Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

161 Publications


2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28691
Krüger, A., Tünnermann, J., Stratmann, L., Briese, L., Dressler, F., & Scharlau, I. (2021). TVA in the wild: Applying the theory of visual attention to game-like and less controlled experiments. Open Psychology, 3, 1–46. https://doi.org/10.1515/psych-2021-0001
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28686
Krüger, A., & Scharlau, I. (2021). The time course of salience: not entirely caused by salience. Psychological Research. https://doi.org/10.1007/s00426-020-01470-6
LibreCat | DOI
 

2021 | Preprint | LibreCat-ID: 31677
Tünnermann, J., Kristjansson, A., Petersen, A., Schubö, A., & Scharlau, I. (2021). Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks. In Open Psychology. Center for Open Science.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31671
Reis, O., Jenert, T., & Scharlau, I. (2021). Kontaktlos lehren? In I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, & N. Vöing (Eds.), Hochschule auf Abstand (pp. 141–154). transcript. https://doi.org/10.1515/9783839456903-010
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31669
Reinmann, G., Kreber, C., Bremer, H., Langemeyer, I., & Scharlau, I. (2021). Wer bestimmt die Hochschullehre? In C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul, & G. Reinmann (Eds.), Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (pp. 33–47). Springer.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31668
Scharlau, I. (2021). Jean Piaget als - was? In K. Gather (Ed.), Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft (pp. 162–181). Schneider.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31667
Scharlau, I., Patrzek, J., & Schreiber, C. (2021). „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung. Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer, 42.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31680
Scharlau, I., Karsten, A., & Rohlfing, K. J. (2021). Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing. Journal of Writing Research, 12(vol. 12 issue 3), 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31666
Schreiber, C., Scharlau, I., & Patrzek, J. (2021). „Power Poses“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Ein Unterrichtsvorhaben zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung am Beispiel von nonverbaler Kommunikation. Psychologieunterricht, 19–21.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31672
Patrzek, J., Buhl, H. M., & Scharlau, I. (2021). Unterrichtsfach Psychologie an der Universität Paderborn. Psychologieunterricht, 21–26.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31663
Scharlau, I., Haacke, S., Karsten, A., & Lahm, S. (2021). Schreiben als Schlüsselkompetenz? In R. Kordts-Freudinger, N. Schaper, A. Scholkmann, & B. Szczyrba (Eds.), Handbuch Hochschuldidaktik (pp. 129–138). utb.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31675
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (n.d.). Big-M-small-N temporal-oder judgment data. The Quantitative Methods of Psychology, 17(4), 355–373.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 | OA
Rohlfing, K. J., Cimiano, P., Scharlau, I., Matzner, T., Buhl, H. M., Buschmeier, H., Esposito, E., Grimminger, A., Hammer, B., Haeb-Umbach, R., Horwath, I., Hüllermeier, E., Kern, F., Kopp, S., Thommes, K., Ngonga Ngomo, A.-C., Schulte, C., Wachsmuth, H., Wagner, P., & Wrede, B. (2021). Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 13(3), 717–728. https://doi.org/10.1109/tcds.2020.3044366
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 28696 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., & Rohlfing, K. (2021). Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in undergraduates’ metaphors of academic writing. Journal of Writing Research, 12(3), 493–529. https://doi.org/10.17239/jowr-2021.12.03.01
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 19684
Lebock, S. (2020). Wann bin ich wer? Peer-Berater*innen im Spannungsverhältnis. Journal der Schreibberatung, 19(1), 59–70. https://doi.org/10.3278/JOS2001W008
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32152
Girgensohn, K., Haacke, S., & Karsten, A. (2020). Disziplin Schreibwissenschaft? Kritische Überlegungen zur Entwicklung einer „Practical Art“. In B. Huemer, U. Doleschal, R. Wiederkehr, K. Girgensohn, S. Dengscherz, M. Brinkschulte, & C. Mertlitsch (Eds.), Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin: Diskursübergreifende Perspektiven (1st ed., Vol. 2, pp. 25–47). Böhlau. https://doi.org/10.7767/9783205209768.25
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32153
Karsten, A. (2020). Der Schreibprozess als Dialog. Eine Perspektive am Schnittpunkt von dialogischer Sprachwissenschaft und soziokultureller Psychologie. In S. Knaller, D. Pany-Habsa, & M. Scholger (Eds.), Schreibforschung interdisziplinär (pp. 31–47). transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839449615-003
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 28693
Scharlau, I. (2020). Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre. die hochschullehre, 25, 376–387. https://doi.org/10.3278/HSL2025W
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31662
Scharlau, I., & Schreiber, C. (2020). In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik. In P. G. Geiß & M. Tulis-Oswald (Eds.), Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen (pp. 67–85). Budrich UniPress.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31661
Scharlau, I., Schreiber, C., & Patrzek, J. (2020). Psychologiedidaktik durch Kommunikationsanalyse. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 23–31). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4238
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31660
Buhl, H. M., Scharlau, I., Patrzek, J., Hiller, S., & Klingsieck, K. B. (2020). Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn. In M. Krämer (Ed.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIII (pp. 83–91). Shaker. https://doi.org/10.23668/PSYCHARCHIVES.4244
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 32154 | OA
Karsten, A., & Weisberg, J. (2020). Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur). . JoSch - Journal der Schreibwissenschaft, 2, 34–42. https://doi.org/10.3278/JOS2002W
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32157
Karsten, A. (2019). Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten. In C. Wymann (Ed.), Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen (pp. 158–163). Barbara Budrich.
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31658
Scharlau, I., & Heuer, C. (2019). Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen. In C. Wymann (Ed.), Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln. Budrich Verlag.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
Stratmann, L., Buse, D. S., Heinovski, J., Klingler, F., Sommer, C., Tünnermann, J., Scharlau, I., & Dressler, F. (2019). Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments. In C. Draude, M. Lange, & B. Sick (Eds.), INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge) (pp. 185–194). Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/ 10.18420/inf2019_ws21
LibreCat | DOI
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 | OA
Scharlau, I., Körber, M., & Karsten, A. (2019). Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading. Frontline Learning Research, 9(4), 25–57. https://doi.org/10.14786/flr.v7i4.559
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 | OA
Scharlau, I., & Huber, L. (2019). Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie. die hochschullehre, 5.
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 | OA
Wildt, E., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2019). The Role of Saliency in Learning First Words. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01150
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
Golombek, C., Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2019). Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 751–761. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
Scharlau, I., & Klingsieck, K. B. (2019). Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren. In A. Hirsch-Weber, C. Loesch, & S. Scherer (Eds.), Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg? (pp. 207–226). Beltz (Juventa).
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 32156 | OA
Karsten, A., & Bertau, M.-C. (2019). How ideas come into being: Tracing intertextual moments in grades of objectification and publicness. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02355
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments. Vision, 2(3), Article 29. https://doi.org/10.3390/vision2030029
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 32158
Bertau, M.-C., & Karsten, A. (2018). Reconsidering interiorization: Self moving across language spacetimes. New Ideas in Psychology, 49, 7–17. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2017.12.001
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32159 | OA
Frahnert, V., & Karsten, A. (2018). Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz. In A. Voigt (Ed.), Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption (pp. 127–139). wbv. https://doi.org/10.3278/6004628w
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32160
Karsten, A., Frahnert, V., & Schäfer, S. (2018). Am Schreiben teilhaben. Das Textograph*innen-Programm an der Universität Paderborn. In T. Stroot & P. Westphal (Eds.), Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung (pp. 242–261). Julius Klinkhardt.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2018). Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice. Advances in Cognitive Psychology, 14(2), 39–50. https://doi.org/10.5709/acp-0237-0
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
Scharlau, I. (2018). Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung. In T. Jenert, G. Reinmann, & T. Schmohl (Eds.), Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik (pp. 103–121). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20309-2_7
LibreCat | DOI
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31656
Paravicini, W., Schnieder, J., & Scharlau, I. (2018). Hades - The Invisible Side of Mathematical Thinking. In P. Ernest (Ed.), Philosophy of mathematics education today (pp. 353–365). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77760-3_23
LibreCat | DOI
 

2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
Scharlau, I. (2018). Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld.
LibreCat | Files available
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
Scharlau, I., & Karsten, A. (2018). Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2). In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung (p. L 1.38).
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
Scharlau, I., & Karsten, A. (2018). Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1). In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung (p. L 1.37).
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 28981 | OA
Krüger, A., Tünnermann, J., Rohlfing, K., & Scharlau, I. (2018). Quantitative Explanation as a Tight Coupling of Data, Model, and Theory. Archives of Data Science, Series A, 5, 1–27. https://doi.org/10.5445/KSP/1000087327/10
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31655
Scharlau, I. (2018). Einheitlich, doch nicht ganz: Zur Fachdidaktik des Hochschul- und Schulfachs Psychologie. Psychologieunterricht, 51, 35–38.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 29073
Scharlau, I., & Klingsieck, K. (2018). Schreiben im Psychologiestudium. Verlag Barbara Budrich.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 35425
Klingsieck, K. B., & Scharlau, I. (2018). Schreiben im Psychologiestudium.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32162
Karsten, A. (2017). Videokonfrontation als Methode für die angewandte Schreibforschung. Zwischen Investigation und Intervention. In M. Brinkschulte & D. Kreitz (Eds.), Qualitative Methoden in der Schreibforschung (Vol. 1, pp. 63–84). wbv. https://doi.org/10.3278/6004549w
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32163
Karsten, A., & Stock, I. (2017). Zwei Varianten qualitativer Textanalyse zur Identifikation von Stimme(n) in Texten. In M. Brinkschulte & D. Kreitz (Eds.), Qualitative Methoden in der Schreibforschung (Vol. 1, pp. 189–207). wbv.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6075
Krüger, A., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2017). Measuring and modeling salience with the theory of visual attention. Attention, Perception, & Psychophysics, 79(6), 1593–1614. https://doi.org/10.3758/s13414-017-1325-6
LibreCat | DOI
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 28979
Tünnermann, J., Krüger, A., & Scharlau, I. (2017). Measuring Attention and Visual Processing Speed by Model-based Analysis of Temporal-order Judgments. Journal of Visualized Experiments. https://doi.org/10.3791/54856
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31649
Steinhausen, J., & Scharlau, I. (2017). Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft. Mentoring für Frauen in der Promotionsphase. In R. Petersen, M. Budde, P. S. Brocke, G. Doebert, H. Rudack, & H. Wolf (Eds.), Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft (pp. 315–330). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14268-1_24
LibreCat | DOI
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31650
Scharlau, I. (2017). Diese Linie sollte man verlängern: Zum Verhältnis der Hochschuldidaktik zu den Fächern. In W.-D. Webler & H. Jung-Paarmann (Eds.), Zwischen Wissenschaftsforschung, Wissenschaftspropädeutik und Hochschulpolitik. Hochschuldidaktik als lebendige Werkstatt. Festschrift für Ludwig Huber zum 80. Geburtstag (pp. 229–242). UVW.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6099 | OA
Scharlau, I., Golombek, C., & Klingsieck, K. B. (2017). Zugänge zur Erfassung der Schreibkompetenzen von Studierenden in lehrnahen Untersuchungen: Ein Methodenkompass. die hochschullehre, 3.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 32164 | OA
Lohmeier, Y., & Karsten, A. (2016). Schreiben eine Stimme geben. Über die Beziehung von lautem Sprechen und Schreiben im Schreibprozess. JoSch – Journal der Schreibberatung, 11, 13–23. https://doi.org/10.3278/JOS1601W013
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6071 | OA
Krüger, A., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2016). Fast and conspicuous? Quantifying salience with the theory of visual attention. Advances in Cognitive Psychology, 12(1), 20–38. https://doi.org/10.5709/acp-0184-1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6080 | OA
Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2016). Peripheral visual cues: Their fate in processing and effects on attention and temporal-order perception. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01442
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 6098 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., & Klingsieck, K. B. (2016). Writer’s overload: A multifaceted concept and its clarification. Die Hochschullehre, 2.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31494
Heß, C., & Scharlau, I. (2016). (Un)diszipliniertes Schreiben? Schreiben lehren und lernen im Studium und in den Fächern an der Leuphana Universität. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 141–152). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31493
Huber, L., & Scharlau, I. (2016). “Das zu riskieren, ist schon eine große Tat”: Ludwig Huber im Gespräch mit Ingrid Scharlau. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 269–279). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31495
Beck, K., & Scharlau, I. (2016). Attention, awareness, discipline, and effort: Die Liberal Arts und ein College in Deutschland. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 19–32). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31487
Scharlau, I., & Keding, G. (2016). Die Vergnügungen der anderen: Fachsensible Hochschuldidaktik als neuer Weg zwischen allgemeiner und fachspezifischer Hochschuldidaktik. In T. Brahm, T. Jenert, & D. Euler (Eds.), Pädagogische Hochschulentwicklung: von der Programmatik zur Implementierung (pp. 39–55). Springer VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12067-2_3
LibreCat | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31489
Scharlau, I., & Heß, C. (2016). Sich gar nicht erst im behaglichen Zuhause der eignen Disziplin einrichten: Eine fachfremde Hausarbeit im ersten Semester. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 153–170). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31490
Scharlau, I. (2016). And now for something completely different - Lehren und Lernen angesichts digitaler Herausforderungen. In K. Beck, T. Bothe, T. Glaser, C. Heuer, J. Schütz, & A. Seifert (Eds.), Bildung und Hochschule: Impulse für Studium und Lehre am Beispiel des Leuphana College (pp. 33–52). Waxmann.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31491
Scharlau, I. (2016). Mathematik schreiben. In J. Schnieder & W. Paravicini (Eds.), Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2014 (pp. 183–197). wtm-Verlag.
LibreCat
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31492
Keding, G., & Scharlau, I. (2016). Drei Einflüsse auf Schreibberatung und ein integriertes Modell der Selbststeuerung für Schreibberaterinnen und Schreibberater. In S. Ballweg (Ed.), Schreibberatung und Schreibförderung. Impulse aus Theorie, Empirie und Praxis (pp. 115–134). Lang.
LibreCat
 

2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 28977 | OA
Schnieder, J., & Scharlau, I. (2016). Reading mathematical texts with philosophical methods. Special Issue: The Philosophy of Mathematics Education at ICME 13, 31.
LibreCat | Download (ext.)
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31488 | OA
Scharlau, I., Karsten, A., Nettingsmeier, P., Golombek, C., & Schäfer, S. (2016). Zwei Fenster mit verschiedener Sicht. In D. Knorr & Universität Hamburg (Eds.), Akademisches Schreiben. Halbband 1: Vom Qualitätspakt Lehre geförderte Schreibzentren und Schreibwerkstätten (Vol. 13, pp. 163–166).
LibreCat | Download (ext.)
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 6066 | OA
Tünnermann, J., Petersen, A., & Scharlau, I. (2015). Does attention speed up processing? Decreases and increases of processing rates in visual prior entry. Journal of Vision, 15(3). https://doi.org/10.1167/15.3.1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31478
Scharlau, I. (2015). Fachsensible Hochschuldidaktik. In H. Schelhowe, M. Schaumburg, & J. Jasper (Eds.), Teaching is touching the future: Academic teaching within and across disciplines (pp. 264–271). UniversitätsVerlagWebler.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31476
Scharlau, I., Heß, C., & Schnieder, J. (2015). Nur Zahlen und Zeichen? Zum Nutzen des Schreibens in der Hochschuldidaktik der Mathematik. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre. 70. Ergänzungslieferung (pp. 93–113).
LibreCat
 

2015 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 31477
Scharlau, I. (2015). Reflection on the Leitmotif “Wrapped in Code.” NODE15 Forum for Digital Arts., Frankfurt/Main.
LibreCat
 

2014 | Book | LibreCat-ID: 32142
Karsten, A. (2014). Schreiben im Blick. Schriftliche Formen der sprachlichen Tätigkeit aus dialogischer Perspektive. Lehmanns Media.
LibreCat
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32165 | OA
Karsten, A. (2014). Writing: Movements of the self. Theory & Psychology, 24(4), 479–503. https://doi.org/10.1177/0959354314541020
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 32166 | OA
Karsten, A. (2014). Schreiben ist Dialog. Ergebnisse und Implikationen einer Studie zum ,schreibbegleitenden‘ Sprechen. JoSch – Journal der Schreibberatung, 8, 46–57. https://doi.org/10.3278/JOS1401W046
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31474
Scharlau, I., & Schnieder, J. (2014). Erwerb mathematischer Schreibkompetenz während der Studieneingangsphase. In J. Roth & J. Ames (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (Vol. 1, pp. 1059–1062). WTM-Verlag.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31475
Scharlau, I. (2014). Textilien - Eine Beobachtung. In A. Kürz & Universität Paderborn, Institut Kunst, Musik, Textil (Eds.), Kleppart - Ausstellungen 2010-2013 (pp. 20–12).
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31473
Keding, G., & Scharlau, I. (2014). Humboldt revisited - forschend lehren - lehrend forschen. In Greifswalder Beiträge zur Hochschullehre: Forschendes Lehren und Lernen in der polyvalenten Lehre (pp. 62–70).
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29077
Scharlau, I. (2013). Jean Piaget zur Einführung (3rd ed.). Junius.
LibreCat
 

2013 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 29082
Hessler, G., Oechsle, M., & Scharlau, I. (Eds.). (2013). Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform. Transkript.
LibreCat
 

2013 | Book | LibreCat-ID: 29083
Scharlau, I., Heß, C., Vierck, S., & Bluhm, C. (2013). Schreiben: Tipps, Anregungen und Strategien für das Schreiben am Leuphana College.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31471
Scharlau, I., Bunte, N., & Wiescholek, S. (2013). Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Bildung, Reflexion und Ausdifferenzierung von Subjektiven Theorien. In G. Hessler, M. Oechsle, & I. Scharlau (Eds.), Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte – Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform (pp. 235–253). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31472
Gunkel, M., Schütz, J., Seifert, A., Scharlau, I., Beck, K., & Heuer, C. (2013). A New Model of Higher Education in the European Context - The Leuphana Experience. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), INTED2013 Conference Proceedings (pp. 2510–2517).
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31390
Scharlau, I., & Wiescholek, S. (2013). Ringen um Sinn. Subjektive Theorien von Lehramtsstudierenden zum Praxisbezug des Studiums. In G. Hessler, M. Oechsle, & I. Scharlau (Eds.), Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis. Perspektiven von Studierenden und Lehrenden nach der Bologna-Reform (pp. 213–230). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31468
Scharlau, I., & Weiß, K. (2013). Was also ist gleichzeitig? Allgemeinpsychologische Anmerkungen zur Wahrnehmung von Gleichzeitigkeit. In P. Hubmann & T. J. Huss (Eds.), Simultaneität (pp. 293–314). Transcript Verlag.
LibreCat
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 28688 | OA
Weiß, K., Hilkenmeier, F., & Scharlau, I. (2013). Attention and the Speed of Information Processing: Posterior Entry for Unattended Stimuli Instead of Prior Entry for Attended Stimuli. PLoS ONE, 8, Article e54257. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054257
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6081
Hilkenmeier, F., Olivers, C. N. L., & Scharlau, I. (2012). Prior entry and temporal attention: Cueing affects order errors in RSVP. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 38(1), 180–190.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6064
Weiß, K., & Scharlau, I. (2012). At the mercy of prior entry: Prior entry induced by invisible primes is not susceptible to current intentions. Acta Psychologica, 139(1), 54–64.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6085
Priess, H.-W., Scharlau, I., Becker, S. I., & Ansorge, U. (2012). Spatial mislocalization as a consequence of sequential coding of stimuli. Attention, Perception, & Psychophysics, 74(2), 365–378.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 6088
Hilkenmeier, F., Scharlau, I., Weiß, K., & Olivers, C. N. L. (2012). The dynamics of prior entry in serial visual processing. Visual Cognition, 20(1), 48–76.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28975
Bunte, N., & Scharlau, I. (2012). Subjektive Theorien von Musikerinnen und Musikern zum Üben: Ein Beitrag an der Schnittstelle von Kognitionspsychologie. Popmusikforschung und Musikpädagogik, 11.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 28968
Schüssler, R., Keuffer, J., Günnewig, K., & Scharlau, I. (2012). Praxis nach Rezept? – Praxisbezug und Professionalität in den subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden. Schulpädagogik Heute: Reform Der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich Und Der Schweiz, 5.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31388
Müsche, H. S., & Scharlau, I. (2012). Psychologie in der Lehrerbildung: Didaktische Konzeption zur Förderung von Conceptual Change, Selbstlern- und Reflexionskompetenz. In M. Krämer, S. Dutke, & J. Barenberg (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX (pp. 249–257). Shaker.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 31389
Domik, G., Arens, S., Tünnermann, J., & Scharlau, I. (2012). Evaluierung medizinischer Volumenrendering-Algorithmen durch empirische Studien. FIfF-Kommunikation, 29(3), 45–50.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31387
Schüssler, R., Keuffer, J., Günnewig, K., & Scharlau, I. (2012). Praxis nach Rezept? – Praxisbezug und Professionalität in den subjektiven Theorien von Lehramtsstudierenden. In D. Bosse, L. Criblez, & T. Hascher (Eds.), Reform der Lehrerbildung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Teil I: Analyse, Perspektiven und Forschung (Vol. 4, pp. 141–164). Prolog-Verlag.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 32393
Karsten, A. (2011). Chronotopes in Writing. Excerpts from a Case Study. Tätigkeitstheorie – Journal Für Tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany), 5, 87–120.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 30901
Oechsle, M., Scharlau, I., Hessler, G., & Günnewig, K. (2011). Wie sehen Studierende das Verhältnis von Studium und Beruf? Praxisbezug und Professionalität in den Subjektiven Theorien Studierender. Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung, 178–190.
LibreCat
 

2011 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31687
Scharlau, I. (2011). Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Reflexion und Differenzierung von Subjektiven Theorien. Workshop: Zum Verhältnis von Studium und Berufspraxis. Perspektiven von Lehrenden und Studierenden.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6091 | OA
Ansorge, U., Horstmann, G., & Scharlau, I. (2011). Top-down contingent feature-specific orienting with and without awareness of the visual input. Advances in Cognitive Psychology, 7(2), 108–119.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6082 | OA
Olivers, C. N. L., Hilkenmeier, F., & Scharlau, I. (2011). Prior entry explains order reversals in the attentional blink. Attention, Perception, & Psychophysics, 73(1), 53–67.
LibreCat | Download (ext.)
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 6084 | OA
Weiß, K., & Scharlau, I. (2011). Simultaneity and temporal order perception: Different sides of the same coin? Evidence from a visual prior-entry study. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 64(2), 394–416.
LibreCat | Download (ext.)
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 32168 | OA
Karsten, A. (2010). Towards Cultural-Historical and Dialogical Writing Research – Some Methodological Considerations. Cultural-Historical Psychology, 4, 91–98.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

department=424

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed