Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
570 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57020
Symposium—Towards innovative practices in mathematics education: Teachers’ and students’ choice and use of digital resources
B. Pepin, S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 123–126.
LibreCat
| Files available
| DOI
B. Pepin, S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 123–126.
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57022
Fostering university students’ reading and understanding of mathematical text in a flipped classroom approach with a digital marking tool
S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 133–136.
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, in: C. Qi, L. Fan, J. Liu, Q. Liu, L. Dong (Eds.), Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development, Springer Nature, Singapore, 2025, pp. 133–136.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58353 |

Young students’ engagement with data to create decision trees
S. Podworny, R. Biehler, Y. Fleischer, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
S. Podworny, R. Biehler, Y. Fleischer, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59414
Unterrichtsintegrierte Förderung von mathematischen Basiskompetenzen. Empirische Rekonstruktion interferierender Praktiken der Förderung im Mathematikunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Zeitschrift für Grundschulforschung (2025).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Zeitschrift für Grundschulforschung (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59622
Exploring students’ constructions of data-based decision trees after an introductory teaching unit on machine learning
Y. Fleischer, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 57 (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
Y. Fleischer, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 57 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58516
Emotions in mathematics learning: a systematic review and meta-analysis
J. Schönherr, S. Schukajlow, R. Pekrun, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, S. Schukajlow, R. Pekrun, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59703
Maximizing the benefits of student-generated drawing for real-world problem solving
J. Schönherr, R.E. Mayer, Contemporary Educational Psychology 81 (2025).
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, R.E. Mayer, Contemporary Educational Psychology 81 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60100
Interaction- or Material-Centred Implementation of Teacher Professional Development: a Comparison of Teachers’ Competence Development and Potential Lesson Planning Lehrkräftefortbildung interaktions- oder materialzentriert implementieren: Ein Vergleich hinsichtlich der Kompetenzentwicklung sowie der potentiellen Unterrichtsplanung von Lehrkräften
A. Richter, J. Bruns, H. Gasteiger, Journal Für Mathematik-Didaktik 46 (2025).
LibreCat
| DOI
A. Richter, J. Bruns, H. Gasteiger, Journal Für Mathematik-Didaktik 46 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 54970
Mathematikbezogenes Wissen, Einstellungen und Lerngelegenheiten als Einflussfaktoren der situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachkräfte
C. Quack, J. Bruns, Frühe Bildung 14 (2025) 72–78.
LibreCat
| DOI
C. Quack, J. Bruns, Frühe Bildung 14 (2025) 72–78.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60102
Erfassung der numerischen Kompetenzen im Kindergartenalter
N. Gloor, K. Kucian, J. Bruns, H. Gasteiger, E. Moser Opitz, Frühe Bildung (2025).
LibreCat
| DOI
N. Gloor, K. Kucian, J. Bruns, H. Gasteiger, E. Moser Opitz, Frühe Bildung (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58947
Mathematics education for girls in Prussia 1890–1925
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
LibreCat
| DOI
K. Krüger, G. Werth, The Journal of Mathematical Behavior 79 (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59053
Förderung von statistischem Denken im Mathematikunterricht der Primarstufe: Bedeutsame Ideen und Förderungsmöglichkeiten
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
LibreCat
D. Frischemeier, R. Biehler, Stochastik in der Schule 45 (2025) 22–33.
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60196
The quality of digital curriculum resources for mathematics in German educational policy
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
LibreCat
| Files available
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2025).
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60351 |

Statistics and data science education as a vehicle for empowering citizens – short summary of a survey
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, T. Kawakami, E. Lampen, T. Weiland, L. Zapata-Cardona, European Mathematical Society Magazine (2025).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52584
Research on curriculum resources in mathematics education: a survey of the field
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51841 |

Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50554 |

31 Sprachbildung im berufsbezogenen Mathematikunterricht.
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54078
Fachbezogene Professionalisierung von fachfremd Mathematik unterrichtenden Lehrkräften: Retrospektive Selbsteinschätzungen zur Expertise im Umgang mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen im Anfangsunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54144
The meaning landscape of the concept of the total derivative in multivariable real analysis textbooks: an analysis based on a new model of meaning
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55191
Topic Study Group 41: Research and development on textbooks and resources for learning and teaching mathematics
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.
LibreCat
| DOI
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.