R. Kordts-Freudinger, “Fallbasierte Modulabschlussprüfungen zur Verzahnung von Theorie und Praxis im Master des Lehramtsstudiums,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XII, M. Krämer, S. Preiser, and K. Brusdevlins, Eds. Aachen: Shaker, 2018, pp. 351–357.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=31

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed