Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

292 Publications


2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46155
Bruns, J., Hagena, M., & Gasteiger, H. (2023). Professional Development Enacted by Facilitators in the Context of Early Mathematics Education: Scaling up or Dilution of Effects? Teaching and Teacher Education, 132, Article 104270. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104270
LibreCat | DOI
 

2023 | Book | LibreCat-ID: 51101
Werth, G. (2023). Neue Wege im mathematischen Unterricht: Auf den Spuren Mathilde Vaertings. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-42445-9
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 51103
Werth, G. (2023). Standardkonstruktionen eigenständig entdecken. Mathilde Vaertings Idee der Selbstständigkeitsprobe. mathematik lehren, 241, 15–19.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 53565
Schwerin, I. (2023). Verdoppeln und Halbieren im Zahlenraum bis 100 - Erkenntnisse einer Interviewstudie in Klasse 2. In Mathematikdidaktik Grundschule. Herbsttagung des Arbeitskreises Grundschule der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM), Bremen. University of Bamberg Press.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53439
Rezat, S., Malik, S. N., & Leifeld, M. (2023). Mathematik – Lesen – Lernen: Ein Vorlesungskonzept zur Förderung mathematischer Lesekompetenz. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik  Vom 29.08.2022 Bis 02.09.2022 in Frankfurt Am Main, 1125–1128. https://doi.org/10.17877/DE290R-23392
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53441
Leifeld, M., & Rezat, S. (2023). Verstehen schriftlicher Rechenverfahren durch algorithmisches Denken am Beispiel der schriftlichen Subtraktion. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik  Vom 29.08.2022 Bis 02.09.2022 in Frankfurt Am Main, 993–996. https://doi.org/10.17877/DE290R-23760
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53475
Malik, S. N., & Rezat, S. (2023). Herausforderungen anwendungsbezogener Aufgaben - eine curriculare Perspektive auf den Forschungsstand. Beiträge Zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Didaktik Der Mathematik  Vom 29.08.2022 Bis 02.09.2022 in Frankfurt Am Main. https://doi.org/10.17877/DE290R-23380
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46987
Pepin, B., Kock, Z., & Rezat, S. (2023). Toward student agency in the selection and use of digital resources for learning and studying mathematics. In B. Pepin, G. Gueudet, & J. Choppin (Eds.), Handbook of Digital Resources in Mathematics Education (pp. 1–28). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95060-6_26-1
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48067
Gueudet, G., Pepin, B., & Rezat, S. (2023). Meta-Resources: Supporting the design of mathematics teaching and learning. In B. Pepin, G. Gueudet, & J. Choppin (Eds.), Handbook of Digital Resources in Mathematics Education. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95060-6_36-1
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 49684 | OA
Rezat, S., & Geiger, V. (2023). The role of digital technologies in transforming student learning landscapes. In B. Pepin, G. Gueudet, & J. Choppin (Eds.), Handbook of Digital Resources in Mathematics Education. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95060-6_21-1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46956
Hattermann, M., Rezat, S., & Sträßer, R. (2023). Geometrie: Leitidee Raum und Form. In Handbuch der Mathematikdidaktik (pp. 201–242). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3_7
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 45786 | OA
Hoffmann, M., & Biehler, R. (2023). Implementing profession orientation as a design principle for overcoming Klein’s second discontinuity – preservice teacher’s perspectives on interface activities in the context of a geometry course. ZDM – Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01505-3
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48319
Leiss, D., Gerlach, K., Wessel, L., & Schmidt-Thieme, B. (2023). Sprache und Mathematiklernen. In Handbuch der Mathematikdidaktik (pp. 561–595). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3_18
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35697
Ostsieker, L., & Biehler, R. (2023). Supporting Students in Developing Adequate Concept Images and Definitions at University: The Case of the Convergence of Sequences. In Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education (pp. 181–201). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_9
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35678
Kortemeyer, J., & Biehler, R. (2023). Analyzing the Interface Between Mathematics and Engineering in Basic Engineering Courses. In Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education (pp. 669–692). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_32
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48480
Kortmeyer, J., & Biehler, R. (2023). The use of integrals for accumulation and mean values in basic electrical engineering courses. In T. Dreyfus, A. S. Gonzalez-Martin, E. Nardi, J. Monaghan, & P. W. Thompson (Eds.), The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines – Proceedings of the Second Calculus Conference (pp. 121–124). MatRIC.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47416
Biehler, R., Engel, J., & Frischemeier, D. (2023). Stochastik: Leitidee Daten und Zufall. In R. Bruder, A. Büchter, H. Gasteiger, B. Schmidt-Thieme, & HG. Weigand (Eds.), Handbuch der Mathematikdidaktik. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3_8
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48042
Biehler, R., Frischemeier, D., Gould, R., & Pfannkuch, M. (2023). Impacts of Digitalization on Content and Goals of Statistics Education. In B. Pepin, G. Gueudet, & J. Choppin (Eds.), Handbook of Digital Resources in Mathematics Education. Springer International Publishing.
LibreCat
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49049
Biehler, R., & Krüger, K. (2023). Von Glückstal (Ukraine) nach Frankfurt: Problemlösen, Algorithmen, Stochastik – Nachruf auf Arthur Engel. GDM-Mitteilungen, 115, 57–65.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Biehler, R., Liebendörfer, M., Gueudet, G., Rasmussen, C., & Winsløw, C. (2023). Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction. In Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_1
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Schürmann, M., Biehler, R., & Schaper, N. (2023). Framing Goals of Mathematics Support Measures. In Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education (pp. 91–117). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_5
LibreCat | DOI
 

2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Biehler, R., Liebendörfer, M., Gueudet, G., Rasmussen, C., & Winsløw, C. (Eds.). (2023). Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Biehler, R., Liebendörfer, M., & Schmitz, A. (2023). Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos. Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, 114, 8–12.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53053
Kolbe, T. (2023). Think-aloud beim hochschulischen Mathematiklernen – Ergebnisse einer Pilotierung. In . IDMI Primar Goethe-Univeristät Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM. https://doi.org/10.37626/GA9783959872089.0
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46569
Schoenherr, J., & Schukajlow, S. (2023). Characterizing external visualization in mathematics education research: a scoping review. ZDM – Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01494-3
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32233
Häsel-Weide, U., Wallner, M., & Hattermann, M. (2022). Symmetrieverständnis von Anfang an. In M. Gutzmann, U. Carle, & Grundschulverband e. V. (Eds.), Anfangsunterricht für alle Kinder - Willkommen in der Schule! (pp. 200–215).
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 32339
Häsel-Weide, U., Seitz, S., Wallner, M., & Wilke, Y. (2022). Professionalisierung für inklusiven Mathematikunterricht. Interdisziplinäre Seminarkonzeption zur reflexiven Professionalisierung angehender Mathematiklehrkräfte in der Sekundarstufe. In D. Lutz, J. Becker, F. Buchhaupt, D. Katzenbach, A. Strecker, & M. Urban (Eds.), Qualifizierung für Inklusion. Sekundarstufe (pp. 83–100). Waxmann.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32338
Hähn, K., Häsel-Weide, U., & Scherer, P. (2022). Diagnosegeleitete Förderung im inklusiven Mathematikunterricht der Grundschule – Professionalisierung durch reflektierte Handlungspraxis in der Lehrer*innenbildung. QfI - Qualifizierung für Inklusion, 3(2).
LibreCat | Files available
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40312
Häsel-Weide, U., & Nührenbörger, M. (2022). Inclusive math practices in primary school. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. In J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, F. Ferretti, & Free University of Bozen-Bolzano and ERME (Eds.), Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (pp. 1–8).
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34413 | OA
Häsel-Weide, U., Wienhues, I., & Kordes, L. (2022). Multiplikative Beziehungen erkennen und nutzen – Initiierung von Lernprozessen durch Entdeckervideos. In J. Bonow, T. Dexel, R. Rink, Chr. Schreiber, & D. Walter (Eds.), Digitale Medien und Heterogenität – Chancen und Herausforderungen für die Mathematikdidaktik (pp. 27–42). WTM-Verlag.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45679
Bruns, J., & Reuter, D. (2022). „Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster- und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen? Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45678
Bruns, J., Hagena, M., & Gasteiger, H. (2022). Effects of Facilitator Professional Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early Mathematics Education. In J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, & F. Ferretti (Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45677
Bruns, J., Langer, W., & Erhorn, J. (2022). Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse im inklusiven Sportunterricht. German Journal of Exercise and Sport Research, 52(3), 386–397. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34820
Langer, W., Bruns, J., & Erhorn, J. (2022). Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition in inclusive physical education. German Journal of Exercise and Sport Research, 52(3), 386–397. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0
LibreCat | DOI | WoS
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34819
Hagena, M., Bruns, J., & Gasteiger, H. (2022). Einfluss der Berufserfahrung von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(6), 1455–1480. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01122-y
LibreCat | DOI | WoS
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 36472
Reuter, D., & Bruns, J. (2022). Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich. In Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-63214-7_3
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40613
Dröse, J. (2022). Verstehensgrundlagen diagnostizieren - Diagnostisches Denken von drei Professionalisierungsgruppen. Beiträge Zum Mathematikunterricht.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47520
Graf, L. M., Häsel-Weide, U., Nührenbörger, M., & Höveler, K. (2022). Lernwege von fachfremd unterrichtenden Lehrkräften zur Ablösung vom zählenden Rechnen. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 - 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 773–776).
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47519
Schwerin, I. (2022). Verdoppeln und Halbieren im 2. Schuljahr - Vorgehensweisen und Verständnis. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 - 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 401–404).
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45373
Dröse, J., Neugebauer, P., Delucchi Danhier, R., & Mertins, B. (2022). Eye-Tracking Studie zu Textaufgaben in Klasse 5: Bemerken und Interpretieren syntaktischer Strukturen. In P. Kleine, N. Graulich, J. Kuhn, & M. Schindler (Eds.), Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Forschung und Praxis (pp. 209–225). https://doi.org/10.1007/978-3-662-63214-7
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45374
Prediger, S., Dröse, J., Stahnke, R., & Ademmer, C. (2022). Teacher expertise for fostering at-risk students’ understanding of basic concepts: conceptual model and evidence for growth. Journal of Mathematics Teacher Education. https://doi.org/10.1007/s10857-022-09538-3
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45379
Dröse, J., Griese, B., & Wessel, L. (2022). Prosepctive teachers‘ diagnostic judgements on students’ under- standing of conditional probabilities. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 40607
Dröse, J., & Prediger, S. (2022). Prospective Teachers’ Diagnostic Thinking on Students’ Understanding of Multi-Digit Multiplication: A Content-Related Analysis on Unpacking of Knowledge Elements. Journal Für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00214-w
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45378
Dröse, J., & Wessel, L. (2022). Prospective Teachers‘ Competence of Fostering Students’ Understanding in Script Writing Task. In C. Fernandez, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52574
Werth, G. (2022). Neue Wege im mathematischen Unterricht - Auf den Spuren Mathilde Vaertings. Beiträge zum Mathematikunterricht. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Frankfurt am. Main. https://doi.org/10.37626/GA9783959872089.0
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53480
Malik, S. N., & Rezat, S. (2022). Linguistic features of word problems that cause difficulties for learners across the curriculum: A literature review. Proceedings on the Twelfth Congress on the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 12).
LibreCat | Files available
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 44689
Rezat, S., Malik, S. N., & Leifeld, M. (2022). Scaffolding Close Reading of Mathematical Text in Pre-service Primary Teacher Education at the Tertiary Level: Design and Evaluation. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(S1), 215–236. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10309-y
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48389
Dröse, J., Griese, B., & Wessel, L. (2022). Prospective teachers’ diagnostic judgments on students’ understanding of conditional probabilities. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). TwelfthCongressoftheEuropeanSocietyforResearchin Mathematics Education(CERME12), Bozen-Bolzano,Italy.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 48325
Dellori, A., & Wessel, L. (2022). Entwicklung und Erprobung von professionsorientierten Lernumgebungen zur Wissensvernetzung in der Algebra. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022, 665–668. https://doi.org/10.17877/DE290R-23598
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48385
Dellori, A., & Wessel, L. (2022). Design principles for intertwining local and nonlocal mathematics - The case of relating registers and representations in abstract algebra. In M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Eds.), Proceedings of INDRUM2022 (pp. 572–573).
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48407
Dellori, A., & Wessel, L. (2022). Pre-service Teachers’ Professional Development: Relating Abstract Algebra and School Algebra. In S. S. Karunakaran & A. Higgins (Eds.), Proceedings of the 24th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education (p. 1177). MA.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 48408
Wessel, L., & Dröse, J. (2022). Schreiben will gelernt sein: Schreiblerngelegenheiten adaptiv gestalten. mathematik lehren, 233, 33–36.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
Nieszporek, R., Griese, B., & Biehler, R. (2022). Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability. In S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, & A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education. https://doi.org/10.52041/iase.icots11.t4b2
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
Biehler, R. (2022). Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications. In S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, & A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education. https://doi.org/10.52041/iase.icots11.t1a2
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
Biehler, R., De Veaux, R., Engel, J., Kazak, S., & Frischemeier, D. (2022). Editorial: Research on Data Science Education. Statistics Education Research Journal, 21(2), Article 1. https://doi.org/10.52041/serj.v21i2.606
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
Biehler, R., Langlotz, H., & Zappe, W. (2022). Alles normal?! Daten auf Normalverteilung prüfen–mit schulischen Mitteln. Mathematik Lehren, 2022(232), 41–45.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35926
Biehler, R., & Griese, B. (2022). Modellieren im Stochastikunterricht: Annahmen hinterfragen, Ergebnisse validieren. Mathematik Lehren, 2022(232), 2–6.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35672
Fleischer, Y., Biehler, R., & Schulte, C. (2022). Teaching and Learning Data-Driven Machine Learning with Educationally Designed Jupyter Notebooks. Statistics Education Research Journal, 21(2), Article 7. https://doi.org/10.52041/serj.v21i2.61
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39058
Griese, B., Nieszporek, R., & Biehler, R. (2022). Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42653 | OA
Lankeit, E., & Biehler, R. (2022). Mathematik-Vorkurse zur Vorbereitung auf das Studium – Zielsetzungen und didaktische Konzepte. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 117–141). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_4
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35685
Liebendörfer, M., Göller, R., Gildehaus, L., Kortemeyer, J., Biehler, R., Hochmuth, R., Ostsieker, L., Rode, J., & Schaper, N. (2022). The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(5), 1133–1152. https://doi.org/10.1080/0020739x.2021.2023772
LibreCat | DOI
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 42650 | OA
Hochmuth, R., Biehler, R., Liebendörfer, M., & Schaper, N. (Eds.). (2022). Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43232
Ridgway, J., Campos, P., & Biehler, R. (2022). Data Science, Statistics, and Civic Statistics: Education for a Fast Changing World. In Statistics for Empowerment and Social Engagement. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20748-8_22
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42649 | OA
Bauer, T., Biehler, R., & Lankeit, E. (2022). Mini-Aufgaben in mathematischen Übungsgruppen zur Analysis: Charakteristika von Aufgaben und Abstimmungsverhalten von Studierenden. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 515–543). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_19
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42652
Lankeit, E., & Biehler, R. (2022). Vorkurse und ihre Wirkungen im Übergang Schule – Hochschule. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 293–363). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_12
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39062
Liebendörfer, M., Profeta, A., Krämer, S., Schlüter, S., Becher, S., Biehler, R., Mai, T., & Schmitz, A. (2022). Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy.
LibreCat | Files available
 

2022 | Research Data | LibreCat-ID: 35698
Schürmann, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Liebendörfer, M., Hochmuth, R., Biehler, R., & Schaper, N. (2022). Dokumentation der Erhebungsinstrumente des Projekts WiGeMath. LibreCat University. https://doi.org/10.17170/KOBRA-202205176188
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42651
Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., & Schürmann, M. (2022). Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase. In H. Reinhard, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 3–31). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_1
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42654 | OA
Liebendörfer, M., Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., & Schürmann, M. (2022). Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 33–65). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_2
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35674
Fleischer, Y., Hüsing, S., Biehler, R., Podworny, S., & Schulte, C. (2022). Jupyter Notebooks for Teaching, Learning, and Doing Data Science. In S. A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, & A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. International Association for Statistical Education. https://doi.org/10.52041/iase.icots11.t10e3
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 46160
Wessel, L., & Leuders, T. (2022). Profession-Specific Curriculum Design in Mathematics Teacher Education: Connecting Disciplinary Practice to the Learning of Group Theory. In R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, & C. Winslow (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education (pp. 349–368). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_17
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43231
Podworny, S., Frischemeier, D., & Biehler, R. (2022). Civic Statistics for Prospective Teachers: Developing Content and Pedagogical Content Knowledge Through Project Work. In Statistics for Empowerment and Social Engagement. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20748-8_15
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 43230
Frischemeier, D., Podworny, S., & Biehler, R. (2022). Data Visualization Packages for Non-inferential Civic Statistics in High School Classrooms. In Statistics for Empowerment and Social Engagement (pp. 199–236). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20748-8_9
LibreCat | Files available | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 39064
Podworny, S., Fleischer, Y., Stroop, D., & Biehler, R. (2022). An example of rich, real and multivariate survey data for use in school. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy.
LibreCat | Files available
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53052
Kolbe, T., & Wessel, L. (2022). Self-regulated learning in a mathematics course for engineers in the first semester: insights into students reported resource management and cognitive strategies. In M. Trigueros, B. Baerquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Eds.), Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 632–641).
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42655 | OA
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., Schaper, N., Biehler, R., & Hochmuth, R. (2022). Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen - Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebnisse (pp. 67–113). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_3
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45334
Schönherr, J., Schukajlow, S., Blomberg, J., & Leopold, C. (2022). Effects of drawing instructions and strategic knowledge on mathematical modeling performance: Mediated by the use of the drawing strategy. Applied Cognitive Psychology, Ac3930, 36(2), 402–417. https://doi.org/10.1002/acp.3930
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45339
Schönherr, J., Schukajlow, S., & Leopold, C. (2022). Drawing instructions, strategic knowledge, strategy-based motivation, and students’ use of drawings. Proceedings of the 45th PME Conference, 3, 347–354.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31576
Häsel-Weide, U., & Nührenbürger, M. (2021). Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen. Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG), 14, 49–65.
LibreCat | Files available
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31577
Häsel-Weide, U., & Schöttler, C. (2021). Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen. Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP), 2.
LibreCat | Files available
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34822
Bruns, J., Gasteiger, H., & Strahl, C. (2021). Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review. Review of Education, 9(2), 500–538. https://doi.org/10.1002/rev3.3255
LibreCat | DOI | WoS
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45687
Bruns, J., & Schopferer, T. (2021). Eine mustergültige Wissenschaft. . . TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik, 11, 28–32.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36527 | OA
Jensen, S., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2021). Place value and regrouping as seperate constructs of place value understanding. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 101–109).
LibreCat | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34823
Bruns, J., Gasteiger, H., & Strahl, C. (2021). Context and Implications Document for: Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review. Review of Education, 9(2), 539–540. https://doi.org/10.1002/rev3.3256
LibreCat | DOI | WoS
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 36536 | OA
Jensen, S., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2021). Stellenwertverständnis: Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte. In Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. WTM-Verlag. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45381
Dröse, J., Prediger, S., Neugebauer, P., Danhier, R. D., & Mertins, B. (2021). Investigating students’ processes of noticing and interpreting syntactic language features in word problem solving through eye-tracking. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(1), Em0625. https://doi.org/doi.org/10.29333/iejme/9674n
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45380
Dröse, J., & Prediger, S. (2021). Identifying obstacles is not enough for everybody – Differential efficacy of an intervention fostering fifth graders’ comprehension for word problems. Studies in Educational Evaluation, 68 (100953), 1–15. https://doi.org/doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100953
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 31578
Häsel-Weide, U., Seitz, S., Wallner, M., Wilke, Y., & Heckmann, L. (2021). Mit Aufgaben im inklusiven Mathematikunterricht professionell umgehen - Erkenntnisse einer Interviewstudie mit Lehrpersonen der Sekundarstufe. QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, 3(1). https://doi.org/10.21248/qfi.57
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31583
Hattermann, M., Häsel-Weide, U., & Wallner, M. (2021). Conceptualiziation processes of 6th graders for rotational symmetry. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 9–15).
LibreCat | Files available
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 34827
Bruns, J., Unterhauser, E., & Gasteiger, H. (2021). Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat. Journal für Mathematik-Didaktik, 42(2), 581–623. https://doi.org/10.1007/s13138-021-00185-4
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45382
Prediger, S., & Dröse, J. (2021). Fehlerbearbeitung bei mathematischen Textaufgaben – Sprachliche und strategische Fehlerursachen und ihre Bearbeitung. Lernen und Lernstörungen, 10(2). https://doi.org/doi.org/10.1024/2235-0977/a000330
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 53363
Rezat, S., Fan, L., & Pepin, B. (2021). Mathematics textbooks and curriculum resources as instruments for change. ZDM – Mathematics Education, 53(6), 1189–1206. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01309-3
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34161
Rezat, S., Schacht, F., & Häsel-Weide, U. (2021). Challenges of making sense of tasks and automated feedback in digital mathematics textbooks. In A. Clark-Wilson, A. Donevska-Todorova, E. Faggiano, J. Trgalová , & H.-G. Weigang (Eds.), Mathematics Education in the Digital Age. Learning, Practice and Theory (pp. 168–184). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003137580
LibreCat | Files available | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 44683
Rezat, S. (2021). How automated feedback from a digital mathematics textbook affects primary students’ conceptual development: two case studies. ZDM Mathematics Education, 53(6), 1433–1445. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01263-0
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35757
Hochmuth, R., Biehler, R., Blum, W., Achmetli, K., Rode, J., Krawitz, J., Schukajlow, S., Bender, P., & Haase, J. (2021). Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 611–644). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_24
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35746
Fleischmann, Y., Biehler, R., Gold, A., & Mai, T. (2021). Integration digitaler Lernmaterialien in die Präsenzlehre am Beispiel des Mathematikvorkurses für Ingenieure an der Universität Paderborn. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 321–363). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_15
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35755
Gold, A., Fleischmann, Y., Mai, T., Biehler, R., & Kempen, L. (2021). Die Online-Lernmaterialien im Online-Mathematikvorkurs studiVEMINT: Konzeption und Ergebnisse von Nutzer- und Evaluationsstudien. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 365–397). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_16
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35730
Biehler, R., Eichler, A., Hochmuth, R., Rach, S., & Schaper, N. (2021). Einführung: Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik – praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 1–6). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_1
LibreCat | DOI
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35720
Biehler, R. (2021). Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung. In R. Biehler, A. Eichler, R. Hochmuth, S. Rach, & N. Schaper (Eds.), Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 285–290). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62854-6_13
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35737
Biehler, R., & Fleischer, Y. (2021). Introducing students to machine learning with decision trees using CODAP and Jupyter Notebooks. Teaching Statistics, 43, S133–S142. https://doi.org/10.1111/test.12279
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=98

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed