Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
303 Publications
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45391
Eye-Tracking-Studie zum Erfassen von Referenzstrukturen in Textaufgaben der Klasse 5
R. Delucchi, P. Neugebauer, J. Dröse, S. Prediger, B. Mertins, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 , WTM, Münster, 2019, pp. 1239–1242.
LibreCat
R. Delucchi, P. Neugebauer, J. Dröse, S. Prediger, B. Mertins, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 , WTM, Münster, 2019, pp. 1239–1242.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52510
Mathilde Vaerting. Deutschlands erste Mathematikdidaktikderin
G. Werth, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht, WTM, Münster, 2019.
LibreCat
G. Werth, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht, WTM, Münster, 2019.
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 33598
„...weil man Fermi-Aufgaben so rechnet“. Modelltexte als sprachliche Ressource für das Erklären von Lösungswegen bei Fermi-Aufgaben
S. Rezat, S. Rezat, In: Mathematik differenziert 3/2019 (2019) 30–37.
LibreCat
S. Rezat, S. Rezat, In: Mathematik differenziert 3/2019 (2019) 30–37.
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44684
An Introduction to Grounded Theory with a Special Focus on Axial Coding and the Coding Paradigm
M. Vollstedt, S. Rezat, in: G. Kaiser, N. Presmeg (Eds.), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2019.
LibreCat
| DOI
M. Vollstedt, S. Rezat, in: G. Kaiser, N. Presmeg (Eds.), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2019.
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 46156
Vocabulary in learning processes towards conceptual understanding of equivalent fractions—specifying students’ language demands on the basis of lexical trace analyses
L. Wessel, Mathematics Education Research Journal 32 (2019) 653–681.
LibreCat
| DOI
L. Wessel, Mathematics Education Research Journal 32 (2019) 653–681.
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48320
3.5 Kompetenzorientierte Didaktik der Analysis durch Orientierung an real-life tasks–Ein Beispiel für ein Lehrdesign nach dem 4C/ID-Modell
T. Leuders, L. Wessel, in: J. Kreutz, T. Leuders, T. Hellmann (Eds.), Professionsorientierung in der Lehrerbildung: Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component-Instructional-Design-Modell, Springer, Wiesbaden, 2019, pp. 117–134.
LibreCat
T. Leuders, L. Wessel, in: J. Kreutz, T. Leuders, T. Hellmann (Eds.), Professionsorientierung in der Lehrerbildung: Kompetenzorientiertes Lehren nach dem 4-Component-Instructional-Design-Modell, Springer, Wiesbaden, 2019, pp. 117–134.
2019 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 48376
Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2018
M. Klinger, A. Schüler-Meyer, L. Wessel, eds., Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2018, WTM-Verlag, Münster, 2019.
LibreCat
| DOI
M. Klinger, A. Schüler-Meyer, L. Wessel, eds., Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2018, WTM-Verlag, Münster, 2019.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48409
How theories of language-responsive mathematics can inform teaching designs for vocational mathematics
L. Wessel, in: U.T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, M. Veldhuis (Eds.), Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), Freudenthal Group, Utrecht, Netherlands, 2019.
LibreCat
| Download (ext.)
L. Wessel, in: U.T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, M. Veldhuis (Eds.), Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), Freudenthal Group, Utrecht, Netherlands, 2019.
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 48324
Language diversity and mathematics education: new developments
R. Barwell, L. Wessel, A. Parra, Research in Mathematics Education 21 (2019) 113–118.
LibreCat
| DOI
R. Barwell, L. Wessel, A. Parra, Research in Mathematics Education 21 (2019) 113–118.
2019 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 48554
Mathematics education in a multilingual and multicultural environment. Post-Publikation der Topic Study Group 31 Beiträge der ICME-Konferenz 2016 in Hamburg.
R. Barwell, L. Wessel, A. Parra, eds., Mathematics Education in a Multilingual and Multicultural Environment. Post-Publikation Der Topic Study Group 31 Beiträge Der ICME-Konferenz 2016 in Hamburg., 2019.
LibreCat
R. Barwell, L. Wessel, A. Parra, eds., Mathematics Education in a Multilingual and Multicultural Environment. Post-Publikation Der Topic Study Group 31 Beiträge Der ICME-Konferenz 2016 in Hamburg., 2019.
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students
C. Kuklinski, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, E. Lankeit, E. Leis, M. Schürmann, in: Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
C. Kuklinski, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, E. Lankeit, E. Leis, M. Schürmann, in: Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
2019 | Book | LibreCat-ID: 45387
Textaufgaben lesen und verstehen lernen – Entwicklungsforschungsstudie zur mathematikspezifischen Leseverständnisförderung
J. Dröse, Textaufgaben lesen und verstehen lernen – Entwicklungsforschungsstudie zur mathematikspezifischen Leseverständnisförderung, Springer Spektrum, Heidelberg, 2019.
LibreCat
J. Dröse, Textaufgaben lesen und verstehen lernen – Entwicklungsforschungsstudie zur mathematikspezifischen Leseverständnisförderung, Springer Spektrum, Heidelberg, 2019.
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45390
Scaffolding für fachbezogene textsortenspezifische Lesestrategien – Entwicklungsforschungsstudie zur Förderung des Umgangs mit Textaufgaben
J. Dröse, S. Prediger, in: B. Ahrenholz, S. Jeuk, B. Lütke, J. Paetsch, H. Roll (Eds.), Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen , de Gruyter, Berlin, 2019, pp. 107–134.
LibreCat
J. Dröse, S. Prediger, in: B. Ahrenholz, S. Jeuk, B. Lütke, J. Paetsch, H. Roll (Eds.), Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen , de Gruyter, Berlin, 2019, pp. 107–134.
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 45689
Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen Alltag
J. Bruns, L. Eichen, KiTa aktuell Österreich 7 (2019) 85–86.
LibreCat
J. Bruns, L. Eichen, KiTa aktuell Österreich 7 (2019) 85–86.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36529 |
VimaS_num: Measuring situational perception in mathematics of early childhood teachers
J. Bruns, H. Gasteiger, in: M. Graven, H. Venkat, A. Essien, P. Vale (Eds.), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2019, pp. 129–136.
LibreCat
| Download (ext.)
J. Bruns, H. Gasteiger, in: M. Graven, H. Venkat, A. Essien, P. Vale (Eds.), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2019, pp. 129–136.
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 21531
Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related measurement approach
H. Gasteiger, J. Bruns, C. Benz, E. Brunner, P. Sprenger, ZDM 52 (2019) 193–205.
LibreCat
| DOI
H. Gasteiger, J. Bruns, C. Benz, E. Brunner, P. Sprenger, ZDM 52 (2019) 193–205.
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36542 |
Mathematikdidaktischen Wissen von frühpädagogischen Fachkräften aus kognitiv-situationsbezogener Perspektive – Theoretisches Konstrukt und empirische Erfassung
J. Bruns, H. Gasteiger, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, WTM-Verlag, Münster, 2019, pp. 169–172.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
J. Bruns, H. Gasteiger, in: A. Frank, S. Krauss, K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, WTM-Verlag, Münster, 2019, pp. 169–172.
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 7766 |
Semiotische Analyse von Sinnkonstruktionsprozessen bei einem innermathematischen Zugang zum Erlernen negativer Zahlen
J. Schumacher, in: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018.
LibreCat
| Download (ext.)
J. Schumacher, in: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018.
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31946
Inklusiver Mathematikunterricht - vernetzt zwischen Mathematikdidaktik und Sonderpädagogik
M. Nührenbörger, D. Bönig, U. Häsel-Weide, N. Korff, P. Scherer, in: F.D. der M. der U.P. In: (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik auf der gemeinsamen Jahrestagung der GDM und DMV, Münster, 2018, pp. 103–104.
LibreCat
M. Nührenbörger, D. Bönig, U. Häsel-Weide, N. Korff, P. Scherer, in: F.D. der M. der U.P. In: (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Vorträge zur Mathematikdidaktik und zur Schnittstelle Mathematik/Mathematikdidaktik auf der gemeinsamen Jahrestagung der GDM und DMV, Münster, 2018, pp. 103–104.
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31953
Fostering the Computation Competence of Low Achievers through Cooperative Learning in Inclusive Classrooms: A Longitudinal Study
E. Moser-Opitz, U. Grob, C. Wittich, U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Learning Disabilities: A Contemporary Journal (2018) 19–35.
LibreCat
E. Moser-Opitz, U. Grob, C. Wittich, U. Häsel-Weide, M. Nührenbörger, Learning Disabilities: A Contemporary Journal (2018) 19–35.