Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

10024 Publications


2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37445
S. Seifert and L. Paleczek, “Digitally Assessing Text Comprehension in Grades 3-4: Test Development and Validation,” Electronic Journal of e-Learning, vol. 19, no. 5, pp. pp336-348, 2021, doi: 10.34190/ejel.19.5.2467.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37443
S. Seifert, “Is Reading Comprehension Taken for Granted? An Analysis of Austrian Textbooks in Fourth and Sixth Grade,” Technology, Knowledge and Learning, vol. 26, no. 2, pp. 383–405, 2021, doi: 10.1007/s10758-021-09490-w.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37439
M. Krammer, S. Seifert, and B. Gasteiger-Klicpera, “The presence of students identified as having special needs as a moderating effect on their classmates’ reading comprehension scores in relation to other major class composition effects,” Educational Studies, pp. 1–19, 2021, doi: 10.1080/03055698.2021.1875320.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37442
L. Paleczek, S. Seifert, and M. Schöfl, “Comparing digital to print assessment of receptive vocabulary with GraWo‐KiGa in Austrian kindergarten,” British Journal of Educational Technology, vol. 52, no. 6, pp. 2145–2161, 2021, doi: 10.1111/bjet.13163.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37455
J. E. Dockrell et al., “Teaching and learning in a multilingual Europe: findings from a cross-European study,” European Journal of Psychology of Education, vol. 37, no. 2, pp. 293–320, 2021, doi: 10.1007/s10212-020-00523-z.
LibreCat | DOI
 

2021 | Encyclopedia Article | LibreCat-ID: 37504 | OA
J. Weber, “Artificial Intelligence in the Age of Technoscience,” in Routledge Social Science Handbook of Artificial Intelligence, A. Elliott, Ed. New York / London: Routledge, 2021, pp. 58-73 preprint.
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Misc | LibreCat-ID: 37545
S. Vochatzer, Sarah Schröder, and C. Fischer, Fortbildung to go: Twitter als Ratgeber für Lehrkräfte. 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37549
S. Vochatzer, “Caroline Rudolphis „Gemälde weiblicher Erziehung“. Einblicke in die Mädchenerziehung der Spätaufklärung,” POSITIONEN, pp. 65–71, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35713
A. Kirsch, E. Blumberg, F. Hellmich, and F. K. Hoya, “Kooperativ Forschen(d) lernen im inklusiven Sachunterricht der Primarstufe – Ein Theorie-Praxis verzahnter Ansatz zur Vorbereitung von Sachunterrichtsstudierenden auf das Praxissemester,” in Theorie und Praxis in der Lehrerbildung. Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken , C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, Eds. Berlin: Springer , 2021, pp. 349–372.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36159
F. K. Hoya, J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. Hellmich, “Effects of teacher feedback on children’s self-concepts and motivation in science lessons. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36131
F. K. Hoya, J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. Hellmich, “The role of teacher feedback for children’s self-concepts and motivation in primary school science lessons. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). ‘Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36181
T. Albers, A. Filipiak, K. Franzen, and F. Hellmich, “Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden im Vergleich dreier europäischer Bildungssysteme – Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie ‘Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung’ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF),” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36182
T. Albers, A. Filipiak, K. Franzen, and F. Hellmich, “Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden im Vergleich dreier europäischer Bildungssysteme –Schlussfolgerungen und Implikationen. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie ‘Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung’ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF),” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36155
G. Görel, M. F. Löper, and F. Hellmich, “Determinants for teachers’ intentions to manage heterogeneity in (non-)inclusive primary education. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36173
M. F. Löper, S. Schwab, and F. Hellmich, “Primary school students’ contact experiences and their attitudes towards peers with disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36169
M. F. Löper and F. Hellmich, “Individual prerequisites for children’s attitudes towards peers with social-emotional disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36129
