Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

326 Publications


2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32339
U. Häsel-Weide, S. Seitz, M. Wallner, and Y. Wilke, “Professionalisierung für inklusiven Mathematikunterricht. Interdisziplinäre Seminarkonzeption zur reflexiven Professionalisierung angehender Mathematiklehrkräfte in der Sekundarstufe,” in Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe, D. Lutz, J. Becker, F. Buchhaupt, D. Katzenbach, A. Strecker, and M. Urban, Eds. Münster: Waxmann, 2022, pp. 83–100.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32338
K. Hähn, U. Häsel-Weide, and P. Scherer, “Diagnosegeleitete Förderung im inklusiven Mathematikunterricht der Grundschule – Professionalisierung durch reflektierte Handlungspraxis in der Lehrer*innenbildung.,” QfI - Qualifizierung für Inklusion, vol. 3, no. 2, 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31367
M. Hoffmann and R. Biehler, “Schnittstellenaufgaben in der Analysis I zur Verknüpfung von Schul- und Hochschulmathematik - Aufgabenbeispiele und Ergebnisse einer Evaluationsstudie.,” in Bedarfsgerechte fachmathematische Lehramtsausbildung. Analyse, Zielsetzungen und Konzepte unter heterogenen Voraussetzungen , 2022, pp. 351–368.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31365
R. Biehler and M. Hoffmann, “Fachwissen als Grundlage fachdidaktischer Urteilskompetenz – Beispiele für die Herstellung konzeptueller Bezüge zwischen fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Lehre im gymnasialen Lehramtsstudium,” in Professionsorientierte Fachwissenschaft. Kohärenzstiftende Lerngelegenheiten für das Lehramtsstudium Mathematik, 2022, pp. 49–72, doi: 10.1007/978-3-662-63948-1_4.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40312
U. Häsel-Weide and M. Nührenbörger, “Inclusive math practices in primary school. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education,” in Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), 2022, pp. 1–8.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34413 | OA
U. Häsel-Weide, I. Wienhues, and L. Kordes, “Multiplikative Beziehungen erkennen und nutzen – Initiierung von Lernprozessen durch Entdeckervideos,” in Digitale Medien und Heterogenität – Chancen und Herausforderungen für die Mathematikdidaktik, J. Bonow, T. Dexel, R. Rink, Chr. Schreiber, and D. Walter, Eds. Münster: WTM-Verlag, 2022, pp. 27–42.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45679
J. Bruns and D. Reuter, “„Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster- und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen?,” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45678
J. Bruns, M. Hagena, and H. Gasteiger, “Effects of Facilitator Professional Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early Mathematics Education,” in Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Free University of Bozen-Bolzano and ERME, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45677
J. Bruns, W. Langer, and J. Erhorn, “Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse im inklusiven Sportunterricht,” German Journal of Exercise and Sport Research, vol. 52, no. 3, pp. 386–397, 2022, doi: 10.1007/s12662-022-00807-0.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34820
W. Langer, J. Bruns, and J. Erhorn, “Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition in inclusive physical education,” German Journal of Exercise and Sport Research, vol. 52, no. 3, pp. 386–397, 2022, doi: 10.1007/s12662-022-00807-0.
LibreCat | DOI | WoS
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34819
M. Hagena, J. Bruns, and H. Gasteiger, “Einfluss der Berufserfahrung von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft,” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, vol. 25, no. 6, pp. 1455–1480, 2022, doi: 10.1007/s11618-022-01122-y.
LibreCat | DOI | WoS
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36472
D. Reuter and J. Bruns, “Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich,” in Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik, Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40613
J. Dröse, “Verstehensgrundlagen diagnostizieren - Diagnostisches Denken von drei Professionalisierungsgruppen,” 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47520
L. M. Graf, U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, and K. Höveler, “Lernwege von fachfremd unterrichtenden Lehrkräften zur Ablösung vom zählenden Rechnen,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 - 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Frankfurt am Main, 2022, pp. 773–776.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47519
I. Schwerin, “Verdoppeln und Halbieren im 2. Schuljahr - Vorgehensweisen und Verständnis,” in Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 - 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Frankfurt am Main, 2022, pp. 401–404.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45373
J. Dröse, P. Neugebauer, R. Delucchi Danhier, and B. Mertins, “Eye-Tracking Studie zu Textaufgaben in Klasse 5: Bemerken und Interpretieren syntaktischer Strukturen,” in Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Forschung und Praxis, P. Kleine, N. Graulich, J. Kuhn, and M. Schindler, Eds. 2022, pp. 209–225.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45374
S. Prediger, J. Dröse, R. Stahnke, and C. Ademmer, “Teacher expertise for fostering at-risk students’ understanding of basic concepts: conceptual model and evidence for growth,” Journal of Mathematics Teacher Education, 2022, doi: https://doi.org/10.1007/s10857-022-09538-3.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45379
J. Dröse, B. Griese, and L. Wessel, “Prosepctive teachers‘ diagnostic judgements on students’ under- standing of conditional probabilities,” 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 40607
J. Dröse and S. Prediger, “Prospective Teachers’ Diagnostic Thinking on Students’ Understanding of Multi-Digit Multiplication: A Content-Related Analysis on Unpacking of Knowledge Elements,” Journal für Mathematik-Didaktik, 2022, doi: 10.1007/s13138-022-00214-w.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45378
J. Dröse and L. Wessel, “Prospective Teachers‘ Competence of Fostering Students’ Understanding in Script Writing Task,” in Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME, 2022.
LibreCat
 

2022 | Dissertation | LibreCat-ID: 31363 | OA
M. Hoffmann, Von der Axiomatik bis zur Schnittstellenaufgabe: Entwicklung und Erforschung eines ganzheitlichen Lehrkonzepts für eine Veranstaltung Geometrie für Lehramtsstudierende. 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52574
G. Werth, “Neue Wege im mathematischen Unterricht - Auf den Spuren Mathilde Vaertings,” presented at the 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Frankfurt am. Main, 2022, doi: https://doi.org/10.37626/GA9783959872089.0.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53480
S. N. Malik and S. Rezat, “Linguistic features of word problems that cause difficulties for learners across the curriculum: A literature review,” 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 44689
S. Rezat, S. N. Malik, and M. Leifeld, “Scaffolding Close Reading of Mathematical Text in Pre-service Primary Teacher Education at the Tertiary Level: Design and Evaluation,” International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 20, no. S1, pp. 215–236, 2022, doi: 10.1007/s10763-022-10309-y.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48389
J. Dröse, B. Griese, and L. Wessel, “Prospective teachers’ diagnostic judgments on students’ understanding of conditional probabilities,” presented at the TwelfthCongressoftheEuropeanSocietyforResearchin Mathematics Education(CERME12), Bozen-Bolzano,Italy, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 48325
A. Dellori and L. Wessel, “Entwicklung und Erprobung von professionsorientierten Lernumgebungen zur Wissensvernetzung in der Algebra,” Beiträge zum Mathematikunterricht 2022, pp. 665–668, 2022, doi: 10.17877/DE290R-23598.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48385
A. Dellori and L. Wessel, “Design principles for intertwining local and nonlocal mathematics - The case of relating registers and representations in abstract algebra,” in Proceedings of INDRUM2022, M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, and J. Peters, Eds. 2022, pp. 572–573.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48407
A. Dellori and L. Wessel, “Pre-service Teachers’ Professional Development: Relating Abstract Algebra and School Algebra,” in Proceedings of the 24th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education, S. S. Karunakaran and A. Higgins, Eds. Boston: MA, 2022, p. 1177.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 48408
L. Wessel and J. Dröse, “Schreiben will gelernt sein: Schreiblerngelegenheiten adaptiv gestalten,” mathematik lehren, vol. 233, pp. 33–36, 2022.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
R. Nieszporek, B. Griese, and R. Biehler, “Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability,” in Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, and A. Fan, Eds. Rosario, Argentina: International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
R. Biehler, “Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications,” in Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, 2022, doi: 10.52041/iase.icots11.t1a2.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
R. Biehler, R. De Veaux, J. Engel, S. Kazak, and D. Frischemeier, “Editorial: Research on Data Science Education,” Statistics Education Research Journal, vol. 21, no. 2, Art. no. 1, 2022, doi: 10.52041/serj.v21i2.606.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
R. Biehler, H. Langlotz, and W. Zappe, “Alles normal?! Daten auf Normalverteilung prüfen–mit schulischen Mitteln,” mathematik lehren, vol. 2022, no. 232, pp. 41–45, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35926
R. Biehler and B. Griese, “Modellieren im Stochastikunterricht: Annahmen hinterfragen, Ergebnisse validieren,” mathematik lehren, vol. 2022, no. 232, pp. 2–6, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35672
Y. Fleischer, R. Biehler, and C. Schulte, “Teaching and Learning Data-Driven Machine Learning with Educationally Designed Jupyter Notebooks,” Statistics Education Research Journal, vol. 21, no. 2, Art. no. 7, 2022, doi: 10.52041/serj.v21i2.61.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39058
B. Griese, R. Nieszporek, and R. Biehler, “Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability,” presented at the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy, 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42653 | OA
E. Lankeit and R. Biehler, “Mathematik-Vorkurse zur Vorbereitung auf das Studium – Zielsetzungen und didaktische Konzepte,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 117–141.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
M. Liebendörfer et al., “The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers,” International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol. 53, no. 5, pp. 1133–1152, 2022, doi: 10.1080/0020739x.2021.2023772.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 | OA
R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43232
J. Ridgway, P. Campos, and R. Biehler, “Data Science, Statistics, and Civic Statistics: Education for a Fast Changing World,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42649 | OA
T. Bauer, R. Biehler, and E. Lankeit, “Mini-Aufgaben in mathematischen Übungsgruppen zur Analysis: Charakteristika von Aufgaben und Abstimmungsverhalten von Studierenden,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2022, pp. 515–543.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42652
E. Lankeit and R. Biehler, “Vorkurse und ihre Wirkungen im Übergang Schule – Hochschule,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 293–363.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
M. Liebendörfer et al., “Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation,” presented at the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy, 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
M. Schürmann et al., Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath. LibreCat University, 2022.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
R. Hochmuth et al., “Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 3–31.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 | OA
M. Liebendörfer et al., “Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik,” in Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, and N. Schaper, Eds. Berlin, Heidelberg: Springer, 2022, pp. 33–65.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35674
Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, S. Podworny, and C. Schulte, “Jupyter Notebooks for Teaching, Learning, and Doing Data Science,” in Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, 2022, doi: 10.52041/iase.icots11.t10e3.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46160
L. Wessel and T. Leuders, “Profession-Specific Curriculum Design in Mathematics Teacher Education: Connecting Disciplinary Practice to the Learning of Group Theory,” in Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, and C. Winslow, Eds. Cham: Springer International Publishing, 2022, pp. 349–368.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43231
S. Podworny, D. Frischemeier, and R. Biehler, “Civic Statistics for Prospective Teachers: Developing Content and Pedagogical Content Knowledge Through Project Work,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022.
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43230
D. Frischemeier, S. Podworny, and R. Biehler, “Data Visualization Packages for Non-inferential Civic Statistics in High School Classrooms,” in Statistics for Empowerment and Social Engagement, Cham: Springer International Publishing, 2022, pp. 199–236.
LibreCat | Files available | DOI
 

Filters and Search Terms

department=97

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed