Margarita Knickenberg
Institut für Erziehungswissenschaft
Grundschulpädagogik
margarita.knickenberg@uni-paderborn.deID
68 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
Löper MF, Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“. In: Universität Mannheim; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
Knickenberg M, Hoya F, Hellmich F. Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“. In: Universität Mannheim; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714
Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. Feedback as a predictor of primary school students’ motivation and mathematical competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted). In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710
Knickenberg M, Hoya FK, Hellmich F. Effects of parental feedback on children’s perceived feedback, motivation and achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted). In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59249
Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. The role of teacher feedback for primary school students’ motivation and mathematical competencies. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (accepted). In: BelgradeUniversity of Belgrade; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59479
Knickenberg M, Zurbriggen C. Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59480
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C. Parental perceptions of inclusive teacher and school support – Establishment of a short-form. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59481
Knickenberg M, Kullmann H. Exploring the role of individual and collective efficacy beliefs and attitudes in teachers’ intentions to implement inclusive practices: Evidence from Canada, Germany and Switzerland. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59482
Sharma U, Gibson S, Knickenberg M, Mullick J. What ist he best educational option for my child who needs additional support: A global perspective. In: ; 2025.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C. Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
Knickenberg M, Zurbriggen C. Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
Knickenberg M, Zurbriggen C. Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53661
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International. 2024;34(1):17-41.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54756
Knickenberg M, Zurbriggen C. Students’ academic motivation in relation to peer interactions and social environment considering behavioral problems using the experience sampling method. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54755
Knickenberg M, Zurbriggen C. Effekte von Peerinteraktionen und des sozialen Umfelds auf die aktuelle Motivation von Schüler*innen. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54810
Löper MF, Knickenberg M, Kretzer T, Schulze JR, Hellmich F. Adaptives Lernen im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Grund- und Förderschullehrkräften – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. Posterpräsentation auf der Herbsttagung 2024 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF). In: Ludwig-Maximilians-Universität; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54835
Knickenberg M, Zurbriggen C. Die Bedeutung von Peers für die aktuelle akademische Motivation von Schüler*innen unter Berücksichtigung von Verhaltensproblemen. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53214
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International. Published online 2024.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50534
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C, Loreman T, Sharma U. Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50532
Knickenberg M. Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50535
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, Knickenberg M. How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison across five countries. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50533
Knickenberg M, Finke N, Hellmich F. Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen.Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). „Schule und Lehrkräfte.Bildung neu denken“. In: Universität Potsdam; 2023.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
Knickenberg M, Zurbriggen CLA, Schwab S. Validation of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in primary and secondary education settings. SAGE Open. 2022;12(1). doi:10.1177/21582440221079896
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33433
Knickenberg M, Stöcker A, Zurbriggen C. Inklusives Klassenklima. Zur Bedeutung der sozialen Dimension des Klassenklimas unter Berücksichtigung von Heterogenität. In: Resch K, Lindner K-T, Streese B, Proyer M, Schwab S, eds. Inklusive Schule und Schulentwicklung Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Waxmann; 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33434
Knickenberg M, Zurbriggen C. Die Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit. In: Hagenauer G, Raufelder D, eds. G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung. Waxmann; 2021:335-350.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50537
Knickenberg M, Zurbriggen C. Qualität sozialer Interaktionen von Jugendlichen mit emotionalen Problemen oder Problemen im Umgang mit Peers im Unterricht – Eine Pilotstudie mit der Experience Sampling Method. In: ; 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50536
Knickenberg M, DeVries JM, Trygger Ma. Gender, special education needs, and inclusion: Evidence from the Perceptopions of Inclusion Questionnaire in Sweden. In: ; 2021.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33435
Knickenberg M, Zurbriggen C, Schmidt P. Peers als Quelle aktueller Motivation? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. Published online 2020:1-15. doi:10.1024/1010-0652/a000292
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33436
Knickenberg M, Störtländer JC. Editorial zur zweiten Ausgabe der HLZ. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion. 2020;2(1). doi:10.4119/HLZ-3352
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33437
Knickenberg M, Zurbriggen C. Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). SCHULE inklusiv. Published online 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45049
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Adolescents’ engagement at school vs. leisure time and their emotional involvement. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45051
Knickenberg M. Social relationships in students with special educational needs. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45052
Knickenberg M. Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45048
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Das emotionale Erleben von Jugendlichen in Abhängigkeit ihres Engagements in Schule und Freizeit. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45053
Knickenberg M, Zurbriggen C. Students’ emotional experience during peer interactions in different academic tracks. In: ; 2020.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 33438
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M, Schwab S, Gebhardt M. Assessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings. European Journal of Special Needs Education. 2019;35(3):287-302. doi:10.1080/08856257.2019.1646958
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45061
Knickenberg M, Zurbriggen C, Schwab S, Gebhardt M. Inklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45060
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Students with emotional or behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45056
Knickenberg M, Frank H, Marwin Felix L. Individual and institutional determinants for primary school teachers’ self-efficacy beliefs regarding inclusive education – Results from qualitative interviews. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45054
Knickenberg M, Marwin Felix L, Frank H. Potential influencing factors for teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45059
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Assessing social interaction quality with the Experience Sampling Method. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45057
Knickenberg M, Zurbriggen C, Hinni C, Venetz M. Peer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45058
Knickenberg M, Zurbriggen C. Erfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45055
Knickenberg M, Chantal H. Applicability of ESM in School: Quality of students’ social interaction. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36356
Hellmich F, Löper MF, Knickenberg M. Individual and Institutional Determinants for Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs regarding Inclusive Education – Results from Qualitative Interviews. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE). In: Polytechnic of Porto; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36344
Hellmich F, Löper MF, Knickenberg M. Potential Influencing Factors for Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education. Single Paper.18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future". In: RWTH Aachen; 2019.
LibreCat
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33440
Hellmich F, Knickenberg M, Görel G. Einstellungen und Auffassungen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit dem inklusiven Unterricht in der Grundschule – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. In: Hellmich F, Görel G, Löper MF, eds. Inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung. Vom Anspruch zur erfolgreichen Umsetzung. Kohlhammer; 2018:123-140.
LibreCat
2018 | Book | LibreCat-ID: 33439
Knickenberg M. Feedback Und Attributionen Im Grundschulunterricht. Bedeutung Für Motivation Und Lesekompetenzen. Springer; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45063
Knickenberg M, Koskela T, Hanna-Maija S. Perceptions of Inclusion Questionnaire in Finland – Adaption and examination of the student version. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45062
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M, Schwab S, Gebhardt M. Assessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with/without disabilities. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45064
Knickenberg M, Marwin Felix L, Frank H. Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45065
Knickenberg M, Hellmich F. Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37750
Löper MF, Knickenberg M, Hellmich F. Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. Vortrag auf der Conference “Teacher Efficacy and Inclusive Education.” In: Bergische Universität Wuppertal; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37758
Knickenberg M, Hellmich F. Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). In: Universität Basel; 2018.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45066
Knickenberg M. Effects of feedback on primary school students’ causal attributions and their reading comprehension. In: ; 2017.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45067
Knickenberg M, Hellmich F. Feedback als Prädiktor für Leseverständnis, Kausalattributionen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen bei Kindern in der zweiten Hälfte der Grundschulzeit. In: ; 2017.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33441
Hellmich F, Görel G, Knickenberg M. Vorstellungen von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf die Gestaltung des individualisierten, inklusiven Unterrichts. In: Heinzel F, Koch K, eds. Individualisierung im Grundschulunterricht: Anspruch, Realisierung und Risiken. VS / Springer; 2017:98-102.
LibreCat
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33442
Knickenberg M, Hellmich F. Kausalattributionen von Leseerfolgen und Lesemisserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule. In: Liebers K, Landwehr B, Reinhold S, Riegler S, Schmidt R, eds. Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung. VS / Springer; 2016:199-204.
LibreCat
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33321
Ulrich T, Knickenberg M, Penke M, Lüdtke U, Motsch HJ. Der Dativerwerb -Forschungsergebnisse und ihre therapeutischen Konsequenzen. Logos . 2016;24(3):176-190.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45069
Knickenberg M. Effekte von wahrgenommenen Leistungsrückmeldungen auf lesebezogene Kausalattributionen bei Kindern in der Grundschule. In: ; 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45068
Knickenberg M, Hellmich F. Leistungsrückmeldungen im Zusammenhang mit Leseleistungen, Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und Kausalattributionen bei Kindern im dritten und vierten Grundschuljahr. In: ; 2016.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45070
Knickenberg M, Gamze G, Hellmich F. Einstellungen und Motivation von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf inklusiven Unterricht. In: ; 2015.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45073
Knickenberg M, Hellmich F. Attributionen von Erfolgen und Misserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule im Zusammenhang mit Rückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45075
Knickenberg M, Hellmich F. Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Grundschülerinnen und -schülern im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45074
Knickenberg M. Kausalattributionen und Lehrkräftefeedback im Leseunterricht der Grundschule. In: ; 2014.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45079
Knickenberg M. Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Mädchen und Jungen im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2013.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45076
Knickenberg M, Görel G, Hellmich F. Einstellungen von Lehrkräften zum inklusiven Unterricht in der Grundschule. In: ; 2013.
LibreCat
68 Publications
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56338
Löper MF, Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. Feedback und selbstbezogene Kognitionen als Prädiktoren für die Mathematikleistungen von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“. In: Universität Mannheim; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 56337
Knickenberg M, Hoya F, Hellmich F. Wahrnehmung und Effekte elterlichen Feedbacks auf die Lesemotivation und -leistung von Grundschulkindern. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Lernen durch Feedback von Lehrpersonen, Eltern und Schüler:innen“ (Sebastian Röhl & Fabian Hoya) auf der 12. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung als Schlüssel für gesellschaftliche Herausforderungen: Interdisziplinäre Beiträge aus der Bildungsforschung“. In: Universität Mannheim; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58714
Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. Feedback as a predictor of primary school students’ motivation and mathematical competence. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted). In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 58710
Knickenberg M, Hoya FK, Hellmich F. Effects of parental feedback on children’s perceived feedback, motivation and achievement. Single Paper. The 21th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference on Learning and Instruction 2025. “Realising Potentials through Education: Shaping the minds and brains for the future” (accepted). In: University of Graz; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 59249
Finke N, Knickenberg M, Hellmich F. The role of teacher feedback for primary school students’ motivation and mathematical competencies. Paper. ECER 2025 (European Conference on Educational Research). “Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives“ (accepted). In: BelgradeUniversity of Belgrade; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59479
Knickenberg M, Zurbriggen C. Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59480
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C. Parental perceptions of inclusive teacher and school support – Establishment of a short-form. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59481
Knickenberg M, Kullmann H. Exploring the role of individual and collective efficacy beliefs and attitudes in teachers’ intentions to implement inclusive practices: Evidence from Canada, Germany and Switzerland. In: ; 2025.
LibreCat
2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 59482
Sharma U, Gibson S, Knickenberg M, Mullick J. What ist he best educational option for my child who needs additional support: A global perspective. In: ; 2025.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50531
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50973
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C. Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
LibreCat
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50972
Knickenberg M, Zurbriggen C. Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50974
Knickenberg M, Zurbriggen C. Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. . In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53661
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International. 2024;34(1):17-41.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54756
Knickenberg M, Zurbriggen C. Students’ academic motivation in relation to peer interactions and social environment considering behavioral problems using the experience sampling method. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54755
Knickenberg M, Zurbriggen C. Effekte von Peerinteraktionen und des sozialen Umfelds auf die aktuelle Motivation von Schüler*innen. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54810
Löper MF, Knickenberg M, Kretzer T, Schulze JR, Hellmich F. Adaptives Lernen im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Grund- und Förderschullehrkräften – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. Posterpräsentation auf der Herbsttagung 2024 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF). In: Ludwig-Maximilians-Universität; 2024.
LibreCat
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 54835
Knickenberg M, Zurbriggen C. Die Bedeutung von Peers für die aktuelle akademische Motivation von Schüler*innen unter Berücksichtigung von Verhaltensproblemen. In: ; 2024.
LibreCat
2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53214
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, et al. How Do Attitudes and Self-Efficacy Predict Teachers’Intentions to Use Inclusive Practices? A Cross-National Comparison Between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. Exceptionality Education International. Published online 2024.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50534
Knickenberg M, Kullmann H, Wüthrich S, Sahli Lozano C, Loreman T, Sharma U. Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50532
Knickenberg M. Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50535
Sahli Lozano C, Wüthrich S, Kullmann H, Knickenberg M. How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison across five countries. In: ; 2023.
LibreCat
2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 50533
Knickenberg M, Finke N, Hellmich F. Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen.Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). „Schule und Lehrkräfte.Bildung neu denken“. In: Universität Potsdam; 2023.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 36133
Knickenberg M, Zurbriggen CLA, Schwab S. Validation of the student version of the Perceptions of Inclusion Questionnaire in primary and secondary education settings. SAGE Open. 2022;12(1). doi:10.1177/21582440221079896
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33433
Knickenberg M, Stöcker A, Zurbriggen C. Inklusives Klassenklima. Zur Bedeutung der sozialen Dimension des Klassenklimas unter Berücksichtigung von Heterogenität. In: Resch K, Lindner K-T, Streese B, Proyer M, Schwab S, eds. Inklusive Schule und Schulentwicklung Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und Praxisbeispiele aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Waxmann; 2021.
LibreCat
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33434
Knickenberg M, Zurbriggen C. Die Bedeutsamkeit von Peers für Jugendliche in der Sekundarstufe und in der Freizeit. In: Hagenauer G, Raufelder D, eds. G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung. Waxmann; 2021:335-350.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50537
Knickenberg M, Zurbriggen C. Qualität sozialer Interaktionen von Jugendlichen mit emotionalen Problemen oder Problemen im Umgang mit Peers im Unterricht – Eine Pilotstudie mit der Experience Sampling Method. In: ; 2021.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 50536
Knickenberg M, DeVries JM, Trygger Ma. Gender, special education needs, and inclusion: Evidence from the Perceptopions of Inclusion Questionnaire in Sweden. In: ; 2021.
LibreCat
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33435
Knickenberg M, Zurbriggen C, Schmidt P. Peers als Quelle aktueller Motivation? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. Published online 2020:1-15. doi:10.1024/1010-0652/a000292
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33436
Knickenberg M, Störtländer JC. Editorial zur zweiten Ausgabe der HLZ. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion. 2020;2(1). doi:10.4119/HLZ-3352
LibreCat
| DOI
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 33437
Knickenberg M, Zurbriggen C. Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ). SCHULE inklusiv. Published online 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45049
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Adolescents’ engagement at school vs. leisure time and their emotional involvement. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45051
Knickenberg M. Social relationships in students with special educational needs. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45052
Knickenberg M. Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45048
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Das emotionale Erleben von Jugendlichen in Abhängigkeit ihres Engagements in Schule und Freizeit. In: ; 2020.
LibreCat
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45053
Knickenberg M, Zurbriggen C. Students’ emotional experience during peer interactions in different academic tracks. In: ; 2020.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 33438
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M, Schwab S, Gebhardt M. Assessing dimensions of inclusion from students’ perspective – measurement invariance across students with learning disabilities in different educational settings. European Journal of Special Needs Education. 2019;35(3):287-302. doi:10.1080/08856257.2019.1646958
LibreCat
| DOI
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45061
Knickenberg M, Zurbriggen C, Schwab S, Gebhardt M. Inklusion aus der Sicht von Kindern mit dem Förderschwerpunkt Lernen – Überprüfung von Messinvarianz in verschiedenen schulischen Kontexten. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45060
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Students with emotional or behavioral problems: Their emotional experience in the classroom during peer interactions. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45056
Knickenberg M, Frank H, Marwin Felix L. Individual and institutional determinants for primary school teachers’ self-efficacy beliefs regarding inclusive education – Results from qualitative interviews. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45054
Knickenberg M, Marwin Felix L, Frank H. Potential influencing factors for teachers’ self-efficacy beliefs concerning inclusive education. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45059
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M. Assessing social interaction quality with the Experience Sampling Method. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45057
Knickenberg M, Zurbriggen C, Hinni C, Venetz M. Peer interactions in everyday school life versus leisure time of adolescents and their emotional experience. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45058
Knickenberg M, Zurbriggen C. Erfassung von Merkmalen inklusiven Unterrichts mit der Experience Sampling Method. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45055
Knickenberg M, Chantal H. Applicability of ESM in School: Quality of students’ social interaction. In: ; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36356
Hellmich F, Löper MF, Knickenberg M. Individual and Institutional Determinants for Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs regarding Inclusive Education – Results from Qualitative Interviews. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE). In: Polytechnic of Porto; 2019.
LibreCat
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36344
Hellmich F, Löper MF, Knickenberg M. Potential Influencing Factors for Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education. Single Paper.18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future". In: RWTH Aachen; 2019.
LibreCat
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33440
Hellmich F, Knickenberg M, Görel G. Einstellungen und Auffassungen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit dem inklusiven Unterricht in der Grundschule – Ergebnisse aus einer Interviewstudie. In: Hellmich F, Görel G, Löper MF, eds. Inklusive Schul- und Unterrichtsentwicklung. Vom Anspruch zur erfolgreichen Umsetzung. Kohlhammer; 2018:123-140.
LibreCat
2018 | Book | LibreCat-ID: 33439
Knickenberg M. Feedback Und Attributionen Im Grundschulunterricht. Bedeutung Für Motivation Und Lesekompetenzen. Springer; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45063
Knickenberg M, Koskela T, Hanna-Maija S. Perceptions of Inclusion Questionnaire in Finland – Adaption and examination of the student version. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45062
Knickenberg M, Zurbriggen C, Venetz M, Schwab S, Gebhardt M. Assessing dimensions of inclusion – Measurement invariance between students with/without disabilities. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45064
Knickenberg M, Marwin Felix L, Frank H. Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45065
Knickenberg M, Hellmich F. Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. In: ; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37750
Löper MF, Knickenberg M, Hellmich F. Prerequisites of Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education – Results from a Qualitative Study. Vortrag auf der Conference “Teacher Efficacy and Inclusive Education.” In: Bergische Universität Wuppertal; 2018.
LibreCat
2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37758
Knickenberg M, Hellmich F. Selbst- und fremdbezogene Kausalattributionen bei Kindern im Mathematikunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). In: Universität Basel; 2018.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45066
Knickenberg M. Effects of feedback on primary school students’ causal attributions and their reading comprehension. In: ; 2017.
LibreCat
2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45067
Knickenberg M, Hellmich F. Feedback als Prädiktor für Leseverständnis, Kausalattributionen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen bei Kindern in der zweiten Hälfte der Grundschulzeit. In: ; 2017.
LibreCat
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33441
Hellmich F, Görel G, Knickenberg M. Vorstellungen von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf die Gestaltung des individualisierten, inklusiven Unterrichts. In: Heinzel F, Koch K, eds. Individualisierung im Grundschulunterricht: Anspruch, Realisierung und Risiken. VS / Springer; 2017:98-102.
LibreCat
2016 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33442
Knickenberg M, Hellmich F. Kausalattributionen von Leseerfolgen und Lesemisserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule. In: Liebers K, Landwehr B, Reinhold S, Riegler S, Schmidt R, eds. Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung. VS / Springer; 2016:199-204.
LibreCat
2016 | Journal Article | LibreCat-ID: 33321
Ulrich T, Knickenberg M, Penke M, Lüdtke U, Motsch HJ. Der Dativerwerb -Forschungsergebnisse und ihre therapeutischen Konsequenzen. Logos . 2016;24(3):176-190.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45069
Knickenberg M. Effekte von wahrgenommenen Leistungsrückmeldungen auf lesebezogene Kausalattributionen bei Kindern in der Grundschule. In: ; 2016.
LibreCat
2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45068
Knickenberg M, Hellmich F. Leistungsrückmeldungen im Zusammenhang mit Leseleistungen, Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und Kausalattributionen bei Kindern im dritten und vierten Grundschuljahr. In: ; 2016.
LibreCat
2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45070
Knickenberg M, Gamze G, Hellmich F. Einstellungen und Motivation von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grundschulen in Bezug auf inklusiven Unterricht. In: ; 2015.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45073
Knickenberg M, Hellmich F. Attributionen von Erfolgen und Misserfolgen bei Kindern im Leseunterricht der Grundschule im Zusammenhang mit Rückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45075
Knickenberg M, Hellmich F. Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Grundschülerinnen und -schülern im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2014.
LibreCat
2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45074
Knickenberg M. Kausalattributionen und Lehrkräftefeedback im Leseunterricht der Grundschule. In: ; 2014.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45079
Knickenberg M. Kausalattributionen von Leseerfolgen und -misserfolgen bei Mädchen und Jungen im Zusammenhang mit Leistungsrückmeldungen ihrer Lehrkräfte. In: ; 2013.
LibreCat
2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45076
Knickenberg M, Görel G, Hellmich F. Einstellungen von Lehrkräften zum inklusiven Unterricht in der Grundschule. In: ; 2013.
LibreCat