Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

161 Publications


2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
Buhl, Heike M., Ingrid Scharlau, Justine Patrzek, Sara Hiller, and Katrin B. Klingsieck. “Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn.” In Psychologiedidaktik und Evaluation XIII, edited by Michael Krämer, 83–91. Aachen: Shaker, 2020. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4244.
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32154 | OA
Karsten, Andrea, and Jan Weisberg. “Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur). .” JoSch - Journal der Schreibwissenschaft 2 (2020): 34–42. https://doi.org/10.3278/JOS2002W.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32157
Karsten, Andrea. “Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten.” In Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen, edited by Christian Wymann, 158–63. Leverkusen: Barbara Budrich, 2019.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
Scharlau, Ingrid, and Claudia Heuer. “Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen.” In Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln, edited by Christian Wymann. Leverkusen: Budrich Verlag, 2019.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
Stratmann, Lukas, Dominik S. Buse, Julian Heinovski, Florian Klingler, Christoph Sommer, Jan Tünnermann, Ingrid Scharlau, and Falko Dressler. “Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments.” In INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft Für Informatik – Informatik Für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), edited by Claude Draude, Martin Lange, and Bernhard Sick, 185–94. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V., 2019. https://doi.org/ 10.18420/inf2019_ws21 .
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
Scharlau, Ingrid, Miriam Körber, and Andrea Karsten. “Plunging into a World? A Novel Approach to Undergraduates’ Metaphors of Reading.” Frontline Learning Research 9, no. 4 (2019): 25–57. https://doi.org/10.14786/flr.v7i4.559.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
Scharlau, Ingrid, and Ludwig Huber. “Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie.” die hochschullehre 5 (2019).
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
Wildt, Eugenia, Katharina Rohlfing, and Ingrid Scharlau. “The Role of Saliency in Learning First Words.” Frontiers in Psychology, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01150.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
Golombek, Christiane, Katrin B. Klingsieck, and Ingrid Scharlau. “Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and Validation of a Scale.” European Journal of Psychological Assessment 35, no. 5 (2019): 751–61. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
Scharlau, Ingrid, and Katrin B. Klingsieck. “Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren.” In Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg?, edited by Andreas Hirsch-Weber, Cristina Loesch, and Stefan Scherer, 207–26. Weinheim: Beltz (Juventa), 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32156 | OA
Karsten, Andrea, and Marie-Cécile Bertau. “How Ideas Come into Being: Tracing Intertextual Moments in Grades of Objectification and Publicness.” Frontiers in Psychology 10 (2019). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02355.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Stuck on a Plateau? A Model-Based Approach to Fundamental Issues in Visual Temporal-Order Judgments.” Vision 2, no. 3 (2018). https://doi.org/10.3390/vision2030029.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32158
Bertau, Marie-Cécile, and Andrea Karsten. “Reconsidering Interiorization: Self Moving across Language Spacetimes.” New Ideas in Psychology 49 (2018): 7–17. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2017.12.001.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32159 | OA
Frahnert, Vanessa, and Andrea Karsten. “Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz.” In Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption, edited by Anja Voigt, 127–39. Bielefeld: wbv, 2018. https://doi.org/10.3278/6004628w.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32160
Karsten, Andrea, Vanessa Frahnert, and Stefanie Schäfer. “Am Schreiben teilhaben. Das Textograph*innen-Programm an der Universität Paderborn.” In Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung, edited by Thea Stroot and Petra Westphal, 242–61. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice.” Advances in Cognitive Psychology 14, no. 2 (2018): 39–50. https://doi.org/10.5709/acp-0237-0.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
Scharlau, Ingrid. “Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung.” In Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik, edited by Tobias Jenert, Gabi Reinmann, and Tobias Schmohl, 103–21. Wiesbaden: Springer VS, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20309-2_7.
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31656
Paravicini, Walther, Jörn Schnieder, and Ingrid Scharlau. “Hades - The Invisible Side of Mathematical Thinking.” In Philosophy of Mathematics Education Today, edited by Paul Ernest, 353–65. Berlin: Springer, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77760-3_23.
LibreCat | DOI
 

