Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
54 Publications
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45552
G. Jonas-Ahrend, M. Vernholz, and K. Temmen, “Teaching Technologies: Continuous Interplay Between Educational and Industrial Advances,” in Teacher Education in the Wake of Covid-19 , vol. 41, C. J. Craig, J. Mena, and R. G. Kane, Eds. Bingley: Emerald Publishing Limited, 2023, pp. 175–191.
LibreCat
| Files available
| DOI
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46959
M. Vernholz and K. Temmen, “Gewerblich-technische Lehrkräftebildung in Deutschland – Analyse der Einflüsse auf das akademische Selbstkonzept von Lehramtsstudierenden technischer (beruflicher) Fachrichtungen,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) „Freiheit · Berufsbildung · Verantwortung“, Flensburg, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47590
G. Jonas-Ahrend, P. Fraser-Abder, M. Kapanadze, F. Joubran, and A. Mazzolini, “Lessons learned from a global review study of physics textbook evaluation and its implications for teaching and learning in the classroom,” presented at the International Consortium of Research on Science and Mathematics Education, Panama City/Panama, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47591
G. Jonas-Ahrend, M. Kapanadze, A. Mazzolini, and F. Joubran, “Physiklehrbücher im Fokus der fachdidaktischen Forschung - ein internationaler Literatur-Review,” presented at the Jahrestagung der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG), Hannover, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 47602
G. Jonas-Ahrend, M. Kapanadze, A. Mazzolini, and F. Joubran, “Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern,” presented at the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48499
P. Bogere, K. Temmen, and H. Bode, “Knowledge Transfer Concepts for Microgrids Sustainability - The Case of East Africa,” 2023, doi: 10.1109/educon54358.2023.10125208.
LibreCat
| DOI
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 52370
M. Vernholz, “Academic self-concepts of pre-service technology teachers for vocational education in Germany according to the TPACK- Model,” in Living and Leading in the Next Era: Connecting Teaching, Research, Citizenship and Equity, Bari, 2023.
LibreCat
| Files available
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29950
K. Temmen, P. Kersten, and D. Schäfer, “Work-in-Progress: The Potential of Interactive Scripts – Supporting Conceptual Understanding and Collaborative Problem-Solving Skills,” in Mobility for Smart Cities and Regional Development - Challenges for Higher Education, vol. 390, Cham: Springer International Publishing, 2022, pp. 784–791.
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33703
G. Jonas-Ahrend, M. Vernholz, and K. Temmen, “Wie bewährt sich das duale berufliche Ausbildungssystem der industriellen Metall und Elektroausbildung unter Pandemiebedingungen? Lehrkräfte und Auszubildende reflektieren,” in Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s): Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, D. Heisler and J. A. Meier, Eds. Bielefeld: wbv , 2022, pp. 257–276.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35942
P. Bogere, H. Bode, and K. Temmen, “Work in Progress: Development of a Virtual and Interactive Microgrids Learning Environment for Microgrids Sustainability – The case of East Africa,” presented at the ICL2022, Wien, 2022.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40450
J. R. Schulze, L. L. Crummenerl, A. Sicking, K. Temmen, and E. Blumberg, “ Effects on primary and secondary school students’ academic out-of-school learning experiences in Science Technology Engineering Mathematics (STEM) education. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. ‘Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research,’” 2022.
LibreCat
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 45653
M. Vernholz, “Industrie 4.0 in der beruflichen Bildung – Automatisierter Maschinenbaulernbetrieb Paderborn ,” presented at the 7. Technikdidaktik-Symposium , Stuttgart, 2022, doi: https://doi.org/10.48513/joted.v11i2.267 .
LibreCat
| Files available
| DOI
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37289
G. Graefe and K. Temmen, “Rekrutierungspotenzial für das Lehramt gewerblich-technischer Fachrichtungen aus dem Beruflichen Gymnasium mit Schwerpunkt Technik?,” Bildung und Beruf, Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V., no. 02/2021, pp. 46–54, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40455
E. Blumberg, J. R. Schulze, K. Temmen, and J. Schäfers, “transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt ,” 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47605
G. Jonas-Ahrend, M. Vernholz, and K. Temmen, “Digitale Begleitseminare im Praxissemester der gewerblich-technischen Fachrichtungen,” presented at the QLB Programmworkshop: Quo Vadis Berufliche Lehrerbildung? Lehrerinnen und Lehrer für berufliche Schulen ausbilden: Herausforderungen, Ansatzpunkte, Zwischenergebnisse, Osnabrück, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 22218
S. Krauter et al., “Projekt Art-D Grids: Nachhaltige und stabile Microgrids in Afrika - eine Plattform für Forschung und Lehre für die Entwicklung,” in Tagungsband des 36. PV-Symposiums, 18.-26 Mai 2021, Staffelstein / online, 2021, pp. 305–309.
LibreCat
| Files available