Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

1300 Publications


2020 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 31381
Hoffmann, M. (Ed.). (2020). Der Mathematikunterricht 66 (6): Geometrie in Schule und Lehramtsausbildung – ein Nachwuchsheft.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31551
Häsel-Weide, U., & Nührenbörger, M. (2020). Tragfähige Grundlagen. In U. Hecker, M. Lassek, & J. Ramseger (Eds.), Kinder lernen Zukunft – Anforderungen und tragfähige Grundlagen: Vol. Band 150 (1st ed., pp. 108–118). Grundschulverband.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31552
Heckmann, L., & Häsel-Weide, U. (2020). Aufgaben für den inklusiven Mathematikunterricht - aus der Sicht von Lehrkräften. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 393–396). WTM Verlag.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31549
Häsel-Weide, U. (2020). Sachrechnen. In U. Heimlich & F. B. Wember (Eds.), Didaktik des Unterrichts bei Lernschwierigkeiten: Ein Handbuch für Studium und Praxis (4th ed., pp. 308–318). W. Kohlhammer GmbH.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31550
Häsel-Weide, U. (2020). Mathematik (Primarstufe) in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Qualifizierung für das Lehren von Mathematik in der Grundschule. In C. Cramer, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (1st ed., pp. 462–469). Julius Klinkhardt.
LibreCat | Files available
 

2020 | Misc | LibreCat-ID: 33273
Schramm, T., Gasser, I., Schwenker, S., Seiler, R., Lohse, A., & Zobel, K. (2020). Linear Algebra driven by Data Science. Hamburg Open Online University.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33282
Kolb, M., & Savov, M. (2020). A Characterization of the Finiteness of Perpetual Integrals of Levy Processes. Bernoulli, 26(2), 1453–1472. https://doi.org/10.48550/arXiv.1903.03792
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33330
Haddenhorst, B., Hüllermeier, E., & Kolb, M. (2020). Generalized transitivity: A systematic comparison of concepts with an application to preferences in the Babington Smith model. International Journal of Approximate Reasoning, 119(2), 373–407. https://doi.org/10.1016/j.ijar.2020.01.007
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34828
Hanusch, M. (2020). The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras. Indagationes Mathematicae, 31(1), 152–176. https://doi.org/10.1016/j.indag.2019.12.001
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34830
Hanusch, M. (2020). The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups. Journal of Lie Theory, 30(1), 025–032.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Gildehaus, L., Schaper, N., Hochmuth, R., Biehler, R., Lankeit, E., Kuklinski, C., & Ruge, J. (2020). Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020. Dghd-Newsletter, 4/2020, 24–26.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Schürmann, M., Schaper, N., Liebendörfer, M., Biehler, R., Lankeit, E., Hochmuth, R., Ruge, J., & Kuklinski, C. (2020). Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase. Dghd-Newsletter, 01/2020, 25–29.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37486
Kuklinski, C., Leis, E., Liebendörfer, M., & Hochmuth, R. (2020). Erklärung von Mathematikleistung im Ingenieursstudium. In A. Frank, S. Krauss, & K. Binder (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM-Verlag.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 24780
Khellaf, S., Kuklinski, C., Liebendörfer, M., & Hochmuth, R. (2020). Design und Evaluation einer mathematischen Unterstützungsmaßnahme für Ingenieure. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020 (pp. 493–496). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37491
Haak, I., Gildehaus, L., & Liebendörfer, M. (2020). Entstehung und Bedeutung von Lerngruppen in der Studieneingangsphase. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1405–1408). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37492
Liebendörfer, M., Gildehaus, L., & Göller, R. (2020). Geschlechterunterschiede beim Einsatz von Lernstrategien in Mathematikveranstaltungen. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1409–1412). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
Liebendörfer, M., Göller, R., Biehler, R., Hochmuth, R., Kortemeyer, J., Ostsieker, L., Rode, J., & Schaper, N. (2020). LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 24779
Biehler, R., Liebendörfer, M., Schmitz, A., Fleischmann, Y., Krämer, S., Ostsieker, L., & Schlüter, S. (2020). studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020 (pp. 125–128). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37373
Winkler, M. (2020). Single-point blow-up in the Cauchy problem for the higher-dimensional Keller-Segel system. Nonlinearity, 33, 5007–5048.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37380
Winkler, M. (2020). Boundedness in a two-dimensional Keller-Segel-Navier-Stokes system involving a rapidly diffusing repulsive signal. Zeitschrift Für Angewandte Mathematik Und Physik, 71, Article 10.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37367
Winkler, M. (2020). Can simultaneous density-determined enhacement of diffusion and cross-diffusion foster boundedness in Keller-Segel type systems involving signal-dependent motilities? Nonlinearity, 33, 6590–6623.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37364
Winkler, M. (2020). The role of superlinear damping in the construction of solutions to drift-diffusion problems with initial data in $L^1$. Advances in Nonlinear Analysis, 9, 526–566.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37375
Winkler, M. (2020). Attractiveness  of constant states in logistic-type Keller-Segel systems involving subquadratic growth restrictions. Advanced Nonlinear Studies, 20, 795–817.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37355
Winkler, M. (2020). Small-mass solutions in the two-dimensional Keller-Segel system coupled to the Navier-Stokes equations. SIAM Journal on Mathematical Analysis, 52, 2041–2080.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37377
Winkler, M. (2020). Can Fluid Interaction Influence the Critical Mass for Taxis-Driven Blow-up in Bounded Planar Domains? Acta Applicandae Mathematicae, 169, 577–591.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37357
Winkler, M. (2020). Blow-up profiles and liefe beyond blow-up in the fully parabolic Keller-Segel system. Journal d’Analyse Mathématique, 141, 585–624.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37347
Rodriguez, N., & Winkler, M. (2020). Relaxation by nonlinear diffusion enhancement in a two-dimensional cross-diffusion model for urban crime propagation. Mathematical Models & Methods in Applied Sciences, 30, 2105–2137.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37342
Li, G., Tao, Y., & Winkler, M. (2020). Larg time behavior in a predator-prey system with indirect pursuit-evasion interaction. Discrete and Continuous Dynamical Systems --B, 25, 4383–4398.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37354
Tao, Y., & Winkler, M. (2020). Global classical solutions to a doubly haptotactic cross-diffusion system modeling oncolytic virotherapy. Journal of Differential Equations, 268, 4973–4997.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37351
Tao, Y., & Winkler, M. (2020). A critical virus production rate for blow-up suppression in a haptotaxis model for oncolytic virotherapy. Nonlinear Analysis, 198, Article 111870.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37349
Stinner, C., & Winkler, M. (2020). Refined regularity and stabilization properties in a degenerate haptotaxis system. Discrete and Continuous Dynamical Systems --A, 40, 4039–4058.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37660
Rösler, M. (2020). Riesz distributions and Laplace transform in the Dunkl setting of type A. Journal of Functional Analysis, 278(12), Article 108506. https://doi.org/10.1016/j.jfa.2020.108506
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 40051
Luks, T., & Xiao, Y. (2020). Multiple Points of Operator Semistable Lévy Processes. Journal of Theoretical Probability, 33(1), 153–179. https://doi.org/10.1007/s10959-018-0859-4
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 37339
Steiner, E., & Winkler, M. (2020). Mathematical Analysis of Two Competing Cancer Cell Migration Mechanisms Driven by Interstitial Fluid Flow. Journal of Nonlinear Science, 30, 1809–1847.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34842
Elsenhans, A.-S., Klüners, J., & Nicolae, F. (2020). Imaginary quadratic number fields with class groups of small exponent. Acta Arithmetica, 193(3), 217–233. https://doi.org/10.4064/aa180220-20-3
LibreCat | DOI | arXiv
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34841
Klüners, J., & Müller, R. (2020). The conductor density of local function fields with abelian Galois group. Journal of Number Theory, 212, 311–322. https://doi.org/10.1016/j.jnt.2019.11.007
LibreCat | DOI | arXiv
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 44331
Burban, I., & Zheglov, A. (2020). Cohen-Macaulay modules over the algebra of planar quasi-invariants and Calogero-Moser systems. Proceedings of the London Mathematical Society, 121(4), 1033–1082. https://doi.org/10.1112/plms.12341
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45385
Dröse, J., & Prediger, S. (2020). Lesen lernen von Aufgabentexten. In S. Prediger (Ed.), Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch (pp. 86–94). Cornelsen.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45688
Bruns, J., & Vogtländer, A. (2020). Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung. In E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, & K. Weber (Eds.), Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende (pp. 37–46). Kallmeyer.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34816
Bruns, J., Strahl, C., & Gasteiger, H. (2020). Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments. Unterrichtswissenschaft, 49(3), 345–371. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00091-7
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36546 | OA
Meyer, L., Tabeling, L., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2020). Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1253–1256). WTM-Verlag.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21529
Bruns, J., Schopferer, T., & Gasteiger, H. (2020). Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive. Journal für Mathematik-Didaktik, 42(1), 243–271. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00175-y
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21530
Bruns, J., Carlsen, M., Eichen, L., Erfjord, I., & Hundeland, P. S. (2020). Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway. In Mathematics Education in the Early Years (pp. 317–332). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34776-5_19
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36539 | OA
Bruns, J. (2020). Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1245–1248). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959871402.0
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45330
Schönherr, J., Blomberg, J., Schukajlow, S., & Rellensmann, J. (2020). “Why don’t you make a drawing?" Motivation and strategy use in mathematical modelling. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME (pp. 46–54).
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45338
Schönherr, J., Schukajlow, S., & Leopold, C. (2020). Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems. ZDM – Mathematics Education, 52(1), 97–110. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01085-1
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 34670
Black, T. (2020). Global generalized solutions to a forager–exploiter model with superlinear degradation and their eventual regularity properties. Mathematical Models and Methods in Applied Sciences, 30(06), 1075–1117. https://doi.org/10.1142/s0218202520400072
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 31376
Hoffmann, M. (2020). Zirkel und Lineal ohne Parallelenaxiom: Ein konstruktiver Zugang zur hyperbolischen Geometrie. Der Mathematikunterricht, 66 (6), 36–47.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45383
Dröse, J., & Prediger, S. (2020). Enhancing Fifth Graders’ Awareness of Syntactic Features in Mathematical Word Problems: A Design Research Study on the Variation Principle. Journal Für Mathematik-Didaktik, 41(2), 399–422. https://doi.org/doi.org/10.1007/s13138-019-00153-z
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29413
Flaßkamp, K., Ober-Blöbaum, S., & Peitz, S. (2020). Symmetry in optimal control: A multiobjective model predictive control approach. In O. Junge, O. Schütze, G. Froyland, S. Ober-Blöbaum, & K. Padberg-Gehle (Eds.), Advances in Dynamics, Optimization and Computation (pp. 209–237). Springer International Publishing.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 31553
Seitz, S., Häsel-Weide, U., Wilke, Y., & Wallner, M. (2020). Expertise von Lehrpersonen für inklusiven Mathematikunterricht der Sekundarstufe - Ausgangspunkte zur Professionalisierungsforschung. K:ON Kölner Online-Journal für Lehrer*innenbildung, 2. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2020.2.03
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45384
Dröse, J. (2020). Verstehensgrundlagen diagnostizieren - Welche Wissenselemente fokussieren Lehrkräfte? In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wöler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 233–236). WTM.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45386
Dröse, J., Eisen, V., Prediger, S., Altieri, M., Schellenbach, M., & Menning, R. (2020). Textaufgaben lesen lernen – eine digital gestützte Einheit mit App . In Mathematik lehren 223 (pp. 38–40).
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 17994
Gerlach, R., & Ziessler, A. (2020). The Approximation of Invariant Sets in Infinite Dimensional Dynamical Systems. In O. Junge, O. Schütze, S. Ober-Blöbaum, & K. Padberg-Gehle (Eds.), Advances in Dynamics, Optimization and Computation (Vol. 304, pp. 66–85). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51264-4_3
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16712
Dellnitz, M., Gebken, B., Gerlach, R., & Klus, S. (2020). On the equivariance properties of self-adjoint matrices. Dynamical Systems, 35(2), 197–215. https://doi.org/10.1080/14689367.2019.1661355
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 51386
Hilgert, J., & Barnum, H. (2020). Spectral Properties of Convex Bodies. J. of Lie Theory, 30, 315–344.
LibreCat
 

2020 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 51488
Hilgert, J. (Ed.). (2020). Mathematik studieren -- Ein Ratgeber für Erstsemester und solche, die es vielleicht werden wollen. Springer Spektrum.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Preprint | LibreCat-ID: 51520 | OA
Hilgert, J., Brennecken, D., & Ciardo, L. (2020). Algebraically Independent Generators for the Algebra of Invariant Differential Operators on SLn(ℝ)/SOn(ℝ).
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51559
Hilgert, J. (2020). Titu Andreescu und Vlad Crisan: Mathematical Induction – A powerful and elegant method of proof. XYZ Press 2017 und Florian André Dalwigk: Vollständige Induktion – Beispiele und Aufgaben bis zum Umfallen. Springer Spektrum 2019. In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 301–305). https://doi.org/10.1007/s00591-020-00282-4
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51557
Hilgert, J. (2020). Fabio Toscano: The Secret Formula – How a Mathematical Duel Inflamed Renaissance Italy and Uncovered the Cubic Equation. Princeton University Press 2020. In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 307–309). https://doi.org/10.1007/s00591-020-00283-3
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51561
Hilgert, J. (2020). Robert Bosch: OPT ART – From Mathematical Optimization to Visual Design. Princeton University Press 2019. In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 123–124). https://doi.org/10.1007/s00591-020-00272-6
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51560
Hilgert, J. (2020). David M. Bressoud: Calculus Reordered -- A History of the Big Ideas. Princeton University Press 2019. In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 297–299). https://doi.org/10.1007/s00591-020-00280-6
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51564
Hilgert, J. (2020). Daniel Grieser: Mathematisches Problemlösen und Beweisen – Eine Entdeckungsreise in die Mathematik. 2. Auflage (Springer 2017). In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 97–98). https://doi.org/10.1007/s00591-019-00254-3
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Review | LibreCat-ID: 51563
Hilgert, J. (2020). Claas Lattmann: Mathematische Modellierung bai Platon zwischen Thales und Euklid (De Gruyter 2019). In Mathematische Semesterberichte (Vol. 67, pp. 109–111). https://doi.org/10.1007/s00591-019-00254-3
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45954
Hipp, D., & Kovács, B. (2020). Finite element error analysis of wave equations with dynamic boundary conditions: L2 estimates. IMA Journal of Numerical Analysis, 41(1), 638–728. https://doi.org/10.1093/imanum/drz073
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45953
Hipp, D., & Kovács, B. (2020). Finite element error analysis of wave equations with dynamic boundary conditions: L2 estimates. IMA Journal of Numerical Analysis, 41(1), 638–728. https://doi.org/10.1093/imanum/drz073
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45955
Akrivis, G., Feischl, M., Kovács, B., & Lubich, C. (2020). Higher-order linearly implicit full discretization of the Landau–Lifshitz–Gilbert equation. Mathematics of Computation, 90(329), 995–1038. https://doi.org/10.1090/mcom/3597
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 45952
Kovács, B., Li, B., & Lubich, C. (2020). A convergent algorithm for forced mean curvature flow driven by diffusion on the surface. Interfaces and Free Boundaries, 22(4), 443–464. https://doi.org/10.4171/ifb/446
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34632
Hesse, K. (2020). RBF-based penalized least-squares approximation of noisy scattered data on the sphere. In F. J. Hickernell & P. Kritzer (Eds.), Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity (pp. 33–42). De Gruyter.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 53415
Küster, B., & Weich, T. (2020). Pollicott-Ruelle Resonant States and Betti Numbers. Communications in Mathematical Physics, 378(2), 917–941. https://doi.org/10.1007/s00220-020-03793-2
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33594
Rezat, S., & Rezat, S. (2020). Schulbücher. Werkzeuge zum Üben in den Fächern Deutsch und Mathematik. Die Grundschulzeitschrift 320, 10–13.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44685
Schumacher, J., & Rezat, S. (2020). Rekonstruktion diagrammatischen Schließens beim Erlernen der Subtraktion negativer Zahlen. In G. Kadunz (Ed.), Zeichen und Sprache im Mathematikunterricht: Semiotik in Theorie und Praxis (pp. 85–112). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61194-4_5
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 44688
Rezat, S. (2020). Mathematiklernen mit digitalen Schulbüchern im Spannungsfeld zwischen Individualisierung und Kooperation. In D. Meister & M. Ilka (Eds.), Mobile Medien im Schulkontext. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29039-9_10
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 46159
Leuders, T., & Wessel, L. (2020). Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung. Pädagogik 2/2020, 2, 26–30.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 46158
Wessel, L., Kuzu, T., & Prediger, S. (2020). Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6. Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch, 148–151.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48405
Sprütten, F., Wessel, L., Zentgraf, K., & Prediger, S. (2020). Fach- und sprachintegrierte Ansätze für Neuzugewanderte. In S. Prediger (Ed.), Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe. Ein forschungsbasiertes Praxisbuch (pp. 115–130). Cornelsen Skriptor.
LibreCat
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 48406
Wessel, L., Prediger, S., Stein, A., Wijers, M., & Jonker, V. (2020). Language for Mathematics in Vocational Contexts. Handbook for teachers and facilitators. DZLM.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35811
Biehler, R., & Durand-Guerrier, V. (2020). University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic. In T. Hausberger, M. Bosch, & F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020). University of Carthage and INDRUM.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35701
Lünne, S., Schnell, S., & Biehler, R. (2020). Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics. European Journal of Teacher Education, 44(5), 688–705. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1793950
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35808
Barzel, B., & Biehler, R. (2020). Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools. In S. Zehetmeier, D. Potari, & M. Ribeiro (Eds.), Professional development and knowledge of mathematics teachers (pp. 163–192). Routledge.
LibreCat | Files available
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35822
Feudel, F., & Biehler, R. (2020). Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics. Journal Für Mathematik-Didaktik, 42(1), 273–305. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00174-z
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35709
Kempen, L., & Biehler, R. (2020). Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology. Frontiers in Psychology, 11, 1180. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01180
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35827
Kempen, L., Krämer, S., & Biehler, R. (2020). Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 489–492). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21418
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35819
Biehler, R., Kempen, L., & Paravicini, W. (2020). Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1347–1348). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21487
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35823
Fleischer, Y., & Biehler, R. (2020). Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21301
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35826
Griese, B., Nieszporek, R., & Biehler, R. (2020). Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten. Stochastik in der Schule, 40(1), 10–17.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35914
Lünne, S., Schnell, S., & Biehler, R. (2020). Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I. In R. Porsch & B. Rösken-Winter (Eds.), Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht (pp. 141–167). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27293-7_6
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35912
Lankeit, E., & Biehler, R. (2020). “I only know the absolute value function”–About students’ concept images and example spaces concerning continuity and differentiability. In T. Hausberger, M. Bosch, & F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020). University of Carthage and INDRUM.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35829
Kempen, L., Krämer, S., & Biehler, R. (2020). Investigating high school graduates’ personal meaning of the notion of “mathematical proof.” In T. Hausberger, M. Bosch, & F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020) (pp. 358–367). University of Carthage and INDRUM.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35911
Lankeit, E., Bauer, T., & Biehler, R. (2020). Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (pp. 1361–1364). WTM-Verlag. https://doi.org/10.17877/DE290R-21396
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Schürmann, M., Gildehaus, L., Liebendörfer, M., Schaper, N., Biehler, R., Hochmuth, R., Kuklinski, C., & Lankeit, E. (2020). Mathematics learning support centres in Germany—an overview. Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA, 40(2), 99–113. https://doi.org/10.1093/teamat/hraa007
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35913
Liebendörfer, M., Göller, R., Gildehaus, L., Kortemeyer, J., Biehler, R., Hochmuth, R., Ostsieker, L., Rode, J., & Schaper, N. (2020). The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers. In T. Hausberger, M. Bosch, & F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020). University of Carthage and INDRUM.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
Biehler, R., Liebendörfer, M., Schmitz, A., Fleischmann, Y., Krämer, S., Ostsieker, L., & Schlüter, S. (2020). studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. WTM. https://doi.org/10.17877/DE290R-21234
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35814
Biehler, R., Fleischer, Y., Budde, L., Frischemeier, D., Gerstenberger, D., Podworny, S., & Schulte, C. (2020). Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education. In P. Arnold (Ed.), New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE). ISI/IASE.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35821
Budde, L., Frischemeier, D., Biehler, R., Fleischer, Y., Gerstenberger, D., Podworny, S., & Schulte, C. (2020). Data Science Education in Secondary School: How to Develop Statistical Reasoning When Exploring Data Using CODAP. In P. Arnold (Ed.), New Skills in the Changing World of Statistics Education: Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE), July 2020. ISI/IASE.
LibreCat | Files available
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 19945 | OA
McLachlan, R. I., Offen, C., & Tapley, B. K. (2019). Symplectic integration of PDEs using Clebsch variables. Journal of Computational Dynamics, 6(1), 111–130. https://doi.org/10.3934/jcd.2019005
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 21944
Nüske, F., Boninsegna, L., & Clementi, C. (2019). Coarse-graining molecular systems by spectral matching. The Journal of Chemical Physics. https://doi.org/10.1063/1.5100131
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8577
Kuklinski, C., Leis, E., Liebendörfer, M., & Hochmuth, R. (2019). Erklärung von Mathematikleistung im Ingenieursstudium. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 16709
Sahai, T., Ziessler, A., Klus, S., & Dellnitz, M. (2019). Continuous relaxations for the traveling salesman problem. Nonlinear Dynamics. https://doi.org/10.1007/s11071-019-05092-5
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 10593
Peitz, S., & Klus, S. (2019). Koopman operator-based model reduction for switched-system control of PDEs. Automatica, 106, 184–191. https://doi.org/10.1016/j.automatica.2019.05.016
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=10

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed