Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
304 Publications
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52584
Research on curriculum resources in mathematics education: a survey of the field
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
S. Rezat, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 51841 |
Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
B. Barzel, G. Greefrath, M. Nagel, M. Hoffmann, mathematik lehren 242 (2024) 42–47.
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 50554 |
31 Sprachbildung im berufsbezogenen Mathematikunterricht.
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
LibreCat
| Download (ext.)
S. Prediger, L. Wessel, in: C. Efing, Z. Kalkavan-Aydin (Eds.), Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis, DE GRUYTER, Berlin, 2024, pp. 363–372.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54078
Fachbezogene Professionalisierung von fachfremd Mathematik unterrichtenden Lehrkräften: Retrospektive Selbsteinschätzungen zur Expertise im Umgang mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen im Anfangsunterricht der Grundschule
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, L.M. Graf, K. Höveler, M. Nührenbörger, HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung 7 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54144
The meaning landscape of the concept of the total derivative in multivariable real analysis textbooks: an analysis based on a new model of meaning
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
E. Lankeit, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54836
Preservice teachers' judgments of students’ expectations of success and task values: Close relations with their personal task motivation
J. Schoenherr, S. Schukajlow, Teaching and Teacher Education 148 (2024).
LibreCat
| DOI
J. Schoenherr, S. Schukajlow, Teaching and Teacher Education 148 (2024).
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55191
Topic Study Group 41: Research and development on textbooks and resources for learning and teaching mathematics
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.
LibreCat
| DOI
S. Rezat, J. Visnovska, G. Yan, M. Leshota, H. Sabra, in: Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education, World Scientific, Shanghai, China, 2024, pp. 537–545.
2024 | Book | LibreCat-ID: 55193
Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
LibreCat
| DOI
M. Hoffmann, J. Hilgert, T. Weich, Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55667 |
Teaching and Learning to Construct Data-Based Decision Trees Using Data Cards as the First Introduction to Machine Learning in Middle School
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
F.Y. Fleischer, S. Podworny, R. Biehler, Statistics Education Research Journal 23 (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55756 |
Eine inklusive Lehr-Lernumgebung für die Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Biehler, D. Frischemeier, in: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2024.
2024 | Book | LibreCat-ID: 55758
Daten-Spürnasen auf Spurensuche: Datenanalyse in der Grundschule mit digitalen Werkzeugen
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
LibreCat
R. Biehler, D. Frischemeier, Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen, Klett Kallmeyer, 2024.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56016 |
Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education (2024).
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56021
Produktives Fördern im inklusiven Mathematikunterricht
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: B. Barzel, A. Büchter, C. Rütten, F. Schacht, S. Weskamp-Kleine (Eds.), Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik: Konzepte und Beispiele mit Fokus auf Grund- und Förderschule, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2024, pp. 97–113.
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, in: B. Barzel, A. Büchter, C. Rütten, F. Schacht, S. Weskamp-Kleine (Eds.), Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik: Konzepte und Beispiele mit Fokus auf Grund- und Förderschule, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2024, pp. 97–113.
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56022
Achsensymmetrisch?! Praktiken, soziale und sozio-mathematische Normen der Begründung der Achsensymmetrie ebener Figuren in der Grundschule
U. Häsel-Weide, M. Wallner, Journal Für Mathematik-Didaktik 45 (2024).
LibreCat
| DOI
U. Häsel-Weide, M. Wallner, Journal Für Mathematik-Didaktik 45 (2024).
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56131 |
Symmetry as a Topic for the University Education of Pre-Service Teachers
M. Hoffmann, Recherches En Didactique Des Mathématiques (2024).
LibreCat
| Download (ext.)
M. Hoffmann, Recherches En Didactique Des Mathématiques (2024).
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46756
Conceptual understanding of third grades for axial symmetry
M. Wallner, U. Häsel-Weide, in: J. Novotna, H. Moraova (Eds.), International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education, Charles University, 2023, pp. 346–354.
LibreCat
| Download (ext.)
M. Wallner, U. Häsel-Weide, in: J. Novotna, H. Moraova (Eds.), International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education, Charles University, 2023, pp. 346–354.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49425
Expertise and professionalism for inclusive (mathematics) teaching and learning: reflections on findings from interdisciplinary professionalisation research
S. Seitz, U. Häsel-Weide, Y. Wilke, M. Wallner, Teachers and Teaching (2023) 1–16.
LibreCat
| DOI
S. Seitz, U. Häsel-Weide, Y. Wilke, M. Wallner, Teachers and Teaching (2023) 1–16.
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 51131
Insights into out-of-field teachers’ self-reports: Fostering the understanding of addition and subtraction as a basis for children to overcome difficulties in mathematics
L.M. Graf, U. Häsel-Weide, K. Höveler, M. Nührenbörger, in: P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, E. Kónya, Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), 2023, pp. 3203–3210.
LibreCat
L.M. Graf, U. Häsel-Weide, K. Höveler, M. Nührenbörger, in: P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, E. Kónya, Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), 2023, pp. 3203–3210.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 52806
Post-pandemic online mathematics and statistics support: Practitioners’ opinions in Germany and Great Britain & Ireland
H. Gilbert, M. Schürmann, M. Liebendörfer, D. Lawson, M. Hodds, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology (2023) 1–26.
LibreCat
| DOI
H. Gilbert, M. Schürmann, M. Liebendörfer, D. Lawson, M. Hodds, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology (2023) 1–26.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52811
Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos
R. Biehler, D. Guntermann, M. Liebendörfer, S. Krämer, S. Schlüter, in: I.-P. Goethe-Universität Frankfur (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik, WTM, Münster, 2023, pp. 407–410.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, D. Guntermann, M. Liebendörfer, S. Krämer, S. Schlüter, in: I.-P. Goethe-Universität Frankfur (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik, WTM, Münster, 2023, pp. 407–410.