Margarita Knickenberg
Institut für Erziehungswissenschaft
Grundschulpädagogik
margarita.knickenberg@uni-paderborn.deID
61 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
M. F. Löper, N. Finke, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
M. Knickenberg, F. Hoya, and F. Hellmich, “Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
C. Sahli Lozano et al., “How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. ,” presented at the AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting. “Dismantling racial injustice and constructing educational possibilities: A call to action,” Philadelphia, PA, United States, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, and C. Sahli Lozano, “Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research), University of Cyprus, Nicosia, Cyprus.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.,” presented at the SAA (Society for Ambulatory Assessment) , University of Michigan, MI, USA.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. ,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research), University of Cyprus, Nicosia, Cyprus, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53661
C. Sahli Lozano et al., “How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland,” Exceptionality Education International, vol. 34, no. 1, pp. 17–41, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54756
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Students’ academic motivation in relation to peer interactions and social environment considering behavioral problems using the experience sampling method,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs,’ Valencia, Spain, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54755
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Effekte von Peerinteraktionen und des sozialen Umfelds auf die aktuelle Motivation von Schüler*innen,” presented at the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Osnabrück, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54810
M. F. Löper, M. Knickenberg, T. Kretzer, J. R. Schulze, and F. Hellmich, “ Adaptives Lernen im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Grund- und Förderschullehrkräften – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. Posterpräsentation auf der Herbsttagung 2024 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF).,” 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54835
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Die Bedeutung von Peers für die aktuelle akademische Motivation von Schüler*innen unter Berücksichtigung von Verhaltensproblemen,” presented at the AESF(Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung), München, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53214
C. Sahli Lozano et al., “How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland,” Exceptionality Education International, 2024.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50534
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, T. Loreman, and U. Sharma, “Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research). “The value of diversity in education and educational research,” University of Glasgow, UK, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50532
M. Knickenberg, “Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht,” presented at the Herbsttagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Münster, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50535
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, and M. Knickenberg, “How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison across five countries,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research). “The value of diversity in education and educational research,” University of Glasgow, UK, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50533
M. Knickenberg, N. Finke, and F. Hellmich, “Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen.Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). „Schule und Lehrkräfte.Bildung neu denken“.,” 2023.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
M. Knickenberg, C. L. A. Zurbriggen, and S. Schwab, “Validation of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in primary and secondary education settings,” SAGE Open, vol. 12, no. 1, Art. no. 215824402210798, 2022, doi: 10.1177/21582440221079896.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33433
M. Knickenberg, A. Stöcker, and C. Zurbriggen, “Inklusives Klassenklima. Zur Bedeutung der sozialen Dimension des Klassenklimas unter Berücksichtigung von Heterogenität,” in Inklusive Schule und Schulentwicklung Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz., K. Resch, K.-T. Lindner, B. Streese, M. Proyer, and S. Schwab, Eds. Münster: Waxmann, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33434
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Die Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit,” in G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung, G. Hagenauer and D. Raufelder, Eds. Münster / New York: Waxmann, 2021, pp. 335–350.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50537
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Qualität sozialer Interaktionen von Jugendlichen mit emotionalen Problemen oder Problemen im Umgang mit Peers im Unterricht – Eine Pilotstudie mit der Experience Sampling Method,” presented at the digiGEBF-Thementagung „Inklusion und Bildung als Thema der empirischen Bildungsforschung: Theoretische Ansätze und empirische Befunde“, online, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50536
M. Knickenberg, J. M. DeVries, and Ma. Trygger, “Gender, special education needs, and inclusion: Evidence from the Perceptopions of Inclusion Questionnaire in Sweden,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research) “Education and Society: Expectations, prescriptions, reconciliations“, University of Geneva, Switzerland, 2021.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33435
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and P. Schmidt, “Peers als Quelle aktueller Motivation?,” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, pp. 1–15, 2020, doi: 10.1024/1010-0652/a000292.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33436
M. Knickenberg and J. C. Störtländer, “Editorial zur zweiten Ausgabe der HLZ,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 2, no. 1, 2020, doi: 10.4119/HLZ-3352.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33437
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ),” SCHULE inklusiv, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45049
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “ Adolescents’ engagement at school vs. leisure time and their emotional involvement.,” presented at the EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) SIG 08 (Special Interest Group “Motivation and Emotion”), Dresden, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45051
M. Knickenberg, “Social relationships in students with special educational needs.,” presented at the EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) SIG 15 (Special Interest Group “Special Educational Needs”), London, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45052
M. Knickenberg, “Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern.,” presented at the Symposiums auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“, Potsdam, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45048
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Das emotionale Erleben von Jugendlichen in Abhängigkeit ihres Engagements in Schule und Freizeit.,” presented at the Vortrag im Rahmen eines Symposiums auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Wien, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45053
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Students’ emotional experience during peer interactions in different academic tracks.,” presented at the Symposiums auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, 2020.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 33438
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, M. Venetz, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Assessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings,” European Journal of Special Needs Education, vol. 35, no. 3, pp. 287–302, 2019, doi: 10.1080/08856257.2019.1646958.
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45061
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Inklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten.,” presented at the 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45060
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Students with emotional or behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions.,” presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Baltimore, MD, United States, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45056
M. Knickenberg, H. Frank, and L. Marwin Felix, “Individual and institutional determinants for primary school teachers’ self-efficacy beliefs regarding inclusive education – Results from qualitative interviews.,” presented at the Porto International Conference on Research in Education (ICRE), Porto, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45054
M. Knickenberg, L. Marwin Felix, and H. Frank, “Potential influencing factors for teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education,” presented at the 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019, Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45059
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Assessing social interaction quality with the Experience Sampling Method,” presented at the second edition of the conference “On the Social Inclusion of Students with Disabilities in General Education - New ways to measure social inclusion,” Groningen, Netherlands, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45057
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, C. Hinni, and M. Venetz, “Peer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience.,” presented at the 6th biannual meeting of the Society Ambulatory Assessment, Syracuse, NY, United States, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45058
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Erfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method.,” presented at the Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung. Universität Freiburg, Freiburg, Schweiz, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45055
M. Knickenberg and H. Chantal, “Applicability of ESM in School: Quality of students’ social interaction,” presented at the 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019, Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36356
F. Hellmich, M. F. Löper, and M. Knickenberg, “Individual and Institutional Determinants for Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs regarding Inclusive Education – Results from Qualitative Interviews. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE),” 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36344
F. Hellmich, M. F. Löper, and M. Knickenberg, “Potential Influencing Factors for Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education. Single Paper.18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future",” 2019.
LibreCat
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33440
F. Hellmich, M. Knickenberg, and G. Görel, “Einstellungen und Auffassungen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit dem inklusiven Unterricht in der Grundschule – Ergebnisse aus einer Interviewstudie,” in Inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung. Vom Anspruch zur erfolgreichen Umsetzung, F. Hellmich, G. Görel, and M. F. Löper, Eds. Stuttgart: Kohlhammer, 2018, pp. 123–140.
LibreCat
2018 | Book | LibreCat-ID: 33439
M. Knickenberg, Feedback und Attributionen im Grundschulunterricht. Bedeutung für Motivation und Lesekompetenzen. Wiesbaden: Springer, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45063
M. Knickenberg, T. Koskela, and S. Hanna-Maija, “Perceptions of Inclusion Questionnaire in Finland – Adaption and examination of the student version,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs’. “Inclusive education: An integrated research framework on disability, diversity and heterogeneity in education,” Potsdam, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45062
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, M. Venetz, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Assessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with/without disabilities,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs’. “Inclusive education: An integrated research framework on disability, diversity and heterogeneity in education,” Potsdam, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45064
M. Knickenberg, L. Marwin Felix, and H. Frank, “Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study,” presented at the Conference on Teacher Efficacy and Inclusive Education., Wuppertal, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45065
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule,” presented at the 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37750
M. F. Löper, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. Vortrag auf der Conference ‘Teacher Efficacy and Inclusive Education,’” 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37758
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF),” 2018.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45066
M. Knickenberg, “Effects of feedback on primary school students’ causal attributions and their reading comprehension.,” presented at the ECER 2017 (European Conference on Educational Research). „Reforming education and the imperative of constant change: Ambivalent roles of policy and the role of educational research“, Copenhagen, Denmark, 2017.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45067
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Feedback als Prädiktor für Leseverständnis, Kausalattributionen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen bei Kindern in der zweiten Hälfte der Grundschulzeit.,” presented at the 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, 2017.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33441
F. Hellmich, G. Görel, and M. Knickenberg, “Vorstellungen von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf die Gestaltung des individualisierten, inklusiven Unterrichts,” in Individualisierung im Grundschulunterricht: Anspruch, Realisierung und Risiken, F. Heinzel and K. Koch, Eds. Wiesbaden: VS / Springer, 2017, pp. 98–102.
LibreCat
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33442
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Kausalattributionen von Leseerfolgen und Lesemisserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule,” in Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung, K. Liebers, B. Landwehr, S. Reinhold, S. Riegler, and R. Schmidt, Eds. Wiesbaden: VS / Springer, 2016, pp. 199–204.
LibreCat
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33321
T. Ulrich, M. Knickenberg, M. Penke, U. Lüdtke, and H. J. Motsch, “Der Dativerwerb -Forschungsergebnisse und ihre therapeutischen Konsequenzen,” Logos , vol. 24, no. 3, pp. 176–190, 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45069
M. Knickenberg, “Effekte von wahrgenommenen Leistungsrückmeldungen auf lesebezogene Kausalattributionen bei Kindern in der Grundschule.,” presented at the 2. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung zum Thema "Bedingungen gelingender Lern- und Bildungsprozesse“, Dortmund, 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45068
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Leistungsrückmeldungen im Zusammenhang mit Leseleistungen, Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und Kausalattributionen bei Kindern im dritten und vierten Grundschuljahr,” presented at the 25. Jahrestagung „Profession und Disziplin – Grundschulpädagogik im Diskurs“ der Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe (Sektion Schulpädagogik) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bielefeld, 2016.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45070
M. Knickenberg, G. Gamze, and F. Hellmich, “Einstellungen und Motivation von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf inklusiven Unterricht.,” presented at the ahrestagung der Sektion Schulpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: Individualisierung von Unterricht. Transformationen – Wirkungen – Reflexionen., Göttingen, 2015.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45073
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Attributionen von Erfolgen und Misserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule im Zusammenhang mit Rückmeldungen ihrer Lehrkräfte,” presented at the 23. Jahrestagung der DGfE Kommission Grundschulforschung und Didaktik der Primarstufe „Lernprozessbegleitung und adaptive Lerngelegenheiten im Unterricht der Grundschule“, Leipzig, 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45075
M. Knickenberg and F. Hellmich, “ Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Grundschülerinnen und -schülern im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte,” presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt a. Main, 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45074
M. Knickenberg, “Kausalattributionen und Lehrkräftefeedback im Leseunterricht der Grundschule,” presented at the 7. Graduiertentagung der Universität Paderborn, Paderborn, 2014.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45079
M. Knickenberg, “Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Mädchen und Jungen im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte.,” presented at the 6. Graduiertentagung der Universität Paderborn, Paderborn, 2013.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45076
M. Knickenberg, G. Görel, and F. Hellmich, “Einstellungen von Lehrkräften zum inklusiven Unterricht in der Grundschule,” presented at the Symposiums “Qualität inklusiven Unterrichts in der Grundschule” auf der Tagung “Gemeinsam anders lehren und lernen – Wege in die inklusive Bildung,” Braunschweig, 2013.
LibreCat
61 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
M. F. Löper, N. Finke, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
M. Knickenberg, F. Hoya, and F. Hellmich, “Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“,” 2025.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
C. Sahli Lozano et al., “How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. ,” presented at the AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting. “Dismantling racial injustice and constructing educational possibilities: A call to action,” Philadelphia, PA, United States, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, and C. Sahli Lozano, “Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research), University of Cyprus, Nicosia, Cyprus.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.,” presented at the SAA (Society for Ambulatory Assessment) , University of Michigan, MI, USA.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. ,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research), University of Cyprus, Nicosia, Cyprus, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53661
C. Sahli Lozano et al., “How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland,” Exceptionality Education International, vol. 34, no. 1, pp. 17–41, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54756
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Students’ academic motivation in relation to peer interactions and social environment considering behavioral problems using the experience sampling method,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs,’ Valencia, Spain, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54755
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Effekte von Peerinteraktionen und des sozialen Umfelds auf die aktuelle Motivation von Schüler*innen,” presented at the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Osnabrück, 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54810
M. F. Löper, M. Knickenberg, T. Kretzer, J. R. Schulze, and F. Hellmich, “ Adaptives Lernen im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Grund- und Förderschullehrkräften – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. Posterpräsentation auf der Herbsttagung 2024 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF).,” 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54835
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Die Bedeutung von Peers für die aktuelle akademische Motivation von Schüler*innen unter Berücksichtigung von Verhaltensproblemen,” presented at the AESF(Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung), München, 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53214
C. Sahli Lozano et al., “How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland,” Exceptionality Education International, 2024.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50534
M. Knickenberg, H. Kullmann, S. Wüthrich, C. Sahli Lozano, T. Loreman, and U. Sharma, “Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research). “The value of diversity in education and educational research,” University of Glasgow, UK, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50532
M. Knickenberg, “Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht,” presented at the Herbsttagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung (AESF), Universität Münster, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50535
C. Sahli Lozano, S. Wüthrich, H. Kullmann, and M. Knickenberg, “How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison across five countries,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research). “The value of diversity in education and educational research,” University of Glasgow, UK, 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50533
M. Knickenberg, N. Finke, and F. Hellmich, “Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen.Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). „Schule und Lehrkräfte.Bildung neu denken“.,” 2023.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
M. Knickenberg, C. L. A. Zurbriggen, and S. Schwab, “Validation of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in primary and secondary education settings,” SAGE Open, vol. 12, no. 1, Art. no. 215824402210798, 2022, doi: 10.1177/21582440221079896.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33433
M. Knickenberg, A. Stöcker, and C. Zurbriggen, “Inklusives Klassenklima. Zur Bedeutung der sozialen Dimension des Klassenklimas unter Berücksichtigung von Heterogenität,” in Inklusive Schule und Schulentwicklung Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz., K. Resch, K.-T. Lindner, B. Streese, M. Proyer, and S. Schwab, Eds. Münster: Waxmann, 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33434
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Die Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit,” in G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung, G. Hagenauer and D. Raufelder, Eds. Münster / New York: Waxmann, 2021, pp. 335–350.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50537
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Qualität sozialer Interaktionen von Jugendlichen mit emotionalen Problemen oder Problemen im Umgang mit Peers im Unterricht – Eine Pilotstudie mit der Experience Sampling Method,” presented at the digiGEBF-Thementagung „Inklusion und Bildung als Thema der empirischen Bildungsforschung: Theoretische Ansätze und empirische Befunde“, online, 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50536
M. Knickenberg, J. M. DeVries, and Ma. Trygger, “Gender, special education needs, and inclusion: Evidence from the Perceptopions of Inclusion Questionnaire in Sweden,” presented at the ECER (European Conference on Educational Research) “Education and Society: Expectations, prescriptions, reconciliations“, University of Geneva, Switzerland, 2021.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33435
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and P. Schmidt, “Peers als Quelle aktueller Motivation?,” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, pp. 1–15, 2020, doi: 10.1024/1010-0652/a000292.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33436
M. Knickenberg and J. C. Störtländer, “Editorial zur zweiten Ausgabe der HLZ,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 2, no. 1, 2020, doi: 10.4119/HLZ-3352.
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33437
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ),” SCHULE inklusiv, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45049
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “ Adolescents’ engagement at school vs. leisure time and their emotional involvement.,” presented at the EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) SIG 08 (Special Interest Group “Motivation and Emotion”), Dresden, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45051
M. Knickenberg, “Social relationships in students with special educational needs.,” presented at the EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) SIG 15 (Special Interest Group “Special Educational Needs”), London, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45052
M. Knickenberg, “Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern.,” presented at the Symposiums auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“, Potsdam, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45048
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Das emotionale Erleben von Jugendlichen in Abhängigkeit ihres Engagements in Schule und Freizeit.,” presented at the Vortrag im Rahmen eines Symposiums auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Wien, 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45053
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Students’ emotional experience during peer interactions in different academic tracks.,” presented at the Symposiums auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam, 2020.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 33438
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, M. Venetz, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Assessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings,” European Journal of Special Needs Education, vol. 35, no. 3, pp. 287–302, 2019, doi: 10.1080/08856257.2019.1646958.
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45061
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Inklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten.,” presented at the 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45060
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Students with emotional or behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions.,” presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Baltimore, MD, United States, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45056
M. Knickenberg, H. Frank, and L. Marwin Felix, “Individual and institutional determinants for primary school teachers’ self-efficacy beliefs regarding inclusive education – Results from qualitative interviews.,” presented at the Porto International Conference on Research in Education (ICRE), Porto, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45054
M. Knickenberg, L. Marwin Felix, and H. Frank, “Potential influencing factors for teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education,” presented at the 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019, Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45059
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, and M. Venetz, “Assessing social interaction quality with the Experience Sampling Method,” presented at the second edition of the conference “On the Social Inclusion of Students with Disabilities in General Education - New ways to measure social inclusion,” Groningen, Netherlands, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45057
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, C. Hinni, and M. Venetz, “Peer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience.,” presented at the 6th biannual meeting of the Society Ambulatory Assessment, Syracuse, NY, United States, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45058
M. Knickenberg and C. Zurbriggen, “Erfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method.,” presented at the Frühjahrstagung der Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung. Universität Freiburg, Freiburg, Schweiz, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45055
M. Knickenberg and H. Chantal, “Applicability of ESM in School: Quality of students’ social interaction,” presented at the 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019, Aachen, 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36356
F. Hellmich, M. F. Löper, and M. Knickenberg, “Individual and Institutional Determinants for Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs regarding Inclusive Education – Results from Qualitative Interviews. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE),” 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36344
F. Hellmich, M. F. Löper, and M. Knickenberg, “Potential Influencing Factors for Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education. Single Paper.18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future",” 2019.
LibreCat
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33440
F. Hellmich, M. Knickenberg, and G. Görel, “Einstellungen und Auffassungen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit dem inklusiven Unterricht in der Grundschule – Ergebnisse aus einer Interviewstudie,” in Inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung. Vom Anspruch zur erfolgreichen Umsetzung, F. Hellmich, G. Görel, and M. F. Löper, Eds. Stuttgart: Kohlhammer, 2018, pp. 123–140.
LibreCat
2018 | Book | LibreCat-ID: 33439
M. Knickenberg, Feedback und Attributionen im Grundschulunterricht. Bedeutung für Motivation und Lesekompetenzen. Wiesbaden: Springer, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45063
M. Knickenberg, T. Koskela, and S. Hanna-Maija, “Perceptions of Inclusion Questionnaire in Finland – Adaption and examination of the student version,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs’. “Inclusive education: An integrated research framework on disability, diversity and heterogeneity in education,” Potsdam, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45062
M. Knickenberg, C. Zurbriggen, M. Venetz, S. Schwab, and M. Gebhardt, “Assessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with/without disabilities,” presented at the EARLI SIG 15 ‘Special Educational Needs’. “Inclusive education: An integrated research framework on disability, diversity and heterogeneity in education,” Potsdam, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45064
M. Knickenberg, L. Marwin Felix, and H. Frank, “Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study,” presented at the Conference on Teacher Efficacy and Inclusive Education., Wuppertal, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45065
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule,” presented at the 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz, 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37750
M. F. Löper, M. Knickenberg, and F. Hellmich, “Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. Vortrag auf der Conference ‘Teacher Efficacy and Inclusive Education,’” 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37758
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF),” 2018.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45066
M. Knickenberg, “Effects of feedback on primary school students’ causal attributions and their reading comprehension.,” presented at the ECER 2017 (European Conference on Educational Research). „Reforming education and the imperative of constant change: Ambivalent roles of policy and the role of educational research“, Copenhagen, Denmark, 2017.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45067
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Feedback als Prädiktor für Leseverständnis, Kausalattributionen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen bei Kindern in der zweiten Hälfte der Grundschulzeit.,” presented at the 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, 2017.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33441
F. Hellmich, G. Görel, and M. Knickenberg, “Vorstellungen von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf die Gestaltung des individualisierten, inklusiven Unterrichts,” in Individualisierung im Grundschulunterricht: Anspruch, Realisierung und Risiken, F. Heinzel and K. Koch, Eds. Wiesbaden: VS / Springer, 2017, pp. 98–102.
LibreCat
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33442
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Kausalattributionen von Leseerfolgen und Lesemisserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule,” in Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung, K. Liebers, B. Landwehr, S. Reinhold, S. Riegler, and R. Schmidt, Eds. Wiesbaden: VS / Springer, 2016, pp. 199–204.
LibreCat
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33321
T. Ulrich, M. Knickenberg, M. Penke, U. Lüdtke, and H. J. Motsch, “Der Dativerwerb -Forschungsergebnisse und ihre therapeutischen Konsequenzen,” Logos , vol. 24, no. 3, pp. 176–190, 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45069
M. Knickenberg, “Effekte von wahrgenommenen Leistungsrückmeldungen auf lesebezogene Kausalattributionen bei Kindern in der Grundschule.,” presented at the 2. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung zum Thema "Bedingungen gelingender Lern- und Bildungsprozesse“, Dortmund, 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45068
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Leistungsrückmeldungen im Zusammenhang mit Leseleistungen, Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und Kausalattributionen bei Kindern im dritten und vierten Grundschuljahr,” presented at the 25. Jahrestagung „Profession und Disziplin – Grundschulpädagogik im Diskurs“ der Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe (Sektion Schulpädagogik) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bielefeld, 2016.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45070
M. Knickenberg, G. Gamze, and F. Hellmich, “Einstellungen und Motivation von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf inklusiven Unterricht.,” presented at the ahrestagung der Sektion Schulpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Thema: Individualisierung von Unterricht. Transformationen – Wirkungen – Reflexionen., Göttingen, 2015.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45073
M. Knickenberg and F. Hellmich, “Attributionen von Erfolgen und Misserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule im Zusammenhang mit Rückmeldungen ihrer Lehrkräfte,” presented at the 23. Jahrestagung der DGfE Kommission Grundschulforschung und Didaktik der Primarstufe „Lernprozessbegleitung und adaptive Lerngelegenheiten im Unterricht der Grundschule“, Leipzig, 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45075
M. Knickenberg and F. Hellmich, “ Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Grundschülerinnen und -schülern im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte,” presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt a. Main, 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45074
M. Knickenberg, “Kausalattributionen und Lehrkräftefeedback im Leseunterricht der Grundschule,” presented at the 7. Graduiertentagung der Universität Paderborn, Paderborn, 2014.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45079
M. Knickenberg, “Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Mädchen und Jungen im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte.,” presented at the 6. Graduiertentagung der Universität Paderborn, Paderborn, 2013.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45076
M. Knickenberg, G. Görel, and F. Hellmich, “Einstellungen von Lehrkräften zum inklusiven Unterricht in der Grundschule,” presented at the Symposiums “Qualität inklusiven Unterrichts in der Grundschule” auf der Tagung “Gemeinsam anders lehren und lernen – Wege in die inklusive Bildung,” Braunschweig, 2013.
LibreCat