Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
1616 Publications
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55278
Technau M. Remark on the Farey fraction spin chain. Proc Amer Math Soc. 2024;152(1):63–69. doi:10.1090/proc/16520
LibreCat
| DOI
2024 | Book | LibreCat-ID: 55193
Hoffmann M, Hilgert J, Weich T. Ebene euklidische Geometrie. Algebraisierung, Axiomatisierung und Schnittstellen zur Schulmathematik. Springer Berlin Heidelberg; 2024. doi:10.1007/978-3-662-67357-7
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 46469 |

Offen C, Ober-Blöbaum S. Learning of discrete models of variational PDEs from data. Chaos. 2024;34(1). doi:10.1063/5.0172287
LibreCat
| Files available
| DOI
| arXiv
2024 | Preprint | LibreCat-ID: 55159 |

Offen C. Machine learning of discrete field theories with guaranteed convergence and uncertainty quantification.
LibreCat
| Files available
| arXiv
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55667 |

Fleischer FY, Podworny S, Biehler R. Teaching and Learning to Construct Data-Based Decision Trees Using Data Cards as the First Introduction to Machine Learning in Middle School. Statistics Education Research Journal. 2024;23(1). doi:10.52041/serj.v23i1.450
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55756 |

Biehler R, Frischemeier D. Eine inklusive Lehr-Lernumgebung für die Leitidee „Daten und Zufall“ in der Primarstufe. In: Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2024. doi:10.1007/978-3-658-43964-4_13
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book | LibreCat-ID: 55758
Biehler R, Frischemeier D. Daten-Spürnasen Auf Spurensuche: Datenanalyse in Der Grundschule Mit Digitalen Werkzeugen. Klett Kallmeyer; 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 45972
Kovács B. Numerical surgery for mean curvature flow of surfaces. SIAM Journal on Scientific Computing. 2024;46(2):A645--A669. doi:10.1137/22M1531919
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 50299
Weiß C. Nontrivial $t$-designs in polar spaces exist for all $t$. Des Codes Cryptogr. doi:10.1007/s10623-024-01471-1
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53300
Brennecken D. Hankel transform, K-Bessel functions and zeta distributions in the Dunkl setting. Journal of Mathematical Analysis and Applications. 2024;535(2). doi:10.1016/j.jmaa.2024.128125
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56016 |

Hoffmann M, Biehler R. Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures. ZDM – Mathematics Education. Published online 2024. doi:10.1007/s11858-024-01633-4
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56001
Brennecken D, Rösler M. The Laplace transform in Dunkl theory. In: Chatzakou M, Ruzhansky M, Stoeva D, eds. Women in Analysis and PDE. Vol 5. Trends in Mathematics: Research Perspectives Ghent Analysis and PDE Cente. Birkhäuser Cham; 2024:425.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56021
Häsel-Weide U, Nührenbörger M. Produktives Fördern im inklusiven Mathematikunterricht. In: Barzel B, Büchter A, Rütten C, Schacht F, Weskamp-Kleine S, eds. Inklusives Lehren und Lernen von Mathematik: Konzepte und Beispiele mit Fokus auf Grund- und Förderschule. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2024:97-113. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-658-43964-4_7
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56022
Häsel-Weide U, Wallner M. Achsensymmetrisch?! Praktiken, soziale und sozio-mathematische Normen der Begründung der Achsensymmetrie ebener Figuren in der Grundschule. Journal für Mathematik-Didaktik. 2024;45(2). doi:https://doi.org/10.1007/s13138-024-00241-9
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56197
Hoffmann M, Biehler R. Using academic mathematical knowledge when working on interface tasks–analyses of pre-service teachers’ arguments about rotationally symmetric figures. ZDM – Mathematics Education. Published online 2024. doi:10.1007/s11858-024-01633-4
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56131 |

Hoffmann M. Symmetry as a Topic for the University Education of Pre-Service Teachers. Recherches en Didactique des Mathématiques. Published online 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 56199
Liebendörfer M, Schmitz A, Biehler R, eds. Lernvideos in der Mathematik – Beiträge zur Abschlusstagung des Projektes studiVEMINTvideos der Universität Paderborn und der TH Köln.; 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56366
Brennecken D. Dunkl convolution and elliptic regularity for Dunkl operators. Mathematische Nachrichten. Published online 2024. doi:10.1002/mana.202300370
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56497
Cappello C, Naserasr R, Steffen E, Wang Z. Critically 3-frustrated signed graphs. Discrete Mathematics. 2024;348(1). doi:10.1016/j.disc.2024.114258
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56584
Suri A. Curvature and stability of quasi-geostrophic motion. Journal of Geometry and Physics. 2024;198:105109.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56585
Suri A. Conjugate points along spherical harmonics. Journal of Geometry and Physics. 2024;206:105333.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Preprint | LibreCat-ID: 56717 |

Langen L, Rösler M. Multiresolution analysis on spectra of hermitian matrices. arXiv:241010364. Published online 2024.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
| arXiv
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56780
Biehler R, Durand-Guerrier V, Trigueros M. New trends in didactic research in university mathematics education. ZDM – Mathematics Education. Published online 2024. doi:10.1007/s11858-024-01643-2
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 55459
Bullerjahn N, Kovács B. Error estimates for full discretization of Cahn--Hilliard equation with dynamic boundary conditions. IMA Journal of Numerical Analysis. doi:10.48550/ARXIV.2407.20698
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58269
Dettelbach A, Häsel-Weide U. Operative Beziehungen erkennen, beschreiben und nutzen – Initiierung von Lernprozessen unter Einbeziehung der App ‚Rechenfeld‘. In: Bierbrauer C, Ladel S, Platz M, eds. Förderung prozessbezogener Kompetenzen mit digitalen Medien. Mit mathematischen Objekten und Werkzeugen arbeiten. WTM-Verlag; 2024:184-200.
LibreCat
| Files available
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58391
Werth G. Der Einzug der Mathematik in die Bildungspläne der höheren Mädchenschulen zu Beginn des 20. Jahrhunderts. In: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2024. ; 2024:1505-1508. doi:https://doi.org/10.37626/GA9783959872782.0
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59467 |

Miller KM, Polman JL, Yoon SA, et al. Data and Social Worlds: How Data Science Education Supports Civic Participation and Social Discourse. In: Lindgren R, Asino TI, Kyza EA, Looi CK, Keifert DT, Suárez E, eds. Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences-ICLS 2024. International Society of the Learning Sciences; 2024:1863-1870.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Preprint | LibreCat-ID: 59507
Maslovskaya S, Offen C, Ober-Blöbaum S, Singh P, Wembe Moafo BE. Commutator-free Cayley methods.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59581
Häsel-Weide U, Nührenbörger M. Praktiken der Fördeurng im inklusiven Mathematikunterricht. In: Ebers P, Rösken F, Barzel B, Büchter A, Schacht F, Scherer P, eds. Beiträge zum Mathematikuntericht 2024. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. ; 2024:207-210. doi:https://doi.ohttps://doi.org/10.37626/GA9783959872782.0 rg/10.37626/GA9783959872782.0
LibreCat
| DOI
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59791
Maslovskaya S, Ober-Blöbaum S. Symplectic Methods in Deep Learning. In: IFAC-PapersOnLine. Vol 58. Elsevier BV; 2024:85-90. doi:10.1016/j.ifacol.2024.10.118
LibreCat
| DOI
2024 | Preprint | LibreCat-ID: 59794
Maslovskaya S, Ober-Blöbaum S, Offen C, Singh P, Wembe Moafo BE. Adaptive higher order reversible integrators for memory efficient deep learning. Published online 2024.
LibreCat
| Files available
2024 | Preprint | LibreCat-ID: 59801
Jean F, Maslovskaya S. Inverse optimal control problem in the non autonomous linear-quadratic case. Published online 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56236
Schönherr J. Personalizing real‐world problems: Posing own problems increases self‐efficacy expectations, intrinsic value, attainment value, and utility value. British Journal of Educational Psychology. 2024;94(2):407-424. doi:10.1111/bjep.12653
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 54836
Schönherr J, Schukajlow S. Preservice teachers’ judgments of students’ expectations of success and task values: Close relations with their personal task motivation. Teaching and Teacher Education. 2024;148. doi:10.1016/j.tate.2024.104659
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56235
Schönherr J, Strohmaier AR, Schukajlow S. Learning with visualizations helps: A meta-analysis of visualization interventions in mathematics education. Educational Research Review. 2024;45. doi:10.1016/j.edurev.2024.100639
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56237
Schönherr J, Mayer RE. Anxiety Moderates the Effects of Drawing Support on Drawing Accuracy in Mathematical Modeling. In: Lecture Notes in Computer Science. Springer Nature Switzerland; 2024. doi:10.1007/978-3-031-71291-3_26
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 32101 |

Weich T, Guedes Bonthonneau Y, Guillarmou C, Hilgert J. Ruelle-Taylor resonances of Anosov actions. J Europ Math Soc. Published online 2024:3085–3147.
LibreCat
| Files available
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 60103
Langer W, Bruns J, Erhorn J. Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf individuelle Förderung im inklusiven Sportunterricht. Journal for Educational Research Online. 2024;2023(1):51-73. doi:10.31244/jero.2023.01.03
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 60104
Jensen S, Gasteiger H, Bruns J. Place Value and Regrouping as Helpful Constructs to Diagnose Difficulties in Understanding the Place Value System Stellenwert und Bündelung als hilfreiche Konstrukte zur Diagnose von Schwierigkeiten beim Verständnis des Stellenwertsystems. Journal für Mathematik-Didaktik. 2024;45(2). doi:10.1007/s13138-024-00234-8
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45693
Langer W, Bruns J, Erhorn J. Development and validation of a test to measure situation-specific skills with regard to providing participation in inclusive physical education. In: Stahnke R, Gegenfurtner A, eds. Teacher professional vision: Empirical perspectives. Routledge; 2024:232-248.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45692
Bruns J. Intervention Research on Teachers’ Professional Vision: Challenges of Current Research. In: Stahnke R, Gegenfurtner A, eds. Teacher professional vision: Theoretical and Methodological Advances. Routledge; 2024:156-171.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57390
Rezat S, Westbury I. Textbooks and curriculum from a governance perspective. In: Clements MA (Ken), Kaur B, Lowrie T, Mesa V, Prytz J, eds. Fourth International Handbook of Mathematics Education. Springer Nature Switzerland; 2024. doi:10.1007/978-3-031-51474-6_24
LibreCat
| DOI