Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
463 Publications
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability
R. Nieszporek, B. Griese, R. Biehler, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, Rosario, Argentina, 2022.
LibreCat
| DOI
R. Nieszporek, B. Griese, R. Biehler, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, Rosario, Argentina, 2022.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications
R. Biehler, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
Editorial: Research on Data Science Education
R. Biehler, R. De Veaux, J. Engel, S. Kazak, D. Frischemeier, Statistics Education Research Journal 21 (2022).
LibreCat
| DOI
R. Biehler, R. De Veaux, J. Engel, S. Kazak, D. Frischemeier, Statistics Education Research Journal 21 (2022).
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
Alles normal?! Daten auf Normalverteilung prüfen–mit schulischen Mitteln
R. Biehler, H. Langlotz, W. Zappe, Mathematik Lehren 2022 (2022) 41–45.
LibreCat
R. Biehler, H. Langlotz, W. Zappe, Mathematik Lehren 2022 (2022) 41–45.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35926
Modellieren im Stochastikunterricht: Annahmen hinterfragen, Ergebnisse validieren
R. Biehler, B. Griese, Mathematik Lehren 2022 (2022) 2–6.
LibreCat
R. Biehler, B. Griese, Mathematik Lehren 2022 (2022) 2–6.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39058
Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability
B. Griese, R. Nieszporek, R. Biehler, in: 2022.
LibreCat
| Files available
B. Griese, R. Nieszporek, R. Biehler, in: 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42653 |
Mathematik-Vorkurse zur Vorbereitung auf das Studium – Zielsetzungen und didaktische Konzepte
E. Lankeit, R. Biehler, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 117–141.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
E. Lankeit, R. Biehler, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 117–141.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 53 (2022) 1133–1152.
LibreCat
| DOI
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 53 (2022) 1133–1152.
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 |
Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse
R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper, eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper, eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43232
Data Science, Statistics, and Civic Statistics: Education for a Fast Changing World
J. Ridgway, P. Campos, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
LibreCat
| Files available
| DOI
J. Ridgway, P. Campos, R. Biehler, in: Statistics for Empowerment and Social Engagement, Springer International Publishing, Cham, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42649 |
Mini-Aufgaben in mathematischen Übungsgruppen zur Analysis: Charakteristika von Aufgaben und Abstimmungsverhalten von Studierenden
T. Bauer, R. Biehler, E. Lankeit, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 515–543.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
T. Bauer, R. Biehler, E. Lankeit, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 515–543.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42652
Vorkurse und ihre Wirkungen im Übergang Schule – Hochschule
E. Lankeit, R. Biehler, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 293–363.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
E. Lankeit, R. Biehler, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 293–363.
2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath
M. Schürmann, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, Dokumentation Der Erhebungsinstrumente Des Projekts WiGeMath, LibreCat University, 2022.
LibreCat
| DOI
M. Schürmann, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, Dokumentation Der Erhebungsinstrumente Des Projekts WiGeMath, LibreCat University, 2022.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 3–31.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 3–31.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 |
Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46160
Profession-Specific Curriculum Design in Mathematics Teacher Education: Connecting Disciplinary Practice to the Learning of Group Theory
L. Wessel, T. Leuders, in: R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winslow (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 349–368.
LibreCat
| DOI
L. Wessel, T. Leuders, in: R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winslow (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2022, pp. 349–368.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53052
Self-regulated learning in a mathematics course for engineers in the first semester: insights into students reported resource management and cognitive strategies
T. Kolbe, L. Wessel, in: M. Trigueros, B. Baerquero, R. Hochmuth, J. Peters (Eds.), Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, 2022, pp. 632–641.
LibreCat
T. Kolbe, L. Wessel, in: M. Trigueros, B. Baerquero, R. Hochmuth, J. Peters (Eds.), Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, 2022, pp. 632–641.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 |
Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45334
Effects of drawing instructions and strategic knowledge on mathematical modeling performance: Mediated by the use of the drawing strategy
J. Schönherr, S. Schukajlow, J. Blomberg, C. Leopold, Applied Cognitive Psychology, Ac3930 36 (2022) 402–417.
LibreCat
| DOI
J. Schönherr, S. Schukajlow, J. Blomberg, C. Leopold, Applied Cognitive Psychology, Ac3930 36 (2022) 402–417.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45339
Drawing instructions, strategic knowledge, strategy-based motivation, and students' use of drawings
J. Schönherr, S. Schukajlow, C. Leopold, in: Proceedings of the 45th PME Conference, 2022, pp. 347–354.
LibreCat
J. Schönherr, S. Schukajlow, C. Leopold, in: Proceedings of the 45th PME Conference, 2022, pp. 347–354.