Thomas Wassong
Zentrum für Informations- und Medientechnische Dienste (ZIM)
thomas.wassong@uni-paderborn.deID
29 Publications
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5907
T. Mai, S. Becher, and T. Wassong, “Über den möglichen didaktischen Mehrwert durch computergestützte Aufgaben zur Mathematik am Beispiel eines auf Blended Learning basierenden Vorkurses,” in Best Practice Beispielen für Lehrinnovationen aus dem khdm, R. Biehler, A. Eichler, and R. Hochmuth, Eds. 2021.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15640
S. A. Opel et al., “Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II,” in INFOS, 2019, vol. P-288, pp. 285–294.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15641
M. Schlichtig et al., “Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook,” in INFOS, 2019, vol. P-288, p. 385.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 14848
M. Schlichtig et al., “Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook,” in Informatik für alle, Dortmund, Germany, 2019, p. 385.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 14847
S. Opel et al., “Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II,” in Informatik für alle, Dortmund, Germany, 2019, pp. 285–294.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5903
T. Wassong, “Umgekehrt denken. Beschreibende Statistik wiederholen und vertiefen,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 34–37, 2018.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5904
T. Wassong, “Der Boxplot, eine interessante Diagrammform,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 38–39, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5902
T. Wassong, “What kind of content remains in memory after a continuous professional development for statistics? Results of an interview study,” in Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan., 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15646
B. Heinemann et al., “Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools,” in Koli Calling, 2018, p. 17:1-17:5.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5901
D. Hesse and T. Wassong, “Statistik(en) besser verstehen,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 4–5, 2018.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5909
B. Heinemann et al., “Data Science and Big Data in upper secondary schools: What should be discussed from a perspective of computing education?,” Archives of Data Science, Series A, 2018.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5896
L. Kempen and T. Wassong, “VEMINT mobile with Apps: Der gezielte Einsatz von mobilen Endgeräten in einem Mathematik-Vorkurs unter Verwendung der multimedialen VEMINT-Materialien,” in Hochschuldidaktik im Dialog. Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015, vol. 131, R. Kordts-Freudinger, D. Al-Kabbani, and N. Schaper, Eds. Bielefeld: wbv, 2017, pp. 15–40.
LibreCat
2017 | Book | LibreCat-ID: 5898
T. Wassong, Datenanalyse in der Sekundarstufe I als Fortbildungsthema. Theoriegeleitete Konzeption und Evaluation einer Multiplikatorenqualifizierung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2017.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5894
T. Wassong and L. Kempen, “VEMINT mobile with Apps: Der gezielte Einsatz von mobilen Endgeräten in einem Mathematik-Vorkurs unter Verwendung der multimedialen VEMINT-Materialien,” in Abstractband zur 44. DGHD Jahrestagung: Hochschuldidaktik im Dialog, 2015, p. 292.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5891
T. Wassong and R. Biehler, “The use of technology in a mentor teacher course in statistics education,” in Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA., 2014.
LibreCat
2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 5893
T. Wassong, D. Frischemeier, P. R. Fischer, P. Bender, and R. Hochmuth, Eds., Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics. Springer Spektrum, 2014.
LibreCat
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5890
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Eine Vergleichsstudie zum Einsatz von Math-Bridge und VEMINT an den Universitäten Kassel und Paderborn,” in Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven, I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber, and T. Wassong, Eds. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014, pp. 103–122.
LibreCat
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5889
I. Bausch et al., “VEMINT – Interaktives Lernmaterial für mathematische Vor- und Brückenkurse,” in Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven, I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber, and T. Wassong, Eds. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014, pp. 261–276.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5892
T. Wassong and R. Biehler, “Evaluation of a Continuous Professional Development for Mathematics Mentor Teachers for Improving the Quality of Teacher Training in Statistics,” 2014.
LibreCat
2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 5888
I. Bausch et al., Eds., Mathematische Vor- und Brückenkurse. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014.
LibreCat
2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5879
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Self-regulated learning and self assessment in online mathematics bridging courses,” in Teching Mathematics Online. Emergent Technologies and Methodologies, A. A. Juan, M. A. Huertas, S. Trenholm, and C. Steegmann, Eds. Hershey: IGI Global, 2012, pp. 216–237.
LibreCat
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5881
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Designing and evaluating blended learning bridging courses in mathematics,” in Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, 2012, pp. 1971–1980.
LibreCat
2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5880
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Mathematische Vorkurse neu gedacht: Das Projekt VEMA,” in Mathematik lehren in der Hochschule - Didaktische Innovationen für Vorkurse, Übungen und Vorlesungen, Hildesheim, Berlin: Franzbecker Verlag, 2012, pp. 21–33.
LibreCat
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5882
R. Biehler, R. Hochmuth, P. R. Fischer, and T. Wassong, “Remedial scenarios for online and blended- learning bridging courses,” in Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, 2012, pp. 2985–2986.
LibreCat
2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5873
T. Wassong and R. Biehler, “A Model for Teacher knowledge as a Basis for Online Courses for Professional Development of Statistics Teachers,” in Data and context in statistics education: Towards an evidence-based society. Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching of Statistics, 2010, pp. 41–46.
LibreCat
2010 | Report | LibreCat-ID: 5868
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, J. Jeuring, and T. Wassong, How to support students learning in mathematical bridging-courses using an ITS? Remedial scenarios in the European project Math-Bridge. Utrecht, The Netherlands, 2010.
LibreCat
2007 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 5865
T. Wassong, Graphentheoretische Konzepte in der Gymnasialen Oberstufe: Ein Unterrichtsentwurf unter Berücksichtigung der Neuen Medien. Georg-August-Universität Göttingen, 2007.
LibreCat
2007 | Book | LibreCat-ID: 5864
G. Rapin, T. Wassong, S. Wiedmann, and S. Koospal, MuPAD: eine Einführung. Heidelberg: Springer Verlag, 2007.
LibreCat
29 Publications
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5907
T. Mai, S. Becher, and T. Wassong, “Über den möglichen didaktischen Mehrwert durch computergestützte Aufgaben zur Mathematik am Beispiel eines auf Blended Learning basierenden Vorkurses,” in Best Practice Beispielen für Lehrinnovationen aus dem khdm, R. Biehler, A. Eichler, and R. Hochmuth, Eds. 2021.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15640
S. A. Opel et al., “Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II,” in INFOS, 2019, vol. P-288, pp. 285–294.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15641
M. Schlichtig et al., “Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook,” in INFOS, 2019, vol. P-288, p. 385.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 14848
M. Schlichtig et al., “Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook,” in Informatik für alle, Dortmund, Germany, 2019, p. 385.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 14847
S. Opel et al., “Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II,” in Informatik für alle, Dortmund, Germany, 2019, pp. 285–294.
LibreCat
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5903
T. Wassong, “Umgekehrt denken. Beschreibende Statistik wiederholen und vertiefen,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 34–37, 2018.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5904
T. Wassong, “Der Boxplot, eine interessante Diagrammform,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 38–39, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5902
T. Wassong, “What kind of content remains in memory after a continuous professional development for statistics? Results of an interview study,” in Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan., 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15646
B. Heinemann et al., “Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools,” in Koli Calling, 2018, p. 17:1-17:5.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5901
D. Hesse and T. Wassong, “Statistik(en) besser verstehen,” Mathematik 5-10, vol. 43, pp. 4–5, 2018.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 5909
B. Heinemann et al., “Data Science and Big Data in upper secondary schools: What should be discussed from a perspective of computing education?,” Archives of Data Science, Series A, 2018.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5896
L. Kempen and T. Wassong, “VEMINT mobile with Apps: Der gezielte Einsatz von mobilen Endgeräten in einem Mathematik-Vorkurs unter Verwendung der multimedialen VEMINT-Materialien,” in Hochschuldidaktik im Dialog. Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015, vol. 131, R. Kordts-Freudinger, D. Al-Kabbani, and N. Schaper, Eds. Bielefeld: wbv, 2017, pp. 15–40.
LibreCat
2017 | Book | LibreCat-ID: 5898
T. Wassong, Datenanalyse in der Sekundarstufe I als Fortbildungsthema. Theoriegeleitete Konzeption und Evaluation einer Multiplikatorenqualifizierung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2017.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5894
T. Wassong and L. Kempen, “VEMINT mobile with Apps: Der gezielte Einsatz von mobilen Endgeräten in einem Mathematik-Vorkurs unter Verwendung der multimedialen VEMINT-Materialien,” in Abstractband zur 44. DGHD Jahrestagung: Hochschuldidaktik im Dialog, 2015, p. 292.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5891
T. Wassong and R. Biehler, “The use of technology in a mentor teacher course in statistics education,” in Sustainability in statistics education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA., 2014.
LibreCat
2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 5893
T. Wassong, D. Frischemeier, P. R. Fischer, P. Bender, and R. Hochmuth, Eds., Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics. Springer Spektrum, 2014.
LibreCat
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5890
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Eine Vergleichsstudie zum Einsatz von Math-Bridge und VEMINT an den Universitäten Kassel und Paderborn,” in Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven, I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber, and T. Wassong, Eds. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014, pp. 103–122.
LibreCat
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5889
I. Bausch et al., “VEMINT – Interaktives Lernmaterial für mathematische Vor- und Brückenkurse,” in Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven, I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber, and T. Wassong, Eds. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014, pp. 261–276.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5892
T. Wassong and R. Biehler, “Evaluation of a Continuous Professional Development for Mathematics Mentor Teachers for Improving the Quality of Teacher Training in Statistics,” 2014.
LibreCat
2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 5888
I. Bausch et al., Eds., Mathematische Vor- und Brückenkurse. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2014.
LibreCat
2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5879
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Self-regulated learning and self assessment in online mathematics bridging courses,” in Teching Mathematics Online. Emergent Technologies and Methodologies, A. A. Juan, M. A. Huertas, S. Trenholm, and C. Steegmann, Eds. Hershey: IGI Global, 2012, pp. 216–237.
LibreCat
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5881
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Designing and evaluating blended learning bridging courses in mathematics,” in Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, 2012, pp. 1971–1980.
LibreCat
2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 5880
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, and T. Wassong, “Mathematische Vorkurse neu gedacht: Das Projekt VEMA,” in Mathematik lehren in der Hochschule - Didaktische Innovationen für Vorkurse, Übungen und Vorlesungen, Hildesheim, Berlin: Franzbecker Verlag, 2012, pp. 21–33.
LibreCat
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5882
R. Biehler, R. Hochmuth, P. R. Fischer, and T. Wassong, “Remedial scenarios for online and blended- learning bridging courses,” in Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, 2012, pp. 2985–2986.
LibreCat
2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 5873
T. Wassong and R. Biehler, “A Model for Teacher knowledge as a Basis for Online Courses for Professional Development of Statistics Teachers,” in Data and context in statistics education: Towards an evidence-based society. Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching of Statistics, 2010, pp. 41–46.
LibreCat
2010 | Report | LibreCat-ID: 5868
R. Biehler, P. R. Fischer, R. Hochmuth, J. Jeuring, and T. Wassong, How to support students learning in mathematical bridging-courses using an ITS? Remedial scenarios in the European project Math-Bridge. Utrecht, The Netherlands, 2010.
LibreCat
2007 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 5865
T. Wassong, Graphentheoretische Konzepte in der Gymnasialen Oberstufe: Ein Unterrichtsentwurf unter Berücksichtigung der Neuen Medien. Georg-August-Universität Göttingen, 2007.
LibreCat
2007 | Book | LibreCat-ID: 5864
G. Rapin, T. Wassong, S. Wiedmann, and S. Koospal, MuPAD: eine Einführung. Heidelberg: Springer Verlag, 2007.
LibreCat