Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

51 Publications


2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37444
Seifert, Susanne, et al. “Screening zur Erfassung des Leseverständnisses in den          Klassen 6 – 7 (SELV 6 – 7).” Diagnostica, vol. 68, no. 2, Hogrefe Publishing Group, 2022, pp. 101–12, doi:10.1026/0012-1924/a000289.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37448
Seifert, Susanne, et al. “Diagnostik und Differenzierung.” Handbuch der sonderpädagogischen Diagnostik. Einführung in die Status- und Prozessdiagnostik sowie Förderplanung, edited by Markus Gebhardt and David Scheer, Regensburger Beiträge zur Inklusions- und Sonderpädagogik, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37447
Seifert, Susanne, et al. “Vergleich unterschiedlicher Instrumente zur Messung von Gesundheitskompetenz          im Zusammenhang mit Lesekompetenz und kognitiven Fähigkeiten von          Jugendlichen.” Diagnostica, vol. 68, no. 4, Hogrefe Publishing Group, 2022, pp. 197–208, doi:10.1026/0012-1924/a000297.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37446
Seifert, Susanne, and Lisa Paleczek. “Comparing Tablet and Print Mode of a German Reading Comprehension Test in Grade 3: Influence of Test Order, Gender and Language.” International Journal of Educational Research, vol. 113, 101948, Elsevier BV, 2022, doi:10.1016/j.ijer.2022.101948.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37441
Paleczek, Lisa, et al. “Comparing Student High and Low Reading Performance with Differentiated Digital Reading Materials.” European Conference on E-Learning, vol. 21, no. 1, Academic Conferences International Ltd, 2022, pp. 338–47, doi:10.34190/ecel.21.1.680.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37438
Kulmhofer-Bommer, Andrea, et al. “Bending and Bowing: How Teachers Adapt a Vocabulary-Based Reading Program to Their Students Needs.” Journal of Education, 002205742211126, SAGE Publications, 2022, doi:10.1177/00220574221112627.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37440
Paleczek, Lisa, et al. “A Feasibility Study of Digital Content Use in Inclusive, Austrian Primary School Practice.” International Journal of Educational Research, vol. 112, 101938, Elsevier BV, 2022, doi:10.1016/j.ijer.2022.101938.
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33217
Ulrich, Tanja. “Wie Lassen Sich Strategien in Die Unterrichtliche Wortschatzarbeit Integrieren? Entwicklung Des Förderkonzepts „Wortschatzsammler Im Unterricht“.” Z’sammengredt. Gelingende Teilhabe Durch Sprachheilpädagogische Unterstützung- Ein Austausch Über Relevante Und Aktuelle Themen in Den Unterschiedlichen Pädagogischen Umgebungen, edited by Paier A, Österreichische Gesellschaft für Sprachheilpädagogik, 2021, pp. 179–90.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33227
Lenzen, M, et al. “Bedarfsanalyse Zur Genusförderung von Schülern - Eine Fragebogenerhebung Mit Lehrkräften Im Förderschwerpunkt Sprache.” Forschung Sprache 1, 2021, pp. 3–20.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33314
Glowania, M., et al. “Umsetzbarkeit Des Wortschatzsammler-Therapiekonzepts Bei Kindern Mit Trisomie 21. Eine Qualitative Einzelfallstudie.” Praxis Sprache, vol. 66, no. 2, 2021, pp. 81–85.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 33313
Ulrich, Tanja, et al. “Kasusfähigkeiten Mehrsprachiger Achtjähriger. Eine Explorative Pilotstudie in Regelgrundschulen.” Logos, vol. 29, no. 2, 2021, pp. 84–95.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37445
Seifert, Susanne, and Lisa Paleczek. “Digitally Assessing Text Comprehension in Grades 3-4: Test Development and Validation.” Electronic Journal of E-Learning, vol. 19, no. 5, Academic Conferences International Ltd, 2021, pp. pp336-348, doi:10.34190/ejel.19.5.2467.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37443
Seifert, Susanne. “Is Reading Comprehension Taken for Granted? An Analysis of Austrian Textbooks in Fourth and Sixth Grade.” Technology, Knowledge and Learning, vol. 26, no. 2, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 383–405, doi:10.1007/s10758-021-09490-w.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37439
Krammer, Mathias, et al. “The Presence of Students Identified as Having Special Needs as a Moderating Effect on Their Classmates’ Reading Comprehension Scores in Relation to Other Major Class Composition Effects.” Educational Studies, Informa UK Limited, 2021, pp. 1–19, doi:10.1080/03055698.2021.1875320.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37442
Paleczek, Lisa, et al. “Comparing Digital to Print Assessment of Receptive Vocabulary with GraWo‐KiGa in Austrian Kindergarten.” British Journal of Educational Technology, vol. 52, no. 6, Wiley, 2021, pp. 2145–61, doi:10.1111/bjet.13163.
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37455
Dockrell, J. E., et al. “Teaching and Learning in a Multilingual Europe: Findings from a Cross-European Study.” European Journal of Psychology of Education, vol. 37, no. 2, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 293–320, doi:10.1007/s10212-020-00523-z.
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33083
Ulrich, Tanja. “ Strategieorientierte Therapie Mit Dem Wortschatzsammler - (Nicht Nur) Für Kinder Mit Wortfindungsstörungen.” Nur Ein Wort? Diagnostik Und Therapie von Wortabrufstörungen Bei Kindern Und Erwachsenen. Spektrum Patholinguistik, edited by T Fritzsche et al., vol. 13, 2020, pp. 15–30.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33213
Ulrich, Tanja, and I. Laßmann. “Entwicklung Und Evaluation Des Strategieorientierten Förderkonzepts „Wortschatzsammler" Im Unterricht.” Nur Ein Wort? Diagnostik Und Therapie von Wortabrufstörungen Bei Kindern Und Erwachsenen, edited by T Fritzsche et al., vol. 13, 2020, pp. 99–109.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33315
Laßmann, I., and Tanja Ulrich. “Was Sich Bewährt Hat: Impulse Zur Klassenbasierten Umsetzung Strategieorientierter Wortschatzförderung Mit Dem ‘Wortschatzsammler.’” Praxis Sprache, vol. 65, no. 4, 2020, pp. 242–46.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33316
Laßmann, I., and Tanja Ulrich. “‘Wortschatzsammler’ Im Unterricht: Entwicklung Und Evaluation Eines Strategieorientierten, Unterrichtsintegrierten Förderkonzepts.” Vierteljahresschrift Für Heilpädagogik Und Ihre Nachbargebiete, vol. 89, 2020, pp. 125–26.
LibreCat
 