2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
Scharlau, Ingrid. Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld. Bielefeld, 2018.
LibreCat | Files available
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2).” In Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, and Johannes Wildt, L 1.38, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1).” In Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, and Johannes Wildt, L 1.37, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 28981 | OA
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, Katharina Rohlfing, and Ingrid Scharlau. “Quantitative Explanation as a Tight Coupling of Data, Model, and Theory.” Archives of Data Science, Series A 5 (2018): 1–27. https://doi.org/10.5445/KSP/1000087327/10.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31655
Scharlau, Ingrid. “Einheitlich, doch nicht ganz: Zur Fachdidaktik des Hochschul- und Schulfachs Psychologie.” Psychologieunterricht 51 (2018): 35–38.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 29073
Scharlau, Ingrid, and Katrin Klingsieck. Schreiben im Psychologiestudium. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 35425
Klingsieck, Katrin B., and Ingrid Scharlau. Schreiben Im Psychologiestudium, 2018.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32162
Karsten, Andrea. “Videokonfrontation als Methode für die angewandte Schreibforschung. Zwischen Investigation und Intervention.” In Qualitative Methoden in der Schreibforschung, edited by Melanie Brinkschulte and David Kreitz, 1:63–84. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. Bielefeld: wbv, 2017. https://doi.org/10.3278/6004549w.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32163
Karsten, Andrea, and Ingrid Stock. “Zwei Varianten qualitativer Textanalyse zur Identifikation von Stimme(n) in Texten.” In Qualitative Methoden in der Schreibforschung , edited by Melanie Brinkschulte and David Kreitz, 1:189–207. Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft. Bielefeld: wbv, 2017.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6075
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Measuring and Modeling Salience with the Theory of Visual Attention.” Attention, Perception, & Psychophysics 79, no. 6 (2017): 1593–1614. https://doi.org/10.3758/s13414-017-1325-6.
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 28979
Tünnermann, Jan, Alexander Krüger, and Ingrid Scharlau. “Measuring Attention and Visual Processing Speed by Model-Based Analysis of Temporal-Order Judgments.” Journal of Visualized Experiments, 2017. https://doi.org/10.3791/54856.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31649
Steinhausen, Julia, and Ingrid Scharlau. “Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft. Mentoring für Frauen in der Promotionsphase.” In Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft, edited by Renate Petersen, Mechthild Budde, Pia Simone Brocke, Gitta Doebert, Helga Rudack, and Henrike Wolf, 315–30. Wiesbaden: Springer VS, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14268-1_24.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31650
Scharlau, Ingrid. “Diese Linie sollte man verlängern: Zum Verhältnis der Hochschuldidaktik zu den Fächern.” In Zwischen Wissenschaftsforschung, Wissenschaftspropädeutik und Hochschulpolitik. Hochschuldidaktik als lebendige Werkstatt. Festschrift für Ludwig Huber zum 80. Geburtstag, edited by Wolff-Dietrich Webler and Helga Jung-Paarmann, 229–42. Bielefeld: UVW, 2017.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6099 | OA
Scharlau, Ingrid, Christiane Golombek, and Katrin B. Klingsieck. “Zugänge zur Erfassung der Schreibkompetenzen von Studierenden in lehrnahen Untersuchungen: Ein Methodenkompass.” die hochschullehre 3 (2017).
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 32164 | OA
Lohmeier, Yvonne, and Andrea Karsten. “Schreiben eine Stimme geben. Über die Beziehung von lautem Sprechen und Schreiben im Schreibprozess.” JoSch – Journal der Schreibberatung, no. 11 (2016): 13–23. https://doi.org/10.3278/JOS1601W013.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6071 | OA
Krüger, Alexander, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Fast and Conspicuous? Quantifying Salience with the Theory of Visual Attention.” Advances in Cognitive Psychology 12, no. 1 (2016): 20–38. https://doi.org/10.5709/acp-0184-1.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6080 | OA
Tünnermann, Jan, and Ingrid Scharlau. “Peripheral Visual Cues: Their Fate in Processing and Effects on Attention and Temporal-Order Perception.” Frontiers in Psychology 7 (2016). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01442.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6098 | OA
Scharlau, Ingrid, Andrea Karsten, and Katrin B. Klingsieck. “Writer’s Overload: A Multifaceted Concept and Its Clarification.” Die Hochschullehre 2 (2016).
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31494
Heß, Christiane, and Ingrid Scharlau. “(Un)diszipliniertes Schreiben? Schreiben lehren und lernen im Studium und in den Fächern an der Leuphana Universität.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 141–52. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31493
Huber, Ludwig, and Ingrid Scharlau. “‘Das zu riskieren, ist schon eine große Tat’: Ludwig Huber im Gespräch mit Ingrid Scharlau.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 269–79. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31495
Beck, Karin, and Ingrid Scharlau. “Attention, awareness, discipline, and effort: Die Liberal Arts und ein College in Deutschland.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 19–32. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31487
Scharlau, Ingrid, and Gesche Keding. “Die Vergnügungen der anderen: Fachsensible Hochschuldidaktik als neuer Weg zwischen allgemeiner und fachspezifischer Hochschuldidaktik.” In Pädagogische Hochschulentwicklung: von der Programmatik zur Implementierung, edited by Taiga Brahm, Tobias Jenert, and Dieter Euler, 39–55. Wiesbaden: Springer VS Verlag, 2016. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12067-2_3.
LibreCat | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31489
Scharlau, Ingrid, and Christiane Heß. “Sich gar nicht erst im behaglichen Zuhause der eignen Disziplin einrichten: Eine fachfremde Hausarbeit im ersten Semester.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 153–70. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31490
Scharlau, Ingrid. “And now for something completely different - Lehren und Lernen angesichts digitaler Herausforderungen.” In Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College, edited by Karin Beck, Thorsten Bothe, Thomas Glaser, Claudia Heuer, Julia Schütz, and Andreas Seifert, 33–52. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31491
Scharlau, Ingrid. “Mathematik schreiben.” In Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2014, edited by Jörn Schnieder and Walther Paravicini, 183–97. Münster: wtm-Verlag, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31492
Keding, Gesche, and Ingrid Scharlau. “Drei Einflüsse auf Schreibberatung und ein integriertes Modell der Selbststeuerung für Schreibberaterinnen und Schreibberater.” In Schreibberatung und Schreibförderung. Impulse aus Theorie, Empirie und Praxis, edited by Sandra Ballweg, 115–34. Frankfurt: Lang, 2016.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 28977 | OA
Schnieder, Jörn, and Ingrid Scharlau. “Reading Mathematical Texts with Philosophical Methods.” Special Issue: The Philosophy of Mathematics Education at ICME 13 31 (2016).
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31488 | OA
Scharlau, Ingrid, Andrea Karsten, Pia Nettingsmeier, Christiane Golombek, and Stefanie Schäfer. “Zwei Fenster mit verschiedener Sicht.” In Akademisches Schreiben. Halbband 1: Vom Qualitätspakt Lehre geförderte Schreibzentren und Schreibwerkstätten, edited by Dagmar Knorr and Universität Hamburg, 13:163–66. Universitätskolleg-Schriften. Hamburg, 2016.
LibreCat | Download (ext.)
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 6066 | OA
Tünnermann, Jan, Anders Petersen, and Ingrid Scharlau. “Does Attention Speed up Processing? Decreases and Increases of Processing Rates in Visual Prior Entry.” Journal of Vision 15, no. 3 (2015). https://doi.org/10.1167/15.3.1.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31478
Scharlau, Ingrid. “Fachsensible Hochschuldidaktik.” In Teaching is touching the future: Academic teaching within and across disciplines, edited by Heidi Schelhowe, Melanie Schaumburg, and Judith Jasper, 264–71. Bielefeld: UniversitätsVerlagWebler, 2015.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31476
Scharlau, Ingrid, Christiane Heß, and Jörn Schnieder. “Nur Zahlen und Zeichen? Zum Nutzen des Schreibens in der Hochschuldidaktik der Mathematik.” In Neues Handbuch Hochschullehre. 70. Ergänzungslieferung, edited by Brigitte Berendt, Andreas Fleischmann, Niclas Schaper, Birgit Szczyrba, and Johannes Wildt, 93–113, 2015.
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 31477
Scharlau, Ingrid. “Reflection on the Leitmotif ‘Wrapped in Code.’” NODE Podcast Series on the “Informed Body,” 2015.
LibreCat
 

2014 | Book | LibreCat-ID: 32142
Karsten, Andrea. Schreiben im Blick. Schriftliche Formen der sprachlichen Tätigkeit aus dialogischer Perspektive. Berlin: Lehmanns Media, 2014.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32165 | OA
Karsten, Andrea. “Writing: Movements of the Self.” Theory & Psychology 24, no. 4 (2014): 479–503. https://doi.org/10.1177/0959354314541020.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32166 | OA
Karsten, Andrea. “Schreiben ist Dialog. Ergebnisse und Implikationen einer Studie zum ,schreibbegleitenden‘ Sprechen.” JoSch – Journal der Schreibberatung, no. 8 (2014): 46–57. https://doi.org/10.3278/JOS1401W046.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31474
Scharlau, Ingrid, and Jörn Schnieder. “Erwerb mathematischer Schreibkompetenz während der Studieneingangsphase.” In Beiträge zum Mathematikunterricht 2014, edited by Jürgen Roth and Judith Ames, 1:1059–62. Münster: WTM-Verlag, 2014.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31475
Scharlau, Ingrid. “Textilien - Eine Beobachtung.” In Kleppart - Ausstellungen 2010-2013, edited by Alexandra Kürz and Universität Paderborn, Institut Kunst, Musik, Textil, 20–12. Paderborn, 2014.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31473
Keding, Gesche, and Ingrid Scharlau. “Humboldt revisited - forschend lehren - lehrend forschen.” In Greifswalder Beiträge zur Hochschullehre: Forschendes Lehren und Lernen in der polyvalenten Lehre, 62–70. Greifswald, 2014.
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29077
Scharlau, Ingrid. Jean Piaget zur Einführung. 3rd ed. Hamburg: Junius, 2013.
LibreCat
 

2013 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 29082
Hessler, Gudrun, Mechtild Oechsle, and Ingrid Scharlau, eds. Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform. Bielefeld: Transkript, 2013.
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29083
Scharlau, Ingrid, Christiane Heß, Sigrid Vierck, and Clara Bluhm. Schreiben: Tipps, Anregungen und Strategien für das Schreiben am Leuphana College. Lüneburg, 2013.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31471
Scharlau, Ingrid, Nicola Bunte, and Sabrina Wiescholek. “Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Bildung, Reflexion und Ausdifferenzierung von Subjektiven Theorien.” In Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte – Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform, edited by Gudrun Hessler, Mechtild Oechsle, and Ingrid Scharlau, 235–53. Bielefeld: Transcript Verlag, 2013.
LibreCat
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31472
Gunkel, Marjaana, Julia Schütz, Andreas Seifert, Ingrid Scharlau, Karin Beck, and Claudia Heuer. “A New Model of Higher Education in the European Context - The Leuphana Experience.” In INTED2013 Conference Proceedings, edited by Luis Gómez Chova, A. López Martínez, and I. Candel Torres, 2510–17, 2013.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31390
Scharlau, Ingrid, and Sabrina Wiescholek. “Ringen um Sinn. Subjektive Theorien von Lehramtsstudierenden zum Praxisbezug des Studiums.” In Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform, edited by Gudrun Hessler, Mechtild Oechsle, and Ingrid Scharlau, 213–30. Bielefeld: Transcript Verlag, 2013.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31468
Scharlau, Ingrid, and Katharina Weiß. “Was also ist gleichzeitig? Allgemeinpsychologische Anmerkungen zur Wahrnehmung von Gleichzeitigkeit.” In Simultaneität , edited by Philipp Hubmann and Till Julian Huss, 293–314. Bielefeld: Transcript Verlag, 2013.
LibreCat
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 28688 | OA
Weiß, Katharina, Frederic Hilkenmeier, and Ingrid Scharlau. “Attention and the Speed of Information Processing: Posterior Entry for Unattended Stimuli Instead of Prior Entry for Attended Stimuli.” PLoS ONE 8 (2013). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054257.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6081
Hilkenmeier, Frederic, Christian N. L. Olivers, and Ingrid Scharlau. “Prior Entry and Temporal Attention: Cueing Affects Order Errors in RSVP.” Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 38, no. 1 (2012): 180–90.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6064
Weiß, Katharina, and Ingrid Scharlau. “At the Mercy of Prior Entry: Prior Entry Induced by Invisible Primes Is Not Susceptible to Current Intentions.” Acta Psychologica 139, no. 1 (2012): 54–64.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6085
Priess, Heinz-Werner, Ingrid Scharlau, Stefanie I. Becker, and Ulrich Ansorge. “Spatial Mislocalization as a Consequence of Sequential Coding of Stimuli.” Attention, Perception, & Psychophysics 74, no. 2 (2012): 365–78.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6088
Hilkenmeier, Frederic, Ingrid Scharlau, Katharina Weiß, and Christian N. L. Olivers. “The Dynamics of Prior Entry in Serial Visual Processing.” Visual Cognition 20, no. 1 (2012): 48–76.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28975
Bunte, Nicola, and Ingrid Scharlau. “Subjektive Theorien von Musikerinnen und Musikern zum Üben: Ein Beitrag an der Schnittstelle von Kognitionspsychologie.” Popmusikforschung und Musikpädagogik 11 (2012).
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28968
Schüssler, Renate, Josef Keuffer, Kathrin Günnewig, and Ingrid Scharlau. “Praxis Nach Rezept? – Praxisbezug Und Professionalität in Den Subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden.” Schulpädagogik Heute: Reform Der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich Und Der Schweiz 5 (2012).
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31388
Müsche, Hanna S., and Ingrid Scharlau. “Psychologie in der Lehrerbildung: Didaktische Konzeption zur Förderung von Conceptual Change, Selbstlern- und Reflexionskompetenz.” In Psychologiedidaktik und Evaluation IX, edited by Michael Krämer, Stephan Dutke, and Jonathan Barenberg, 249–57. Aachen: Shaker, 2012.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 31389
Domik, Gitta, Stephan Arens, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Evaluierung medizinischer Volumenrendering-Algorithmen durch empirische Studien.” FIfF-Kommunikation 29, no. 3 (2012): 45–50.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31387
Schüssler, Renate, Josef Keuffer, Kathrin Günnewig, and Ingrid Scharlau. “Praxis nach Rezept? – Praxisbezug und Professionalität in den subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden.” In Reform der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Teil I: Analyse, Perspektiven und Forschung, edited by Dorit Bosse, Lucien Criblez, and Tiner Hascher, 4:141–64. Theorie und Praxis der Schulpädagogik. Immenhausen: Prolog-Verlag, 2012.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 32393
Karsten, Andrea. “Chronotopes in Writing. Excerpts from a Case Study.” Tätigkeitstheorie – Journal Für Tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany) 5 (2011): 87–120.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 30901
Oechsle, Mechthild, Ingrid Scharlau, Gudrun Hessler, and Kathrin Günnewig. “Wie sehen Studierende das Verhältnis von Studium und Beruf? Praxisbezug und Professionalität in den Subjektiven Theorien Studierender.” Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung, 2011, 178–90.
LibreCat
 

2011 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31687
Scharlau, Ingrid. “Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Reflexion und Differenzierung von Subjektiven Theorien.” In Workshop: Zum Verhältnis von Studium und Berufspraxis. Perspektiven von Lehrenden und Studierenden. Universität Bielefeld, 2011.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6091 | OA
Ansorge, Ulrich, Gernot Horstmann, and Ingrid Scharlau. “Top-down Contingent Feature-Specific Orienting with and without Awareness of the Visual Input.” Advances in Cognitive Psychology 7, no. 2 (2011): 108–19.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6082 | OA
Olivers, Christian N. L., Frederic Hilkenmeier, and Ingrid Scharlau. “Prior Entry Explains Order Reversals in the Attentional Blink.” Attention, Perception, & Psychophysics 73, no. 1 (2011): 53–67.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6084 | OA
Weiß, Katharina, and Ingrid Scharlau. “Simultaneity and Temporal Order Perception: Different Sides of the Same Coin? Evidence from a Visual Prior-Entry Study.” The Quarterly Journal of Experimental Psychology 64, no. 2 (2011): 394–416.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 32168 | OA
Karsten, Andrea. “Towards Cultural-Historical and Dialogical Writing Research – Some Methodological Considerations.” Cultural-Historical Psychology 4 (2010): 91–98.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 32169 | OA
Karsten, Andrea. “Konzeption von Schreiben.” Tätigkeitstheorie – Journal für tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany) 1 (2010): 21–50.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6067
Tseng, Philip, Jan Tuennermann, Nancy Roker-Knight, Dorina Winter, Ingrid Scharlau, and Bruce Bridgeman. “Enhancing Implicit Change Detection through Action.” Perception 39, no. 10 (2010): 1311–21.
LibreCat
 

2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 30899
Weiß, Katharina, and Ingrid Scharlau. “Temporal Order Judgments: A Sensitive Measure for Measuring Perceptual Latency?” In Proceedings of the 26th Annual Meeting of the International Society for Psychophysics, edited by Alessia Bastianelli and Giulio Vidotto, 26:461–66. Proceedings of Fechner Day. Padua, 2010.
LibreCat
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6090 | OA
Ansorge, Ulrich, Gernot Horstmann, and Ingrid Scharlau. “Top–down Contingent Attentional Capture during Feed-Forward Visual Processing.” Acta Psychologica 135, no. 2 (2010): 123–26.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 6083 | OA
Hilkenmeier, Frederic, and Ingrid Scharlau. “Rapid Allocation of Temporal Attention in the Attentional Blink Paradigm.” European Journal of Cognitive Psychology 22, no. 8 (2010): 1222–34.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Book | LibreCat-ID: 32143
Karsten, Andrea. Vielfalt des Schreibens. Zur Dialogizität schriftlicher Äußerungen im Spannungsfeld von Konventionalisierung und Positionierung. Berlin: Lehmanns Media, 2009.
LibreCat
 

2009 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31684
Scharlau, Ingrid, and Hans Aebli. “Jean Piaget, Die Entwicklung der physikalischen Mengenbegriffe beim Kinde: Erhaltung und Atomismus.” In Kindlers Literatur Lexikon, edited by Heinz Ludwig Arnold, Vol. 3. Stuttgart: Metzler, 2009.
LibreCat
 

2009 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31683
Scharlau, Ingrid, and Hans Aebli. “Jean Piaget, Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde.” In Kindlers Literatur Lexikon, edited by Heinz Ludwig Arnold, Vol. 3. Stuttgart: Metzler, 2009.
LibreCat
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28964 | OA
Hilkenmeier, Frederic, Jan Tünnermann, and Ingrid Scharlau. “Early Top-Down Influences in Control of Attention: Evidence from the Attentional Blink.” KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence., 2009.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28955
Weiß, Katharina, and Ingrid Scharlau. “Attention Speeds Up Visual Information Processing: Selection for Perception or Selection for Action?” KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence., 2009.
LibreCat | Download (ext.)
 

2009 | Journal Article | LibreCat-ID: 28959 | OA
Priess, Heinz-Werner, and Ingrid Scharlau. “What You See Is What You Set – the Position of Moving Objects.” KI 2009: Advances in Artificial Intelligence. Proceedings of the 32nd Annual Conference on Artificial Intelligence., 2009.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Book | LibreCat-ID: 31673
Scharlau, Ingrid. Jean Piaget zur Einführung. 2nd ed. Hamburg: Junius, 2007.
LibreCat
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 28946
Scharlau, Ingrid. “Control of Attention by Nonconscious Information: Do Intentions Play a Role?” The 5th International Conference on Computer Vision Systems, 2007. https://doi.org/10.2390/BIECOLL-ICVS2007-158.
LibreCat | DOI
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6087 | OA
Scharlau, Ingrid. “Temporal Processes in Prime-Mask Interaction: Assessing Perceptual Consequences of Masked Information.” Advances in Cognitive Psychology 3, no. 1–2 (2007): 241–55.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6070 | OA
Neumann, Odmar, and Ingrid Scharlau. “Experiments on the Fehrer-Raab Effect and the ‘Weather Station Model’ of Visual Backward Masking.” Psychological Research 71, no. 6 (2007): 667–77.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6093 | OA
Neumann, Odmar, and Ingrid Scharlau. “Visual Attention and the Mechanism of Metacontrast.” Psychological Research 71, no. 6 (2007): 626–33.
LibreCat | Download (ext.)
 

2007 | Journal Article | LibreCat-ID: 6079 | OA
Scharlau, Ingrid. “Perceptual Latency Priming: A Measure of Attentional Facilitation.” Psychological Research 71, no. 6 (2007): 678–86.
LibreCat | Download (ext.)
 

2006 | Journal Article | LibreCat-ID: 6092
Scharlau, Ingrid, Ulrich Ansorge, and Bruno G. Breitmeyer. “Trends and Styles in Visual Masking.” Advances in Cognitive Psychology 2, no. 1 (2006): 1–5.
LibreCat
 

2006 | Journal Article | LibreCat-ID: 6073 | OA
Scharlau, Ingrid, Ulrich Ansorge, and Gernot Horstmann. “Latency Facilitation in Temporal-Order Judgments: Time Course of Facilitation as a Function of Judgment Type.” Acta Psychologica 122, no. 2 (2006): 129–59.
LibreCat | Download (ext.)
 

2006 | Journal Article | LibreCat-ID: 6076 | OA
Horstmann, Gernot, Ingrid Scharlau, and Ulrich Ansorge. “More Efficient Rejection of Happy than of Angry Face Distractors in Visual Search.” Psychonomic Bulletin & Review 13, no. 6 (2006): 1067–73.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=424

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Chicago

Export / Embed