Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

51 Publications


2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Biehler, Rolf, et al. “Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction.” Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, 2023, doi:10.1007/978-3-031-14175-1_1.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Liebendörfer, Michael, et al. “Framing Goals of Mathematics Support Measures.” Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117, doi:10.1007/978-3-031-14175-1_5.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Biehler, Rolf, et al., editors. Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education. Springer International Publishing, 2023, doi:10.1007/978-3-031-14175-1.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Biehler, Rolf, et al. “Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos.” Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, vol. 114, 2023, pp. 8–12.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
Liebendörfer, Michael, et al. “The Role of Learning Strategies for Performance in Mathematics Courses for Engineers.” International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol. 53, no. 5, Informa UK Limited, 2022, pp. 1133–52, doi:10.1080/0020739x.2021.2023772.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 | OA
Hochmuth, Reinhard, et al., editors. Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse. Springer, 2022, doi:10.1007/978-3-662-64833-9.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
Liebendörfer, Michael, et al. Enriching Videos with Interactive Questions to Enhance Students’ Cognitive Activity: Concept and Implementation. 2022.
LibreCat | Files available
 

2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
Schürmann, Mirko, et al. Dokumentation Der Erhebungsinstrumente Des Projekts WiGeMath. LibreCat University, 2022, doi:10.17170/KOBRA-202205176188.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
Hochmuth, Reinhard, et al. “Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase.” Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, edited by Hochmuth Reinhard et al., Springer, 2022, pp. 3–31, doi:10.1007/978-3-662-64833-9_1.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 | OA
Liebendörfer, Michael, et al. “Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik.” Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, edited by Reinhard Hochmuth et al., Springer, 2022, pp. 33–65, doi:10.1007/978-3-662-64833-9_2.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 | OA
Schürmann, Mirko, et al. “Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen.” Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, edited by Reinhard Hochmuth et al., Springer, 2022, pp. 67–113, doi:10.1007/978-3-662-64833-9_3.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
Schürmann, Mirko, et al. “Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres.” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, vol. 8, no. 1, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 94–120, doi:10.1007/s40753-021-00154-9.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
Schürmann, Mirko, et al. “Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany.” Sigma Newsletter, vol. 22, 2021, pp. 5–6.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Schürmann, Mirko, et al. “Mathematics Learning Support Centres in Germany—an Overview.” Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA, vol. 40, no. 2, Oxford University Press (OUP), 2020, pp. 99–113, doi:10.1093/teamat/hraa007.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35913
Liebendörfer, Michael, et al. “The Role of Learning Strategies for Performance in Mathematics Courses for Engineers.” Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), edited by T. Hausberger et al., University of Carthage and INDRUM, 2020.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
Biehler, Rolf, et al. “studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr.” Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by H.-S. Siller et al., WTM, 2020, doi:10.17877/DE290R-21234.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
Liebendörfer, Michael, et al. “LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium.” Journal für Mathematik-Didaktik, 2020, doi:10.1007/s13138-020-00167-y.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Schürmann, Mirko, et al. “Chancen Und Möglichkeiten Eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht Zum Digitalen Lernzentrumsworkshop Am 22.10.2020.” Dghd-Newsletter, vol. 4/2020, 2020, pp. 24–26.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Schürmann, Mirko, et al. “Ein Kurzbericht Aus Dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren Als Unterstützungsmaßnahme Für Mathematikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase.” Dghd-Newsletter, vol. 01/2020, 2020, pp. 25–29.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
Kuklinski, Christiane, et al. “Features of Innovative Lectures That Distinguish Them from Traditional Lectures and Their Evaluation by Attending Students.” Proceedings of {CERME} 11, 2019.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8573
Liebendörfer, Michael. “Psychologische Grundbedürfnisse Im Frühen Mathematikstudium.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, edited by Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn, WTM-Verlag, 2018, pp. 1171–74.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8574
Liebendörfer, Michael, et al. “Auswirkungen von Innovativen Vorlesungen Für Lehramtsstudierende in Der Studieneingangsphase.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, edited by Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn, WTM-Verlag, 2018, pp. 1175–78.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 8576
Liebendörfer, Michael. Motivationsentwicklung Im Mathematikstudium. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2018, doi:10.1007/978-3-658-22507-0.
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 | OA
Kuklinski, Christiane, et al. “Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture Focused on Problem-Solving.” Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), edited by V. Durand-Guerrier et al., INDRUM Network, University of Agder, 2018, pp. 527–36.
LibreCat | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
Biehler, Rolf, et al. “Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathematikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase.” 3. Auswertungsworkshop Der Begleitforschung. Dokumentation Der Projektbeiträge., edited by Anke Hanft et al., Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
 

2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
Hochmuth, Reinhard, et al. Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathmatikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A Der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B Und C Der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018. 2018, doi:10.2314/KXP:1689534117.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8572
Frühbis-Krüger, Anne, et al. “CAS in Der Hochschullehre - Ein Blick in Die Praxis.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, 2018, pp. 83–84.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 8571
Frühbis-Krüger, Anne, and Michael Liebendörfer. “Minisymposium CAS in Der Hochschullehre - Ein Blick in Die Praxis.” Computeralgebra-Rundbrief, no. 63, 2018.
LibreCat
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8559
Liebendörfer, Michael, and Reinhard Hochmuth. “Perceived Competence and Incompetence in the First Year of Mathematics Studies: Forms and Situations.” Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline - Conference Proceedings, edited by Robin Göller et al., Universität Kassel, 2017, pp. 286–93.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 8564
Liebendörfer, Michael, and Stanislaw Schukajlow. “Interest Development during the First Year at University: Do Mathematical Beliefs Predict Interest in Mathematics?” ZDM, vol. 49, no. 3, 2017, pp. 355–66, doi:10.1007/s11858-016-0827-3.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8570
Liebendörfer, Michael, et al. “A Framework for Goal Dimensions of Mathematics Learning Support in Universities.” Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017), edited by T. Dooley and Ghislaine Gueudet, DCU Institute of Education & ERME, 2017, pp. 2177–84.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8555
Kolter, Jana, et al. “Mathe – Nein Danke? Interesse, Beliefs Und Lernstrategien Im Mathematikstudium Bei Grundschullehramtsstudierenden Mit Pflichtfach.” Lehren Und Lernen von Mathematik in Der Studieneingangsphase, edited by Axel Hoppenbrock et al., Springer Fachmedien Wiesbaden, 2016, pp. 567–83.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8560
Biehler, Rolf, et al. “Research in University Mathematics Education: The Khdm.” EMS Newsletter, vol. 12, no. 102, 2016, pp. 49–50, doi:10.4171/NEWS/102/14.
LibreCat | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8565
Liebendörfer, Michael, and Robin Göller. “Abschreiben - Ein Problem in Mathematischen Lehrveranstaltungen?” Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2014 Beiträge Zum Gleichnamigen Symposium Am 7. & 8. November 2014 an Der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, edited by Walther Paravicini and Jörn Schnieder, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, 2016, pp. 119–41.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8566
Göller, Robin, and Michael Liebendörfer. “Eine Alternative Einstiegsvorlesung in Die Fachmathematik – Konzept Und Auswirkungen.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, edited by Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, 2016, pp. 321–24, doi:http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-17398.
LibreCat | DOI
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8567
Liebendörfer, Michael, and Robin Göller. “Abschreiben von Übungsaufgaben in Traditionellen Und Innovativen Mathematikvorlesungen.” Mitteilungen Der Deutschen Mathematiker-Vereinigung, vol. 24, no. 4, 2016, pp. 230–33.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8558
Colberg, Christoph, et al. “Projekt WiGeMath: Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathematikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase.” Working Paper Studieneingangsphase Perspektiven Aus Der Begleitforschung Zum Qualitätspakt Lehre, edited by Anke Hanft et al., Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2016, pp. 19–22.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8562
Colberg, Christoph, et al. “Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathematikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, 2016, pp. 213–16, doi:http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-17376.
LibreCat | DOI
 

2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8563
Liebendörfer, Michael, and Reinhard Hochmuth. “Perceived Autonomy in the First Semester of Mathematics Studies.” Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, edited by Konrad Krainer and Nad’a Vondrová, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 8568
Braun, Eileen Angélique, et al. “Initiative Bottom-Up-Nachtreffen Zum Doktorandenkolloquium Der GDM.” Mitteilungen Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik, vol. 41, no. 98, 2015, pp. 60–61.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8550
Liebendörfer, Michael, and Laura Ostsieker. “Mathematik Als Werkzeug: Sicht- Und Arbeitsweisen von Studierenden Am Anfang Ihres Mathematikstudiums.” Mit Werkzeugen Mathematik Und Stochastik Lernen – Using Tools for Learning Mathematics and Statistics, edited by Thomas Wassong et al., Springer Fachmedien Wiesbaden, 2014, pp. 453–62.
LibreCat
 

2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8554
Liebendörfer, Michael, et al. “The Mathematical Beliefs and Interest Development of Pre-Service Primary Teachers.” Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education an the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, edited by C. Nicol et al., vol. 6, PME, 2014, p. 153.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 8557
Liebendörfer, Michael. “Self-Determination and Interest Development of First-Year Mathematics Students.” Oberwolfach Reports, vol. 11, no. 4, 2014, pp. 3132–35.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8561
Liebendörfer, Michael, et al. “Vorstellung Eines Fragebogens Zur Erfassung von Lernstrategien in Mathematikhaltigen Studiengängen.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2014, edited by Jürgen Roth and J. Ames, WTM-Verlag, 2014, pp. 739–42.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8547
Göller, Robin, et al. “Instrumentenentwicklung Zur Messung von Lernstrategien in Mathematikhaltigen Studiengängen.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2013: Vorträge Auf Der 47. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, edited by Gilbert Greefrath, WTM-Verlag, 2013, pp. 360–63.
LibreCat
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8549
Kolter, Jana, and Michael Liebendörfer. “Mathe – Nein Danke? Interesse Im Und Am Mathematikstudium Bei Grundschullehramtsstudierenden Mit Pflichtfach.” Mathematik Im Übergang Schule / Hochschule Und Im Ersten Studienjahr, 2013, pp. 101–02.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8551
Liebendörfer, Michael, and Reinhard Hochmuth. “Interest and Self-Determination in the Transition to Studying Mathematics.” Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, edited by Anke Lindmeier and Aiso Heinze, vol. 5, 2013, p. 240.
LibreCat
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8553
Liebendörfer, Michael, and Reinhard Hochmuth. “Interest in Mathematics and the First Steps at the University.” Proceedings of the 8th {Conference} of European Research in Mathematics Education, edited by Behiye Ubuz et al., Middle East Technical University, 2013, pp. 2386–95.
LibreCat
 

2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8548
Liebendörfer, Michael, and Reinhard Hochmuth. “Mathematikinteresse Im 1. Studiensemester.” Beiträge Zum Mathematikunterricht 2012 : Vorträge Auf Der 46. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, vol. 1, WTM-Verlag, 2012, pp. 545–48.
LibreCat
 

2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8552
Biehler, Rolf, et al. “Training of Student Teaching Assistants and E-Learning via Math-Bridge – Two Projects at the German Centre for Higher Mathematics Education.” CETL-MSOR Conference 2011, 2012.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 8556
Hausen, Jürgen, and Michael Liebendörfer. “The Cox Ring of the Space of Complete Rank Two Collineations.” Mathematische Nachrichten, vol. 285, no. 8–9, 2012, pp. 974–80, doi:10.1002/mana.201100043.
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

(person=30933)

status=public

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: MLA

Export / Embed