Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

10024 Publications


2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59482
U. Sharma, S. Gibson, M. Knickenberg, and J. Mullick, “What ist he best educational option for my child who needs additional support: A global perspective,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research), University of Belgrade, Serbia, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59533
R. Janus, V. Mitropoulou, and M. Meke, “Theology Students´ Views on the Communication wirth the Other During COVID-19 Lockdown,” The Educational Review, vol. 9, no. 3, pp. 321–334, 2025, doi: 10.26855/er.2025.03.008.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59567
C. Bröker, “Nur Gewinner und Verlierer in der Erzählung vom Krieg? Der Zweck von Emotionen in den Beschreibungen der englischen Barons’ Wars (1216–1217 und 1264–1265),” in Emotionen im Krieg – Krieg der Emotionen, vol. 33, F. Quaas and T. Raum, Eds. 2025, pp. 159–180.
LibreCat
 

2025 | Book Review | LibreCat-ID: 59564 | OA
V. Peckhaus, “Hermann, Michael, „Der Wandel von Statistik zu Maschinellem Lernen“, SieB. Sie-gener Beiträge zur Geschichte und Philosophie der Mathematik 17 (2023), 145–179. ,” zbMATH Open, Zbl. 07925543. 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59572
C. Bohndich, J. Breetzke, H. M. Buhl, and K. B. Klingsieck, “Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways,” Social Psychology of Education, vol. 98, 2025, doi: 10.1007/s11218-025-10058-0.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59607
S. Puscher, “Ehetragödien. Lessings Lektüre von John Banks’ The Unhappy Favourite or the Earl of Essex (1682),” in G.E. Lessings Hamburgische Dramaturgie. Zwischen ästhetischer Theorie und dramatischer Praxis, vol. 12, J. Steigerwald and Jörg Robert, Eds. Paderborn: Brill, Fink, 2025, pp. 159–186.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59610
C. Fuchs, “Digital Labor and Digital Capitalism: A Critical Political Economy Perspective,” in The Handbook of Digital Labor, J. L. Qiu, S. Yeo, and R. Maxwell, Eds. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell, 2025, pp. 349–371.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59636
C. Bohndick, J. Breetzke, K. B. Klingsieck, and H. M. Buhl, “Students’ personality impacts sense of belonging of students in different ways,” Social Psychology of Education, vol. 28, 2025, doi: 10.1007/s11218-025-10058-0.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59653 | OA
M. L. Schlierkamp, “Disability im schulischen Kontext. Über den Umgang von Lehrpersonen,” #schuleverantworten, vol. 5, pp. 120–124, 2025.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2025 | Encyclopedia Article | LibreCat-ID: 59446
O. Reis, “Lerngegenstand, Modellierung, religionsdidaktisch,” in WiReLex 02/2025, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 54266
S. Lausen, R. Janus, and M. Dröge, Eds., Von Transzendenz zum Transhumanismus. Deutungskulturen von (Un-)Heilsgeschichte im 19. und 20. Jahrhundert . Wiesbaden: SpringerVS.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58225
J. Süßmann, “„Religiöse Gewalt“ in der Frühen Neuzeit? Eine begriffsgeschichtliche Revision,” in Religiöse Gewalt in historischer Dimension, vol. 109, D. Weltecke, Ed. München: De Gruyter | Oldenbourg, 2025, pp. 429–448.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59671
M. Abdelrahem, Die Menschheitsfamilie und der Begriff der Umma – Islamische Perspektiven im interreligiösen Dialog. 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58538
S. M. Kokew, “Aspekte des Zusammenlebens zwischen Muslimen und Nichtmuslimen,” in Islam II. Regionen, Lebensformen, Geistesgeschichte, 1st ed., vol. 25,2, G. Tamer, Ed. Stuttgart: Kohlhammer, 2025, pp. 216–234.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59708 | OA
V. Wohnhas, P. Neumann, and B. Lütje-Klose, “Zeit für Arbeitszufriedenheit? Eine quantitativ-empirische Studie zur Bedeutung fester Kooperationszeiten für die Arbeitszufriedenheit von Lehrkräften in inklusiven Schulen,” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 6, no. 2, 2025, doi: 10.21248/qfi.167.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59739
B. Herzig, “Digitale Medien in der Lehrer-Schüler-Interaktion,” in Lehrer-Schüler-Interaktion. Inhaltsfelder, Forschungsperspektiven und methodische Zugänge , 4th ed., M. K. W. Schweer, Ed. Wiesbaden: Springer VS, 2025, pp. 481–500.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59745
A. Tumat, “„The folk songs of America“ und „complex female characters on stage“: Musikgeschichtliche Wendepunkte in den Komponistinnenbiografien von Florence Price and Mizzy Mazzoli,” in her:voice. Komponistinnenfestival 2024, M. Fahrholz and Melanie Unseld, Eds. Wien: Hollitzer, 2025, pp. 103–109.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
I. Scharlau and A. Seifert, “Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung,” in Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, and C. Schreiber, Eds. Berlin: Springer Nature, 2025, pp. 339–365.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
I. Scharlau, J. Patrzek, and C. Schreiber, “Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation,” in Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, and C. Schreiber, Eds. Berlin: Springer Nature, 2025, pp. 89–118.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
I. Scharlau and T. Jenert, “Didaktische Überlegungen in der Psychologie,” in Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, and C. Schreiber, Eds. Berlin: Springer Nature, 2025, pp. 1–17.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
I. Scharlau and S. Christine, “Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen,” in Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien, I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, and C. Schreiber, Eds. Berlin: Springer Nature, 2025, pp. 271–300.
LibreCat
 

2025 | Book | LibreCat-ID: 59789
O. Reis, M. Walter, and J. Frieler, Der Morgenimpuls als Grenzgänger. Praxeologische Rekonstruktionen des Profilindikators Katholischer Schulen. Paderborn, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59803
K. Drossel, J. Niemann, B. Eickelmann, and J. B. Niggemeier, “Digitale Kompetenzen von Schüler:innen und Rahmenbedingungen des Kompetenzerwerbs in Nordrhein-Westfalen,” SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, vol. 4, pp. 100–104, 2025.
LibreCat
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
I. Scharlau and K. J. Rohlfing, “Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts.” Center for Open Science, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59846
J. Mildorf, “The Voice of the Bard: Milton’s Paradise Lost on Radio,” Studium Ricerca, Letteratura, vol. 121, no. 1, pp. 134–160, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 53445
J. Hälterlein, “Governing Autonomies: Imagining Responsible Artificial Intelligence in the ‘Future Combat Air System’ European Armament Project,” in The Realities of Autonomous Weapons, T. C. Bächle and J. Bareis, Eds. Bristol University Press, 2025, pp. 187–204.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59865
R. Schmidt, “Participatory Research with Teachers - A Critical Analysis of Power Dynamics,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, 1st ed., vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. Freiburg im Breisgau: Verlag Herder GmbH, 2025, pp. 339–363.
LibreCat | Files available
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59867 | OA
A. Dübbert, “Muster in der Benamung ‘nachhaltiger’ Lebensmittelmarkennamen - Kulturbezogene Deutungen von Namen am stationären Verkaufsort als Raum,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. Freiburg im Breisgau: Herder, 2025, pp. 403–429.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57545 | OA
B. Flath, C. Jacke, and H. Schroeter-Wittke, “Den Schein werfen/wahren. Transdiziplinaritäten und Popkulturforschungen. Ein Übersetzungsraum als Partitur ,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. 2025, pp. 211–254.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59862
A. Kornbach, C. Lammer, and L. M. Magdeburg, Eds., Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59903 | OA
L. Frömmel and A. Münzmay, “Vernetzte Musikquellen des 19. Jahrhunderts. Überlegungen zum Zusammenspiel wissenschaftlicher Editionen mit RISM am Beispiel des Stuttgarter Faust 1832,” in Musikquellen des 19. Jahrhunderts in Deutschland. Herausforderungen und Chancen, N. Schwindt, Ed. Dresden: musiconn.publish, 2025, pp. 153–178.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
R. Visser, T. M. Peters, I. Scharlau, and B. Hammer, “Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation,” Cognitive Systems Research, Art. no. 101357, 2025, doi: 10.1016/j.cogsys.2025.101357.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59864
