51 Publications

Mark all

[51]
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat | DOI
 
[50]
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Framing Goals of Mathematics Support Measures
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, N. Schaper, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023, pp. 91–117.
LibreCat | DOI
 
[49]
2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, eds., Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat | DOI
 
[48]
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik 114 (2023) 8–12.
LibreCat
 
[47]
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 53 (2022) 1133–1152.
LibreCat | DOI
 
[46]
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 | OA
Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse
R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper, eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[45]
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation
M. Liebendörfer, A. Profeta, S. Krämer, S. Schlüter, S. Becher, R. Biehler, T. Mai, A. Schmitz, in: 2022.
LibreCat | Files available
 
[44]
2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath
M. Schürmann, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, Dokumentation Der Erhebungsinstrumente Des Projekts WiGeMath, LibreCat University, 2022.
LibreCat | DOI
 
[43]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 3–31.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[42]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 | OA
Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[41]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 | OA
Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[40]
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres
M. Schürmann, A. Panse, Z. Shaikh, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, J. Hilgert, International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education 8 (2021) 94–120.
LibreCat | DOI
 
[39]
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Sigma Newsletter 22 (2021) 5–6.
LibreCat
 
[38]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Mathematics learning support centres in Germany—an overview
M. Schürmann, L. Gildehaus, M. Liebendörfer, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, C. Kuklinski, E. Lankeit, Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA 40 (2020) 99–113.
LibreCat | DOI
 
[37]
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35913
The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020.
LibreCat
 
[36]
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Y. Fleischmann, S. Krämer, L. Ostsieker, S. Schlüter, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM, Münster, 2020.
LibreCat | DOI
 
[35]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
M. Liebendörfer, R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, Journal für Mathematik-Didaktik (2020).
LibreCat | DOI
 
[34]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Dghd-Newsletter 4/2020 (2020) 24–26.
LibreCat
 
[33]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
M. Schürmann, N. Schaper, M. Liebendörfer, R. Biehler, E. Lankeit, R. Hochmuth, J. Ruge, C. Kuklinski, Dghd-Newsletter 01/2020 (2020) 25–29.
LibreCat
 
[32]
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students
C. Kuklinski, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, E. Lankeit, E. Leis, M. Schürmann, in: Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
 
[31]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8573
Psychologische Grundbedürfnisse im frühen Mathematikstudium
M. Liebendörfer, in: F. Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 1171–1174.
LibreCat
 
[30]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8574
Auswirkungen von innovativen Vorlesungen für Lehramtsstudierende in der Studieneingangsphase
M. Liebendörfer, C. Kuklinski, R. Hochmuth, in: F. Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 1175–1178.
LibreCat
 
[29]
2018 | Book | LibreCat-ID: 8576
Motivationsentwicklung im Mathematikstudium
M. Liebendörfer, Motivationsentwicklung Im Mathematikstudium, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2018.
LibreCat | DOI
 
[28]
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 | OA
Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving
C. Kuklinski, E. Leis, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, S. Neuhaus, N. Schaper, M. Schürmann, in: V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, N.M. Hogstad (Eds.), Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), INDRUM Network, University of Agder, Kristiansand, Norway, 2018, pp. 527–536.
LibreCat | Download (ext.)
 
[27]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, C. Kuklinski, E. Lankeit, E. Leis, M. Liebendörfer, M. Schürmann, in: A. Hanft, F. Bischoff, S. Kretschmer (Eds.), 3. Auswertungsworkshop Der Begleitforschung. Dokumentation Der Projektbeiträge., Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
 
[26]
2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Kuklinski, E. Lankeit, E. Leis, M. Liebendörfer, M. Schürmann, Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathmatikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A Der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B Und C Der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018, Hannover, 2018.
LibreCat | DOI
 
[25]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8572
CAS in der Hochschullehre - Ein Blick in die Praxis
A. Frühbis-Krüger, G. Kemper, W. Koepf, M. Liebendörfer, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 83–84.
LibreCat
 
[24]
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 8571
Minisymposium CAS in der Hochschullehre - ein Blick in die Praxis
A. Frühbis-Krüger, M. Liebendörfer, Computeralgebra-Rundbrief (2018).
LibreCat
 
[23]
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8559
Perceived Competence and Incompetence in the First Year of Mathematics Studies: Forms and Situations
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück (Eds.), Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline - Conference Proceedings, Universität Kassel, Kassel, 2017, pp. 286–293.
LibreCat
 
[22]
2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 8564 LibreCat | DOI
 
[21]
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8570
A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Kuklinski, S. Khellaf, C. Colberg, M. Schürmann, L. Rothe, in: T. Dooley, G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017), DCU Institute of Education & ERME, Dublin, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
 
[20]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8555
Mathe – nein danke? Interesse, Beliefs und Lernstrategien im Mathematikstudium bei Grundschullehramtsstudierenden mit Pflichtfach
J. Kolter, M. Liebendörfer, S. Schukajlow, in: A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück (Eds.), Lehren Und Lernen von Mathematik in Der Studieneingangsphase, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2016, pp. 567–583.
LibreCat
 
[19]
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8560
Research in University Mathematics Education: The khdm
R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück, R. Göller, A. Hoppenbrock, M. Liebendörfer, J. Püschl, EMS Newsletter 12 (2016) 49–50.
LibreCat | DOI
 
[18]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8565
Abschreiben - ein Problem in mathematischen Lehrveranstaltungen?
M. Liebendörfer, R. Göller, in: W. Paravicini, J. Schnieder (Eds.), Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2014 Beiträge Zum Gleichnamigen Symposium Am 7. & 8. November 2014 an Der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster, 2016, pp. 119–141.
LibreCat
 
[17]
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8566
Eine alternative Einstiegsvorlesung in die Fachmathematik – Konzept und Auswirkungen
R. Göller, M. Liebendörfer, in: G. für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster, 2016, pp. 321–324.
LibreCat | DOI
 
[16]
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8567
Abschreiben von Übungsaufgaben in traditionellen und innovativen Mathematikvorlesungen
M. Liebendörfer, R. Göller, Mitteilungen Der Deutschen Mathematiker-Vereinigung 24 (2016) 230–233.
LibreCat
 
[15]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8558
Projekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
C. Colberg, M. Schürmann, R. Biehler, R.K. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, in: A. Hanft, F. Bischoff, B. Prang (Eds.), Working Paper Studieneingangsphase Perspektiven Aus Der Begleitforschung Zum Qualitätspakt Lehre, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, 2016, pp. 19–22.
LibreCat
 
[14]
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8562
Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, M. Schürmann, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Heidelberg, 2016, pp. 213–216.
LibreCat | DOI
 
[13]
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8563
Perceived Autonomy in the First Semester of Mathematics Studies
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: K. Krainer, N. Vondrová (Eds.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME, Prague, 2015.
LibreCat
 
[12]
2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 8568
Initiative Bottom-Up-Nachtreffen zum Doktorandenkolloquium der GDM
E.A. Braun, M. Liebendörfer, S. Schorcht, Mitteilungen Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik 41 (2015) 60–61.
LibreCat
 
[11]
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8550
Mathematik als Werkzeug: Sicht- und Arbeitsweisen von Studierenden am Anfang ihres Mathematikstudiums
M. Liebendörfer, L. Ostsieker, in: T. Wassong, D. Frischemeier, P.R. Fischer, R. Hochmuth, P. Bender (Eds.), Mit Werkzeugen Mathematik Und Stochastik Lernen – Using Tools for Learning Mathematics and Statistics, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2014, pp. 453–462.
LibreCat
 
[10]
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8554
The Mathematical Beliefs and Interest Development of Pre-Service Primary Teachers
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, J. Kolter, S. Schukajlow, in: C. Nicol, S. Oesterle, P. Liljedahl, D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education an the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, PME, Vancouver, 2014, p. 153.
LibreCat
 
[9]
2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 8557
Self-determination and interest development of first-year mathematics students
M. Liebendörfer, Oberwolfach Reports 11 (2014) 3132–3135.
LibreCat
 
[8]
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8561
Vorstellung eines Fragebogens zur Erfassung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, S. Schreiber, R. Göller, J. Kolter, R. Biehler, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, in: J. Roth, J. Ames (Eds.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2014, WTM-Verlag, Münster, 2014, pp. 739–742.
LibreCat
 
[7]
2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8547
Instrumentenentwicklung zur Messung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen
R. Göller, J. Kortemeyer, M. Liebendörfer, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Krämer, L. Ostsieker, S. Schreiber, in: G. Greefrath (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2013: Vorträge Auf Der 47. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2013, pp. 360–363.
LibreCat
 
[6]
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8549
Mathe – nein danke? Interesse im und am Mathematikstudium bei Grundschullehramtsstudierenden mit Pflichtfach
J. Kolter, M. Liebendörfer, in: Mathematik Im Übergang Schule / Hochschule Und Im Ersten Studienjahr, Kassel, 2013, pp. 101–102.
LibreCat
 
[5]
2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8551
Interest and Self-Determination in the Transition to Studying Mathematics
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: A. Lindmeier, A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel, 2013, p. 240.
LibreCat
 
[4]
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8553
Interest in Mathematics and the First Steps at the University
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: B. Ubuz, Ç. Haser, M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the 8th {Conference} of European Research in Mathematics Education, Middle East Technical University, Ankara, 2013, pp. 2386–2395.
LibreCat
 
[3]
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8548
Mathematikinteresse im 1. Studiensemester
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2012 : Vorträge Auf Der 46. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2012, pp. 545–548.
LibreCat
 
[2]
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8552
Training of student teaching assistants and e-learning via math-bridge – Two projects at the German Centre for Higher Mathematics Education
R. Biehler, A. Hoppenbrock, J. Klemm, M. Liebendörfer, T. Wassong, in: CETL-MSOR Conference 2011, 2012.
LibreCat
 
[1]
2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 8556
The Cox ring of the space of complete rank two collineations
J. Hausen, M. Liebendörfer, Mathematische Nachrichten 285 (2012) 974–980.
LibreCat | DOI
 

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Default

Export / Embed

51 Publications

Mark all

[51]
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat | DOI
 
[50]
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Framing Goals of Mathematics Support Measures
M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Schürmann, R. Biehler, N. Schaper, in: Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023, pp. 91–117.
LibreCat | DOI
 
[49]
2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education
R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, C. Winsløw, eds., Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, Cham, 2023.
LibreCat | DOI
 
[48]
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik 114 (2023) 8–12.
LibreCat
 
[47]
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 53 (2022) 1133–1152.
LibreCat | DOI
 
[46]
2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 | OA
Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse
R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper, eds., Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[45]
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation
M. Liebendörfer, A. Profeta, S. Krämer, S. Schlüter, S. Becher, R. Biehler, T. Mai, A. Schmitz, in: 2022.
LibreCat | Files available
 
[44]
2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath
M. Schürmann, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, Dokumentation Der Erhebungsinstrumente Des Projekts WiGeMath, LibreCat University, 2022.
LibreCat | DOI
 
[43]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 3–31.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[42]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 | OA
Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, M. Schürmann, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 33–65.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[41]
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 | OA
Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen
M. Schürmann, M. Liebendörfer, C. Büdenbender-Kuklinski, E. Lankeit, J. Ruge, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, in: R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse, Springer, Berlin, Heidelberg, 2022, pp. 67–113.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 
[40]
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35702
Consultation Phases in Mathematics Learning and Support Centres
M. Schürmann, A. Panse, Z. Shaikh, R. Biehler, N. Schaper, M. Liebendörfer, J. Hilgert, International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education 8 (2021) 94–120.
LibreCat | DOI
 
[39]
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24786
Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Sigma Newsletter 22 (2021) 5–6.
LibreCat
 
[38]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Mathematics learning support centres in Germany—an overview
M. Schürmann, L. Gildehaus, M. Liebendörfer, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, C. Kuklinski, E. Lankeit, Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA 40 (2020) 99–113.
LibreCat | DOI
 
[37]
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35913
The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
M. Liebendörfer, R. Göller, L. Gildehaus, J. Kortemeyer, R. Biehler, R. Hochmuth, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020.
LibreCat
 
[36]
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Y. Fleischmann, S. Krämer, L. Ostsieker, S. Schlüter, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM, Münster, 2020.
LibreCat | DOI
 
[35]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
M. Liebendörfer, R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, Journal für Mathematik-Didaktik (2020).
LibreCat | DOI
 
[34]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Dghd-Newsletter 4/2020 (2020) 24–26.
LibreCat
 
[33]
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
M. Schürmann, N. Schaper, M. Liebendörfer, R. Biehler, E. Lankeit, R. Hochmuth, J. Ruge, C. Kuklinski, Dghd-Newsletter 01/2020 (2020) 25–29.
LibreCat
 
[32]
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16966
Features of innovative lectures that distinguish them from traditional lectures and their evaluation by attending students
C. Kuklinski, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, E. Lankeit, E. Leis, M. Schürmann, in: Proceedings of {CERME} 11, Utrecht, 2019.
LibreCat
 
[31]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8573
Psychologische Grundbedürfnisse im frühen Mathematikstudium
M. Liebendörfer, in: F. Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 1171–1174.
LibreCat
 
[30]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8574
Auswirkungen von innovativen Vorlesungen für Lehramtsstudierende in der Studieneingangsphase
M. Liebendörfer, C. Kuklinski, R. Hochmuth, in: F. Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 1175–1178.
LibreCat
 
[29]
2018 | Book | LibreCat-ID: 8576
Motivationsentwicklung im Mathematikstudium
M. Liebendörfer, Motivationsentwicklung Im Mathematikstudium, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2018.
LibreCat | DOI
 
[28]
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8575 | OA
Evaluating Innovative Measures in University Mathematics – The Case of Affective Outcomes in a Lecture focused on Problem-Solving
C. Kuklinski, E. Leis, M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, S. Neuhaus, N. Schaper, M. Schürmann, in: V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, S. Goodchild, N.M. Hogstad (Eds.), Proceedings of the Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2018, 5-7 April 2018), INDRUM Network, University of Agder, Kristiansand, Norway, 2018, pp. 527–536.
LibreCat | Download (ext.)
 
[27]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8569
Verbundprojekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, C. Kuklinski, E. Lankeit, E. Leis, M. Liebendörfer, M. Schürmann, in: A. Hanft, F. Bischoff, S. Kretschmer (Eds.), 3. Auswertungsworkshop Der Begleitforschung. Dokumentation Der Projektbeiträge., Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, 2018, pp. 32–41.
LibreCat
 
[26]
2018 | Report | LibreCat-ID: 16967
Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathmatikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B und C der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018
R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Kuklinski, E. Lankeit, E. Leis, M. Liebendörfer, M. Schürmann, Wirkung Und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen Für Mathmatikbezogenes Lernen in Der Studieneingangsphase : Schlussbericht: Teilprojekt A Der Leibniz Universität Hannover, Teilprojekte B Und C Der Universität Paderborn: Berichtszeitraum: 01.03.2015-31.08.2018, Hannover, 2018.
LibreCat | DOI
 
[25]
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8572
CAS in der Hochschullehre - Ein Blick in die Praxis
A. Frühbis-Krüger, G. Kemper, W. Koepf, M. Liebendörfer, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2018, WTM-Verlag, Münster, 2018, pp. 83–84.
LibreCat
 
[24]
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 8571
Minisymposium CAS in der Hochschullehre - ein Blick in die Praxis
A. Frühbis-Krüger, M. Liebendörfer, Computeralgebra-Rundbrief (2018).
LibreCat
 
[23]
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8559
Perceived Competence and Incompetence in the First Year of Mathematics Studies: Forms and Situations
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück (Eds.), Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline - Conference Proceedings, Universität Kassel, Kassel, 2017, pp. 286–293.
LibreCat
 
[22]
2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 8564 LibreCat | DOI
 
[21]
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8570
A framework for goal dimensions of mathematics learning support in universities
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, R. Biehler, N. Schaper, C. Kuklinski, S. Khellaf, C. Colberg, M. Schürmann, L. Rothe, in: T. Dooley, G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1 – 5, 2017), DCU Institute of Education & ERME, Dublin, 2017, pp. 2177–2184.
LibreCat
 
[20]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8555
Mathe – nein danke? Interesse, Beliefs und Lernstrategien im Mathematikstudium bei Grundschullehramtsstudierenden mit Pflichtfach
J. Kolter, M. Liebendörfer, S. Schukajlow, in: A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück (Eds.), Lehren Und Lernen von Mathematik in Der Studieneingangsphase, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2016, pp. 567–583.
LibreCat
 
[19]
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8560
Research in University Mathematics Education: The khdm
R. Biehler, R. Hochmuth, H.-G. Rück, R. Göller, A. Hoppenbrock, M. Liebendörfer, J. Püschl, EMS Newsletter 12 (2016) 49–50.
LibreCat | DOI
 
[18]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8565
Abschreiben - ein Problem in mathematischen Lehrveranstaltungen?
M. Liebendörfer, R. Göller, in: W. Paravicini, J. Schnieder (Eds.), Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2014 Beiträge Zum Gleichnamigen Symposium Am 7. & 8. November 2014 an Der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster, 2016, pp. 119–141.
LibreCat
 
[17]
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8566
Eine alternative Einstiegsvorlesung in die Fachmathematik – Konzept und Auswirkungen
R. Göller, M. Liebendörfer, in: G. für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster, 2016, pp. 321–324.
LibreCat | DOI
 
[16]
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 8567
Abschreiben von Übungsaufgaben in traditionellen und innovativen Mathematikvorlesungen
M. Liebendörfer, R. Göller, Mitteilungen Der Deutschen Mathematiker-Vereinigung 24 (2016) 230–233.
LibreCat
 
[15]
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8558
Projekt WiGeMath: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
C. Colberg, M. Schürmann, R. Biehler, R.K. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, in: A. Hanft, F. Bischoff, B. Prang (Eds.), Working Paper Studieneingangsphase Perspektiven Aus Der Begleitforschung Zum Qualitätspakt Lehre, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, 2016, pp. 19–22.
LibreCat
 
[14]
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8562
Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
C. Colberg, R. Biehler, R. Hochmuth, N. Schaper, M. Liebendörfer, M. Schürmann, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2016, WTM-Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Heidelberg, 2016, pp. 213–216.
LibreCat | DOI
 
[13]
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8563
Perceived Autonomy in the First Semester of Mathematics Studies
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: K. Krainer, N. Vondrová (Eds.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME, Prague, 2015.
LibreCat
 
[12]
2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 8568
Initiative Bottom-Up-Nachtreffen zum Doktorandenkolloquium der GDM
E.A. Braun, M. Liebendörfer, S. Schorcht, Mitteilungen Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik 41 (2015) 60–61.
LibreCat
 
[11]
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8550
Mathematik als Werkzeug: Sicht- und Arbeitsweisen von Studierenden am Anfang ihres Mathematikstudiums
M. Liebendörfer, L. Ostsieker, in: T. Wassong, D. Frischemeier, P.R. Fischer, R. Hochmuth, P. Bender (Eds.), Mit Werkzeugen Mathematik Und Stochastik Lernen – Using Tools for Learning Mathematics and Statistics, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2014, pp. 453–462.
LibreCat
 
[10]
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8554
The Mathematical Beliefs and Interest Development of Pre-Service Primary Teachers
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, J. Kolter, S. Schukajlow, in: C. Nicol, S. Oesterle, P. Liljedahl, D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education an the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education, PME, Vancouver, 2014, p. 153.
LibreCat
 
[9]
2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 8557
Self-determination and interest development of first-year mathematics students
M. Liebendörfer, Oberwolfach Reports 11 (2014) 3132–3135.
LibreCat
 
[8]
2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8561
Vorstellung eines Fragebogens zur Erfassung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, S. Schreiber, R. Göller, J. Kolter, R. Biehler, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, in: J. Roth, J. Ames (Eds.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2014, WTM-Verlag, Münster, 2014, pp. 739–742.
LibreCat
 
[7]
2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8547
Instrumentenentwicklung zur Messung von Lernstrategien in mathematikhaltigen Studiengängen
R. Göller, J. Kortemeyer, M. Liebendörfer, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Krämer, L. Ostsieker, S. Schreiber, in: G. Greefrath (Ed.), Beiträge Zum Mathematikunterricht 2013: Vorträge Auf Der 47. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2013, pp. 360–363.
LibreCat
 
[6]
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8549
Mathe – nein danke? Interesse im und am Mathematikstudium bei Grundschullehramtsstudierenden mit Pflichtfach
J. Kolter, M. Liebendörfer, in: Mathematik Im Übergang Schule / Hochschule Und Im Ersten Studienjahr, Kassel, 2013, pp. 101–102.
LibreCat
 
[5]
2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 8551
Interest and Self-Determination in the Transition to Studying Mathematics
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: A. Lindmeier, A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Kiel, 2013, p. 240.
LibreCat
 
[4]
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8553
Interest in Mathematics and the First Steps at the University
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: B. Ubuz, Ç. Haser, M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the 8th {Conference} of European Research in Mathematics Education, Middle East Technical University, Ankara, 2013, pp. 2386–2395.
LibreCat
 
[3]
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8548
Mathematikinteresse im 1. Studiensemester
M. Liebendörfer, R. Hochmuth, in: Beiträge Zum Mathematikunterricht 2012 : Vorträge Auf Der 46. Tagung Für Didaktik Der Mathematik, WTM-Verlag, Münster, 2012, pp. 545–548.
LibreCat
 
[2]
2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 8552
Training of student teaching assistants and e-learning via math-bridge – Two projects at the German Centre for Higher Mathematics Education
R. Biehler, A. Hoppenbrock, J. Klemm, M. Liebendörfer, T. Wassong, in: CETL-MSOR Conference 2011, 2012.
LibreCat
 
[1]
2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 8556
The Cox ring of the space of complete rank two collineations
J. Hausen, M. Liebendörfer, Mathematische Nachrichten 285 (2012) 974–980.
LibreCat | DOI
 

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: Default

Export / Embed