Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
253 Publications
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49049
Biehler R, Krüger K. Von Glückstal (Ukraine) nach Frankfurt: Problemlösen, Algorithmen, Stochastik – Nachruf auf Arthur Engel. GDM-Mitteilungen. 2023;(115):57-65.
LibreCat
| Files available
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 46756
Wallner M, Häsel-Weide U. Conceptual understanding of third grades for axial symmetry. In: Novotna J, Moraova H, eds. International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education. Charles University; 2023:346-354.
LibreCat
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49425
Seitz S, Häsel-Weide U, Wilke Y, Wallner M. Expertise and professionalism for inclusive (mathematics) teaching and learning: reflections on findings from interdisciplinary professionalisation research. Teachers and Teaching. Published online 2023:1-16. doi:https://doi.org/10.1080/13540602.2023.2284876
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48596
Häsel-Weide U, Schmidt R, Büker P. „FInDig“: Fach – Inklusion – Digitalisierung vernetzen. Ein Planungs- und Reflexionsmodell für die Lehrkräftebildung. Zeitschrift für Schul- Und Professionsentwicklung (PFLB). 2023;5(1):215-229.
LibreCat
| Files available
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 51131
Graf LM, Häsel-Weide U, Höveler K, Nührenbörger M. Insights into out-of-field teachers’ self-reports: Fostering the understanding of addition and subtraction as a basis for children to overcome difficulties in mathematics. In: Drijvers P, Csapodi C, Palmér H, Gosztonyi K, Kónya E, Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME, eds. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). ; 2023:3203-3210.
LibreCat
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 52806
Gilbert H, Schürmann M, Liebendörfer M, Lawson D, Hodds M. Post-pandemic online mathematics and statistics support: Practitioners’ opinions in Germany and Great Britain & Ireland. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. Published online 2023:1-26. doi:10.1080/0020739x.2023.2184282
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52811
Biehler R, Guntermann D, Liebendörfer M, Krämer S, Schlüter S. Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos. In: Goethe-Universität Frankfur I-P, ed. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik. Vol 1. WTM; 2023:407–410. doi:10.37626/GA9783959872089.0
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52810
Göller R, Gildehaus L, Liebendörfer M, Besser M. Erfassung und Vergleich (mathematischer) Eingangsvoraussetzungen angehender Studierender verschiedener mathematikhaltiger Studiengänge. In: Härterich J, Kallweit M, Rolka K, Skill T, eds. Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2021. Beiträge Zum Gleichnamigen Online-Symposium Am 12 November 2021 Aus Bochum. WTM; 2023:66–80.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52809
Kempen L, Liebendörfer M. Zu digital - zu viel - zu schwer? Qualitative Einsichten in das Erleben und Handeln von Erstsemester-Studierenden der Mathematik während der Corona-Pandemie. In: Härterich J, Kallweit M, Rolka K, Skill T, eds. Hanse-Kolloquium Zur Hochschuldidaktik Der Mathematik 2021. Beiträge Zum Gleichnamigen Online-Symposium Am 12 November 2021 Aus Bochum. WTM; 2023:91–106.
LibreCat
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52813
Schlüter S, Liebendörfer M. Bearbeitungsmuster von Studierenden im Umgang mit formalen Definitionen im Kontext konstanter Folgen. In: Goethe-Universität Frankfur I-P, ed. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik. Vol 2. WTM; 2023:1177–1180. doi:10.37626/GA9783959872089.0
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 52812
Krämer S, Liebendörfer M. Förderung prozeduraler Flexibilität durch Lernvideos mit interaktiven Aufgaben. In: Goethe-Universität Frankfur I-P, ed. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik. Vol 2. WTM; 2023:949–952. doi:10.37626/GA9783959872089.0
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 52807
Preservice teachers’ mathematics-related values and expectancy in the transition from school to university. Published online 2023. doi:10.48489/QUADRANTE.31191
LibreCat
| DOI
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32233
Häsel-Weide U, Wallner M, Hattermann M. Symmetrieverständnis von Anfang an. In: Gutzmann M, Carle U, Grundschulverband e. V., eds. Anfangsunterricht für alle Kinder - Willkommen in der Schule!. ; 2022:200-215.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32339
Häsel-Weide U, Seitz S, Wallner M, Wilke Y. Professionalisierung für inklusiven Mathematikunterricht. Interdisziplinäre Seminarkonzeption zur reflexiven Professionalisierung angehender Mathematiklehrkräfte in der Sekundarstufe. In: Lutz D, Becker J, Buchhaupt F, Katzenbach D, Strecker A, Urban M, eds. Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe. Waxmann; 2022:83-100.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32338
Hähn K, Häsel-Weide U, Scherer P. Diagnosegeleitete Förderung im inklusiven Mathematikunterricht der Grundschule – Professionalisierung durch reflektierte Handlungspraxis in der Lehrer*innenbildung. QfI - Qualifizierung für Inklusion. 2022;3(2).
LibreCat
| Files available
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
Liebendörfer M, Göller R, Gildehaus L, et al. The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2022;53(5):1133-1152. doi:10.1080/0020739x.2021.2023772
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
Biehler R, Langlotz H, Zappe W. Alles normal?! Daten auf Normalverteilung prüfen–mit schulischen Mitteln. mathematik lehren. 2022;2022(232):41–45.
LibreCat
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
Nieszporek R, Griese B, Biehler R. Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability. In: Peters SA, Zapata-Cardona L, Bonafini F, Fan A, eds. Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education; 2022. doi:10.52041/iase.icots11.t4b2
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
Biehler R. Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications. In: Peters SA, Zapata-Cardona L, Bonafini F, Fan A, eds. Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education; 2022. doi:10.52041/iase.icots11.t1a2
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
Biehler R, De Veaux R, Engel J, Kazak S, Frischemeier D. Editorial: Research on Data Science Education. Statistics Education Research Journal. 2022;21(2). doi:10.52041/serj.v21i2.606
LibreCat
| DOI