K. Franzen, B. Moschner, and F. Hellmich, “The prediction of primary school teachers’ self-efficacy expectations in inclusive education. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). ‘Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36149
G. Görel and F. Hellmich, “Primary school principals’ views on designing inclusive schools. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36093
M. F. Löper, M. Lehofer, S. Schwab, and F. Hellmich, “Die Bedeutung von Erfahrungen für die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialen Schwierigkeiten im inklusiven Unterricht. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36106
M. F. Löper, G. Görel, and F. Hellmich, “Unterscheiden sich Lehrkräfte an inklusiven und nicht-inklusiven Grundschulen hinsichtlich ihrer Handlungsintentionen bei der Gestaltung adaptiven Unterrichts? Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36369
S. Landhäußer, “Multiprofessionelles und inter-institutionelles Netzwerken als Element sozialraumorientierten Handelns,” in Sozialraumorientierung: Innovation durch Kleinräumigkeit? Die Perspektive der Kinder- und Jugendhilfepraxis, Sebastian Dirks and F. Kessl, Eds. Weinheim: Beltz Juventa, 2021, pp. 174–188.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35779
M. Kuhn and S. Landhäußer, “Von sozialer Exklusivität und „sozialem Sprengstoff“ – Perspektiven von Lehr- und Leitungskräften auf Differenz und Ungleichheit in der Ausbildung von Erzieher_innen,” Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, no. 1, pp. 22–35, 2021, doi: https://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/view/36919.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 38064
J. Steigerwald, “ Haus-Komödien: Renaissancen des Lustspielsbei Ludovico Ariosto und William Shakespeare (‘I Suppositi’, ‘The Taming of the Shrew’),” in Gattung und Geschlecht. Konventionen und Transformationen eines Paradigmas., H. Schlieper and M. Tönnies, Eds. Wiesbaden: Harrassowitz, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36374
S. Landhäußer, S. Faas, T. Schmidt, and C. von Guilleaume, “Zur Stärkung von Erziehungskompetenz durch Elternbildung: Entwicklungen, Programme, Ambivalenzen,” in Familie im Kontext kindheits- und sozialpädagogischer Institutionen, Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit, Ed. Weinheim: Beltz Juventa, 2021, pp. 211–222.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36123
M. F. Löper, S. Schwab, M. Lehofer, and F. Hellmich, “Die Rolle inter- und intraindividueller Erfahrungen für die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36121
K. Franzen, B. Moschner, and F. Hellmich, “Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Primarstufenlehrkräften im Kontext schulischer Inklusion – Eine Untersuchung potenzieller Prädiktoren. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36107
M. F. Löper and F. Hellmich, “Handlungsintentionen bei der Gestaltung adaptiven Unterrichts – Ein Vergleich zwischen Lehrkräften an inklusiven und nicht- inklusiven Grundschulen. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36110
G. Görel and F. Hellmich, “Bedingungen für die erfolgreiche Umsetzung von Inklusion aus Sicht von Schulleitungen an Grundschulen. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36135
M. F. Löper and F. Hellmich, “The quality of student-teacher relationship and teachers’ behaviour as predictors for children’s attitudes towards peers with learning disabilities. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). ‘Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36141
G. Görel and F. Hellmich, “Differentiation and individualisation as key features of inclusive teaching quality – Findings from a qualitative study with primary school teachers. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). ‘Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36143
F. Hellmich, J. R. Schulze, and F. K. Hoya, “The promotion of pre-service teachers’ team-teaching competencies for inclusive education. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36146
K. Franzen, F. Hellmich, and B. Moschner, “Sources of primary school teachers’ self-efficacy to teach in inclusive classrooms. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. ‘Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37413
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Work Characteristics or Workers’ Characteristics? An Input-Process-Output Perspective on Informal Workplace Learning of Blue Collar Workers.,” Vocations and Learning, vol. 14, no. 2, pp. 285–326, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 39824
A. Seifert and C. Caruso, “Bildungswissenschaftliches Wissen und Kompetenzselbsteinschätzungen unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen. Ergebnisse der Befragung angehender Lehrkräfte im Praktikum.,” PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung., vol. 3, no. 1, pp. 173–187, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40299
T. Rogge and A. Seifert, “„Allgemein hat sich die psychische Gesundheit vieler Schüler verschlechtert…” – Belastungserleben als Herausforderung von Abiturientinnen und Abiturienten im digital vermittelten Distanzunterricht.,” presented at the DigiGebf21, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40306
C. Watson and A. Seifert, “„Ich weiß die Antwort nicht“ – Ein Mangel an Motivation oder ein Mangel an Wissen?,” presented at the PAEPSY 2021, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 40039
R. Schroeder, E. Blumberg, B. Kottmann, S. Miller, and A. Reh, “Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung,” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 3, no. 2, pp. 349–372, 2021, doi: 10.21248/qfi.74.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36175
F. Hellmich, F. K. Hoya, J. R. Schulze, A. Kirsch, E. Blumberg, and S. Schwab, “Kooperatives Lernen von Lehramtsstudierenden im Zusammenhang mit ihrer Qualifizierung für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule – Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie ‘Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung’ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF),” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36125
F. Hellmich, J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. K. Hoya, “The impact of the composition of pre-service teacher teams on children’s competencies in (non-)inclusive primary school science lessons. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). ‘Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations,’” 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40498
P. Büker, M. Rasfeld, T. Feitkenhauer, and M. Boos, “Lernen, die Welt zu verändern. Einblick aus Wissenschaft und Praxis zur Verankerung von BNE im Schulprofil – am Beispiel des Frei-Day. Podcast-Beitrag am 7. Münsterschen Bildungskongress mit LemaS-Jahrestagung. Online,” 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37726
J. Höke and P. bö, “Paderborner Qualitätsstern (PQ3) zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Ein Selbstevaluationsinstrument für multiprofessionelle und institutionsübergreifende Zusammenarbeit,” Diskurs Kindheits- und Jugendforschung/Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, vol. 16, no. 3, pp. 363–368, 2021, doi: 10.3224/diskurs.v16i3.08.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36901
K. Bock and N. Göddertz, “Pädagogische Handlungskonzepte in Kinderladenbewegung und Elterninitiativen,” in Frühpädagogische Handlungskonzepte. Eine wissenschaftliche Bestandsaufnahme., T. Schmidt, W. Smidt, and U. Sauerbrey, Eds. Münster: Waxmann, 2021, pp. 195–216.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36897
N. Göddertz and A. Karber, “Digitale Lehr-Lern-Räume in der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik,” in Care Work 4.0, M. Friese , Ed. Bielefeld: wbv Media, 2021, pp. 245–257.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40654
B.-M. Schuster, “»Stilistik«,” in Text- und Diskurslinguistik, vol. 6, C. Gansel and C. Spieß, Eds. Online-Datenbank: De Gruyter, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40657
B.-M. Schuster, “»Abweichung«,” in Text- und Diskurslinguistik, vol. 6, C. Gansel and C. Spieß, Eds. De Gruyter, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40658
B.-M. Schuster, “»abweichen«,” in Text- und Diskurslinguistik, vol. 6, C. Gansel and C. Spieß, Eds. De Gruyter, 2021.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 40355
C. Jacke, “Der Weg zur Gewalt – Ein zwischenzuständliches Gespräch über Dumpfbacken, Depressionen und Druckwellen.,” Kaput - Magazin für Insolvenz & Pop, 2021.
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
I. Scharlau, A. Karsten, and K. J. Rohlfing, “Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing,” Journal of Writing Research, vol. 12, no. vol. 12 issue 3, pp. 493–529, 2021, doi: 10.17239/jowr-2021.12.03.01.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 40228
M. Engemann and B. Herzig, “Lehrerkooperation und Digitalisierung - Gestaltung digital-kooperativer Arbeitsbeziehungen von Lehrkräften und ReferendarInnen am Beispiel des Schulfachs Pädagogik,” in Fachliche Bildung und digitale Transformation - Fachdidaktische Forschung und Diskurse. Fachtagung der Gesellschaft für Fachdidaktik 2020, 1st ed., C. Maurer, K. Rincke, and M. Hemmer, Eds. Regensburg: Fachportal Pädagogik, 2021, pp. 185–188.
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40262
S. Depenbusch, E. Bender, and N. Schaper, “Prospektive und prozessbezogene Kompetenzanalyse - Gestaltung und Erprobung eines Vorgehens,” presented at the 12. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie, Chemnitz, 2021.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=36

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed