Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

202 Publications


2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32558 | OA
S. Bonanati and H. M. Buhl, “The digital home learning environment and its relation to children’s ICT self-efficacy,” Learning Environments Research, vol. 25, no. 2, pp. 485–505, 2021, doi: 10.1007/s10984-021-09377-8.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32560 | OA
S. Tagliabue et al., “Latent Congruence Model to Investigate Similarity and Accuracy in Family Members’ Perception: The Challenge of Cross-National and Cross-Informant Measurement (Non)Invariance,” Frontiers in Psychology, vol. 12, Art. no. 672383, 2021, doi: 10.3389/fpsyg.2021.672383.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32561 | OA
C. Hoellger, S. Sommer, and H. M. Buhl, “Intergenerational Value Similarity and Subjective Well-Being,” Journal of Family Issues, Art. no. 0192513X2110544, 2021, doi: 10.1177/0192513x211054470.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32566
C. Hoellger, S. Sommer, and H. M. Buhl, “Zusammenhang zwischen der familiären Lebenssituation und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter,” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 41, no. 4, pp. 432–448, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37413
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Work Characteristics or Workers’ Characteristics? An Input-Process-Output Perspective on Informal Workplace Learning of Blue Collar Workers.,” Vocations and Learning, vol. 14, no. 2, pp. 285–326, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 39824
A. Seifert and C. Caruso, “Bildungswissenschaftliches Wissen und Kompetenzselbsteinschätzungen unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen. Ergebnisse der Befragung angehender Lehrkräfte im Praktikum.,” PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung., vol. 3, no. 1, pp. 173–187, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40299
T. Rogge and A. Seifert, “„Allgemein hat sich die psychische Gesundheit vieler Schüler verschlechtert…” – Belastungserleben als Herausforderung von Abiturientinnen und Abiturienten im digital vermittelten Distanzunterricht.,” presented at the DigiGebf21, 2021.
LibreCat
 

2021 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40306
C. Watson and A. Seifert, “„Ich weiß die Antwort nicht“ – Ein Mangel an Motivation oder ein Mangel an Wissen?,” presented at the PAEPSY 2021, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37411
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “The Hen-Egg-Problem of Informal Workplace Learning & Work Design: The Mediating Role of Job Crafting.,” Academy of Management Prodeedings, vol. 2021, no. 1, 2021.
LibreCat
 

2021 | Book | LibreCat-ID: 32464
H. M. Buhl, S. Bonanati, and B. Eickelmann, Schule in der digitalen Welt. Göttingen: Hogrefe, 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 32562 | OA
S. Bonanati, N. Gruchel, R. Kurock, and H. M. Buhl, “Teilhabe von Eltern an schulischem Lernen mit Family-Literacy-Programmen. Langzeiteffekte von „LIFE – Lesen in Familie erleben“ auf die elterliche Unterstützung beim Lesenlernen,” Die Deutsche Schule, vol. 113, no. 3, pp. 282–301, 2021, doi: 10.31244/dds.2021.03.04.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32555
I. van Ackeren, H. M. Buhl, B. Eickelmann, M. Heinrich, and G. Wolfswinkler, “Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen,” in Bildung, Schule und Digitalisierung, K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, and D. Schmeinck, Eds. Münster: Waxmann, 2020, pp. 321–326.
LibreCat
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32559 | OA
C. Hoellger, S. Sommer, I. Albert, and H. M. Buhl, “Intergenerational Value Similarity in Adulthood,” Journal of Family Issues, vol. 42, no. 6, pp. 1234–1257, 2020, doi: 10.1177/0192513x20943914.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39825
W. Plöger, M. Krepf, D. Scholl, and A. Seifert, “Analytical Competence of Teachers – Assessing the Construct Validity by Means of Mixed Methods and Drawing Consequences for Teacher Education.,” Teacher Education Quaterly, vol. 47, no. 2, pp. 134–157, 2020.
LibreCat
 

2020 | Book | LibreCat-ID: 32463 | OA
S. Bonanati, C. Greiner, N. Gruchel, and H. M. Buhl, Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus. Wiesbaden: Springer, 2020.
LibreCat | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 39836
A. Vogt et al., “Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the ‘Care of the Dying Evaluation’ (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives.,” Health and Quality of Life Outcomes, vol. 18, no. 311, pp. 2–15, 2020.
LibreCat
 

2020 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40310
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions.,” presented at the 9th PDRnet Research Symposium, Antwerpen, 2020.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 28883
I. van Ackeren, H. M. Buhl, B. Eickelmann, M. Heinrich, and G. Wolfswinkler, “Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen,” in Bildung, Schule und Digitalisierung, K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, and D. Schmeinck, Eds. Münster: Waxmann, 2020, pp. 321–326.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32550
H. M. Buhl and S. Sommer, “Intergenerationelle Beziehungen in der Familie,” Psychotherapie im Alter, vol. 16, no. 2, pp. 123–135, 2019, doi: 10.30820/1613-2637-2019-2-123.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32549
C. Bohndick, C. Menne, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Feedback in internet-based self-assessments and its effects on acceptance and motivation,” Journal of Further and Higher Education, vol. 44, no. 6, pp. 717–728, 2019, doi: 10.1080/0309877x.2019.1596233.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32548
J. Hilkenmeier, S. Wiescholek, and H. M. Buhl, “Bedingungen elterlichen Unterstützungsverhaltens beim Lesen im Grundschulalter. Eine Untersuchung relevanter Prozessmerkmale,” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 39, no. 1, pp. 24–40, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32551
C. Bohndick, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Anstoß und Unterstützung der professionellen Weiterentwicklung im Lehramtstudium durch weiterentwicklungsorientiertes Online-Self-Assessment,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 12, no. 1, pp. 19–36, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32553
S. Kohlmeyer, H. M. Buhl, S. Bonanati, J. Dannowsky, and C. Bohndick, “Fit für Inklusion - Entwicklung und Validierung einer deutschsprachigen Kurzskala zum Umgang mit Heterogenität,” Empirische Pädagogik, vol. 33, no. 3, pp. 344–361, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32552
J. Hilkenmeier, C. Greiner, and H. M. Buhl, “Das Elterngespräch aus Forschungsperspektive. Strategien zur Förderung elterlichen Engagements,” SCHULE inklusiv, vol. 5, pp. 46–47, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41152
W. Plöger, D. Scholl, C. Schüle, and A. Seifert, “Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – A longitudinal study comparing science and non-science teachers.,” Teaching and Teacher Education, vol. 85, pp. 215–225, 2019, doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.018.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41151
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Informal Workplace Learning: Development and validation of a measure.,” Human Resource Development Quarterly, vol. 30, no. 4, pp. 495–535, 2019.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 20201
A. Grimminger, K. Rohlfing, C. Lüke, U. Liszkowski, and U. Ritterfeld, “Decontextualized talk in caregivers’ input to 12-month-old children during structured interaction.,” Journal of Child Language, pp. 1–17, 2019, doi: 10.1017/S0305000919000710.
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35840
C. Caruso and A. Seifert, “Kompetenzprofile pädagogischen Wissens. Ein Blick auf die Entwicklung Theologistudierender im Praxissemester.,” in Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven, C. Caruso and J. Woppowa, Eds. Paderborn : Universität Paderborn, 2019, pp. 37–51.
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 41153
Z. Teuber, J. Möer, L. Webel, and A. Seifert, “Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext,” Prävention und Gesundheitsförderung, vol. 15, no. 3, pp. 269–274, 2019, doi: 10.1007/s11553-019-00752-1.
LibreCat | DOI
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32543 | OA
A. Frey and H. M. Buhl, “Professionalisierung von Grundschullehrkräften – wissenschaftlich fundiert, praxisorientiert und reflexionsbasiert,” Zeitschrift für Grundschulforschung, vol. 11, no. 2, pp. 199–213, 2018, doi: 10.1007/s42278-018-0026-0.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32542 | OA
S. Sommer and H. M. Buhl, “Intergenerational Transfers: Associations with Adult Children’s Emotional Support of Their Parents,” Journal of Adult Development, vol. 25, no. 4, pp. 286–296, 2018, doi: 10.1007/s10804-018-9296-y.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32544
S. Kohlmeyer and H. M. Buhl, “Ist das denn noch normal? - Normalität und Inklusion in der Lehrerbildung,” in Heterogenität im Klassenzimmer, vol. 9, G. Büttner, H. Mendl, O. Reis, and H. Roose, Eds. Babenhausen, 2018, pp. 116–131.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32541
H. M. Buhl, S. Kohlmeyer, D. Mertens, and C. Bohndick, “Lehramtsnavi: Beratungsorientiertes Self-Assessment im Lehramtsstudium,” in Heterogenität als Chance: Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn, B. Riegraf, D. M. Meister, P. Reinhold, N. Schaper, T. T. Temps, and Universität Paderborn, Eds. Paderborn, 2018, pp. 24–27.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32547 | OA
H. M. Buhl, C. Bohndick, S. Bonanati, C. Greiner, J. Hilkenmeier, and R. Kordts-Freudinger, “Fallbasierte Modulabschlussprüfungen zur Verzahnung von Theorie und Praxis im Master des Lehramtsstudiums,” in Psychologiedidaktik und Evaluation XII, M. Krämer, S. Preiser, and K. Brusdevlins, Eds. Aachen: Shaker, 2018, pp. 351–357.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41162
W. Plöger, D. Scholl, and A. Seifert, “The quasi-experimental attitude of teachers: The development of a questionnaire.,” Journal of Education for Teaching, vol. 44, no. 4, pp. 415–430, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41156
J. König, K. Darge, S. Klemenz, and A. Seifert, “Pädagogisches Wissen von Lehramtsstudierenden im Praxissemester: Ziel schulpraktischen Lernens?,” in Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung., J. König, M. Rothland, and N. Schaper, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41161
W. Plöger, D. Scholl, and A. Seifert, “Bridging the gap between theory and practice – The effective use of videos to assist the acquisition and application of pedagogical knowledge in pre-service teacher education.,” Studies in Educational Evaluation, vol. 58, pp. 197–204, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41159
M. Krepf, D. Scholl, W. Plöger, and A. Seifert, “Pedagogical content knowledge of experts and novices – what knowledge do they activate when analyzing science lessons?,” Journal of Research in Science Teaching, vol. 55, no. 1, pp. 44–67, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41155
H. Gembris, A. Heye, and A. Seifert, “Health problems of orchestral musicians from a life-span perspective: Results of a large scale study. ,” Music & Science, vol. 1, pp. 1–20, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41163
N. Schaper and A. Seifert, “Die Veränderung der Selbstwirksamkeitserwartungen und der Berufswahlsicherheit im Praxissemester. Empirische Befunde zur Bedeutung von Lerngelegenheiten und berufsspezifischer Motivation der Lehramtsstudierenden.,” in Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung., J. König, M. Rothland, and N. Schaper, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41167
A. Seifert, N. Schaper, and J. König, “Bildungswissenschaftliches Wissen und Kompetenzeinschätzungen von Studierenden im Praxissemester: Veränderungen und Zusammenhänge.,” in Learning to Practice, Learning to Reflect? Ergebnisse aus der Längsschnittstudie LtP zur Nutzung und Wirkung des Praxissemesters in der Lehrerbildung., J. König, M. Rothland, and N. Schaper, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41175
M. Wapulski, A. Seifert, and J. König, “Kompetenzorientierung – Was angehende Lehrkräfte können und können sollten.,” SCHULENRW – Amtsblatt des Ministerium für Schule und Bildung., 2018.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 41177
J. Wolf, J. Seiffert, A. Seifert, M. Rothland, and N. Brauch, “Das geschichtsdidaktische Planungswissen von angehenden Geschichtslehrer/innen – Entwicklung und Pilotierung eines Testinstruments zur Messung des fachdidaktischen Planungswissens von Lehramtsstudierenden im Fach Geschichte.,” Geschichte in Wissenschaft und Unterricht, vol. 69, no. 7/8, pp. 373–392, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41376
A. Seifert and M. Ahlers, “Evaluation künstlerischen Unterrichts an einer Universität: Einblicke in die Entwicklung von Erhebungsinstrumenten, Prozesse, sowie erste Daten. ,” presented at the Arbeitsgruppe musikpädagogische Forschung (AMPF), Würzburg, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41379
B. Ricken, N. Schaper, and A. Seifert, “Learning Culture in Health Care.,” presented at the ISSOTL 2018 Conference (International Society for the Scholarship of Teaching and Learning), Bergen, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41377
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “The Role of Informal Learning as a Mediator Between Learning Culture and Work-Related Learning Outcomes.,” presented at the JURE Congress, Antwerpen, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41378
J. Decius, N. Schaper, and A. Seifert, “Personal and Organizational Antecedents of Informal Learning in the Workplace.,” presented at the EARLI SIG 14 Conference, Genf, 2018.
LibreCat
 

2018 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41380
A. Seifert, “Aspekte bildungswissenschaftlicher Kompetenz. Ansätze, Ergebnisse, Implikationen.,” presented at the Arbeitsgruppe der Didaktik der Physik, Paderborn, 2018.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32535 | OA
C. Bohndick, T. Rosman, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “The interplay between subjective abilities and subjective demands and its relationship with academic success. An application of the person–environment fit theory,” Higher Education, vol. 75, no. 5, pp. 839–854, 2017, doi: 10.1007/s10734-017-0173-6.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32536
C. Bohndick, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Competencies and career choice motives: characteristics of high school students interested in teacher education programmes,” Journal of Education for Teaching, vol. 43, no. 5, pp. 566–580, 2017, doi: 10.1080/02607476.2017.1355029.
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32545 | OA
H. M. Buhl and J. Hilkenmeier, “Bildung und Lesesozialisation im Elternhaus,” in Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie, B. Kracke and P. Noack, Eds. Berlin: Springer, 2017, pp. 163–179.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32534
J. Hilkenmeier and H. M. Buhl, “Zur Bedeutung des Gesprächs am Elternsprechtag – Ein Blick in die Forschung,” in Handbuch zur Kooperation und Kommunikation mit Eltern, vol. 1, G. Aich, C. Kuboth, M. Gartmeier, and D. Sauer, Eds. Hohengehren: Schneider-Verlag, 2017, pp. 76–85.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32539
J. Hilkenmeier, S. Wiescholek, and H. M. Buhl, “Motivationsförderung am Elternsprechtag. Zum Zusammenhang zwischen eingeschätzter Leseleistung, Lehrer- und Elternverhalten,” Psychologie in Erziehung und Unterricht, vol. 64, no. 4, Art. no. 256–269, 2017, doi: 10.2378/peu2017.art18d.
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32537
S. Wiescholek, J. Hilkenmeier, C. Greiner, and H. M. Buhl, “Six-year-olds’ perception of home literacy environment and its influence on children’s literacy enjoyment, frequency, and early literacy skills,” Reading Psychology, vol. 39, no. 1, pp. 41–68, 2017, doi: 10.1080/02702711.2017.1361495.
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32540 | OA
H. M. Buhl and J. Hilkenmeier, “Professionalism in parent-teacher conversations: Aspects, determinants, and consequences. A competence-oriented discussion,” Journal of Educational Research Online, vol. 9, no. 3, pp. 102–113, 2017, doi: 10.25656/01:15303.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32538 | OA
H. M. Buhl and J. Hilkenmeier, “Editorial Gespräche zwischen Eltern und Lehrkräften,” Psychologie in Erziehung und Unterricht, vol. 64, no. 4, pp. 241–242, 2017, doi: 10.2378/peu2017.art20d.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Special Issue | LibreCat-ID: 33218
H. M. Buhl and J. Hilkenmeier, Eds., Gespräche zwischen Eltern und Lehrkräften, vol. 64, no. 4. 2017.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 32546
H. M. Buhl, P. Noack, and B. Kracke, “The Role of Parents and Peers in the Transition From University to Work Life,” Journal of Career Development, vol. 45, no. 6, pp. 523–535, 2017, doi: 10.1177/0894845317720728.
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 41183
W. Christina, A. Seifert, and N. Schaper, “Die Nutzung institutioneller Lerngelegenheiten und die Entwicklung bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte.,” Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, vol. 3, no. 13, pp. 1–24, 2017.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41185
J. Wolf, J. Seiffert, A. Seifert, M. Rothland, and N. Brauch, “Unterrichtsplanung im Fach Geschichte – Modellierung und Erfassung geschichtsdidaktischen Planungswissens von Lehramtsstudierenden,” in Die Unterrichtsplanung: Ein in Vergessenheit geratener Kompetenzbereich?! Status und Perspektiven aus der Sicht der empirischen Forschung., S. Wernke and K. Zierer, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41387
A. Seifert, “Studienerfolg als der Erwerb bildungswissenschaftlichen Wissens vs. Studienerfolg als Veränderung der Kompetenzselbsteinschätzungen: Entwicklungen im Praxissemester.,” presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Münster, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41386
D. Scholl, A. Seifert, M. Krepf, and W. Plöger, “Analytical competence of teachers: modelling and validating a core construct.,” presented at the Congress “New International Perspectives on Future Teacher’s Professional Compe-tencies,” Hamburg, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41385
Ni. Schaper, D. Festner, A. Seifert, C. Watson, and A. H. Hilligus, “Neue Herausforderungen für Zentren für Lehrerbildung.,” presented at the 10. Bundeskongress der Zentren für Lehrerbildung., Bochum, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41383
N. Brauch, J. Wolf, J. Seiffert, A. Seifert, and M. Rothland, “Test-Development to Assess Future History Teacher’s PCK.,” presented at the 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, 2017.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 41181
J. Schütz and A. Seifert, “BMBF-Tagung: Bildungsforschung 2020: Interdisziplinäre und interinstitutionelle Po-tenziale eines Veranstaltungsformats.,” Der Pädagogische Blick, vol. 25, no. 3, pp. 173–174, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41384
D. Festner, A. Gröschner, and A. Seifert, “Kompetenzselbsteinschätzungen und bildungswissenschaftliches Wissen im Lehramtsstudium – Zeigen sich Unterschiede zwischen einem Orientierungspraktikum und dem Praxissemester?,” presented at the 2. Internationalen Kongress „Lernen in der Praxis.“, Bochum, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41390
A. Seifert, N. Schaper, and Jo. König, “Learning to Practice (LtP): Ermittlung der Kompetenzentwicklung im Praxissemester – Pädagogisches Wissen und Kompetenzeinschätzungen.,” presented at the Vortrag auf dem NRW-Netzwerktreffen Lehrerbildung 2017, Essen, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41389
A. Seifert and N. Schaper, “Veränderungen des bildungswissenschaftlichen Wissens und der subjektiven Kompetenzeinschätzungen von Studierenden im Praxissemester.,” presented at the 2. Internationalen Kongress „Lernen in der Praxis.“, Bochum, 2017.
LibreCat
 

2017 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41388
A. Seifert, “Die Befragungen im bildungswissenschaftlichen Studium an der Universität Paderborn: Ansatz, Ergebnisse, Implikationen, Verbesserungsmöglichkeiten.,” presented at the Forschungskolloquium der Psychologie, Paderborn, 2017.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32532
H. M. Buhl and S. Wiescholek, “Zur sprachlichen Bildung aus der Perspektive der Pädagogischen Psychologie,” in Handbuch Sprache in der Bildung, J. Kilian, B. Brouër, and D. Lüttenberg, Eds. Berlin: de Gruyter, 2016, pp. 48–67.
LibreCat
 

2016 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 41187
K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, and A. Seifert, Eds., Bildung und Hochschule. Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41190
K. Hellmann, M. Teigeler, and A. Seifert, “Integrative Verknüpfung von Studium und Praxis am Leuphana College.,” in Bildung und Hochschule. Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College., K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, and A. Seifert, Eds. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 41196
W. Plöger, D. Scholl, and A. Seifert, “‘Und sie bewegt sich doch!’ – Wie spezifische Lerngelegenheiten die bildungswissenschaftlichen Kompetenzen von Lehramtsstudierenden fördern können.,” Zeitschrift für Pädagogik, vol. 62, no. 1, pp. 109–130, 2016.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 41195
J. Schütz, A. Seifert, and M. Gunkel, “Universitäre Bildung und Hochschule im Wandel – das Beispiel Leuphana Universität Lüneburg.,” Das Hochschulwesen, vol. 64, no. 1+2, pp. 48–53, 2016.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 41194
M. Lüders and A. Seifert, “Smale-Scale-Assessments in den Bildungswissenschaften.,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 9, no. 2, pp. 199–226, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41199
C. Strunz, M. Adomßent, A. Seifert, J. Schütz, and M. Gunkel, “Die KOMFOR-Studie zum studentischen Wahlverhalten in überfachlichen Studienprogrammen – statistische Analysen und Auswertung von Interviews.,” in Bildung und Hochschule. Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College., K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, and A. Seifert, Eds. Münster: Waxmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41198
A. Seifert, R. Balsam, and J. Newig, “Evaluation der Reflexion: Wissenschaftliche Begleitung eines Projekts zur Überprüfung eines semesterübergreifenden Begleitangebots auf spezifische Aspekte der Persönlichkeit.,” in Professionalisierung der Hochschuldidaktik, M. Merkt, C. Wetzel, and N. Schaper, Eds. Bielefeld: Bertelsmann, 2016.
LibreCat
 

2016 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41393
A. Seifert, K. Eilerts, and H.-D. Rinkens, “Analysis of individual and systematic determinants regarding arithmetic skills of first graders.,” presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME)., Hamburg, 2016.
LibreCat
 

2016 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41391
D. Festner, A. Gröschner, and A. Seifert, “Der Einfluss individueller und institutioneller Faktoren auf die Kompetenzeinschätzung von Studierenden im Praxissemester. ,” presented at the 4. Tagung der Gesellschaft der Empirischen Bildungsforschung (GEBF), Berlin, 2016.
LibreCat
 

2016 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41392
D. Scholl and A. Seifert, “Analysekompetenz – ein mehrdimensionales Konstrukt.,” presented at the DGFE-Kongress „Räume für Bildung. Räume der Bildung.“, Kassel, 2016.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 32531
A. Seifert et al., “Ein ausbildungsbezogenes Berufsfähigkeitsprofil für angehende Lehrkräfte im Bereich allgemeiner pädagogischer Kompetenz – ein Werkstattbericht,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 8, no. 2, pp. 209–232, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 32530
C. Bohndick, S. Kohlmeyer, and H. M. Buhl, “Inwiefern sollten überfachliche Kompetenzen im Lehramtsstudium stärker gefördert werden? Eine interviewbasierte Studie,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 8, no. 1, pp. 38–54, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 32529
S. Wiescholek, J. Hilkenmeier, and H. M. Buhl, “Transparenz im Schriftspracherwerb durch Family Literacy am Beispiel von “LIFE – Lesen in Familie erleben“,” Schulpädagogik heute, vol. 6, no. 15, 2015.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41205
A. Seifert, “Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken auf der Grundlage von IRT-Modellen.,” in Kompetenzmodellierung und Kompetenzmessung in den Fachdidaktiken: Fachdidak-tische Forschungen., vol. 7, U. Riegel, S. Schubert, G. Siebert-Ott, and K. Macha, Eds. Münster: Waxmann, 2015, pp. 131–161.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 41206
A. Seifert et al., “Ein ausbildungsbezogenes Berufsfähigkeitsprofil für angehende Lehrkräfte im Bereich allgemeiner pädagogischer Kompetenz – ein Werkstattbericht.,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 8, no. 2, pp. 208–230, 2015.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41202
M. Ahlers and A. Seifert, “Sprachliche Heterogenität im Musikunterricht.,” in Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung., A. Niessen and J. Knigge, Eds. Münster: Waxmann, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 41203
R. Balsam, C. Herzog, J. Newig, A. Seifert, and A. Stegert, “Die Studienreflexion an der Leuphana Universität Lüneburg.,” Zeitschrift für Beratung und Studium, vol. 10, no. 1, pp. 20–24, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 41204
W. Plöger, D. Scholl, and A. Seifert, “Analysekompetenz - ein zweidimensionales Konstrukt?,” Unterrichtswissenschaft, vol. 43, no. 2, pp. 166–184, 2015.
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41399
A. Seifert and D. Festner, “Entwicklung bildungswissenschaftlicher Kompetenz und pädagogischer Beliefs im Praxissemester.,” presented at the AEPF-Tagung „Erziehungswissenschaftliche Perspektiven der Empirischen Bildungs-forschung. 50 Jahre AEPF.“, Göttingen, 2015.
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41397
A. Seifert and J. Schütz, “Zum studentischen Wahlverhalten in überfachlichen Studienprogrammen: die KOMFOR-Studie – ein Triangulationsansatz.,” presented at the DGHD-Tagung „Hochschuldidaktik im Dialog – Tagung des Lernens und Lehrens.“, Paderborn, 2015.
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41398
A. Seifert, “). Kompetenzorientierung zwischen „employability“ und dem Bildungsauftrag für die Zivilgesellschaft des 21. Jahrhunderts.,” presented at the Leuphana College Colloquium, Lüneburg, 2015.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 41201
M. Ahlers and A. Seifert, “Zur Erfassung musiksprachlicher Kompetenzen in textbasierten Instrumenten.,” in Jahrbuch der deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, W. Auhagen, C. Bullerjahn, and R. von Georgi, Eds. Göttingen: Hogrefe, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 41209
C. Watson, A. Seifert, and N. Schaper, “Institutionelle Lerngelegenheiten und bildungswissenschaftliches Wissen angehender Lehrkräfte – Ergebnisse einer Studie zur Wirksamkeit des bildungswissenschaftlichen Studiums in Bachelorstudiengängen.,” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 8, no. 2, pp. 135–164, 2015.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 41207
S. Stiel, M. Heckel, A. Seifert, T. Frauendorf, R. M. Hanke, and C. Ostgathe, “Comparison of terminally ill cancer- vs. non-cancer patients in specialized palliative home care in Germany – a single service analysis.,” BioMedCentral Palliative Care, 2015.
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 41394
A. Seifert and D. Festner, “Evaluation der Einführung des Praxissemesters am Standort Paderborn – Konzeption und erste Ergebnisse.,” presented at the 1. Internationaler Kongress „Lernen in der Praxis, Brugg-Windisch, 2015.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32528 | OA
H. M. Buhl, B. Scholwin, and P. Noack, “Individuation in Adults’ Family Interactions: An Observational Study,” Journal of Adult Development, vol. 22, no. 2, pp. 100–111, 2014, doi: 10.1007/s10804-014-9204-z.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32526
S. Sommer, H. M. Buhl, J. Saupe, and E. J. Brunner, “Die Bedeutung von Einstellungen zur Vorhersage von Pflegebereitschaft,” Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 34, no. 4, pp. 422–438, 2014.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32524
C. Bohndick and H. M. Buhl, “Auf dem Weg zur Professionalisierung: Anforderungen im Lehramtsstudium,” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, vol. 28, no. 1–2, pp. 63–68, 2014.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32525
H. M. Buhl, “Figli per sempre?,” Psicologia contemporanea, vol. 244, pp. 42–45, 2014.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 41219
L. Bartz, C. Klein, A. Seifert, I. Herget, C. Ostgathe, and S. Stiel, “Subcutaneous Administration of Drugs in Palliative Care: Results of a Systematic Observational Study.,” Journal of pain and symptom management, vol. 48, no. 4, pp. 540–547, 2014.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=427

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: IEEE

Export / Embed