Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
534 Publications
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Framing Goals of Mathematics Support Measures
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, N. Schaper, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023, pp. 91–117.
LibreCat
| DOI
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, N. Schaper, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023, pp. 91–117.
2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, eds., Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, eds., Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik 114 (2023) 8–12.
LibreCat
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik 114 (2023) 8–12.
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53053
Think-aloud beim hochschulischen Mathematiklernen – Ergebnisse einer Pilotierung
T. Kolbe, in: . IDMI Primar Goethe-Univeristät Frankfurt (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik, WTM, 2023.
LibreCat
| DOI
T. Kolbe, in: . IDMI Primar Goethe-Univeristät Frankfurt (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik, WTM, 2023.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46569
Characterizing external visualization in mathematics education research: a scoping review
J. Schoenherr, S. Schukajlow, ZDM – Mathematics Education (2023).
LibreCat
| DOI
J. Schoenherr, S. Schukajlow, ZDM – Mathematics Education (2023).
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48596
„FInDig“: Fach – Inklusion – Digitalisierung vernetzen. Ein Planungs- und Reflexionsmodell für die Lehrkräftebildung
U. Häsel-Weide, R. Schmidt, P. Büker, Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung (PFLB) 5 (2023) 215–229.
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, R. Schmidt, P. Büker, Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung (PFLB) 5 (2023) 215–229.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43227
Reziprokes Peer-Tutoring zur Förderung von Schüler*innen mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen.
V. Vitt, U. Häsel-Weide, in: Mathematica Didactica, 46, 2023.
LibreCat
| DOI
V. Vitt, U. Häsel-Weide, in: Mathematica Didactica, 46, 2023.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45712
Inklusiver Mathematikunterricht. Mathematiklernen in Vielfalt von Kompetenzen, Wegen und Lernsituationen
U. Häsel-Weide, Die Grundschulzeitschrift (2023) 6–11.
LibreCat
| Files available
U. Häsel-Weide, Die Grundschulzeitschrift (2023) 6–11.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45713
Addition und Subtraktion verstehen
L.M. Graf, I. Wienhues, U. Häsel-Weide, Die Grundschulzeitschrift (2023) 20–23.
LibreCat
| Files available
L.M. Graf, I. Wienhues, U. Häsel-Weide, Die Grundschulzeitschrift (2023) 20–23.
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46757
Second grader´s understanding of doubling and halfing in various representations
I. Schwerin, U. Häsel-Weide, in: J. Novotna, H. Moraova (Eds.), International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education, Charles University, 2023, pp. 297–305.
LibreCat
I. Schwerin, U. Häsel-Weide, in: J. Novotna, H. Moraova (Eds.), International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education, Charles University, 2023, pp. 297–305.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46758
Lehre in Zeiten von Digitalisierung und Inklusion - Beispiele aus drei Fächern
R. Schmidt, C. Tenberge, U. Häsel-Weide, in: N. Vöing, R. Schmidt, I. Neiske (Eds.), Aktive Teilhabe fördern – ICM und Student Engagement in der Hochschullehre, Visual Ink Publishing, 2023, pp. 297–318.
LibreCat
R. Schmidt, C. Tenberge, U. Häsel-Weide, in: N. Vöing, R. Schmidt, I. Neiske (Eds.), Aktive Teilhabe fördern – ICM und Student Engagement in der Hochschullehre, Visual Ink Publishing, 2023, pp. 297–318.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 56200
Implementing profession orientation as a design principle for overcoming Klein’s second discontinuity – preservice teacher’s perspectives on interface activities in the context of a geometry course
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 55 (2023) 737–751.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Hoffmann, R. Biehler, ZDM – Mathematics Education 55 (2023) 737–751.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 40607
Prospective Teachers’ Diagnostic Thinking on Students’ Understanding of Multi-Digit Multiplication: A Content-Related Analysis on Unpacking of Knowledge Elements
J. Dröse, S. Prediger, Journal Für Mathematik-Didaktik (2023).
LibreCat
| DOI
J. Dröse, S. Prediger, Journal Für Mathematik-Didaktik (2023).
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45374
Teacher expertise for fostering at-risk students’ understanding of basic concepts: conceptual model and evidence for growth
S. Prediger, J. Dröse, R. Stahnke, C. Ademmer, Journal of Mathematics Teacher Education (2023).
LibreCat
| DOI
S. Prediger, J. Dröse, R. Stahnke, C. Ademmer, Journal of Mathematics Teacher Education (2023).
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58097
Einblicke in ein Referenzmodell zur Analyse der Einführung von Vektoren in Schulbüchern
T. Mai, R. Biehler, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
LibreCat
| Files available
T. Mai, R. Biehler, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58101
Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos
R. Biehler, D. Guntermann, M. Liebendörfer, S. Krämer, S. Schlüter, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
LibreCat
| Files available
R. Biehler, D. Guntermann, M. Liebendörfer, S. Krämer, S. Schlüter, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58099
Das totale Differential und die Richtungsableitung – Eine Analyse mit Blick in ausgewählte Lehrbücher
E. Lankeit, R. Biehler, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
LibreCat
| Files available
E. Lankeit, R. Biehler, in: IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2023.
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59984
Introducing mathematics undergraduate students to the theorem prover lean
I. Garnelo Abellanas, M. Liebendörfer, in: 2023.
LibreCat
| Files available
I. Garnelo Abellanas, M. Liebendörfer, in: 2023.
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46155
Professional Development Enacted by Facilitators in the Context of Early Mathematics Education: Scaling up or Dilution of Effects?
J. Bruns, M. Hagena, H. Gasteiger, Teaching and Teacher Education 132 (2023).
LibreCat
| DOI
J. Bruns, M. Hagena, H. Gasteiger, Teaching and Teacher Education 132 (2023).