Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
2303 Publications
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58498
J. Wehde, “Determinanten der politischen Involviertheit von Lehramtsstudierenden und damit verbundene Implikationen für die Lehrer*innenbildung,” presented at the Jahrestagung der GEBF, Mannheim, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
M. F. Löper, N. Finke, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
M. Knickenberg, F. Hoya, and F. Hellmich, “Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56336
M. F. Löper and F. Hellmich, “ Determinanten für prosoziales Verhalten und Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56142
J. Schulze and J. Niemann, “„Wir [haben] uns da auf eine Form eingegroovt…“ – Gestaltung einer Community of Practice zur Begegnung digitaler Transformationsprozesse in der Lehrkräftebildung. In Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften (Band 2). ,” in Data - Culture - Society. Komplexe Transformationen verstehen und gestalten, J. Fischer, V. Uppenkamp, and M. Vösgen, Eds. Darmstadt: Verlag wbg.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 56667
S. Drechsler and C. Harteis, “A Systematic Review of Learning Opportunities within the Crowdworkers’ Workplace,” Journal of Education and Learning, vol. 14, no. 2, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58531
K. Drossel, J. Niemann, A. Oldak, and B. Eickelmann, “Basisdimensionen der Unterrichtsqualität im Kontext des Erwerbs digitaler Kompetenzen an resilienten Schulen Teaching and learning processes at schools under the conditions of digitality at resilient schools,” Zeitschrift für Bildungsforschung, 2025, doi: 10.1007/s35834-024-00468-z.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58797
A. Ellersiek, B. Kottmann, H. Möbius, F. Timmermanns, and J. Wapelhorst, “Die LIFT: Lernwerkstatt Inklusion und individuelle Förderung am Technologiepark der Universität Paderborn,” in Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, and A. Schulte-Buskase, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025, pp. 474–486.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58796
B. Kottmann and M. Stets, “Die Lernwerkstatt an der Universität Bielefeld: Ein gemeinsamer Ort, ein Ort für gemeinsames Lernen,” in Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (Un-)vollständiges Kompendium., U. Stadler-Altmann, F. Hermann, P. Kihm, and A. Schulte-Buskase, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025, pp. 161–176.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58824 |

J. Schwede, D. Heisler, and C. Harteis, “Integrating Practice-Based Learning into Formal Education: Stakeholder Perspectives on the Challenges of Learning Location Cooperation (LLC) in Germany’s Dual VET System,” Social Sciences, vol. 14, no. 3, p. 117, 2025, doi: https://doi.org/10.3390/socsci14030117.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58869
J. Meier and S. Meusel, “Zusammenhänge zwischen dem Rollenverständnis angehender Lehrpersonen und ihren Einstellungen zu Mehrsprachigkeit,” presented at the 38. Jahrestagung der InklusionsforscherInnen 2025, Universität zu Köln, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58935 |

J. Wehde, “Evaluation eines Lehrmoduls zur Stärkung der Demokratiebildungskompetenz von Lehramtsstudierenden,” die hochschullehre, vol. 11, no. 15, pp. 184–201, 2025, doi: 10.3278/HSL2457W.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59226
B. Herzig, “Künstliche Intelligenz und professionsbezogene Aufgaben von Lehrkräften,” SchulVerwaltung, no. 1/25, pp. 18–20, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58713
J. R. Schulze, E. Blumberg, and F. Hellmich, “Effects of a cooperation training on inclusion-related self-concepts of pre-service teachers. Poster Presentation. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58712
G. Görel, K. Franzen, and F. Hellmich, “Differences in pre-service teachers’ self-efficacy beliefs and willingness for inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714
N. Finke, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Feedback as a predictor of primary school students’ motivation and mathematical competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710
M. Knickenberg, F. K. Hoya, and F. Hellmich, “Effects of parental feedback on children’s perceived feedback, motivation and achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715
M. F. Löper and F. Hellmich, “The role of teacher behaviour in students’ attitudes and support towards peers with disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711
P. Finke, J. R. Schulze, and F. Hellmich, “Teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes concerning inclusive education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future’ (accepted),” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59251
P. Finke, J. R. Schulze, and F. Hellmich, “Exploring primary school teachers’ and special education teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education: A qualitative study. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (accepted),” 2025.
LibreCat