Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
73 Publications
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 55561
G. Jonas-Ahrend, M. Kapanadze, A. Mazzolini, and F. Joubran, “Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern,” in GDCP Jahrestagung Hamburg 2023, Hamburg, 2024, pp. 570–572.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 55562
G. Jonas-Ahrend, “Teacher shortage - characteristics, constraints, and challenges: The case of Germany,” presented at the 65th World Assembly - International Council on Education for Teaching, Braga/Portugal, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55782
T. Kirchhoff et al., “LFB-Labs-digital: Schülerlabore als Ort der Lehrkräftefortbildung in der digitalen Welt: Ein Bericht zur Konzeption eines Verbundprojektes,” PFLB – PraxisForschungLehrer*innenBildung, vol. 6, no. 1, pp. 130–155, 2024, doi: https://doi.org/10.11576/pflb-7349.
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58230
M. Vernholz and K. Temmen, “Vergleichsprozesse und ihr Einfluss auf die selbst wahrgenommenen Fähigkeiten angehender gewerblich-technischer Lehrkräfte,” in Book of Abstracts zum 8. Technikdidaktik-Symposium, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58229
M. Vernholz and K. Temmen, “Im Spannungsfeld zwischen Fach- und Bildungswissenschaft - Einflussfaktoren auf die Selbsteinschätzungen gewerblich-technischer Lehramtsstudierender in den verschiedenen Bereichen des Master of Education,” presented at the Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE, Dresden, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58228
M. Vernholz and G. Jonas-Ahrend, “„Und ich sag mal, Theorie und Praxis ist zweierlei” – Wie können Praxisphasen Lehramtsstudierende auf zukünftige Anforderungen vorbereiten?,” presented at the Jahrestagung 2024 der DGTB, Halle (an der Saale), 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58226
M. Vernholz, J. Schäfers, G. Jonas-Ahrend, and K. Temmen, “Uni trifft Schule - Kooperative Unterrichtsentwicklung unter Einbezug von KI in der gewerblich-technischen Lehramtsausbildung,” presented at the 9. Technikdidaktiksymposium, München, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58166
G. Jonas-Ahrend, F. Kaiser, and A. Traum, “Netzwerk empirische Forschung zur beruflichen Lehrkräftebildung (Poster),” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Dresden, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58257
T. Ratnam, H. Gudjonsdottir, and G. Jonas-Ahrend, “The Emergence of an Invisible College as an Offshoot withn the ISATT Community,” presented at the AERA Invisible College for Research on Teaching Schedule and Session Descriptions, Philadelphia/USA, 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57154
H. Asiimwe, H. Bode, P. Bogere, C. Freitag, and T. Mangeni, “Which Media for Whom? The Implementation of Microgrids as a Trigger of Transformational Adult Learning Opportunities in Formal, Informal and Situational Settings in Times of Change,” in Bildungsmedien für Erwachsene Educational Media for Adults , E. Andrzejewska, E. Matthes, S. Schütze, and J. Van Wiele, Eds. Verlag Julius Klinkhardt, 2024, p. (pp. 245–255).
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57834
M. Vernholz, “Gewerblich-technische Lehrkräftebildung in Deutschland - Analyse der Einflüsse auf das akademische Selbstkonzept von Lehramtsstudierenden technischer (beruflicher) Fachrichtungen,” in Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2024, K. Kögler, H.-H. Kremer, and V. Herkner, Eds. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2024, pp. 132–147.
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57864
M. Alptekin and K. Temmen, “Check for Effectiveness Study of an Augmented Reality App as Preparation Tool for Electrical Engineering Laboratory Courses,” in Smart Technologies for a Sustainable Future: Proceedings of the 21st International Conference on Smart Technologies & Education. Volume 1, 2024, vol. 1, p. 297.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57863
M. Alptekin and K. Temmen, “Effectiveness Study of an Augmented Reality App as Preparation Tool for Electrical Engineering Laboratory Courses,” in Smart Technologies for a Sustainable Future, vol. 1027, M. E. Auer, R. Langmann, D. May, and K. Roos, Eds. Cham: Springer Nature Switzerland, 2024, pp. 297–304.
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54635
L. Maletz, K. Temmen, L. A. Bentrup, and C. Frank, “Didaktische Nutzung des digitalen Zwillings in einem E-Learning-Lernbaustein zum Thema ‘Smart Factory’ für die Lehramtsmasterstudiengänge der gewerblich-technischen Fachrichtung,” in Dekarbonisierung, Digitalisierung, Demographie: Gestaltungsanspruch Für {Gewerblich-Technische} Facharbeit und , 2024, pp. 477–491.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47590
G. Jonas-Ahrend, P. Fraser-Abder, M. Kapanadze, F. Joubran, and A. Mazzolini, “Lessons learned from a global review study of physics textbook evaluation and its implications for teaching and learning in the classroom,” presented at the International Consortium of Research on Science and Mathematics Education, Panama City/Panama, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47591
G. Jonas-Ahrend, M. Kapanadze, A. Mazzolini, and F. Joubran, “Physiklehrbücher im Fokus der fachdidaktischen Forschung - ein internationaler Literatur-Review,” presented at the Jahrestagung der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG), Hannover, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 47602
G. Jonas-Ahrend, M. Kapanadze, A. Mazzolini, and F. Joubran, “Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern,” presented at the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 52370
M. Vernholz, “Academic self-concepts of pre-service technology teachers for vocational education in Germany according to the TPACK- Model,” in Living and Leading in the Next Era: Connecting Teaching, Research, Citizenship and Equity, Bari, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35942
P. Bogere, H. Bode, and K. Temmen, “Work in Progress: Development of a Virtual and Interactive Microgrids Learning Environment for Microgrids Sustainability – The case of East Africa,” in Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022. Lecture Notes in Networks and Systems, Wien, 2023, vol. 633, pp. 671–679, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-26876-2_63.
LibreCat
| DOI