Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2347 Publications
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 60027 
    
	  Team-Teaching angehender Lehrkräfte und Kompetenzen von Kindern im inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag auf der Tagung der Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung ohne Grenzen denken. Visionen der Grundschulbildung im europäischen Raum"
F. Hellmich, F.K. Hoya, J.R. Schulze, E. Blumberg, in: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Feldkirch, Österreich, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  F. Hellmich, F.K. Hoya, J.R. Schulze, E. Blumberg, in: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Feldkirch, Österreich, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 60028 
    
	  Einstellungen und prosoziales Verhalten von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf im inklusiven Unterricht. Vortrag auf der Tagung der Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung ohne Grenzen denken. Visionen der Grundschulbildung im europäischen Raum"
M.F. Löper, F. Hellmich, in: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Feldkirch, Österreich, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  M.F. Löper, F. Hellmich, in: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Feldkirch, Österreich, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 59251 
    
	  Exploring primary school teachers’ and special education teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education: A qualitative study. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 59249 
    
	  The role of teacher feedback for primary school students’ motivation and mathematical competencies. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“
N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: BelgradeUniversity of Belgrade, Belgrade, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: BelgradeUniversity of Belgrade, Belgrade, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 59252 
    
	  Pre-service teachers’ professional self-concept development concerning team-teaching in primary schools. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“
J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrade, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58713 
    
	  Effects of a cooperation training on inclusion-related self-concepts of pre-service teachers. Poster Presentation. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  J.R. Schulze, E. Blumberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714 
    
	  Feedback as a predictor of primary school students’ motivation and mathematical competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  N. Finke, M. Knickenberg, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710 
    
	  Effects of parental feedback on children’s perceived feedback, motivation and achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
M. Knickenberg, F.K. Hoya, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  M. Knickenberg, F.K. Hoya, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58712 
    
	  Differences in pre-service teachers’ self-efficacy beliefs and willingness for inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  G. Görel, K. Franzen, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715 
    
	  The role of teacher behaviour in students’ attitudes and support towards peers with disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711 
    
	  Teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes concerning inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future”
P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  P. Finke, J.R. Schulze, F. Hellmich, in: University of Graz, Graz, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 59244 
    
	  Explanatory factors for students’ attitudes and their supportive behaviour towards peers with social and emotional disabilities. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“
M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrad, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  M.F. Löper, F. Hellmich, in: University of Belgrade, Belgrad, 2025.
    2025 |  Book Chapter | LibreCat-ID: 61424 
    
	  Soziale Medien als algorithmische Diskursmaschinen
B. Herzig, in: G. Berg, B. Franke (Eds.), SLLD, OMP / RUB, 2025, pp. 43–61.
    
LibreCat
  
  
   | DOI
  
  
  
  
  
  
  B. Herzig, in: G. Berg, B. Franke (Eds.), SLLD, OMP / RUB, 2025, pp. 43–61.
    2025 |  Journal Article | LibreCat-ID: 61441 | 
    
    
	  Perspektiven angehender Lehrkräfte auf Forschendes Lernen – eine qualitative Längsschnittstudie im Referendariat und Berufseinstieg
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
    
LibreCat
  
  
   | DOI
   | Download (ext.)
  
  
  
  
  
  M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, Zeitschrift für Bildungsforschung (2025).
    2025 |  Book Chapter | LibreCat-ID: 60342 
    
	  Das Verhältnis zwischen politischer Involviertheit und professioneller Handlungskompetenz zur unterrichtlichen Gestaltung demokratischer Lerngelegenheiten
J. Wehde, B. Bloh, M. Homt, in: C. Vogelsang, L. Grotegut, J. Bruns, J. Riese, S. Fechner (Eds.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven, Waxmann, n.d.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  J. Wehde, B. Bloh, M. Homt, in: C. Vogelsang, L. Grotegut, J. Bruns, J. Riese, S. Fechner (Eds.), Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven, Waxmann, n.d.
    2025 |  Conference Paper | LibreCat-ID: 60130 
    
	  Die Perspektive von Berufseinsteiger*innen: Die Bedeutung des Praxissemesters für den eigenen Professionalisierungsprozess.
B. Bloh, M. Homt, J. Wehde, in: 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  B. Bloh, M. Homt, J. Wehde, in: 2025.
    2025 |  Conference Paper | LibreCat-ID: 61442 
    
	  Zwischen Erfahrung und Evidenz? – Eine Analyse der Quellennutzung von Lehrkräften im Berufseinstieg
M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, in: 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  M. Homt, B. Bloh, J. Wehde, in: 2025.
    2025 |  Journal Article | LibreCat-ID: 61462 
    
	  "Eins geht nicht ohne das andere"!" Demokratie, Diversität und Inklusion: Untrennbar verbunden
B. Kottmann, Die Grundschulzeitschrift (2025) 44–47.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  B. Kottmann, Die Grundschulzeitschrift (2025) 44–47.
    2025 |  Misc | LibreCat-ID: 60533 | 
    
    
	  Abschlussbericht: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse zur Gestaltung eines mehrsprachigen Kita-Alltags in den städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln
T. Albers, S. Meusel, Abschlussbericht: Sprachliche Bildung Im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse Zur Gestaltung Eines Mehrsprachigen Kita-Alltags in Den Städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
   | Download (ext.)
  
  
  
  
  
  T. Albers, S. Meusel, Abschlussbericht: Sprachliche Bildung Im Kontext von Mehrsprachigkeit. Impulse Zur Gestaltung Eines Mehrsprachigen Kita-Alltags in Den Städtischen Kindertageseinrichtungen in Köln, 2025.
    2025 |  Conference Abstract | LibreCat-ID: 61543 
    
	  Förderung der sozial-emotionalen Kompetenzen von Kindern im Zusammenhang mit dem kooperativen Lernen im diversitätssensiblen Grundschulunterricht (soko-M). Vortrag auf der Herbsttagung 2025 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF). (angenommen)
J. Klostermeier, M. Knickenberg, M.F. Löper, M. Grosche, M. Grüßing, F. Hellmich, in: Technische Universität Dortmund, Dortmund, 2025.
    
LibreCat
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  J. Klostermeier, M. Knickenberg, M.F. Löper, M. Grosche, M. Grüßing, F. Hellmich, in: Technische Universität Dortmund, Dortmund, 2025.