Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
598 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58882 |

T. Schlömer, K. Kiepe, T. Neu, G. Rüdebusch, and K. Schwien, “Wissen und Handeln in der Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung (BBNE),” in Bildung für nachhaltige Entwicklung: Einblicke in aktuelle Forschungsprojekte, H. Kminek, V. Holz, M. Singer-Brodowski, H. Ertl, T.-S. Idel, and C. Wulf, Eds. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2025, pp. 37–56.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 52702 |

A. K. Brase and T. Jenert, “Knowledge by Design in Education,” EDeR. Educational Design Research, vol. 8, no. 1, 2024, doi: 10.15460/eder.8.1.2213.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 |

T. Jenert and I. Scharlau, “Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz,” in Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, G. Reinmann and R. Rhein, Eds. Bielefeld: transcript, 2024, pp. 161–184.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55744 |

I. Scharlau and T. Jenert, “Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive,” in 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, A. Karsten and S. Haacke-Werron, Eds. Bielefeld: wbv Publikation, 2024, pp. 55–61.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55746 |

I. Scharlau and T. Jenert, “Wo wir herkommen und wo es hingeht,” in Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, I. Scharlau and T. Jenert, Eds. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024, pp. 207–213.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55742 |

T. Jenert, “Textbook und Anti-Textbook: Zwei Lehrbücher in der Volkswirtschaftslehre,” in Wissenschaftsdidaktik als kritische Kommunikationsanalyse. Ein Sammelband zur Weiterführung eines Gedankens von Ludwig Huber, I. Scharlau and T. Jenert, Eds. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, 2024, pp. 89–102.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55884
K. Kiepe, J. Pranger, T. Schlömer, J. Reißland, G. Rüdebusch, and M. Beer, “Felder der Nachhaltigkeits- und Wissenschaftskommunikation in der BBNE – Erkenntnisse der wissenschaftlichen Begleitung aus drei Transferprojekten,” in Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung im Transfer. Verbreitung, Verstetigung und Transferforschung als Kern der Modellversuche 2020-2022 , C. Melzig and B. Hemkes, Eds. Bonn, 2024, pp. 187–203.
LibreCat
| Files available
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55881
T. Schlömer, K. Kiepe, G. Rüdebusch, N. Günther, and J. Liehr, “Die Erkundung von Phänomenen und Schlüsselstellen des Transfers von Berufsbildung für eine Nachhaltige Entwicklung (BBNE) – eine Transfermodellierung,” in Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung im Transfer. Verbreitung, Verstetigung und Transferforschung als Kern der Modellversuche 2020-2022 , C. Melzig and B. Hemkes, Eds. Bonn, 2024, pp. 165–186.
LibreCat
| Files available
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53159
I. Krause and K. Kiepe, “Aus- und Weiterbildungspersonal in Unternehmen. Gestalter:innen einer Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung,” Weiterbildung - Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends, no. 1, pp. 15–17, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53158
I. Krause, K. Kiepe, and R. Egger, “Betriebliche Weiterbildungsarbeit im Wandel unterstützen (Editorial),” Weiterbildung - Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends, no. 1, p. 3, 2024.
LibreCat
2024 | Book Review | LibreCat-ID: 56181 |

D. Daniel-Söltenfuß, “Rezension zu: Jungen als Bildungsgewinner (Michael Richter),” Erziehungswissenschaftliche Revue, vol. 23, no. 3. Verlag Julius Klinkhardt, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56182 |

D. Daniel-Söltenfuß, “Innovativer Transfer oder Transfer von Innovationen? Transfer im Kontext der Entwicklung von Berufsbildungsinnovationen am Beispiel des InnoVET-Programms,” bwp@, no. 21, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56578
N. Sänger, “Evaluation of Digital Competencies - Development of an Instrument for Vocational Teacher Training,” International Journal of Vocational Education Studies, vol. 1, no. 2, pp. 35–55, 2024, doi: https://doi.org/10.14361/ijves-2024-010203.
LibreCat
| DOI
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 56740 |

J. Heidebrecht and H. S. Sloane, “‘So was gibt es bei uns nicht!’ - Fachkultur als Treiber oder Barriere für Transfer von digitalen (Lehr-)Innovationen,” die hochschullehre, vol. 10, pp. 225–235, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58181
H. S. Sloane and T. Jenert, “Disciplinarity as a Challenge for Innovation: Experiences from a Teaching Innovation Project,” presented at the EARILI SIG4 & SIG17 Conference 2024, Utrecht, The Netherlands, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 58108
A. Will, “Emotionales Erleben und Emotionsregulation von angehenden Lehrkräften: Befunde zweier Studien im Praxissemester und Vorbereitungsdienst,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand (LbP), vol. 1, no. 17, pp. 104–126, 2024, doi: 10.62350/HCKE8938.
LibreCat
| DOI
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58389 |

D. Daniel-Söltenfuß, H.-H. Kremer, and M.-A. Kückmann, “Go with the flow?! Transferverständnisse und -strategien als Grundlage der Gestaltung von Transferprozessen im Kontext des InnoVET-Programms,” in Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2024, 2024.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57527 |

A. Will and T. Jenert, “Emotionales Erleben und Emotionsregulation von Studierenden im Praxissemester – Eine Tagebuchstudie,” HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung, vol. 7, no. 1, pp. 451–468, 2024, doi: 10.11576/HLZ-6300.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 57539
N. Sänger, “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung,” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 120, no. 2, pp. 312–349, 2024, doi: https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57541
N. Sänger, “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung fachlicher und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung für die kaufmännische Domäne,” presented at the Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Dresden, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57560
H. S. Sloane, “„Now I am no longer as alone" - Fostering Networks to Promote Young Talents in HE Didactics,” presented at the EAPRIL 2024, Hasselt, Belgien, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 57650
H. S. Sloane, “„Jetzt bin ich nicht mehr so allein“ – Interdisziplinäre Zusammenarbeit und Netzwerkbildung als Nachwuchsförderung in der Hochschuldidaktik der Fächer,” presented at the TURN Conference 2024, Berlin, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57824
R. Büker, V. Liszt-Rohlf, and S. Kamsker, “Entrepreneurship Education auf allen Bildungsebenen – Eine systematische forschungsfragengeleitete Literaturrecherche zur zielgruppengerechten Entrepreneurship Education,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Dresden, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57833
T. Jenert and R. Büker, “Education through Entrepreneurship: Developing self-direct competencies in Higher Education,” presented at the EARLI SIG 4 & 17 Conference 2024, Utrecht, Netherlands, 2024.
LibreCat
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57927 |

H. Hantke and K. Kiepe, “Teachers and trainers in dual vocational training as change agents for sustainable development!? – Questions on the professionalisation of in-company trainers and vocational school teachers,” in Sustainability in Vocational Education and Training – National and International Experiences, R. Hermann, H. Kress, and J. Olesen, Eds. 2024, pp. 185–193.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57923 |

T. Schlömer, K. Kiepe, G. Rüdebusch, N. Günther, and J. Lieht, “Pilot projects: Phenomena and key points of transfer of vocational education and training for sustainable development (VETSD),” in Sustainability in Vocational Education and Training – National and International Experiences, R. Hermann, H. Kress, and J. Olesen, Eds. 2024, pp. 23–29.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57928 |

T. Schlömer and K. Kiepe, “Betriebliche Ausbilder:innen als Change Agents einer BBNE – Analyse und Reflexion im Spiegel der Ausbilderforschung,” in Betriebliches Aus- und Weiterbildungspersonal im Fokus der Berufsbildungsforschung, S. Bohlinger, I. Krause, J. Dienel, L. Kresse, and M. Niethammer, Eds. Bielefeld, 2024, pp. 269–281.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47927
N. C. Grüttner, “Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970),” in 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick, R. Pöppinghege and Universität Paderborn, Eds. Paderborn, 2023, pp. 6–33.
LibreCat
| Files available
2023 | Book | LibreCat-ID: 48077
S. Volgmann, Erlebnisorientiert Lehren und Lernen in der beruflichen Bildung. Entwicklung eines didaktischen Konzepts im Rahmen von designbasierter Forschung. . wbv Publikation, 2023.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47926
N. C. Grüttner, “Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970),” in 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick, P. Rainer and Universität Paderborn, Eds. Paderborn, 2023, pp. 6–33.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50283
D. Daniel-Söltenfuß, “„Wir fahren jetzt nicht mit’m Mercedes vor, wenn man sich nachher eigentlich nur ‘n Polo leisten kann.“ Vorstellungen von Transfer in Theorie und Praxis der Beruflichen Bildung und ihre Implikationen,” presented at the Trilaterales Doktorand:innenseminar , Universität zu Köln, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50281
D. Daniel-Söltenfuß and M.-A. Kückmann, “Zum Verständnis von Innovation und Transfer in einer vernetzten Berufsbildungspraxis. Ergebnisse einer übergreifenden Interviewstudie,” presented at the Hochschultage Berufliche Bildung, Universität Bamberg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50282
D. Daniel-Söltenfuß and M.-A. Kückmann, “„Go with the flow?!“ Einblicke in Forschungsansatz und erste Ergebnisse des Begleitforschungsprojekts ITiB,” presented at the Jahrestagung der Sektion BWP, Europa-Universität Flensburg, 2023.
LibreCat
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48455
J. N. Schneider, Open Educational Resources zur Förderung nachhaltiger Bildung und Forschung. In: Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften. Flensburg, Deutschland, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48446
J. N. Schneider, SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The Teacher-Training-Platform on the SAFE Project Website. Cologne, Germany, 2023.
LibreCat
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48447
J. N. Schneider, SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. Administrative and financial information. Cologne, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48453
J. N. Schneider, Green-4-Future – Project Insights to its best! In: Training and Cooperation Activity (TCA) “Green Erasmus: pathways to sustainable projects and institutions.” Munich, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48450
J. N. Schneider, Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Business CANVAS Model – in Green Entrepreneurships. Paderborn, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48454
J. N. Schneider, Game Studies – Role Play in Therapy and Education. Pen and Paper Congress.Vortrag: Potenziale von Open Educational Resources bei Pen& Paper Rollenspielen in der Bildungspraxis nutzen! – Warum und wie soll das gehen?! Halle Saale, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48452
J. N. Schneider, Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA2. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships. Paderborn, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48457
J. N. Schneider, STEMinAction- Final Project Meeting – Unlocking Long-Term Sustainability: Harnessing Open Educational Resources (OER) Beyond Project Lifetimes. Kortriijk, Belgien, 2023.
LibreCat
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48451
J. N. Schneider, Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Use, sharing and creating Open Educational Resources – Why is it so important? . Paderborn, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48445
J. N. Schneider, SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The SAFE Learning Videos. Cologne, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 47900
J. N. Schneider, “Gestaltung von Open Educational Resources zur Förderung von Nachhaltigkeit in Bildung und Wirtschaft,” Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik, 2023.
LibreCat
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48449
J. N. Schneider, Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships. Paderborn, Germany, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Misc | LibreCat-ID: 48444
J. N. Schneider, SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. Cologne, Germany, 2023.
LibreCat
2023 | Dissertation | LibreCat-ID: 48010
J. N. Schneider, Open Educational Resources in der beruflichen Bildungslandschaft. .
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52086
I. Scharlau and T. Jenert, “Evidenzbasierte Hochschuldidaktik,” in Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven, J. Wildt and R. Rhein, Eds. Münster: Transcript, 2023, pp. 251–268.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48536
N. Sänger, “TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung,” presented at the Sektionstagung Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Flensburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46037
N. Sänger, “Der Einsatz von didaktischen Fallstudien zur Erkundung digital transformierter Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs,” presented at the Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn, Paderborn, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46036
N. Sänger, “Didaktische Fallstudien zur exemplarischen Erkundung der digitalen Transformation der Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs,” presented at the Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Ökonomische Bildung (DeGÖB), Tübingen, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48535
N. Sänger, “Technological Pedagogical Content Framework for the Vocational Teacher Education in Germany,” presented at the JURE EARLI, Thessaloniki, Griechenland, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52717
N. Sänger, T. Jenert, and H.-H. Kremer, “TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52719
T. Jenert and L. F. A. Mordhorst, “Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52721
L. F. A. Mordhorst and T. Jenert, “Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse,” presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung, Osnabrück, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52864
H. S. Sloane and J. Heidebrecht, “Entwurfsmuster: Fachsensible wissenschaftliche Begleitung,” presented at the TURN conference 2023, TH Köln, 2023.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 53405
T. Jenert, “Design-Based Research als Erforschung und Gestaltung von Interaktionsprozessen zwischen Wissenschaft und Bildungspraxis,” in Wissenschaft trifft Praxis – Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung, H.-H. Kremer, H. Ertl, and P. F. E. Sloane, Eds. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung., 2023, pp. 11–24.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46765
C. Sommer, “Der Hauptschulabschluss als sozial selektiver Hauptzulieferer des Übergangssystems,” Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog, vol. 199, pp. 9–13, 2023, doi: 10.3278/BB2303W.
LibreCat
| DOI
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
H. S. Sloane and S. Schmöckel, “Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration),” presented at the EAPRIL 2023, Belfast, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50285
D. Daniel-Söltenfuß, B. Friederike, and M.-A. Kückmann, “Innovation and Transfer Processes in the German VET System,” presented at the Fakultätsforschungsworkshop der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Universität Padeborn, 2023.
LibreCat
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 50520
N. Sänger and T. Jenert, “TPACK, DPACK, XY-Pack? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung,” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 119, no. 3, pp. 434–454, 2023, doi: https://doi.org/10.25162/zbw-2023-0017.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52718
R. Büker, T. Jenert, and M. Fahrbach, “Vorstellung eines Trainings zur Förderung des selbstregulierten unternehmerischen Lernens in der Entrepreneurship-Education.,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52720
T. Jenert and R. Büker, “Designing Self-Regulation interventions for different target groups in Entrepreneurship Education ,” presented at the EARLI biennial conference, Thessaloniki, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57831
M. Fahrbach, T. Jenert, A. P. Fust, R. Büker, and N. Bellwald, “Fostering Self-Regulated Entrepreneurial Learning (SREL) in Entrepreneurship Education,” presented at the 83rd Annual Meeting of the Academy of Management, Boston, 2023, doi: https://doi.org/10.5465/AMPROC.2023.18999abstract.
LibreCat
| DOI
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 57823
R. Büker and N. Bellwald, “Selbstregulation von Unternehmer*innen - eine latente Klassenanalyse,” presented at the Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Flensburg, 2023.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48436
J. N. Schneider, Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Entrepreneurship, Green Business. Paderborn, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48434
J. N. Schneider, Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Creative Thinking. Paderborn, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48437
J. N. Schneider, Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Canvas Model. Paderborn, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48252
J. N. Schneider, EU-CERT. First Transnational Project Meeting. Presentation at the EU-CERT Meeting: Financial, Marketing and Dissemination. Cologne, Germany , 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48255
J. N. Schneider, Family Business Library. Presentation at the LTTA of FBL: Motivation, Barriers and Problems while starting a business. Sassari, Sardinia, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48442
J. N. Schneider and H. M. Lindenthal, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insights into ideas for the Accreditation and Certification Concept. Almeirim, Portugal, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48443
J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Dissemination and Exploitation. Almeirim, Portugal, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48246
M. Beutner, J. N. Schneider, N. C. Grüttner, S. N. Koppius, and J. Stelzer, Developing an e-learning tool with integrated electronic training certificate (FEL) for professional nursing training. Barcelona, Spain, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48251
J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures. Almeirim, Portugal, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48241
M. Beutner and J. N. Schneider, European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project – Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48242
M. Beutner and J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR2: EU-CERT - Concept Design for Accreditation and Certification Processes. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48245
M. Beutner and J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR4: EU-CERT - Accreditation Handbook. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48254
J. N. Schneider, EU-CERT. Second Transnational Project Meeting.Presentation about accreditation and certificate structures. Almeirim, Portugal, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48441
J. N. Schneider, STEMinAction: Open Educational Resource Workshop . Paderborn, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48439
J. N. Schneider, OERCamp. Barcamp Sessions zu OER in der berufl. Bildungsforschung. Hamburg, Germany, 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 47983
M. Beutner, R. Pechuel, and J. N. Schneider, Eds., E-Learning, Digitisation and Units for Learning at VET schools Creating Online Learning Environments in Technical Education for European metal industry. New Opportunities and Challenges for European VET schools in metal industry. Insights in the EDU VET Project. Köln: IK-Verlag, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48438
J. N. Schneider, Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Open Educational Resources – Sustainability in green Start-ups! Paderborn, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48248
J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Current Status of the EU-CERT project. Almeirim, Portugal, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48244
M. Beutner and J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Dissemination and Exploitation. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Report | LibreCat-ID: 48008
J. N. Schneider, Family Business Library. Rural and Regional Libraries as Local family Entrepreneurship Centers. Policy Paper. 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48240
M. Beutner and J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Misc | LibreCat-ID: 48247
J. N. Schneider, EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. Cologne, Germany, 2022.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 47627
L. Mordhorst and T. Jenert, “Curricular integration of academic and vocational education: a theory-based empirical typology of dual study programmes in Germany,” Higher Education, vol. 85, no. 6, pp. 1257–1279, 2022, doi: 10.1007/s10734-022-00889-7.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33864 |

T. Jenert and I. Scharlau, “Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung,” in Wissenschaftsdidaktik I: Einführung, G. Reinmann and R. Rhein, Eds. Bielefeld: transcript, 2022, pp. 155–179.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 46034
T. Jenert, H.-H. Kremer, and N. Sänger, “Digitale Transformation der Berufs- und Arbeitswelt – Einblicke in die fachdidaktische Gestaltung der beruflichen Fachrichtung ‚Wirtschaft und Verwaltung‘,” bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 43, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 31678 |

T. Jenert and I. Scharlau, “Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?!,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 17, no. 2, 2022.
LibreCat
| Download (ext.)
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 52708
R. Büker, T. Jenert, A. P. Fust, M. Fahrbach, N. Bellwald, and C. Winkler, “Mit dem SREL-Training unternehmerische Selbstkompetenzen entwickeln,” Erziehung & Unterricht, no. 5–6, pp. 383–393, 2022.
LibreCat
2022 | Newspaper Article | LibreCat-ID: 34630
I. Scharlau and T. Jenert, “Chance zur Reflexion,” duz, vol. 12, 2022.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46035
N. Sänger, “Entwicklung didaktischer Fallstudien zur Förderung einer ‚digitalen Inhaltskompetenz‘ im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs,” presented at the Digitale Transformation der Hochschullehre durch digitale Kompetenzen als offene Bildungsressourcen, Essen, 2022.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50286
D. Daniel-Söltenfuß, D. Hagemeier, and F. Ludolph, “Educational Management on regional levels. Implications for vocational education,” presented at the EARLI Konferenz, SIG 14, Universität Paderborn, 2022.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51000
T. Schlömer, K. Kiepe, and T. Thrun, “Die Konstruktion von Geschäftsmodellen für nachhaltiges Wirtschaften: (k)eine exklusive Aufgabe des Managements?!,” in Intrapreneurship, R. Kraus, T. Kreitenweis, and B. Jeraj, Eds. Berlin: Springer Gabler, 2022, pp. 209–223.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55877
K. Kiepe, “Geschäftsmodelle als Lerngegenstände der betrieblichen Berufsausbildung,” in Ausbilder Handbuch, S. F. Dietl, H. Schmidt, R. Weiß, and W. Wittwer, Eds. 2022.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45920
V. Liszt-Rohlf, M. Wochnik, and F. Schwabl, “Alte Fotografien, neue Erkenntnisse,” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 118, no. 2, pp. 261–295, 2022, doi: 10.25162/zbw-2022-0011.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50288
D. Daniel-Söltenfuß and F. Breuing, “Innovation and transfer processes in the German VET-system. Insights into the meta-research project ‘ITiB,’” presented at the EARLI Konferenz, SIG 14, Universität Paderborn, 2022.
LibreCat