2019 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 37450
Paleczek, Lisa, and Susanne Seifert, editors. Inklusiver Leseunterricht. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019, doi:10.1007/978-3-658-24221-3.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 37460
Seifert, Susanne, et al. “Rezeptive Wortschatzleistungen in Der Grundschule. Unterschiede Zwischen Kindern Mit Deutsch Als Erst- Oder Zweitsprache.” Empirische Sonderpädagogik, 2019, doi:10.25656/01:18334.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37453
Paleczek, Lisa, et al. “LARS – Ein Leseförderprogramm Mit Wortschatzarbeit Und Differenzierten Materialien Für Den Inklusiven Unterricht in Der Grundschule.” Inklusiver Leseunterricht, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019, doi:10.1007/978-3-658-24221-3_13.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37454
Paleczek, Lisa, and Susanne Seifert. “Pädagogische Diagnostik Und Ihre Bedeutung Für Inklusiven Leseunterricht.” Inklusiver Leseunterricht, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019, doi:10.1007/978-3-658-24221-3_6.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37452
Seifert, Susanne. “Chancen von Digitalisierung Im Inklusiven Leseunterricht.” Inklusiver Leseunterricht, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019, doi:10.1007/978-3-658-24221-3_12.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33214
Ulrich, Tanja, and D. Marks. “ Wortschatzsammler Im Unterricht. Erfolgreiches Lernen von Fachwörtern Durch Die Adaption Der Lexikalischen Strategietherapie.” Sprach- Und Bildungshorizonte. Wahrnehmen - Beschreiben - Erweitern. Kongressband Des 33. Bundeskongresses Der Deutschen Gesellschaft Für Sprachheilpädagogik (Dgs), edited by T Jungmann et al., Idstein: Schulz Kirchner, 2018, pp. 239–45.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 33329
Ulrich, Tanja. “Ist Das Noch Normal? Robuste Empirische Daten Zum Grammatikerwerb Vier- Bis Neunjähriger Kinder.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 7–14.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 33318
Ulrich, Tanja. “Der Neue Blick, Der Neue Mut, Das Neue Know-How: Möglichkeiten Der Umsetzung von Wortlernstrategien Im Unterricht.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 7, no. 3, 2018, pp. 112–17.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 33319
Thater, S., and Tanja Ulrich. “Pluralmarkierung Bei Deutschsprachigen Kindern Zwischen 4 Und 9 Jahren.” Forschung Sprache, vol. 6, no. 1, 2018, pp. 44–61.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 33317
Ulrich, Tanja, and H. J. Motsch. “ Der Gebrauch Des Genitivs in Der Deutschen Kindersprache.” Forschung Sprache, 2018, pp. 43–55.
LibreCat
 

2017 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 33079
Mayer, A., and Tanja Ulrich, editors. Sprachtherapie mit Kindern. E. Reinhardt, 2017.
LibreCat
 

2017 | Habilitation | LibreCat-ID: 33074 | OA
Ulrich, Tanja. Grammatikerwerb und grammatische Störungen im Kindesalter. Ergebnisse des Forschungsprojekts GED 4-9 und ihre Implikationen für sprachdiagnostische und - therapeutische Methoden. 2017.
LibreCat | Download (ext.)
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33215
Ulrich, Tanja. “Lexikalische Störungen.” Sprachtherapie Mit Kindern, edited by A Mayer and T Ulrich, Ernst Reinhardt, 2017, pp. 85–150.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 33320
Ulrich, Tanja. “Diagnostiklexikalischer Störungen Bei Spracherwerbsgestörten Kindern.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 6, no. 3, 2017, pp. 140–47.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 37456
Paleczek, Lisa, et al. “INFLUENCES ON TEACHERS’ JUDGMENT ACCURACY OF READING ABILITIES ON SECOND AND THIRD GRADE STUDENTS: A MULTILEVEL ANALYSIS.” Psychology in the Schools, vol. 54, no. 3, Wiley, 2017, pp. 228–45, doi:10.1002/pits.21993.
LibreCat | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33216
Ulrich, Tanja. “Grammatische Fähigkeiten Deutschsprachiger Kinder Zwischen Vier Und Neun Jahren Mit Fokus Auf Dem Kasuserwerb.” Language and Inclusion as an Opportunity?! Expertise and Innovation for Day-Care Centers, Schools and Practices, edited by U Stitzinger et al., Idstein: Schulz Kirchner, 2016, pp. 185–91.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33323
Ulrich, Tanja, and A. Mayer. “ Wo Haben Sich Die Bauernhoftiere Versteckt? Eine Unterrichtsstunde Zur Förderung Der Dativmarkierung Im Sprachheilpädagogischen Unterricht.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 5, no. 1, 2016, pp. 34–41.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33322
Ulrich, Tanja. “Sprachtherapeutische Diagnostik Mit Dem Mottier-Test. Viele Normierungen Und Viele Fragezeichen.” Forum Logopädie, vol. 30, no. 2, 2016, pp. 22–29.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33321
Ulrich, Tanja, et al. “Der Dativerwerb -Forschungsergebnisse Und Ihre Therapeutischen Konsequenzen.” Logos , vol. 24, no. 3, 2016, pp. 176–90.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 37459
Seifert, Susanne, et al. “Suggestions for Vocabulary Focused Reading Lessons for Mainstream Classrooms Addressing Both L1 and L2 Learners.” Early Childhood Education Journal, vol. 45, no. 3, Springer Science and Business Media LLC, 2016, pp. 333–45, doi:10.1007/s10643-015-0762-x.
LibreCat | DOI
 

2015 | Book | LibreCat-ID: 33075
Ulrich, Tanja, et al. Wortschatzsammler. Evidenzbasierte Strategietherapie lexikalischer Störungen im Kindesalter. Ernst Reinhardt, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 37461
Seifert, Susanne, et al. “Effects of a Whole-Class Reading Program Designed for Different Reading Levels and the Learning Needs of L1 and L2 Children.” Reading & Writing Quarterly, vol. 32, no. 6, Informa UK Limited, 2015, pp. 499–526, doi:10.1080/10573569.2015.1029176.
LibreCat | DOI
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 37458
Schwab, Susanne, et al. “Improving Reading in Children with German as a First or Second Language.” International Journal of Early Years Education, vol. 22, no. 2, Informa UK Limited, 2014, pp. 210–22, doi:10.1080/09669760.2014.909308.
LibreCat | DOI
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 37457
Schwab, Susanne, and Susanne Seifert. “Einstellungen von Lehramtsstudierenden und Pädagogikstudierenden zur schulischen Inklusion – Ergebnisse einer quantitativen Untersuchung.” Zeitschrift für Bildungsforschung, vol. 5, no. 1, Springer Science and Business Media LLC, 2014, pp. 73–87, doi:10.1007/s35834-014-0107-7.
LibreCat | DOI
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 33324
Mayer, A., and Tanja Ulrich. “ Kontextoptimierte Übungen Und Spiele.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 2, no. 1, 2013, pp. 52–57.
LibreCat
 

2012 | Book | LibreCat-ID: 33078
Ulrich, Tanja. Effektivität lexikalischer Strategietherapie im Vorschulalter. Eine randomisierte und kontrollierte Interventionsstudie. Shaker, 2012.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 33325
Ulrich, Tanja, and K. Schneggenburger. “Lexikalische Strategietherapie Für Vorschulkinder Mit Dem Wortschatzsammler.” Sprachförderung Und Sprachtherapie in Schule Und Praxis, vol. 1, no. 2, 2012, pp. 63–71.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 33327
Motsch, H. J., and Tanja Ulrich. “Effects of the Strategy Therapy ‘Lexicon Pirate’ on Lexical Deficits in Preschool Age: A Randomized Controlled Trial.” Child Language Teaching and Therapy, vol. 28, 2012, pp. 159-175.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 33326
Motsch, H. J., and T. Ulrich. “„Wortschatzsammler Und Wortschatzfinder“- Effektivität NeuerTherapieformate Bei Lexikalischen Störungen Im Vorschulalter.” Die Sprachheilarbeit, vol. 57, 2012, pp. 70–78.
LibreCat
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 33328
Motsch, H. J., and T. Brüll. “‘Wortschatzsammler’ Im Unterricht: Entwicklung Und Evaluation Eines Strategieorientierten, Unterrichtsintegrierten Förderkonzepts.” Vierteljahresschrift Für Heilpädagogik Und Ihre Nachbargebiete, vol. 78, no. 4, 2009, pp. 346–47.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=645

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: MLA

Export / Embed