A. Kornbach, C. Lammer, and L. M. Magdeburg, “Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag, 2025, pp. 7–31.
LibreCat
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 | OA
P. Porwol and I. Scharlau, An annotated corpus of elicited metaphors of explaining and understanding using MIPVU. OSF, 2025.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 | OA
I. Scharlau, Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data corpus). OSF, 2025.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 | OA
B. Paaßen, S. Alpsancar, T. Matzner, and I. Scharlau, “Healthy Distrust in AI systems,” arXiv. 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51748
C. Schulz, “In Likes We Trust oder die unmögliche Möglichkeit vom Like als Gabe zu sprechen,” in Populäre Artikulationen – Artikulationen des Populären, G. Koch and A. Rottgeri , Eds. Marburg : Schüren, 2025, pp. 215–244.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59982
R. Schroeder et al., “Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts (DiPoSa) – Einblicke in ein designbasiertes Entwicklungsprojekt,” in Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung. Band I: Kompetenzbereiche - Fachdidaktik, K. Beck, R. A. Ferdigg, D. Katzenbach, J. Kett-Hauser, S. Laux, and M. Urban, Eds. Münster: Waxmann, 2025, pp. 209–229.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59747
C. Schulz, “Das Imaginäre der Plattformen: Soziale Medien als Infrastrukturen der Anerkennung,” in Tausend Plattformen: Plattformforschung nach dem Digital Services Act, J. Eickelmann, T. Mämecke, H. Ruschemeier, and M. Waldmann, Eds. Marburg: Büchner Verlag.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51747
B. de Gruisbourne and C. Schulz, “A Healing Media System of Care - Cancer Diaries and Social Media,” in Audiovisual Healing and Reparation: Recuperative Affect of Mediation, 1st ed., Ö. Çiçek and Ö. Savaş, Eds. New York: Routledge, 2025, pp. 111–124.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59997
H. Schlieper, “Der spanische Essex,” in G. E. Lessings Hamburgische Dramaturgie. Zwischen ästhetischer Theorie und dramatischer Praxis, vol. 12, J. Robert and J. Steigerwald, Eds. Paderborn: Brill | Fink, 2025, pp. 185–205.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59998
H. Schlieper, “Gunst der Stunde,” Artes, vol. 4, no. 1, pp. 1–23, 2025, doi: 10.30965/27727629-20250001.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60003 | OA
S. Langer, “Die Spur in transdisziplinären Kontexten an den Schnittstellen zwischen Alltags-, Wissens- und Bildräumen,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. Freiburg im Breisgau: Verlag Herder GmbH (wbg Academic), 2025, pp. 367–401.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59783
D. ~A. Mauro, L. ~A. Ludovico, H. ~H. Aydin, A. Berndt, and T. Grothe, “Detmold musical Instrument Timbre Explorer (DmITE): Interactive visualization of musical instruments radiation pattern using IEEE 1599,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59782
M. Kallionpää, A. Berndt, D. ~A. Mauro, and D. Dziwis, “Non/Repeat: Three Case Studies of Non-linear Live-Music Practices,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59749
S. Balke, A. Berndt, and M. Müller, “ChoraleBricks: A Modular Multitrack Dataset for Wind Music Research,” Transactions of the International Society for Music Information Retrieval, vol. 8, no. 1, pp. 39–54, 2025, doi: 10.5334/tismir.252.
LibreCat | DOI
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59748
T. Grothe, H. ~B. Aydin, D. ~A. Mauro, L. ~A. Ludovico, and A. Berndt, “Detmold interactive Musical Instrument Timbre Explorer (DmITE)—a web application for experiental learning in musical acoustics,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59751
A. Berndt, “Deconstruction – Recombination – Order: Ein kurzer Werkstattbericht,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59750
D. ~A. Mauro and A. Berndt, “Automatic Rendering of Ramati’s Ludus Musicalis Scores,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60010 | OA
C. Fuchs, “Postface; On the Critique of the Political Economy of Digital Capitalism: The Importance of Manfred Knoche’s Contributions to the Critique of the Political Economy of the Media Today,” in Manfred Knoche: Critique of the Political Economy of the Media: Foundations and Applications, London: University of Westminster Press, 2025.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60018
F. Grauthoff and M. Kreter, “‘I WON THIS ELECTION, BY A LOT!’: Fake News und die Frage nach Wahrheit. Donald Trump durch die Linsen von Arendt und Rüsen,” in Speak Up! Einblicke in das ostbelgische Innovationslabor zum Umgang mit Fake News und Hate Speech, S. Kirschner and T. Lask, Eds. Bielefeld: transcript.
LibreCat
 

2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 60027
F. Hellmich, F. K. Hoya, J. R. Schulze, and E. Blumberg, “Team-Teaching angehender Lehrkräfte und Kompetenzen von Kindern im inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag auf der Tagung der Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung ohne Grenzen denken. Visionen der Grundschulbildung im europäischen Raum" (angenommen),” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 60028
M. F. Löper and F. Hellmich, “Einstellungen und prosoziales Verhalten von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf im inklusiven Unterricht. Vortrag auf der Tagung der Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung ohne Grenzen denken. Visionen der Grundschulbildung im europäischen Raum" (angenommen),” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58555
A. Berndt, “Deconstruction – Recombination – Order: Ein kurzer Werkstattbericht,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60034
A. Tumat, “Künstlerische Zusammenarbeit zwischen Ehekonvention und Sublimation. Hans Werner Henzes Bühnenschaffen mit Ingeborg Bachmann, W.H. Auden und Chester Kallman,” in (Wahl-)Verwandtschaften.Gemeinschaftliches kulturelles Handeln, vol. 21, M. Bagge, Ch. Fornoff-Petrowski, A. Ricke, and S. Rode-Breymann, Eds. Köln: Böhlau, 2025, pp. 209–224.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
T. M. Peters and I. Scharlau, “Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications?,” Frontiers in Psychology, vol. 16, 2025, doi: 10.3389/fpsyg.2025.1574809.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Review | LibreCat-ID: 60073
S. Elit, “Clara Fischer, Experimentierfeld Versepos (1918‒1933). Mit Studien zu Thomas Mann und Alfred Döblin. Wallstein, Göttingen 2024,” Arbitrium, vol. 43, no. 2. de Gruyter, München, doi: 10.1515/arb-2025-0045.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60084
V. Garske, “Schattenprinzip und Klimawandel - Entwicklungschancen für Lehrende und Lernende im Kontext des ökologischen Lernens ,” in Wissenschaft aus Leidenschaft. Persönliche, biografische, wissenschaftliche Aspekte. FS Cyprian Rogowski zum 70. Geburtstag, E. Spiegel , A. M. Stroß, A. Lehner-Hartmann, and J. Marianski, Eds. Berlin: LIT, 2025, pp. 399–410.
LibreCat
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59916
V. Garske, Ed., Die Bergpredigt (Mt 5,1-7,29). Interpretationen - Unterrichtsmodell. Braunschweig: Westermann / Schöningh, 2025.
LibreCat
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59050
V. Garske, „… und voll wurde die Erde von ḥāmās“ (Gen 6,11) – Biblische Schöpfungserzählungen im Kontext von Krieg und Gewalt. https:/reli-ethik-blog.de/ (15.01.2025): Klett, 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60098
E. Niesing, M. Knickenberg, J. Gorges, and C. Zurbriggen, “Wie schützt man das akademische Fähigkeitsselbstkonzept im inklusiven Unterricht? Die Rolle des BFLPE, der Individualisierung im Unterricht und des individuellen Vergleichstargets,” presented at the 20. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60099 | OA
A. Dübbert, “WIDERSPRECHEN in der Wikipedia zur Aushandlung des Begriffs der Nachhaltigkeit: Eine sprachreflexive, kommunikative Praktik,” Research on Language, vol. 2, no. 1, pp. 56–72, 2025, doi: https://doi.org/10.26204/KLUEDO/9044.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60113 | OA
M. Endberg, G. Bellenberg, J. Schulze-Uludasdemir, and B. Eickelmann, “Lehrkräftebildung in NRW: bildungsgerecht, digital, ko-konstruktiv. Ein standortübergreifendes bildungswissenschaftliches Seminarkonzept auf der Basis eines MOOCs ,” in Bildungsforschung und Bildungspraxis in der Metropole Ruhr. Schule und Lehrkräftebildung gemeinsam im regionalen Kontext entwickeln , I. van Ackeren-Mindl, K. Göbel, and M. Rohpohl, Eds. Münster: Waxmann, 2025, pp. 291–299.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56142 | OA
J. Schulze-Uludasdemir and J. Niemann, “„Wir [haben] uns da auf eine Form eingegroovt…“ – Gestaltung einer Community of Practice zur Begegnung digitaler Transformationsprozesse in der Lehrkräftebildung. In Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften (Band 2),” in Data - Culture - Society. Komplexe Transformationen verstehen und gestalten, V. Uppenkamp and M. Vösgen-Nordloh, Eds. Darmstadt: Verlag wbg, 2025, pp. 127–154.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Review | LibreCat-ID: 60112 | OA
Y. Huybrechts, “Theodor Baums: Luxemburg und das Reichskammergericht: Die Lösung des Herzogtums aus dem Heiligen Römischen Reich und ihre Folgen für die Gerichtszuständigkeit bei grenzüberschreitenden Konflikten (Quellen und Forschungen zur Höchsten Gerichtsbarkeit im Alten Reich 81), (Böhlau: Wien-Köln 2024, 143).,” BMGN — Low Countries Historical Review, vol. 140. 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59881 | OA
R. Lehberger, “Transdisziplinäre Aspekte bei der ­ Gestaltung von Lernräumen in ­ einer Kultur der Digitalität,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. Freiburg im Breisgau: Herder, 2025, pp. 291–309.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60138
H. Schroeter-Wittke, B. Flath, and C. Jacke, “Den Schein werfen / wahren. Transdisziplinaritäten und Popkulturforschungen. Ein Übersetzungsraum als Partitur,” in Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, vol. 3, A. Kornbach, C. Lammer, and L. Magdeburg, Eds. 2025, pp. 211–254.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60139
H. Schroeter-Wittke, S. Lausen, R. Janus, and M. Dröge, “Einleitung,” in Von Transzendenz zum Transhumanismus. Deutungskulturen von (Un)Heilsgeschichte im 19. und 20. Jahrhundert, S. Lausen, M. Dröge, and R. Janus, Eds. 2025, pp. 1–16.
LibreCat
 

2025 | Special Issue | LibreCat-ID: 55091 | OA
R. E. Hagengruber, J. Muller, F. Grewe, and GENDER Journal, Eds., GENDER: Zeitschrift, Geschlecht, Kultur und Gesellschaft - Frauen in der Geschichte der Philosophie, vol. 25, no. 2. Barbara Budrich Verlag, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Review | LibreCat-ID: 58354
S. Elit, “[Rezension zu:] Kai Kauffmann: Klopstock! Eine Biographie, Göttingen: Wallstein 2024,” Zeitschrift für deutsche Philologie, vol. 144, no. 2. ESV, Berlin, pp. 317–321, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60144
S. Depenbusch, “VR-based avatar videos as an effective tool for process training in the context of digitalization?,” Frontiers in Computer Science, vol. 7, no. 1553441, 2025, doi: 10.3389/fcomp.2025.1553441.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58531
K. Drossel, J. Niemann, A. Oldak, and B. Eickelmann, “Basisdimensionen der Unterrichtsqualität im Kontext des Erwerbs digitaler Kompetenzen an resilienten Schulen,” Zeitschrift für Bildungsforschung, 2025, doi: 10.1007/s35834-024-00468-z.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60172 | OA
J. Mildorf, “Telling Oneself through Someone Else’s Life: Jeannette Walls’s Half Broke Horses,” Partial Answers, vol. 23, no. 2, pp. 293–308, 2025, doi: https://doi.org/10.1353/pan.2025.a961659.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60171 | OA
Z. Fonioková and J. Mildorf, “Performing Selves in the 21st Century: Introduction,” Partial Answers, vol. 23, no. 2, pp. 191–201, 2025, doi: https://doi.org/10.1353/pan.2025.a961654.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Special Issue | LibreCat-ID: 60170 | OA
Z. Fonioková and J. Mildorf, Eds., Performing Selves in the 21st Century, vol. 23, no. 2. Johns Hopkins, 2025, pp. 191–350.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48274
A. Foerster, “Freudig in die Schlacht - Emotionen als Codes für die recta intentio im gerechten Krieg (8.- 10. Jahrhundert),” in Emotionen im Krieg - Krieg der Emotionen, F. Quaas and T. Raum, Eds. Stuttgart, erscheint Frühjahr 2025: Franz Steiner Verlag.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57405
Y. Huybrechts, “De Dinantstraat oftewel Beierenstraat, relict van een ‘vreemde’ heerser in de Spaanse Nederlanden,” in Brusselse toponymie van het verleden en de toekomst, C. Kesteloot, I. Degryse, and B. Wayens, Eds. .
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57744
D. Büttner, “Wie Deutschunterricht zum ‚monolingualen Normraum der Fähigen‘ wird - Ein Blick auf sprachbezogene Subjektivierung im Medium der unterrichtlichen Sache,” in Subjektivierungstheoretische Fachunterrichtsforschung – Erziehungswissenschaft und Fachdidaktiken im Gespräch, N. Kuhlmann, K. Rabenstein, and H. Roose, Eds. 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
M. Knickenberg, F. Hoya, and F. Hellmich, “Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56336
M. F. Löper and F. Hellmich, “ Determinanten für prosoziales Verhalten und Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
 

2025 | Book | LibreCat-ID: 57850
T. Schneider and J. Weber, Meine Schwangerschaft - so individuell wie ich! . 2025.
LibreCat
 

2025 | Book | LibreCat-ID: 54106
T. Heise, Das ‚andere‘ Europa der Schriftsteller. Ideen, Netzwerke und Schreibweisen des antiliberalen Europa-Diskurses in Deutschland und Österreich (1918–1934) , vol. 166. Berlin/Boston: DeGruyter, 2025.
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58114 | OA
C. Fuchs, “Antonio Negri, Spinoza, Marx, and Digital Capitalism. ,” Philosophy and Social Criticism, 2025, doi: 10.1177/01914537241308108 .
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 56667
S. Drechsler and C. Harteis, “A Systematic Review of Learning Opportunities within the Crowdworkers’ Workplace,” Journal of Education and Learning, vol. 14, no. 2, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58537
J. Paul et al., Islam II. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH, 2025.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58115
S. Elit, “„Alles was gut ist“ – Jan Wagners lyrische Speisen (mit Getränken),” in Was im Gedicht geschieht: Jan Wagner. Paderborn Wintersemester 2023/2024, vol. 42, S. Elit and N. O. Eke, Eds. Bielefeld: Aisthesis, 2025, pp. 89–105.
LibreCat
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58362
S. Elit and N. O. Eke, Eds., Was im Gedicht geschieht: Jan Wagner. Paderborn Wintersemester 2023/2024, vol. 43. Bielefeld : Aisthesis, 2025.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58797
A. Ellersiek, B. Kottmann, H. Möbius, F. Timmermanns, and J. Wapelhorst, “Die LIFT: Lernwerkstatt Inklusion und individuelle Förderung am Technologiepark der Universität Paderborn,” in Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, and A. Schulte-Buskase, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025, pp. 474–486.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58796
B. Kottmann and M. Stets, “Die Lernwerkstatt an der Universität Bielefeld: Ein gemeinsamer Ort, ein Ort für gemeinsames Lernen,” in Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (Un-)vollständiges Kompendium., U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, and A. Schulte-Buskase, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025, pp. 161–176.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58806
N. Milkov, “Philosophy’s 25-Years Principle: Philosophy between Intuitive Understanding and Discursive Reasoning,” Journal of Research in Philosophy and History, vol. 8, no. 1, pp. 36–43, 2025, doi: 10.22158/jrph.v8n1p36.
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58818
N. Milkov, “Susan Stebbing and Some Poorly Explored Venues of Analytic Philosophy,” in Susan Stebbing: Analysis, Common Sense, and Public Philosophy, 1st ed., A. Coliva and L. Doulas, Eds. Oxford: Oxford University Press.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58822
N. Milkov, “Wisdom’s Wittgenstein,” in Wittgenstein and Other Philosophers: His Influence on Historical and Contemporary Analytic Philosophers, 2 vol., Volume II, 1st ed., A. H. Khani and G. Kemp , Eds. London: Routledge.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58821
N. Milkov, “Stebbing’s Wittgenstein,” in Wittgenstein and Other Philosophers: His Influence on Historical and Contemporary Analytic Philosophers, vol. II, 1st ed., A. H. Khani and G. Kemp , Eds. London: Routledge.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58824 | OA
J. Schwede, D. Heisler, and C. Harteis, “Integrating Practice-Based Learning into Formal Education: Stakeholder Perspectives on the Challenges of Learning Location Cooperation (LLC) in Germany’s Dual VET System,” Social Sciences, vol. 14, no. 3, p. 117, 2025, doi: https://doi.org/10.3390/socsci14030117.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58863 | OA
S. Schulte Eickholt, “Das Gesicht des Weltalls anschauen. Rilkes Ägypten-Reise und der Kulturtourismus,” diMaG , vol. 2, 2025, doi: 10.17619/UNIPB/1-2182.
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 54110
T. Heise, “Umkämpfte Semantiken des ‚Europäischen‘ in der Weltanschauungsliteratur der Zwischenkriegszeit,” Forum Interdisziplinäre Begriffsgeschichte , vol. 13/14, no. 1, pp. 43–57, 2025, doi: doi.org/10.13151/fib.2025.01.05.
LibreCat | DOI
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58869
J. Meier and S. Meusel, “Zusammenhänge zwischen dem Rollenverständnis angehender Lehrpersonen und ihren Einstellungen zu Mehrsprachigkeit,” presented at the 38. Jahrestagung der InklusionsforscherInnen 2025, Universität zu Köln, 2025.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58935 | OA
J. Wehde, “Evaluation eines Lehrmoduls zur Stärkung der Demokratiebildungskompetenz von Lehramtsstudierenden,” die hochschullehre, vol. 11, no. 15, pp. 184–201, 2025, doi: 10.3278/HSL2457W.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58938 | OA
J. Hälterlein, “KI außer Kontrolle,” AUSDRUCK - Das IMI-Magazin, vol. 23, no. 120, pp. 25–27, 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59079 | OA
A. Münzmay, L. Frömmel, T. Bachmann, and A. Tumat, Eds., Peter Joseph von Lindpaintner, Ouverture, Entreacte, Chöre und Lieder zu Goethes Faust nach der szenischen Einrichtung von Carl Seydelmann (1832). Online: ZenMEM, 2025.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=36

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed