Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
10025 Publications
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59903 |

Frömmel, Lena, and Andreas Münzmay. “Vernetzte Musikquellen des 19. Jahrhunderts. Überlegungen zum Zusammenspiel wissenschaftlicher Editionen mit RISM am Beispiel des Stuttgarter Faust 1832.” In Musikquellen des 19. Jahrhunderts in Deutschland. Herausforderungen und Chancen, edited by Nicole Schwindt, 153–78. Dresden: musiconn.publish, 2025. https://doi.org/10.25366/2025.45.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser, Roel, Tobias Martin Peters, Ingrid Scharlau, and Barbara Hammer. “Trust, Distrust, and Appropriate Reliance in (X)AI: A Conceptual Clarification of User Trust and Survey of Its Empirical Evaluation.” Cognitive Systems Research, 2025. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101357.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59864
Kornbach, Alina, Christina Lammer, and Lena Maria Magdeburg. “Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften.” In Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 3:7–31. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums der Kulturwissenschaften. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag, 2025.
LibreCat
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 |

Porwol, Philip, and Ingrid Scharlau. An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU. OSF, 2025. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/Y6SMX.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 |

Scharlau, Ingrid. Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus). OSF, 2025. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/94A2J.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 |

Paaßen, Benjamin, Suzana Alpsancar, Tobias Matzner, and Ingrid Scharlau. “Healthy Distrust in AI Systems.” ArXiv, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51748
Schulz, Christian. “In Likes We Trust oder die unmögliche Möglichkeit vom Like als Gabe zu sprechen.” In Populäre Artikulationen – Artikulationen des Populären, edited by Günter Koch and André Rottgeri , 215–44. Schriften zur Kultur- und Mediensemiotik . Marburg : Schüren, 2025. https://doi.org/10.15475/skms.2025.1.11.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59982
Schroeder, René, Anne Reh, Susanne Miller, Eva Blumberg, Brigitte Kottmann, Katja Franzen, and Max Thevißen. “Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts (DiPoSa) – Einblicke in ein designbasiertes Entwicklungsprojekt.” In Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung. Band I: Kompetenzbereiche - Fachdidaktik, edited by Katja Beck, Rosa Anna Ferdigg, Dieter Katzenbach, Julia Kett-Hauser, Sophia Laux, and Michael Urban, 209–29. Münster: Waxmann, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59747
Schulz, Christian. “Das Imaginäre der Plattformen: Soziale Medien als Infrastrukturen der Anerkennung.” In Tausend Plattformen: Plattformforschung nach dem Digital Services Act, edited by Jennifer Eickelmann, Thorben Mämecke, Hannah Ruschemeier, and Maximilian Waldmann. Marburg: Büchner Verlag, n.d.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51747
Gruisbourne, Birte de, and Christian Schulz. “A Healing Media System of Care - Cancer Diaries and Social Media.” In Audiovisual Healing and Reparation: Recuperative Affect of Mediation, edited by Özgür Çiçek and Özlem Savaş, 1st ed., 111–24. New York: Routledge, 2025. https://doi.org/10.4324/9781032647425.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59997
Schlieper, Hendrik. “Der spanische Essex.” In G. E. Lessings Hamburgische Dramaturgie. Zwischen ästhetischer Theorie und dramatischer Praxis, edited by Jörg Robert and Jörn Steigerwald, 12:185–205. Poesis. Schriften zu Literatur und den Künsten der Frühmoderne. Paderborn: Brill | Fink, 2025. https://doi.org/10.30965/9783846769447_010.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59998
Schlieper, Hendrik. “Gunst Der Stunde.” Artes 4, no. 1 (2025): 1–23. https://doi.org/10.30965/27727629-20250001.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60003 |

Langer, Svenja. “Die Spur in transdisziplinären Kontexten an den Schnittstellen zwischen Alltags-, Wissens- und Bildräumen.” In Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 3:367–401. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften. Freiburg im Breisgau: Verlag Herder GmbH (wbg Academic), 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59783
Mauro, D.~A., L.~A. Ludovico, H.~H. Aydin, Axel Berndt, and T. Grothe. “Detmold Musical Instrument Timbre Explorer (DmITE): Interactive Visualization of Musical Instruments Radiation Pattern Using IEEE 1599.” In {AM.ICAD: Audio Mostly & ICAD Joint Conf.}. Coimbra, Portugal: ACM, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59782
Kallionpää, M., Axel Berndt, D.~A. Mauro, and D. Dziwis. “Non/Repeat: Three Case Studies of Non-Linear Live-Music Practices.” In {AM.ICAD: Audio Mostly & ICAD Joint Conf.}. Coimbra, Portugal: ACM, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59749
Balke, Stefan, Axel Berndt, and Meinard Müller. “ChoraleBricks: A Modular Multitrack Dataset for Wind Music Research.” Transactions of the International Society for Music Information Retrieval 8, no. 1 (2025): 39–54. https://doi.org/10.5334/tismir.252.
LibreCat
| DOI
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59748
Grothe, T., H.~B. Aydin, D.~A. Mauro, L.~A. Ludovico, and Axel Berndt. “Detmold Interactive Musical Instrument Timbre Explorer (DmITE)—a Web Application for Experiental Learning in Musical Acoustics.” In {DAS/DAGA 2025 – 51st Annual Meeting on Acoustics}. Copenhagen, Denmark, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59751
Berndt, Axel. “Deconstruction – Recombination – Order: Ein Kurzer Werkstattbericht.” In {Forum of the Cultural Research Data Academy: “Music – Media – Cultural Heritage: Intersections between Data, Research and Infrastructure”}. KreativInstitut.OWL, Detmold, Germany, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59750
Mauro, D.~A., and Axel Berndt. “Automatic Rendering of Ramati’s Ludus Musicalis Scores.” In {22nd Sound and Music Computing Conf.\ (SMC 2025), Auditory Landscapes}. Graz, Austria, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60010 |

Fuchs, Christian. “Postface; On the Critique of the Political Economy of Digital Capitalism: The Importance of Manfred Knoche’s Contributions to the Critique of the Political Economy of the Media Today.” In Manfred Knoche: Critique of the Political Economy of the Media: Foundations and Applications. London: University of Westminster Press, 2025. https://doi.org/10.16997/book79.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60018
Grauthoff, Fabian, and Maximilian Kreter. “‘I WON THIS ELECTION, BY A LOT!’: Fake News und die Frage nach Wahrheit. Donald Trump durch die Linsen von Arendt und Rüsen.” In Speak Up! Einblicke in das ostbelgische Innovationslabor zum Umgang mit Fake News und Hate Speech, edited by Sabrina Kirschner and Tomke Lask. Bielefeld: transcript, n.d.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 60027
Hellmich, Frank, Fabian Karl Hoya, Jan Roland Schulze, and Eva Blumberg. “Team-Teaching Angehender Lehrkräfte Und Kompetenzen von Kindern Im Inklusiven Naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag Auf Der Tagung Der Kommission „Grundschulforschung Und Pädagogik Der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung Ohne Grenzen Denken. Visionen Der Grundschulbildung Im Europäischen Raum" (Angenommen).” Feldkirch, Österreich: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 60028
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “Einstellungen Und Prosoziales Verhalten von Grundschulkindern Gegenüber Peers Mit Emotional-Sozialem Förderbedarf Im Inklusiven Unterricht. Vortrag Auf Der Tagung Der Kommission „Grundschulforschung Und Pädagogik Der Primarstufe“, Sektion Schulpädagogik, Deutsche Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: „Bildung Ohne Grenzen Denken. Visionen Der Grundschulbildung Im Europäischen Raum" (Angenommen).” Feldkirch, Österreich: Pädagogische Hochschule Vorarlberg, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58555
Berndt, Axel. “Deconstruction – Recombination – Order: Ein Kurzer Werkstattbericht.” In {Forum of the Cultural Research Data Academy: “Music – Media – Cultural Heritage: Intersections between Data, Research and Infrastructure”}. KreativInstitut.OWL, Detmold, Germany, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60034
Tumat, Antje. “Künstlerische Zusammenarbeit zwischen Ehekonvention und Sublimation. Hans Werner Henzes Bühnenschaffen mit Ingeborg Bachmann, W.H. Auden und Chester Kallman.” In (Wahl-)Verwandtschaften.Gemeinschaftliches kulturelles Handeln, edited by Maren Bagge, CHristine Fornoff-Petrowski, Anna Ricke, and Susanne Rode-Breymann, 21:209–24. Musik - Kultur - Gender. Köln: Böhlau, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters, Tobias Martin, and Ingrid Scharlau. “Interacting with Fallible AI: Is Distrust Helpful When Receiving AI Misclassifications?” Frontiers in Psychology 16 (2025). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1574809.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Review | LibreCat-ID: 60073
Elit, Stefan. “Clara Fischer, Experimentierfeld Versepos (1918‒1933). Mit Studien zu Thomas Mann und Alfred Döblin. Wallstein, Göttingen 2024.” Arbitrium. München: de Gruyter, n.d. https://doi.org/10.1515/arb-2025-0045.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60084
Garske, Volker. “Schattenprinzip Und Klimawandel - Entwicklungschancen Für Lehrende Und Lernende Im Kontext Des Ökologischen Lernens .” In Wissenschaft Aus Leidenschaft. Persönliche, Biografische, Wissenschaftliche Aspekte. FS Cyprian Rogowski Zum 70. Geburtstag, edited by Egon Spiegel , Annette M. Stroß, Andrea Lehner-Hartmann, and Janusz Marianski, 399–410. Berlin: LIT, 2025.
LibreCat
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59916
Garske, Volker, ed. Die Bergpredigt (Mt 5,1-7,29). Interpretationen - Unterrichtsmodell. Braunschweig: Westermann / Schöningh, 2025.
LibreCat
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59050
Garske, Volker. „… Und Voll Wurde Die Erde von Ḥāmās“ (Gen 6,11) – Biblische Schöpfungserzählungen Im Kontext von Krieg Und Gewalt. https:/reli-ethik-blog.de/ (15.01.2025): Klett, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60098
Niesing, Eric, Margarita Knickenberg, Julia Gorges, and Carmen Zurbriggen. “Wie Schützt Man Das Akademische Fähigkeitsselbstkonzept Im Inklusiven Unterricht? Die Rolle Des BFLPE, Der Individualisierung Im Unterricht Und Des Individuellen Vergleichstargets,” 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60099 |

Dübbert, Alexander. “WIDERSPRECHEN in der Wikipedia zur Aushandlung des Begriffs der Nachhaltigkeit: Eine sprachreflexive, kommunikative Praktik.” Research on Language 2, no. 1 (2025): 56–72. https://doi.org/10.26204/KLUEDO/9044.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60113 |

Endberg, Manuela, Gabriele Bellenberg, Johanna Schulze-Uludasdemir, and Birgit Eickelmann. “Lehrkräftebildung in NRW: bildungsgerecht, digital, ko-konstruktiv. Ein standortübergreifendes bildungswissenschaftliches Seminarkonzept auf der Basis eines MOOCs .” In Bildungsforschung und Bildungspraxis in der Metropole Ruhr. Schule und Lehrkräftebildung gemeinsam im regionalen Kontext entwickeln , edited by Isabell van Ackeren-Mindl, Kerstin Göbel, and Mathias Rohpohl, 291–99. Münster: Waxmann, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56142 |

Schulze-Uludasdemir, Johanna, and Jan Niemann. “„Wir [haben] uns da auf eine Form eingegroovt…“ – Gestaltung einer Community of Practice zur Begegnung digitaler Transformationsprozesse in der Lehrkräftebildung. In Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften (Band 2).” In Data - Culture - Society. Komplexe Transformationen verstehen und gestalten, edited by V. Uppenkamp and M. Vösgen-Nordloh, 127–54. Darmstadt: Verlag wbg, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Review | LibreCat-ID: 60112 |

Huybrechts, Yves. “Theodor Baums: Luxemburg und das Reichskammergericht: Die Lösung des Herzogtums aus dem Heiligen Römischen Reich und ihre Folgen für die Gerichtszuständigkeit bei grenzüberschreitenden Konflikten (Quellen und Forschungen zur Höchsten Gerichtsbarkeit im Alten Reich 81), (Böhlau: Wien-Köln 2024, 143).” BMGN — Low Countries Historical Review, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59881 |

Lehberger, Regine. “Transdisziplinäre Aspekte bei der Gestaltung von Lernräumen in einer Kultur der Digitalität.” In Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 3:291–309. Interdisziplinäre Studien des Paderborner Graduiertenzentrums für Kulturwissenschaften. Freiburg im Breisgau: Herder, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60138
Schroeter-Wittke, Harald, Beate Flath, and Christoph Jacke. “Den Schein Werfen / Wahren. Transdisziplinaritäten Und Popkulturforschungen. Ein Übersetzungsraum Als Partitur.” In Transdisziplinäre Räume in Den Kulturwissenschaften, edited by Alina Kornbach, Christina Lammer, and Lena Magdeburg, 3:211–54. GKW, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60139
Schroeter-Wittke, Harald, Sabrina Lausen, Richard Janus, and Martin Dröge. “Einleitung.” In Von Transzendenz Zum Transhumanismus. Deutungskulturen von (Un)Heilsgeschichte Im 19. Und 20. Jahrhundert, edited by Sabrina Lausen, Martin Dröge, and Richard Janus, 1–16, 2025.
LibreCat
2025 | Special Issue | LibreCat-ID: 55091 |

Hagengruber, Ruth Edith, Jil Muller, Felix Grewe, and GENDER Journal, eds. GENDER: Zeitschrift, Geschlecht, Kultur Und Gesellschaft - Frauen in Der Geschichte Der Philosophie. GENDER: Zeitschrift, Geschlecht, Kultur Und Gesellschaft - Frauen in Der Geschichte Der Philosophie. Vol. 25. Barbara Budrich Verlag, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Review | LibreCat-ID: 58354
Elit, Stefan. “[Rezension zu:] Kai Kauffmann: Klopstock! Eine Biographie, Göttingen: Wallstein 2024.” Zeitschrift für deutsche Philologie. Berlin: ESV, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60144
Depenbusch, Sarah. “VR-Based Avatar Videos as an Effective Tool for Process Training in the Context of Digitalization?” Frontiers in Computer Science 7, no. 1553441 (2025). https://doi.org/10.3389/fcomp.2025.1553441.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58531
Drossel, Kerstin, Jan Niemann, Anna Oldak, and Birgit Eickelmann. “Basisdimensionen der Unterrichtsqualität im Kontext des Erwerbs digitaler Kompetenzen an resilienten Schulen.” Zeitschrift für Bildungsforschung, 2025. https://doi.org/10.1007/s35834-024-00468-z.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60172 |

Mildorf, Jarmila. “Telling Oneself through Someone Else’s Life: Jeannette Walls’s Half Broke Horses.” Partial Answers 23, no. 2 (2025): 293–308. https://doi.org/10.1353/pan.2025.a961659.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60171 |

Fonioková, Zuzana, and Jarmila Mildorf. “Performing Selves in the 21st Century: Introduction.” Partial Answers 23, no. 2 (2025): 191–201. https://doi.org/10.1353/pan.2025.a961654.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Special Issue | LibreCat-ID: 60170 |

Fonioková, Zuzana, and Jarmila Mildorf, eds. Performing Selves in the 21st Century. Partial Answers. Vol. 23. Johns Hopkins, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48274
Foerster, Anne. “Freudig in Die Schlacht - Emotionen Als Codes Für Die Recta Intentio Im Gerechten Krieg (8.- 10. Jahrhundert).” In Emotionen Im Krieg - Krieg Der Emotionen, edited by Franziska Quaas and Theresia Raum. Hamburger Studien Zu Gesellschaften Und Kulturen Der Vormoderne. Stuttgart, erscheint Frühjahr 2025: Franz Steiner Verlag, n.d.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57405
Huybrechts, Yves. “De Dinantstraat oftewel Beierenstraat, relict van een ‘vreemde’ heerser in de Spaanse Nederlanden.” In Brusselse toponymie van het verleden en de toekomst, edited by Chantal Kesteloot, Iadine Degryse, and Benjamin Wayens, n.d.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57744
Büttner, Denise. “Wie Deutschunterricht Zum ‚monolingualen Normraum Der Fähigen‘ Wird - Ein Blick Auf Sprachbezogene Subjektivierung Im Medium Der Unterrichtlichen Sache.” In Subjektivierungstheoretische Fachunterrichtsforschung – Erziehungswissenschaft Und Fachdidaktiken Im Gespräch, edited by Nele Kuhlmann, Kerstin Rabenstein, and Hanna Roose, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
Knickenberg, Margarita, Fabian Hoya, and Frank Hellmich. “Wahrnehmung Und Effekte Elterlichen Feedbacks Auf Die Lesemotivation Und -Leistung von Grundschulkindern. Vortrag Im Rahmen Des Symposiums „Lernen Durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern Und Schüler:Innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) Auf Der 12. Tagung Der Gesellschaft Für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung Als Schlüssel Für Gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge Aus Der Bildungsforschung“.” Mannheim: Universität Mannheim, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56336
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “ Determinanten Für Prosoziales Verhalten Und Einstellungen von Grundschulkindern Gegenüber Peers Mit Emotional-Sozialem Förderbedarf. Vortrag Auf Der 12. Tagung Der Gesellschaft Für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung Als Schlüssel Für Gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge Aus Der Bildungsforschung“.” Mannheim: Universität Mannheim, 2025.
LibreCat
2025 | Book | LibreCat-ID: 57850
Schneider, Tamara, and Julia Weber. Meine Schwangerschaft - so individuell wie ich! , 2025.
LibreCat
2025 | Book | LibreCat-ID: 54106
Heise, Tillmann. Das ‚andere‘ Europa der Schriftsteller. Ideen, Netzwerke und Schreibweisen des antiliberalen Europa-Diskurses in Deutschland und Österreich (1918–1934) . Vol. 166. Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur. Berlin/Boston: DeGruyter, 2025. https://doi.org/10.1515/9783111525938.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58114 |

Fuchs, Christian. “Antonio Negri, Spinoza, Marx, and Digital Capitalism. .” Philosophy and Social Criticism, 2025. https://doi.org/10.1177/01914537241308108 .
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 56667
Drechsler, Stephan, and Christian Harteis. “A Systematic Review of Learning Opportunities within the Crowdworkers’ Workplace.” Journal of Education and Learning 14, no. 2 (2025).
LibreCat
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58537
Paul, Jürgen, Irene Schneider, Stephan Kokew, Jamal Malik, Fritz Schulze, Sebastian Günther, Paula Schrode, et al. Islam II. Edited by Georges Tamer, Peter Antes, Manfred Hutter, Jörg Rüpke, and Bettina Schmidt. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH, 2025. https://doi.org/10.17433/978-3-17-034023-7.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58115
Elit, Stefan. “„Alles was gut ist“ – Jan Wagners lyrische Speisen (mit Getränken).” In Was im Gedicht geschieht: Jan Wagner. Paderborn Wintersemester 2023/2024, edited by Stefan Elit and Norbert Otto Eke, 42:89–105. Paderborner Gastdozentur für Schriftstellerinnen und Schriftsteller. Bielefeld: Aisthesis, 2025.
LibreCat
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 58362
Elit, Stefan, and Norbert Otto Eke, eds. Was im Gedicht geschieht: Jan Wagner. Paderborn Wintersemester 2023/2024. Vol. 43. Paderborner Gastdozentur für Schriftstellerinnen und Schriftsteller . Bielefeld : Aisthesis, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58797
Ellersiek, Annchristin, Brigitte Kottmann, Henning Möbius, Franziska Timmermanns, and Jule Wapelhorst. “Die LIFT: Lernwerkstatt Inklusion und individuelle Förderung am Technologiepark der Universität Paderborn.” In Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., edited by Ulrike Stadler-Altmann, Franziska Hermann, Pacal Kihm, and Alina Schulte-Buskase, 474–86. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58796
Kottmann, Brigitte, and Mona Stets. “Die Lernwerkstatt an der Universität Bielefeld: Ein gemeinsamer Ort, ein Ort für gemeinsames Lernen.” In Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (Un-)vollständiges Kompendium., edited by Ulrike Stadler-Altmann, Franziska Hermann, Pascal Kihm, and Alina Schulte-Buskase, 161–76. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58806
Milkov, Nikolay. “Philosophy’s 25-Years Principle: Philosophy between Intuitive Understanding and Discursive Reasoning.” Journal of Research in Philosophy and History 8, no. 1 (2025): 36–43. https://doi.org/10.22158/jrph.v8n1p36.
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58818
Milkov, Nikolay. “Susan Stebbing and Some Poorly Explored Venues of Analytic Philosophy.” In Susan Stebbing: Analysis, Common Sense, and Public Philosophy, edited by Annalisa Coliva and Luis Doulas, 1st ed. Oxford New Histories of Philosophy. Oxford: Oxford University Press, n.d.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58822
Milkov, Nikolay. “Wisdom’s Wittgenstein.” In Wittgenstein and Other Philosophers: His Influence on Historical and Contemporary Analytic Philosophers, 2 Vol., Volume II, edited by Ali Hossein Khani and Gary Kemp , 1st ed. London: Routledge, n.d.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58821
Milkov, Nikolay. “Stebbing’s Wittgenstein.” In Wittgenstein and Other Philosophers: His Influence on Historical and Contemporary Analytic Philosophers, Vol. II, edited by Ali Hossein Khani and Gary Kemp , 1st ed. London: Routledge, n.d.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58824 |

Schwede, Jana, Dietmar Heisler, and Christian Harteis. “Integrating Practice-Based Learning into Formal Education: Stakeholder Perspectives on the Challenges of Learning Location Cooperation (LLC) in Germany’s Dual VET System.” Social Sciences 14, no. 3 (2025): 117. https://doi.org/10.3390/socsci14030117.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58863 |

Schulte Eickholt, Swen. “Das Gesicht des Weltalls anschauen. Rilkes Ägypten-Reise und der Kulturtourismus.” diMaG 2 (2025). https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-2182.
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 54110
Heise, Tillmann. “Umkämpfte Semantiken des ‚Europäischen‘ in der Weltanschauungsliteratur der Zwischenkriegszeit.” Forum Interdisziplinäre Begriffsgeschichte 13/14, no. 1 (2025): 43–57. https://doi.org/doi.org/10.13151/fib.2025.01.05.
LibreCat
| DOI
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 58869
Meier, Jana, and Sarah Meusel. “Zusammenhänge zwischen dem Rollenverständnis angehender Lehrpersonen und ihren Einstellungen zu Mehrsprachigkeit,” 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58935 |

Wehde, Janis. “Evaluation eines Lehrmoduls zur Stärkung der Demokratiebildungskompetenz von Lehramtsstudierenden.” die hochschullehre 11, no. 15 (2025): 184–201. https://doi.org/10.3278/HSL2457W.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 58938 |

Hälterlein, Jens. “KI außer Kontrolle.” AUSDRUCK - Das IMI-Magazin 23, no. 120 (2025): 25–27.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59079 |

Münzmay, Andreas, Lena Frömmel, Tobias Bachmann, and Antje Tumat, eds. Peter Joseph von Lindpaintner, Ouverture, Entreacte, Chöre und Lieder zu Goethes Faust nach der szenischen Einrichtung von Carl Seydelmann (1832). Online: ZenMEM, 2025.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57910
Sackel, Johanna. “Fisheries and Fishing.” In The Routledge Handbook on the Economic History of Natural Resources , edited by Espen Storli, Madeleine Dungy, and Audrey Gerrard, n.d.
LibreCat
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59137
Kunkel, Sönke , Michael Homberg, Johanna Sackel, Martin Deuerlein, and Jonas Klein, eds. Räume in der Internationale Geschichte. Berlin: De Gruyter, n.d.
LibreCat
2025 | Book Review | LibreCat-ID: 59144 |

Peckhaus, Volker. “Maddy, Penelope, Jouko Väänänen, Philosophical Uses of Categoricity Arguments, Cambridge University Press: Cambridge 2023 (Cambridge Elements).” ZbMATH Open, Zbl. 07771690, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Book Review | LibreCat-ID: 59143
Peckhaus, Volker. “Moon, Stella S., ‘Demarcating Descartes’s Geometry with Clarity and Distinctness’, Synthese 202 (2023), No. 4, Paper No. 124, 29 Pp.” Mathematical Reviews, MR4654178, 2025.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59226
Herzig, Bardo. “Künstliche Intelligenz und professionsbezogene Aufgaben von Lehrkräften.” SchulVerwaltung, no. 1/25 (2025): 18–20.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58713
Schulze, Jan Roland, Eva Blumberg, and Frank Hellmich. “Effects of a Cooperation Training on Inclusion-Related Self-Concepts of Pre-Service Teachers. Poster Presentation. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58712
Görel, Gamze, Katja Franzen, and Frank Hellmich. “Differences in Pre-Service Teachers’ Self-Efficacy Beliefs and Willingness for Inclusive Education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714
Finke, Nils, Margarita Knickenberg, and Frank Hellmich. “Feedback as a Predictor of Primary School Students’ Motivation and Mathematical Competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710
Knickenberg, Margarita, Fabian Karl Hoya, and Frank Hellmich. “Effects of Parental Feedback on Children’s Perceived Feedback, Motivation and Achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58715
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “The Role of Teacher Behaviour in Students’ Attitudes and Support towards Peers with Disabilities. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58711
Finke, Pauline, Jan Roland Schulze, and Frank Hellmich. “Teachers’ Self-Efficacy Beliefs and Attitudes Concerning Inclusive Education. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. ‘Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future’ (Accepted).” Graz: University of Graz, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59251
Finke, Pauline, Jan Roland Schulze, and Frank Hellmich. “Exploring Primary School Teachers’ and Special Education Teachers’ Self-Efficacy Beliefs Concerning Inclusive Education: A Qualitative Study. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (Accepted).” Belgrade: University of Belgrade, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59244
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “ Explanatory Factors for Students’ Attitudes and Their Supportive Behaviour towards Peers with Social and Emotional Disabilities. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (Accepted).” Belgrad: University of Belgrade, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59249
Finke, Nils, Margarita Knickenberg, and Frank Hellmich. “The Role of Teacher Feedback for Primary School Students’ Motivation and Mathematical Competencies. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (Accepted).” Belgrade: BelgradeUniversity of Belgrade, 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59252
Schulze, Jan Roland, and Frank Hellmich. “Pre-Service Teachers’ Professional Self-Concept Development Concerning Team-Teaching in Primary Schools. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (Accepted).” Belgrade: University of Belgrade, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60193 |

Ghaffar, Zishan. “Muhammad as a Prophet of Late Antiquity: The Anti-Apocalyptic Nature of Muhammad’s Prophetic Wisdom .” In Theology of Prophecy in Dialogue: A Jewish-Christian-Muslim Encounter , edited by Zishan Ghaffar and Klaus von Stosch, Volume 4:161–84. Beiträge Zur Koranforschung. Paderborn: Brill Schöningh, 2025. https://doi.org/10.30965/9783657797264_009.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60200
Knickenberg, Margarita, Harry Kullmann, Sergej Wüthrich, Caroline Sahli Lozano, Tim Loreman, Umesh Sharma, Elias Avramidis, Pearl Subban, and Stuart Woodcock. “Teachers’ Collective Efficacy with Regard to Inclusive Practices—Characteristics of a New Scale and Analyses from Canada, Germany and Switzerland.” Frontiers in Psychology 16 (2025). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1530689.
LibreCat
| Files available
| DOI
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 60191 |

Ghaffar, Zishan, and Klaus von Stosch, eds. Theology of Prophecy in Dialogue: A Jewish-Christian-Muslim Encounter . Vol. Volume 4. Beiträge Zur Koranforschung. Paderborn: Brill Schöningh, 2025. https://doi.org/10.30965/9783657797264.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60204
Hagengruber, Ruth, Jil Muller, and Felix Grewe. “Vorwort: Brisante Wahrheiten – Philosophinnen und Denkerinnen und die andere Geschichte der Philosophie und Wissenschaften.” GENDER – Zeitschrift für Geschlecht Kultur und Gesellschaft 17, no. 2–2025 (2025). https://doi.org/10.3224/gender.v17i2.01.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60217
Görel, Gamze, Katja Franzen, and Frank Hellmich. “ Prädiktoren Für Die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Angehenden Lehrkräften Im Zusammenhang Mit Der Gestaltung Inklusiven Unterrichts. (Angenommen).” Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60218
Löper, Marwin Felix, and Frank Hellmich. “Determinants of Primary School Students’ Support and Their Attitudes towards Peers with Social and Emotional Difficulties. (Accepted).” Research on Preschool and Primary Education, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60283
Priesching, Nicole. “Die Christen und das deutsche Wesen? Die Ökumenische Bewegung im Dritten Reich.” Una Sancta 80, no. 2 (2025): 98–108.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60288
Miller, Susanne, Brigitte Kottmann, Anne Reh, and René Schroeder. “Diagnostisches Handeln im inklusionsorientierten Sachunterricht: Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis.” widerstreit sachunterricht 30 (2025). http://dx.doi.org/10.25673/119253.
LibreCat
| DOI
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60306 |

Schoenert, Kathrin, Sabrina Sommer, and Heike M. Buhl. “Impact of Felt Obligation and Perceived Mutual Reciprocity on Support between Mothers and Their Adult Children.” Frontiers in Developmental Psychology 3 (2025). https://doi.org/10.3389/fdpys.2025.1508469.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 60343
Wehde, Janis. “Konzept und Wirkungen eines Lehrmoduls zur demokratischen Erarbeitung von Beurteilungskriterien in bildungswissenschaftlichen Seminaren des Lehramtsstudiums,” 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 54673
Fuchs, Christian. “A New Framework for the Analysis of Media Systems and Media Organisations.” Communication and the Public 10, no. 2 (2025): 125–42. https://doi.org/10.1177/20570473241259195 .
LibreCat
| Files available
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60294
Müller, Inez. “Erzählen von Europa - Fluchtmigration in den Romanen ‘Das Kontingent’, ‘Havarie’ und ‘Gehen, ging, gegangen.’” In Deutsche Griechenland-Diskurse und Griechisch-Deutscher Kulturtransfer, edited by Anastasiatasia Antonopoulou, Michael Hofmann, and Theano Traka, 217–34. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2025.
LibreCat
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 60360
Fuchs, Christian. “What Is Digital Fascism? .” St. Antony’s International Review 20, no. 1 (2025): 26–39.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60370
Hüllweg, Julia, and Alisa Blachut. “Der Deutschtreff (Universität Paderborn).” In Atlas der Hochschullernwerkstätten. Ein (un-)vollständiges Kompendium., edited by Ulrike Stadler-Altmann, Franziska Herrmann, Pascal Kihm, and Alina Schulte-Buskase, 452–461. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2025.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 60342
Wehde, Janis, Bea Bloh, and Martina Homt. “Das Verhältnis zwischen politischer Involviertheit und professioneller Handlungskompetenz zur unterrichtlichen Gestaltung demokratischer Lerngelegenheiten.” In Handlungsorientierung in der Ausbildung von Lehrkräften und pädagogischen Fachkräften - Konzeptionen, Herausforderungen & Forschungsperspektiven, edited by Christoph Vogelsang, Lea Grotegut, Julia Bruns, Josef Riese, and Sabine Fechner. Paderborner Beiträge zur Bildungsforschung und Lehrkräftebildung. Waxmann, n.d.
LibreCat