Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

163 Publications


2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52330 | OA
Schwede J, Harteis C. Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz. In: Müller C, Pranger J, Reißland J, eds. Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung. Vol 73. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv Publikation; 2023:147-164. doi:10.3278/9783763974382
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 30291
Harteis C, Gijbels D, Kyndt E, eds. Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-030-89582-2
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 30289
Goller M, Paloniemi S. Agency: Taking Stock of Workplace Learning Research. In: Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-030-89582-2_1
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 30290
Harteis C. Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation. In: Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-030-89582-2_19
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 30913
Goller M. Supporting Young Immigrants in Their Transition From School to Work? A Staff Perspective on Challenges of Vocational Integration Classes. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2022;9(1):92-119. doi:https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.5
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 30105
Kärner T, Goller M, Bonnes C, Maué E. Die professionelle pädagogische Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften: Belastungsfaktor oder Ressource? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2022;25:687-719. doi:10.1007/s11618-022-01065-4
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33985
Kärner T, Goller M, Maier A. Augmented Reality Anwendungen in der betrieblichen Aus‐ und Weiterbildung. In: Schumann S, Seeber S, Abele S, eds. Digitalisierung und digitale Medien in der Berufsbildung: Konzepte, Befunde und Herausforderungen. Vol 41. Wirtschaft – Beruf – Ethik. wbv; 2022:213-230.
LibreCat | Files available
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34080
Bonnes C, Binkert J, Goller M. Kompetenzen des betrieblichen Ausbildungspersonals: Eine literaturbasierte Systematisierung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis – BWP. 2022;(4).
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29104
Harteis C, Goller M, Gerholz K-H. Digitalization of work: Challenges for workplace learning. In: Malloch M, Cairns L, Evans K, O’Connor BN, eds. The SAGE Handbook of Learning and Work. SAGE Publications; 2022:329-342.
LibreCat | Files available
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 29103
Caruso C, Goller M. Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester: Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen. Die Deutsche Schule. 2022;114(4).
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33268
Goller M, Hilkenmeier F. PLS-Based Structural Equation Modelling: An Alternative Approach to Estimating Complex Relationships Between Unobserved Constructs. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_12
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33266
Goller M, Kyndt E, Paloniemi S, Damşa C. Addressing Methodological Challenges in Research on Professional Learning and Development. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_1
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33271
Leidig S, Köhler H, Caruso C, Goller M. Q Method: Assessing Subjectivity Through Structured Ranking of Items. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_20
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33269
Steffen B, Pouta M. Participant’s Video Annotations as a Database to Measure Professional Development. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_13
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33267
Rausch A, Goller M, Steffen B. Uncovering Informal Workplace Learning by Using Diaries. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_3
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33270
Harteis C. Delphi-Technique as a Method for Research on Professional Learning. In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_16
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32094
Goller M, Steffen B, Lau D. Kompetenzerwerb auf der Schulstation: Eine Mixed-Methods-Replikationsstudie. Professionalisierung der Gesundheitsberufe Berufliche und hochschulische Bildung im Spiegel aktueller Forschung. 2022;(33).
LibreCat
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 33275
Goller M, Kyndt E, Paloniemi S, Damşa C, eds. Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33365
Caruso C, Neuweg GH, Wagner M, Harteis C. Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Published online 2022. doi:10.1007/s11618-022-01123-x
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52351 | OA
Karsten A, Schwede J, Körber M, Scharlau I. Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse. In: Schmitt R, Schröder J, Pfaller L, Hoklas A-K, eds. Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse: Anwendungen und Anschlüsse. Springer; 2022:201-216. doi:10.1007/978-3-658-36121-1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26686
Berisha-Gawlowski A, Caruso C, Harteis C. The concept of a digital twin and its potential for learning organizations. In: Ifenthaler D, ed. Digital Transformation of Learning Organizations. Springer; 2021:95-113.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26690
Harteis C. Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität, Herausforderung und Zumutung. In: Gembris H, Herbst S, Menze J, Krettenauer T, eds. Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis . Lit; 2021:37-50.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 21815 | OA
Goller M, Ziegler S. Zum Zusammenhang von Berufsethos und der Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen. bwp@ Spezial. 2021;18:1-28.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29728
Goller M, Caruso C, Harteis C. Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2021;8(2):208-223. doi:10.13152/ijrvet.8.2.4
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29102
Gerholz K-H, Goller M. Theorie-Praxis-Verzahnung in der Wirtschaftspädagogik: Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis. In: Caruso C, Harteis C, Gröschner A, eds. Edition Fachdidaktiken. Springer; 2021:393-419. doi:10.1007/978-3-658-32568-8_22
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29101
Kärner T, Bonnes C, Maué E, Goller M, Schmidt V. Transparenz, Fairness, Vertrauen und Ambivalenz im  Vorbereitungsdienst: Entwicklung eines Instruments  zur Charakterisierung der professionellen  pädagogischen Beziehung zwischen angehenden  Lehrpersonen und deren Ausbildungslehrkräften. In: Wittmann E, Frommberger D, Weyland U, eds. Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2021. Verlag Barbara Budrich; 2021:85-104. doi:10.3224/84742560
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29731
Caruso C, Goller M. Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe. Lehrerbildung auf dem Prüfstand. 2021;14(2):296-310.
LibreCat | Files available
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29096
Hilkenmeier F, Goller M, Schaper N. The Differential Influence of Learner Factors and Learning Context on Different Professional Learning Activities. Vocations and Learning. Published online 2021:411-438. doi:10.1007/s12186-021-09266-4
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29098
Goller M, Ziegler S. Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik. Zeitschrift für Berufsund Wirtschaftspädagogik. 2021;117(2):154-193. doi:10.25162/zbw-2021-0008
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29097
Goller M, Caruso C. Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien von am Praxissemester beteiligten Lehrkräften. Zur Exploration der Perspektive und der Erfahrungen von Mentor*innen. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung. 2021;3 Nr. 1(3). doi:10.11576/PFLB-4541
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29742
Caruso C, Goller M. Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien involvierter Lehrkräfte. Praxis Forschung Lehrer*innen Bildung. 2021;3(3). doi:10.11576/PFLB-4541
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 26689
Goller M, Caruso C, Harteis C. Digitalisation in agriculture: Knowledge and learning requirements of German diary farmers. International Journal of Research on Vocational and Educational Training. 2021;8(2):208-223.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26681
Harteis C, Billett S, Gruber H. Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen in Können. In: Neuweg G, Hermkes R, Bonowski T, eds. Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen. wbv; 2020:155-174.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 16508
Harteis C, Caruso C. Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. . In: Rheinländer K, Scholl D, eds. Verlängerte Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung . Bad Heilbrunn: Klinkhardt; 2020:58-73.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26680
Goller M, Caruso C, Berisha-Gawlowski A, Harteis C. Digitalisierung in der Landwirtschaft. Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten. In: Heisler D, Meier J, eds. Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung. Vol 56. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv; 2020:53-76.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26684
Steffen B, Goller M, Harteis C. The contribution of mental simulation to the development of intuition. In: Sinclair M, ed. Intuition Handbook: Bridging Research and Practice. Edgar Elgar; 2020:241-254.
LibreCat | Files available
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 29105
Goller M, Steffen B, Lau D. Schulstationen in der Pflegeausbildung: Zur Lernförderlichkeit eines komplexen Lehr-Lernarrangements. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2020;116(3):364-390. doi:10.25162/zbw-2020-0016
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16507
Goller M, Harteis C, Gijbels D, Donche V. Engineering students’ learning during internships: Exploring the explanatory power of the job demands‐control‐support model. Journal of Engineering Education. 2020;109(2):307-324. doi:10.1002/jee.20308
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29108
Gröschner A, Goller M, Haschner T. Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung. In: Ulrich I., Gröschner A, eds. Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Springer VS; 2020:209-241. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16506
Harteis C, Goller M, Caruso C. Conceptual Change in the Face of Digitalization: Challenges for Workplaces and Workplace Learning. Frontiers in Education. 2020;5(1):1-10. doi:10.3389/feduc.2020.00001
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29751
Berisha-Gawlowski A, Caruso C, Goller M, Harteis C. Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung. In: Heisler D, Meier J, eds. Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung. Vol 56. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv; 2020:33–52.
LibreCat | Files available
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 26678
Berisha-Gawlowski A, Caruso C, Goller M, Harteis C. Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die allgemeine und berufliche Bildung. In: Heisler D, Meier J, eds. Digitalisierung und Berufsbildung 4.0 am Übergang Schule - Beruf. wbv; 2020:33-52. doi:10.3278/6004725w
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 4798
Harteis C. Supporting learning at work in an era of digitalization of work. In: Bahl A, Dietzen A, eds. Work-Based Learning as a Pathway to Competence-Based Education. Opladen: Barbara Budrich; 2019:85-97.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 13654
Goller M, Ursin J, Vähäsantanen K, Festner D, Harteis C. Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career. The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education. 2019:235-248. doi:10.1016/j.tate.2019.06.023
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 13653
Harteis C, Goller M, Fischer C. Die Auswirkungen der Digitalisierung auf die Bedeutung beruflicher Qualifikation aus betrieblicher Sicht. In: Seifried J, Beck K, Ertelt B-J, Frey A, eds. Beruf, Beruflichkeit, Employability. Wirtschaft - Beruf - Ethik. wbv; 2019:239-253.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 8958
Goller M, Steffen B, Harteis C. Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home. Vocations and Learning. 2019;12(1):67-85. doi:10.1007/s12186-018-9209-z
LibreCat | DOI
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 3595
Gruber H, Harteis C. Individual and Social Influences on Professional Learning. Supporting the Acquisition and Maintenance of Expertise. Cham: Springer; 2018. doi:10.1007/978-3-319-97041-7
LibreCat | DOI
 

2018 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 3681
Harteis C, ed. The Impact of Digitalization in the Workplace: An Educational View. Cham: Springer; 2018.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3682
Harteis C. Machines, Change and Work: An Educational View on the Digitalization of Work. In: Harteis C, ed. The Impact of Digitalization in the Workplace. Cham: Springer; 2018:1--10.
LibreCat
 

2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3683
Billett S, Harteis C, Gruber H. Developing Occupational Expertise through Everyday Work Activities and Interactions. In: Ericsson KA, Hoffman RR, Kozbelt A, Wiliams AM, eds. The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press; 2018:105.
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 21817 | OA
Goller M. Monitoring für die Bahnhofsmissionen: Ein datengestütztes Instrument zur Organisationsentwicklung. Projektbeschreibung und Ergebnisdarstellung. Paderborn: IN VIA Verlag; 2018.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 6738
Gruber H, Harteis C. Individual and Social Influences on Professional Learning. Cham: Springer International Publishing; 2018. doi:10.1007/978-3-319-97041-7
LibreCat | DOI
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 16923
Harteis C, Fischer C, Töniges T, Wrede B. Do we betray errors beforehand? The use of eye tracking, automated face recognition and computer algorithms to analyse learning from errors. Frontline Learning Research. 2018;6(3):37-56.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 16924
Harteis C, Kok E, Jarodzka H. The journey to proficiency: Exploring new objective methodologies to capture the process of learning and professional development. . Frontline Learning Research. 2018;6(3):1-5.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 3684
Goller M, Steffen B, Harteis C. Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home. Vocations and Learning. Published online 2018:1-19.
LibreCat
 

2017 | Book | LibreCat-ID: 3600
Goller M. Human Agency at Work: An Active Approach towards Expertise Development. Wiesbaden: Springer; 2017. doi:10.1007/978-3-658-18286-1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3676
Harteis C. Intuition as Crucial Component of Professional Competence: Its Relevance for Competence-based Vocational and Professional Education and Training. In: Mulder M, ed. Competence-Based Vocational and Professional Education. Dordrecht: Springer; 2017:971--984.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 3679
Rausch A, Seifried J, Harteis C. Emotions, coping and learning in error situations in the workplace. Journal of Workplace Learning. 2017;29(5):374--393.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3680
Goller M, Harteis C. Human agency at work: Towards a clarification and operationalisation of the concept. In: Goller M, Paloniemi S, eds. Agency at Work. Cham: Springer; 2017:85--103.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 3690
Harteis C, Gartmeier M. Learning from errors in workplace settings. Journal of Workplace Learning. 2017;29(5):322-325.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3691
Harteis C, Festner D, Bauer J. Epistemische Überzeugungen Beschäftigter und ihre Bedeutung für berufliches Lernen. In: Bernholt A, Gruber H, Moschner B, eds. Wissen Und Lernen. Wie Epistemische Überzeugungen Schule, Universität Und Arbeitswelt Beeinflussen. Münster: Waxmann; 2017:195-212.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29735 | OA
Paloniemi S, Goller M. The Multifaceted Nature of Agency and Professional Learning. In: Goller M, Paloniemi S, eds. Agency at Work: An Agentic Perspective on Professional Learning and Development. Springer International Publishing; 2017:465-478. doi:10.1007/978-3-319-60943-0_23
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29734
Goller M, Paloniemi S. Agency at Work, Learning and Professional Development: An Introduction. In: Springer C, ed. Professional and Practice-Based Learning. Springer International Publishing; 2017. doi:10.1007/978-3-319-60943-0_1
LibreCat | Files available | DOI
 

2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3677
Harteis C, Heid H. Bildungsarbeit in Wirtschaft und Betrieb. In: Tippelt R, Schmidt-Hertha B, eds. Handbuch Bildungsforschung. 4th ed. Wiesbaden: Springer VS; 2016:1--21.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 3672
Harteis C, Billett S, Goller M, Rausch A, Seifried J. Effects of age, gender and occupation on perceived workplace learning support. International journal of training research. 2015;13(1):64--81.
LibreCat
 

2015 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3692
Harteis C. Bedingungsfaktoren beruflichen Könnens. In: Rausch A, Warwas J, Seifried J, Wuttke E, eds. Konzepte Und Ergebnisse Ausgewählter Forschungsfelder Der Beruflichen Bildung. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren; 2015:157-174.
LibreCat
 

2015 | Journal Article | LibreCat-ID: 29755
Goller M. Zum Einfluss des didaktischen Designs auf das (motivationale) Erleben von Lehrveranstaltungen: Eine quantitative Fallstudie im Rahmen der Methodeneinführung in den Bildungswissenschaften. die hochschullehre. Published online 2015.
LibreCat | Files available
 

2014 | Journal Article | LibreCat-ID: 3663
Rausch A, Seifried J, Harteis C. Ausbleibende Effekte pädagogischer Professionalisierung des betrieblichen Ausbildungspersonals: Ergebnisse einer Längsschnittstudie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2014;17(Sonderheft):127--147.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3664
Gijbels D, Harteis C, Donche V, Van den Bossche P, Maes S, Temmen K. Grasping learning during internships: the case of engineering education. In: Harteis C, Seifried J, Rausch A, eds. Discourses on Professional Learning. Dordrecht: Springer; 2014:177--188.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3665
Harteis C, Rausch A, Seifried J. Discourses on professional learning: On the boundary between learning and working. In: Harteis C, Seifried J, Rausch A, eds. Discourses on Professional Learning. Dordrecht: Springer; 2014:1--7.
LibreCat
 

2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 3666
Harteis C, Rausch A, Seifried J, eds. Discourses on Professional Learning. Dordrecht: Springer; 2014.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3667
Harteis C, Bauer J. Learning from errors at work. In: Billett S, Harteis C, Gruber H, eds. International Handbook of Research in Professional and Practice-Based Learning. ; 2014:699--732.
LibreCat
 

2014 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 3668
Billett S, Harteis C, Gruber H, eds. International Handbook of Research in Professional and Practice-Based Learning. Dordrecht: Springer; 2014.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3678
Daunert AL, Harteis C. Pre-service teachers’ perspectives and practices in utilizing ubiquitous technologies for academic-oriented learning and knowledge management. In: Pelet J-E, ed. E-Learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education. Hershey: IGI Global; 2014:254--272.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3685
Goller M, Harteis C. Employing agency in academic settings: Doctoral students shaping their own experiences. In: Harteis C, Rausch A, Seifried J, eds. Discourses on Professional Learning. Dordrecht: Springer; 2014:189--210.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3686
Harteis C, Goller M. New skills for new jobs: Work agency as a necessary condition for successful lifelong learning. In: Halttunen T, Koivisto M, Billett S, eds. Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning. Dordrecht: Springer; 2014:37--56.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3718
Harteis C. Auswirkungen des Bologna-Prozesses: Eine Expertise der Hochschuldidaktik. In: Arnold R, Wolf K, eds. Herausforderung Kompetenzorientierte Hochschule. Hohengeheren: Schneider; 2014:189-211.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3719
Harteis C. Investigating intuition under the perpective of expertise: Experiences from two experimental studies. In: Sinclair M, ed. Handbook of Intuition Research Methodology. Cheltenham: Edward Elgar; 2014:116-129.
LibreCat
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29729
Goller M, Billett S. Agentic Behaviour at Work: Crafting Learning Experiences. In: Harteis C, Rausch A, Seifried J, eds. Professional and Practice-Based Learning. Springer Netherlands; 2014:25-44. doi:10.1007/978-94-007-7012-6_3
LibreCat | DOI
 

2014 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29730 | OA
Jahn RW, Goller M. „Ich muss mal um Rat/Bestätigung/kollektives Aufregen bitten“ – Kommunikations(t)räume für Lehrkräfte. In: Wittwer W, Diettrich A, Walber M, eds. Lernräume: Gestaltung von Lernumgebungen für die Weiterbildung. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2014:S. 184-203. doi:10.1007/978-3-658-06371-9_11
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 3660
Harteis C, Billett S. Intuitive expertise: Theories and empirical evidence. Educational Research Review. 2013;9:145--157.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 3633
Harteis C, Morgenthaler B, Kugler C, Ittner K-P, Roth G, Graf B. Professional competence and intuitive decision making: A simulation study in the domain of emergency medicine. Vocations and Learning. 2012;5(2):119--136.
LibreCat
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 3634
Harteis C. When workplace learning fails: Individual and organisational limitations--Exemplarily demonstrated by the issue of responsibility in work life. International Journal of Human Resources Development and Management. 2012;12(1-2):92--107.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3637
Bauer J, Gartmeier M, Harteis C. Human fallibility and learning from errors at work. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. Dordrecht: Springer; 2012:155--169.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3638
Bauer J, Harteis C. The ambiguity of errors for work and learning: Introduction to the volume. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. Dordrecht: Springer; 2012:1--14.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3639
Harteis C, Bauer J, Heid H. Research on human fallibility and learning from errors at work: Challenges for theory, research, and practice. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. Dordrecht: Springer; 2012:255--265.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3640
Harteis C, Frost F. Error Orientation in the Context of Intuitive and Competent Behaviour: Results of an Exploratory Study in the Domain of Emergency Medicine. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. Dordrecht: Springer; 2012:141--153.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3641
Fiehn J, Spie{\ss} S, Ceylan F, Harteis C, Schworm S. LehreProfi--Entwicklung und Einsatz eines Instruments zur Erfassung hochschuldidaktischer Kompetenz. In: Egger R, Merkt M, eds. Lernwelt Universität. Wiesbaden: Springer VS; 2012:45--62.
LibreCat
 

2012 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 3646
Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility: The Ambiguity of Errors for Work and Learning. Dordrecht: Springer; 2012.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3659
Gruber H, Harteis C. Entwicklungsaufgaben im Erwachsenenalter. In: Dick M, Marotzki W, Mieg H, eds. Handbuch Professionsentwicklung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt; 2012:231-239.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3714
Bauer J, Gartmeier M, Harteis C. Learning from errors in the professions. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. The Ambiguity of Errors for Work and Learning. Dordrecht: Springer; 2012:1-14.
LibreCat
 

2012 | Book Review | LibreCat-ID: 3715
Buschmeyer K, Harteis C. Wuttke & Seifried (Eds.). (2012). Learning from errors at school and at work. Vocations and Learning Studies in Vocational and Professional Education. 2012;5(2):313-316.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3716
Harteis C, Buschmeyer K. Learning from mistakes - still a challenge for research and business practice. In: Wuttke E, Seifried J, eds. Learning from Errors at School and at Work. Opladen: Barbara Budrich; 2012:31-47.
LibreCat
 

2012 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3717
Harteis C, Frost F. Error orientation and intuitive decision making. In: Bauer J, Harteis C, eds. Human Fallibility. The Ambiguity of Errors for Work and Learning. ; 2012:141-153.
LibreCat
 

2011 | Book | LibreCat-ID: 3620
Paetz N-V, Ceylan F, Fiehn J, Schworm S, Harteis C. Kompetenz in Der Hochschuldidaktik: Ergebnisse Einer Delphi-Studie Über Die Zukunft Der Hochschullehre. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2011.
LibreCat
 

2011 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3628
Ceylan F, Fiehn J, Paetz N-V, Schworm S, Harteis C. Die Auswirkungen des Bologna-Prozesses--Eine Expertise der Hochschuldidaktik. In: Nickel S, ed. Der Bologna-Prozess Aus Sicht Der Hochschulforschung. Gütersloh: CHE; 2011:106-122.
LibreCat
 

2011 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3630
Harteis C, Morgenthaler B, Kugler C, Ittner K-P, Roth G, Graf B. Intuitive decision making in emergency medicine: an explorative study. In: Sinclair M, ed. Handbook of Intuition Research. Cheltenham: Edward Elgar; 2011:145-156.
LibreCat
 

2011 | Book Chapter | LibreCat-ID: 3632
Gruber H, Harteis C. Researching workplace learning in Europe. In: Malloch M, Cairns L, O’Connor B, eds. The SAGE Handbook of Workplace Learning. London: Sage; 2011:224--235.
LibreCat
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 3622
Rupprecht M, Strasser J, Gruber H, Harteis C. Expertise of team leaders in analysing team conflicts. Vocations and Learning. 2010;(1):39--54.
LibreCat
 

2010 | Journal Article | LibreCat-ID: 3624
Harteis C, Gruber H, Hertramph H. How Epistemic Beliefs Influence e-Learning in Daily Work-life. Journal of Educational Technology & Society. 2010;13(3):201-211.
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=452

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: AMA

Export / Embed